Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat

miyatafarfar

Aktiv medlem
Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat

Fick precis upp detta och ville diskutera med andra cyklister då jag tror att många här inne gör det just för hjärtat/hälsans skull utöver att det är kul.

Nu pratar han om löpning men tänker att det gäller även cykling?

Några citat:
”– Det behöver inte ens vara långlopp, jag har visat att fem kilometer räcker om du tar i allt vad du kan. Då får du markörer i blodet som talar för att du fått små hjärtskador – även om du är en frisk 20-åring.”
”Det har man visat förut, att ju hårdare du tränar desto mer förmaksflimmer får du, säger han.”
”– Det är förvånansvärt få som förstår det. När du har fått en sänkning av din vilopuls så är det ett bevis på att du har fått ett större hjärta. Om vilopulsen går ner från 60 till 50 slag så har ditt hjärta vuxit ungefär 15 procent.”

”Inte ens om man tränar sansat är det bra.

– Redan efter fem kilometers löpning visade blodprover tecken på insulinresistens och kraftigt förhöjda kortisolnivåer, säger Nyström och betonar:

– Det är även svårt att veta vad som är lagom, men promenader är bra skulle jag säga.”

Vad säger ni? Skrämmer detta er? Vad gör man om man som jag knappt kan hålla zone 2 utan alltid hamnar på minst tempo/tröskel-nivå även när man inte tar i, bara för att man varit en soffliggare innan? Vad ska man välja, förmaksflimmer från träning eller dö en för tidig död pga hjärtsjukdom som uppstår av soffliggande?

För det finns väl också forskning som visar på att träning är bra för hjärtat eller?

Soffpotatis som går en kort promenad varje dag kombinerat med närapå kaloriunderskott är alltså modellen?

Om det nu är så få som förstår så kanske det är på samma sätt som få förstår att jorden faktiskt är platt, eller vad finns det för vetenskaplig evidens bakom det han påstår? Jag kallar det osant tills motsatsen bevisats.

I denna GCN-film så lyfter doktorn/doktoranden(?) att det är normalt att se förändringar på hjärtat hos distansidrottare, en förlängning i QT-intervallen (om jag kommer ihåg korrekt). Detta leder till en ökad risk för en vanlig typ av förmaksflimmer i äldre dagar. Denna typ av förmaksflimmer är behandlingsbar och kan även uppstå av genetiska skäl, utan träning.

Dock så kommer fördelarna med träning och motion alltid överväga nackdelarna borträknat extremfall eller där idrottare blir pushade att träna trots sjukdomar såsom vid orienteringsdöden på 90-talet.
Inom min yrkeserfarenhet inom sjukvården så har det aldrig varit, varken nuvarande eller före detta, vältränade idrottare som fyllt sjuksalarna på svenska sjukhus.

Även om det kanske har en negativ påverkan så tror jag fortfarande att träningen är positiv för hälsan som en helhet, vilket man nog ändå får se som det viktigaste.

Soffpotatis som går en kort promenad varje dag kombinerat med närapå kaloriunderskott är alltså modellen?

Om det nu är så få som förstår så kanske det är på samma sätt som få förstår att jorden faktiskt är platt, eller vad finns det för vetenskaplig evidens bakom det han påstår? Jag kallar det osant tills motsatsen bevisats.
Tyvärr är han forskare och har forskat en hel del i ämnet när jag kollar hans sida på LiU. Han undervisar även som professor på läkarprogrammet. Men någon annan länkade forskning från Uppsala universitet som visar en annan bild (den jag känner igen, att träning bara är bra). Så det blir väl en fight nu mellan LiU och UU..

Läkaren i klippet har i flera år spridit vad som nästan kan kallas skrämselpropaganda om träning och rörelse. Jacob Gudiol gick igenom några av hans påståeenden för några år sedan. https://traningslara.se/fredrik-nystroms-pastaenden-om-traning-och-halsa-en-granskning/
Verkar vara liknande påståenden som sprids i nya klippet.
Nu är jag inget fan av Gudiol heller, men bra argument och fakta är inte personberoende som tur är. Tack! Ska läsa.

Edit: Jaha den här läkaren har en bok han försöker sälja? Det förklarar både det ena och det andra.

