MrSthlm
Aktiv medlem
Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat
Men du kan ju bemöta honom med att när du tränar hårt och tar i så brukar du se Jesus.
Vad ska han svara på det?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
skulle påminna om när hambini dök upp i en tråd om sneda vevpartier.Vi vill inte ha snubben i tråden. Han kan ju inte ändra sig, så det skulle bara bli en massa trista kommentarer...Nä, han kan hålla sig på sin kant, så fortsätter vi att cykla.
Precis, en mållös låtsasläkare tillför inget.Men du kan ju bemöta honom med att när du tränar hårt och tar i så brukar du se Jesus.
Vad ska han svara på det?
Men detta är ju en annan person, Marcel Ballin. Finns att läsa lite vilka slutsatser som dras utan paywall här:dn ger sig in i getingboet....
.
![]()
Konditionens skyddande effekter troligtvis överdrivna
Konditionen har inte alls så stor betydelse för risken att dö som man hittills trott. I stället verkar det vara något annat som driver sambandet.www.dn.se
Det verkar ju som att konditionens skyddande effekter i själva verket kraftigt underskattas om det även ger en rejält minskad risk att dö i "slumpmässiga" olyckor.Men detta är ju en annan person, Marcel Ballin. Finns att läsa lite vilka slutsatser som dras utan paywall här:
![]()
Sambandet mellan bra kondition och längre liv kan vara överskattat - forskning.se
En bra konditions effekt på risken att dö i förtid av olika sjukdomar kan vara överskattad, visar en studie från Uppsala universitet.www.forskning.se
Det uttalas:
Du tänker bild på Tr.mp?Det uttalas:
NEIN!!!
Btw, är det inte tredje sidan snart?
Näää, blocka tråden om det spårar ur.Ja, vad ska den här tråden sluta med?
I centrum, Sveriges nya hälsoguru:
Fredrik "Träning är farligt" Nyström
Sedan kommer allt fler hit och skriver om deras hjärtproblem.
Jag tror jag blockerar den här tråden eftersom min plan är att fortsätta träna, risken är ju att man till slut börjar noja sig.
Som jag skrivit tidigare, det här är en mycket svår tråd att yttra sig i.
Självklart är det oerhört tragiskt för/med alla de människor som lider av någon form av hjärtproblematik.
Till er som väljer att vara kvar i tråden så önskar jag lycka till.
…även känt som ”the bullshit fallacy”Men om inte konditionsträningsförespråkarna klarar av att någon med mer eller mindre rimliga argument går emot konsensus så är det väl rätt klena bevis man har? Jag är ganska övertygad om att de flesta fattar att herr Nyström spetsar till och överdriver väldigt mycket. Jag är inte särskilt orolig att Svensson med 30 kg övervikt på allvar tror att det vore farligt att konditionsträna efter det där tv-programmet. Det är ju liksom inte särskilt vanligt att det i media vinklas som att konditionsträning är farligt. De flesta fattar nog att forskningen i sin helhet är ganska ense om att träning för mer gott än ont med sig.
Gjort stor hjärtoperation, medfött fel så har inget med träning att göra, pratade dock en hel del med många hjärtläkare och de sa att mycket forskning är på gång gällande träning och påverkan på hjärtat. Själv har jag kört en hel del högintensivt, inget som är bra, speciellt inte om man som jag sitter på röven hela dagen och glor på en bildskärm. För stora skillnader för hjärtat inbillar jag mig. Jag har numera låg puls och lågt blodtryck. Haft en del episoder av förmaksflimmer, men la i princip ner all träning efter sista flimret, efter kört crossfitpass efter en slö semester. Trist! (55år)
Jag tycker dock det jag hört av Nyström inte bara går att avfärda som ”desinformation”. Han är onekligen påläst och kunnig och hittar inte på fakta vad jag sett. Sen hur man värderar olika fakta är en annan sak. Han spetsar till grejer och vill ju uppenbarligen vara lite av en pajas och skapa rubriker.
Vad säger Agnes Wold?
Nyström är professor och som sagt definitivt inte dum. Han väljer att fokusera på eventuella negativa aspekter med konditionsträning och gillar att provocera och synas. I en bättre värld hade media dock valt att ge en nyanserad helhetsbild samtidigt som de låter honom komma till tals. Oliktänkande behövs.Jag tycker dock det jag hört av Nyström inte bara går att avfärda som ”desinformation”. Han är onekligen påläst och kunnig och hittar inte på fakta vad jag sett. Sen hur man värderar olika fakta är en annan sak. Han spetsar till grejer och vill ju uppenbarligen vara lite av en pajas och skapa rubriker.
Oavsett vilket tror jag det är lönlöst (som tur är) att försöka förhindra folk att uttrycka sina åsikter fritt.
Man blir ju orolig. Du borde sitta stilla mer och dricka mer RedBull.Ligger í sofa nu med vilopuls på 70 gått när från 100 på 6 månader har aldrig mått så bra i hela mitt livunder om jag Kommer att dö i natt
a det har varit en bra resa för det mesta så jag är klar att cykla hem till pabba
![]()
Man skulle ju dricka vin och sprit, fanns inget bra med öl... Eller visst, man blir lite gladare kanske, och det är bra. Med sprit blir du både gladare och hälsosammare...Riktigt intressant att höra läkaren och professor Nyström tala och redovisa sina undersökningar på ett lättfattligt sätt:
För oss som tycker om att ta en öl eller två så är han riktigt bra.
