miyatafarfar
Aktiv medlem
Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat
Överläkarens kritik mot all löpning: Kan få små hjärtskador
”Även om du är en frisk 20-åring” • Rekommenderar promenader istället
Fick precis upp detta och ville diskutera med andra cyklister då jag tror att många här inne gör det just för hjärtat/hälsans skull utöver att det är kul.
Nu pratar han om löpning men tänker att det gäller även cykling?
Några citat:
”– Det behöver inte ens vara långlopp, jag har visat att fem kilometer räcker om du tar i allt vad du kan. Då får du markörer i blodet som talar för att du fått små hjärtskador – även om du är en frisk 20-åring.”
”Det har man visat förut, att ju hårdare du tränar desto mer förmaksflimmer får du, säger han.”
”– Det är förvånansvärt få som förstår det. När du har fått en sänkning av din vilopuls så är det ett bevis på att du har fått ett större hjärta. Om vilopulsen går ner från 60 till 50 slag så har ditt hjärta vuxit ungefär 15 procent.”
”Inte ens om man tränar sansat är det bra.
– Redan efter fem kilometers löpning visade blodprover tecken på insulinresistens och kraftigt förhöjda kortisolnivåer, säger Nyström och betonar:
– Det är även svårt att veta vad som är lagom, men promenader är bra skulle jag säga.”
Vad säger ni? Skrämmer detta er? Vad gör man om man som jag knappt kan hålla zone 2 utan alltid hamnar på minst tempo/tröskel-nivå även när man inte tar i, bara för att man varit en soffliggare innan? Vad ska man välja, förmaksflimmer från träning eller dö en för tidig död pga hjärtsjukdom som uppstår av soffliggande?
För det finns väl också forskning som visar på att träning är bra för hjärtat eller?