Nu är jag inget fan av Gudiol heller, men bra argument och fakta är inte personberoende som tur är. Tack! Ska läsa.

Edit: Jaha den här läkaren har en bok han försöker sälja? Det förklarar både det ena och det andra.
Det brukar ofta finnas ett monetärt syfte när någon har radialt skilda åsikter från resten av sitt fält. Får man fråga varför du inte är ett fan av Gudiol? Jag tycker han överlag är en mycket positiv röst för rörelse och fakta på sociala medier.

Det brukar ofta finnas ett monetärt syfte när någon har radialt skilda åsikter från resten av sitt fält. Får man fråga varför du inte är ett fan av Gudiol? Jag tycker han överlag är en mycket positiv röst för rörelse och fakta på sociala medier.
Han är lite för bekväm med dom klassiska rönen och vägrar bredda sin kunskap om nya saker som han inte förstår eller gillar personligen, typ lchf, keto och periodisk fasta. Där framstår han nästan faktaresistent ibland. Men han ger såklart bra råd för den breda massan. Dock lite jobbig attityd, lite besserwisser vibes. Det här var runt 2014 ish. Har inte koll på om han ändrat sig på senare år.

Så dom är i gång igen dom har ljugit förr och dom fortsätter med sin vinklade journalistik.

Viktigt att komma ihåg, man kan vara med om en olycka om man går in i ett badrum, behöver inte vara ett långbesök, räcker med att man tar ett par steg in innan för tröskeln! Jag tror att pissa i en flaska räcker gott för de flesta.

Verkar vara ngt populistiskt inslag som man inte behöver lägga ngn större vikt vid.

Däremot har jag för mig att "extrem" konditionsträning utan att man låter kroppen/hjärtat återhämta sig mellan varven - det ökar risken för skador på hjärtat. Finns ju ganska många exempel på elitidrottare med hjärtproblem trots allt.

Verkar vara ngt populistiskt inslag som man inte behöver lägga ngn större vikt vid.

Däremot har jag för mig att "extrem" konditionsträning utan att man låter kroppen/hjärtat återhämta sig mellan varven - det ökar risken för skador på hjärtat. Finns ju ganska många exempel på elitidrottare med hjärtproblem trots allt.
Detta är ju väldigt intressant, jag ogillar verkligen hur denna läkaren lägger fram sin forskning. Uppmanar till stillasittande och ohälsa rent utav. Det där med att elitidrottare får hjärtproblem, är det oftare än vanligt folk? Eller blir det bara mer uppmärksammat

Detta är ju väldigt intressant, jag ogillar verkligen hur denna läkaren lägger fram sin forskning. Uppmanar till stillasittande och ohälsa rent utav. Det där med att elitidrottare får hjärtproblem, är det oftare än vanligt folk? Eller blir det bara mer uppmärksammat
Har hört indirekt via en släkting till en landslagsidrottsläkare (skidor) att hård träning utan tid för återhämtning leder till problem. Låter rimligt i en lekmans öron.

Tycker man ganska ofta ser skidåkare o landsvägscyklister i media som har problem med pumpen. Googlade just "skidåkare hjärtproblem" och fick upp fler träffar än förväntat. Men samtidigt så är det väl så att det är skräckexemplen man ser och den stora massan kanske mår bra?

Nyström......

Det enda som oroar mig i det här är att mediers kåthet på att skapa rubriker respektive hur olämpliga de sedvanliga medierna är för att kommunicera komplexa ämnen.

Extra problematiskt blir det i ett samhälle där attention span i snitt är på sekunder respektive där källkritik består av att man kör något genom AI som i bästa fall återger ett snitt av vad som finns på ämnet på Internet - snittet i sin tur beror så klart på beroende på hur det som finns publicerat är vinklat.....och som vanligt är det i regel inte de som har den mest nyanserade bilden som hörs mest på nätet.

Vet inte vad man ska säga men visst finns de med extremt dålig kondition och kärlsjukdomar varit med där ca 20 år inte orkade gå 150 meter utan bli extremt anfåd man undrade vad den personen i egentligen gjorde på ett så fysiskt lärlings jobb som stenarbeten nå blir någon anvisad plats så kann de bli så.