Vetenskapsteori borde ingå i all undervisning som bygger på en läroplan.Vem som helst får kalla sig forskare! En persons forskningsresultat betyder inte att det är sant. Det normala är att man väger samman mycket forskning och massor av studier och drar sina slutsatser av det. Det här är något som allmänheten behöver känna till och förstå (lite OT men ändå). Det finns så mycket felkällor och andra påverkansfaktorer så enskilda studier betyder nästan ingenting.
Iom med operationen fick jag mycket input från hjärtläkare kring högintensiv träning, obra var konklusionen. Plus att det pågår mycket forskning i ämnet. De flesta idag sitter nog still relativtt mycket av sin vakna tid men kör dedan högintensivt för att kompensea. Inget som gör saken bättre.Förstår faktiskt ingenting av inlägget
Vad är det för högintensivt du kört som "inte vsrit bra", respektive har du slutat träna nu helt och bara sitter på röven men har låg puls (som är rätt irrelevant mått) och lågt blodtryck?
aha, nån hjärtläkare, oklart vem, säger något, oklart vad, och sen pågår det forskning.Iom med operationen fick jag mycket input från hjärtläkare kring högintensiv träning, obra var konklusionen. Plus att det pågår mycket forskning i ämnet. De flesta idag sitter nog still relativtt mycket av sin vakna tid men kör dedan högintensivt för att kompensea. Inget som gör saken bättre.
Vad var det som var obra och vad menas med högintensiv träning? Är det träning med mkt hög puls under kort tid, typ HIIT som det kallas?Iom med operationen fick jag mycket input från hjärtläkare kring högintensiv träning, obra var konklusionen. Plus att det pågår mycket forskning i ämnet. De flesta idag sitter nog still relativtt mycket av sin vakna tid men kör dedan högintensivt för att kompensea. Inget som gör saken bättre.
Trop de sel gâte la sauce...Kul när nån tar en pinne och petar i myrstacken. Ett jävla liv blir det, som synes även här i tråden. Allt är svart eller vitt.
Nyström säger väl inte att det är bättre att vara soffpotatis, det jag sett är att han tycker fokus bör vara på vardagsmotion snarare än extrema prestationer. Är nog helt rimligt för de flesta. Högintensiv träning ska man nog ägna sig åt först när det finns en stabil träningsbakgrund att stå på. Att gå fr noll till hundra lär inte vara nyttigt.
I princip säger han väl det? "Promenader är bra". "Långlopp är inte särkilt nyttigt" , "5 km löpning ökar risken för vad det nu var". Jag tolkar det som att man ska va försiktig med all hög eller medelintesiv träning.Kul när nån tar en pinne och petar i myrstacken. Ett jävla liv blir det, som synes även här i tråden. Allt är svart eller vitt.
Nyström säger väl inte att det är bättre att vara soffpotatis, det jag sett är att han tycker fokus bör vara på vardagsmotion snarare än extrema prestationer. Är nog helt rimligt för de flesta. Högintensiv träning ska man nog ägna sig åt först när det finns en stabil träningsbakgrund att stå på. Att gå fr noll till hundra lär inte vara nyttigt.
Tycker dock att det låter högst orimligt att man inte ska kunna ta sin kropp i maklig fart en så kort sträcka som 5 km utan att riskera men för livet..."5 km löpning ökar risken för vad det nu var".
Precis, det handlar om tolkningar och nyanser. I mina ögon finns det mellanting mellan att springa Stockholm maraton och att vara soffpotatis. Promenader ex.vis. Men idag är allt svart eller vitt. Antingen springer man maran och intervalltränar, eller så är man soffpotatis.I princip säger han väl det? "Promenader är bra". "Långlopp är inte särkilt nyttigt" , "5 km löpning ökar risken för vad det nu var". Jag tolkar det som att man ska va försiktig med all hög eller medelintesiv träning.
Personligen litar jag mer på folkhälsomyndiheten WHO eller liknande som pratar om 150 minuter fysisk aktivitet på hög intensitet förutom vardagsmotion osv.
Han säger ju i klippet att 5km kan vara skadligt "om man tar i allt vad man kan". Maklig fart borde väl då vara okej enligt Nyström.Tycker dock att det låter högst orimligt att man inte ska kunna ta sin kropp i maklig fart en så kort sträcka som 5 km utan att riskera men för livet...
Svårt att inte ta i allt vad man kan när man är ny.Han säger ju i klippet att 5km kan vara skadligt "om man tar i allt vad man kan". Maklig fart borde väl då vara okej enligt Nyström.
Om citatet från första inlägget i tråden ("Inte ens om man tränar sansat är det bra") är korrekt återgivet är det dock inte bara maxanstränging han uttalar sig kring.Han säger ju i klippet att 5km kan vara skadligt "om man tar i allt vad man kan". Maklig fart borde väl då vara okej enligt Nyström.
Det är direkt från TV4/Fredrik himself.Om citatet från första inlägget i tråden ("Inte ens om man tränar sansat är det bra") är korrekt återgivet är det dock inte bara maxanstränging han uttalar sig kring.