Sen är ju en del långt uppe i Older och piggare än man någonsin uppenbart kan tro.
Själv vet man att sin farsa och bror hade hjärt sjukdomar så utan hjärtmedicin skulle man nog inte vara med längre farsan fick för stark dos hjärt blev extremt huvud värk och blev sporadiskt in tag då behovet uppstod brorsan fick i stället magmedesin är ju kanske inte konstigt blir ju som magmun nyp än tro är hjärta.

Men nog är det bättre vara i gång en vara mycket stilla och i skolan var ju lågstadiet mycket lek springa därimot högstadiet gymnasiet var det för mycket sitta still man behöver lite efter hålla i gång annars är schemalagd gymnastik för lite.

För oss som förstår hur klickbart, populistisk skrämselpropaganda och +ANNAT fungerar lolar ju bara. För dom som faktiskt inte misstror löpsedlarnas alarmistiska floskler är detta katastrof.
Nu buntar jag ihop flera medier, men fick inte dom inte utmärkelsen "årets förvillare" nyligen?
Gudiol är ju återkommande gäst hos tv4 och kommer säkert få kommentera detta inom kort.

All forskning visar ju att personer med högt VO2max lever ett längre och friskare liv. Svårt att få ett högt VO2 utan hård träning

Tyvärr är han forskare och har forskat en hel del i ämnet när jag kollar hans sida på LiU. Han undervisar även som professor på läkarprogrammet. Men någon annan länkade forskning från Uppsala universitet som visar en annan bild (den jag känner igen, att träning bara är bra). Så det blir väl en fight nu mellan LiU och UU..

Vem som helst får kalla sig forskare! En persons forskningsresultat betyder inte att det är sant. Det normala är att man väger samman mycket forskning och massor av studier och drar sina slutsatser av det. Det här är något som allmänheten behöver känna till och förstå (lite OT men ändå). Det finns så mycket felkällor och andra påverkansfaktorer så enskilda studier betyder nästan ingenting.

Detta var väl samma snubbe som käkar en drypande burgare med ett glas rödvin och framhäver det som rena mirakelmedecinen.

Vem som helst får kalla sig forskare! En persons forskningsresultat betyder inte att det är sant. Det normala är att man väger samman mycket forskning och massor av studier och drar sina slutsatser av det. Det här är något som allmänheten behöver känna till och förstå (lite OT men ändå). Det finns så mycket felkällor och andra påverkansfaktorer så enskilda studier betyder nästan ingenting.
Nyström är väl ändå "riktig" forskare?

Dock verkar han dra helt andra slutsatser än alla andra och att träning är farligt är väl återkommande liksom att rödvin är väldigt nyttigt.

Jag litar inte på något han säger.

Tänker att denna kan vara intressant för den som inte riktigt vill tro på vad Nyström säger (SPOILER: Gör inte det).

Tänker att denna kan vara intressant för den som inte riktigt vill tro på vad Nyström säger (SPOILER: Gör inte det).

Gällande hans doktor-i-byn-exempel, bör vi inte göra som amerikanerna och ha en årlig hälsoundersökning? Vet att det är kopplat till deras försäkringar där borta men vi har ju en statlig sjukförsäkring i princip? Då kommer fler läkare att träffa fler friska patienter och vad de gör om dagarna. Det hade nog varit gott även för folkhälsan. Kanske OT men det har slagit mig mer än en gång.

vi som varit med ett antal år har sett hur inställningen till olika livsstilsråd kantrar ned i än det ena, än det andra diket.

nyström har otvetydigt en poäng med den välkända risken för förmaksflimmer vid inspirerad träning, men kör för mig uppenbart tvärs över vägen ner i det andra diket.

att hålla sig till måttlighet även med goda dygder brukar i längden vara en bra filosofi.

Att köra träning med hög puls borde ju träna hjärtat som alla muskler. Förmaksflimret är väl hjärtats sätt att signalera sin begränsning?

Dricker man 10 liter vatten på raken lär man kola. Det är väl som med det mesta, skall göras i rimlig mängd.

Har hört indirekt via en släkting till en landslagsidrottsläkare (skidor) att hård träning utan tid för återhämtning leder till problem. Låter rimligt i en lekmans öron.

Tycker man ganska ofta ser skidåkare o landsvägscyklister i media som har problem med pumpen. Googlade just "skidåkare hjärtproblem" och fick upp fler träffar än förväntat. Men samtidigt så är det väl så att det är skräckexemplen man ser och den stora massan kanske mår bra?
Tänker spontant att överviktiga orörliga individer ofta får hjärt och kärlproblem också

Jag har haft oturen att vara riktigt sjuk tidigare i livet och upplevde att sjukvården är illa anpassad för yngre människor som rör på sig. Är helt på Gudiols sida i detta man ser mest multisjuka äldre och sätter standarden efter det. Sen ska man ha klart för sig att sjukvården vill göra dig arbetsför och struntar fullständigt i hur väl du mår i övrigt, livskvalitet forskas det sällan på. Om du kan jobba är du återställd, vill du springa också får du vända dig någon annanstans. Min egen reflektion är att det är viktigt att lyssna på kroppen, använda pulsmätning och veta vad som är normalt för sitt eget hjärta. Om jag tränar hårt är jag sliten ett par dagar efteråt och försöker respektera det.

Ett rykte om att kossor fes, och nu råder istället återkommande mjölkbrist.. Istället för att se över kosten. Kossornas, såväl som vår egen.
Passivisera fler övertaliga människor och stäng helst hälsocentralerna, det blir en såpa att följa! Hjälporganisationerna blomstrar. Nä, in med fler lekprogram bara.. Allt är frid. 🤯

Ett rykte om att kossor fes, och nu råder istället återkommande mjölkbrist.. Istället för att se över kosten. Kossornas, såväl som vår egen.
Passivisera fler övertaliga människor och stäng helst hälsocentralerna, det blir en såpa att följa! Hjälporganisationerna blomstrar. Nä, in med fler lekprogram bara.. Allt är frid. 🤯
Gud vad det låter spännande. Vad är det för kost som kossorna ska äta för att inte släppa ut metan? :)

Lagom är bäst. Visst. Men allt över promenad är "hård" träning enligt den gode Nyström då?

Han är lite för bekväm med dom klassiska rönen och vägrar bredda sin kunskap om nya saker som han inte förstår eller gillar personligen, typ lchf, keto och periodisk fasta. Där framstår han nästan faktaresistent ibland. Men han ger såklart bra råd för den breda massan. Dock lite jobbig attityd, lite besserwisser vibes. Det här var runt 2014 ish. Har inte koll på om han ändrat sig på senare år.
Har han någonsin kommit med nya rön själv?

Upplever det också som något klurigt att hmmm ifrågasätta samt "analysera" de m ä n g d e r med referenser/källor han hänvisar till i de slutsatser/artiklar han gör. Frågan här är väl om man per automatik alltid har rätt bara för att man har massvis med källhänvisningar? Trycka ner "sanningar" i folk med källhänvisningar som vapen. Jag skulle vilja svara nej på detta. Söker man tillräckligt mycket går det att hitta både källor och åsikter som spretar åt lite olika håll.

Sedan vet i sjutton om han inte är bäst (mest erfaren) på kost och träningslära relaterat till styrketräning/bodybuilding etc. jämfört med konditionsidrottande men lite osäker :unsure: han kanske har lyckats bredda sig med åren (tydligen har han spelat fotboll en period som ungdom).

Men ja, Gudiol är ju stor här i Sverige, absolut och generellt tycker jag han verkar vettig. 🙂

Senast ändrad:
Det är nog bättre se ut såhär(35 sekunder in i videon)att man slutar träna , sitter på soffan å bara njuter av livet…..

Sedan vore det väl kanske inte totalt överraskande ur ett strikt logiskt perspektiv att det skulle kunna innebära hmmmm "vissa risker" att ofta pusha sig 100% när man är medelålders och äldre. Kan säkert bero på en rad olika faktorer, medfödda problem kan ju tex visa sig om man har osis, folk kan träna när de inte är helt friska etc.

Strikt personligen tycker jag det är värt "risken" även om det varierar mycket hur hårt jag tränar, jag är ju tex rätt "duktig" på att undvika min maxpuls 🙃 (läs: vek), skulle något inte vara "optimalt" har jag enbart mig själv att skylla. 🙂 Sedan tror jag att fördelarna med att träna regelbundet generellt kraftigt överskrider de eventuella riskerna oavsett ålder.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp