Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat

Läkaren varnar i TV4: Konditionsträning och lägre vilopuls är direkt skadligt för hjärtat
Det farligaste man kan göra är att leva. Då dör man garanterat.
Såvida faran inte är att någon gång vara död. Då spelar det ingen roll om man lever eller är död, man kommer ändå förr eller senare att hamna i döden.

Sen är ju frågan hur stort problem förmaksflimmer är givet att det finns sätt att behandla det och hur det förhåller sig till (ev.) positiva effekter av träning på intensitetsnivå över nivån man når vid en promenad.

Ha ha! Jag garvar ihjäl mig. TV4 varnar folk för träning. Samma folk som aldrig sa något under pandemin om att covidsprutorna orsakar Myokardit och perikardit. Vilka pajasar!

Men vi får glädjas åt att alla som inte gillar att motionera nu kan referera till Fredrik Nyström. (y) Kan också utmynna i härliga diskussioner på släktsammankomster, kaffekalas och middagar. 🙂 Nästa blir väl att Fredrik också bjuds in till Rapport och/eller Aktuellt.

Själv anser jag att Fredrik Nyström innebär ett allvarligt hot mot folkhälsan samt svensk elitidrott.

Undrar också vad våra grannar i öst, Finländarna tycker om detta. :unsure:

Enligt Doktor Steen från DK finns tydligen samband mellanträningsdos och risk för förmaksflimmer.
Såväl låg träningsdos liksom hög visar ökad risk. Lagom är bäst. https://rytmedoktor.dk/sv/formaksflimmer-och-motion/

Jag känner ett antal elitmotionärer som fått göra Ablation.

Det låter iofs lite konstigt att låg träningsdos, som i mer än ingen, skulle öka risken för förmaksflimmer mer än lagom träningsdos. Att hög dito ökar risken kan säkert stämma.

Själv fick jag hjärtfladder efter att jag tränat ganska hårt några år. Det är som förmaksflimmer men på ett annat ställe, antar att det ingår i den ökade risken.

Brasklapp, följande är så som jag förstått det, kan innehålla fel:
Det är inte helt ofarligt, mitt gick över på någon timma och fick det bara några enstaka gånger. En del får det ofta och det kan hålla på länge, över något dygn. Ökar risken för blodpropp i hjärnan, och medicin som förtunnar blodet som en del får som har det ofta ökar risken för blödning i hjärnan. Och under anfallen måste man ta det rejält lugnt, jag kunde knappt gå utan att hålla på o svimma, fick böja mig ner ofta.

Vet inte hur lätt det är att få ablation. Jag hade tur, fick ringa ambulans när jag fick det ute på vischan under en runda, på inrådan av 1177. I ambulansen registrerades EKG och det räckte sedan som underlag för ablationen, dom behövde inte framkalla det för att se var det satt. Har förstått det sedan att det är svårt med op om dom inte kunnat registrera ett "anfall".

EDIT: 1177 ska de va

Senast ändrad:
Folk visar aldrig så stor omtanke som för de som tränar mycket. "Kan det verkligen vara BRA att träna som du gör?", "Jag tror inte att det kan vara speciellt bra att hålla på så där". Däremot är det ingen som säger åt osunda, feta människor att de oroar sig för deras hälsa. Det TV4 ägnar sig åt går i linje med det, tycker jag. Man ger folk ytterligare en ursäkt att skita i träningen.

Folk visar aldrig så stor omtanke som för de som tränar mycket. "Kan det verkligen vara BRA att träna som du gör?", "Jag tror inte att det kan vara speciellt bra att hålla på så där". Däremot är det ingen som säger åt osunda, feta människor att de oroar sig för deras hälsa. Det TV4 ägnar sig åt går i linje med det, tycker jag. Man ger folk ytterligare en ursäkt att skita i träningen.

Hahaha, min mamma : "är det verkligen bra att cykla så mycket?" jag: "nä, troligen inte" 😊

Som allting goda måttliga vanor är nog bra att över träning med dålig återhämtning inte är bra är känt orkar prestera fenomen allt är giftigt i fel dos som farsans brukar säga.

Den här typen av trådar kan lätt spåra och dessutom avsevärt svårare att skämta på ett internet forum. Dock så är det mer tacksamt att skämta om kontroversiella extremister (samt om Brynäsare), det blir öppet mål.

Självklart är det oerhört tragiskt för/med alla de människor som lider av någon form av hjärtproblematik. ❤️

Senast ändrad:
Ursäkta, försöker du säga att Plus-size människor som mig inte är otroligt Stunning and Brave™?! Det är oerhört fatphobic™ av dig!

Skämt åsido. Många av dessa löpsedelforskare drar fel slutsatser eller så blir forskningen bara förvrängd av journalister. Exempelvis: "Sover du mer än åtta timmar löper du risk för övervikt och fetma!" "Sover du mindre än åtta timmar löper du risk för hjärt-/kärlsjukdomar!"
Kan det möjligen vara så att majoriteten av personer med övervikt och fetma sover mer än åtta timmar, och att det inte är sömnvanan som orsakat deras problem?
Kan det vara så att majoriteten av stressande personer sover mindre än åtta timmar, varpå kronisk stress samt dess negativa copingstrategier (ex. rökning, alkohol) är bland de dominerande orsakerna till hjärt-/kärlsjukdomar? Visserligen är sömnbrist skadligt för kroppen och psyket (Därav varför psykiatrin lägger stor vikt på hur deras patienter sover). Men då handlar det om under 6-6,5 timmar sömn per natt över tid.

Ursäkta, försöker du säga att Plus-size människor som mig inte är otroligt Stunning and Brave™?! Det är oerhört fatphobic™ av dig!

Skämt åsido. Många av dessa löpsedelforskare drar fel slutsatser eller så blir forskningen bara förvrängd av journalister. Exempelvis: "Sover du mer än åtta timmar löper du risk för övervikt och fetma!" "Sover du mindre än åtta timmar löper du risk för hjärt-/kärlsjukdomar!"
Kan det möjligen vara så att majoriteten av personer med övervikt och fetma sover mer än åtta timmar, och att det inte är sömnvanan som orsakat deras problem?
Kan det vara så att majoriteten av stressande personer sover mindre än åtta timmar, varpå kronisk stress samt dess negativa copingstrategier (ex. rökning, alkohol) är bland de dominerande orsakerna till hjärt-/kärlsjukdomar? Visserligen är sömnbrist skadligt för kroppen och psyket (Därav varför psykiatrin lägger stor vikt på hur deras patienter sover). Men då handlar det om under 6-6,5 timmar sömn per natt över tid.
Ja, i den typen av kvasiforskning kan man ju ignorera orsak och verkan. Till exempel orsakas ju de allra flesta olyckor på våra vägar av folk som kör nyktra. Då måste ju nykterhet orsaka bilolyckor.

Tips:

Jag tycker att admins bör nåla fast de mest aktuella samt populära trådarna så att de alltid är lättåtkomliga i forumet och hamnar överst. Säkerhetsställ även att trådarna kommer högt upp i Google sökningar. (y)

• denna tråd (kan döpas om till "Vi som älskar Fredrik Nyström")
  • den exceptionellt populära tråden för folk som hatar/nobbar Vätternrundan
  • tråden om trivselcykling
  • bantningstråden
  • pillertråden
  • en ny egen tråd med alla Gudiols artiklar (dvs en konsolidering av 912 st andra trådar)

Det blir så signifikant för eran vi nu lever i och kommer locka mera "vanligt folk" samt mer klick till Happyride, win-win. (y)

Senast ändrad:
Bättre med en kategori för varje. Det är ett äkta klickbete för "vanligt folk".

Det finns klimatforskare som förnekar växthuseffekten och fysiker som hävdar att jorden är platt. Problemet är när "seriös" media tycker att det är i allmänhetens intresse att lyfta fram dessa.

Nu var det GP:s tur att ta upp detta. De bidrar med en mer nyanserad bild, än TV4, där en professor i idrottsfysiologi kommer till tals och som sammanfattar det hela: "Uthållighetsidrott så som löpning har tusen positiva effekter och kanske två negativa, det är det här och att löpare har mer knäbesvär, säger Mats Börjesson."

Nu var det GP:s tur att ta upp detta. De bidrar med en mer nyanserad bild, än TV4, där en professor i idrottsfysiologi kommer till tals och som sammanfattar det hela: "Uthållighetsidrott så som löpning har tusen positiva effekter och kanske två negativa, det är det här och att löpare har mer knäbesvär, säger Mats Börjesson."

Även icke-löpare får ju problem med knäna. Speciellt om man dessutom är överviktig till följd av inaktiviteten.

Min gissning är att om man kan springa så ska man aldrig sluta för man vet aldrig om det går bra att börja igen.

Min gissning är att om man kan springa så ska man aldrig sluta för man vet aldrig om det går bra att börja igen.
Det är en bra gissning. Use it or lose it, gäller här liksom på de flesta områden där biologiskt material är inblandat. Kraften vid varje fotisättning lär vara 5-6 ggr kroppsvikten vid löpning och 2 ggr vid gång. Att grejerna öht håller för 42 km löpning är snudd på ofattbart.

Det är en bra gissning. Use it or lose it, gäller här liksom på de flesta områden där biologiskt material är inblandat. Kraften vid varje fotisättning lär vara 5-6 ggr kroppsvikten vid löpning och 2 ggr vid gång. Att grejerna öht håller för 42 km löpning är snudd på ofattbart.

42 km? Prova 777 km+ som är nuvarande rekord i Backyard Ultra. Rätt sjukt vad kroppen (vissa kroppar) kan klara.

Sen det här.med knäont - det är ju i princip alltid bara en manifestation av smärta för att det inte står rätt till någon annanstans i kedjan i relation till aktuell kapacitet. Det är det stackars knät som får ta yttersta smällen för att det fallerar på andra håll. Sen gnälls det på knät som bara råkar bli svagaste länken :)

Det finns klimatforskare som förnekar växthuseffekten och fysiker som hävdar att jorden är platt. Problemet är när "seriös" media tycker att det är i allmänhetens intresse att lyfta fram dessa.
Men om inte konditionsträningsförespråkarna klarar av att någon med mer eller mindre rimliga argument går emot konsensus så är det väl rätt klena bevis man har? Jag är ganska övertygad om att de flesta fattar att herr Nyström spetsar till och överdriver väldigt mycket. Jag är inte särskilt orolig att Svensson med 30 kg övervikt på allvar tror att det vore farligt att konditionsträna efter det där tv-programmet. Det är ju liksom inte särskilt vanligt att det i media vinklas som att konditionsträning är farligt. De flesta fattar nog att forskningen i sin helhet är ganska ense om att träning för mer gott än ont med sig.

Men om inte konditionsträningsförespråkarna klarar av att någon med mer eller mindre rimliga argument går emot konsensus så är det väl rätt klena bevis man har? Jag är ganska övertygad om att de flesta fattar att herr Nyström spetsar till och överdriver väldigt mycket. Jag är inte särskilt orolig att Svensson med 30 kg övervikt på allvar tror att det vore farligt att konditionsträna efter det där tv-programmet. Det är ju liksom inte särskilt vanligt att det i media vinklas som att konditionsträning är farligt. De flesta fattar nog att forskningen i sin helhet är ganska ense om att träning för mer gott än ont med sig.

Men det är en fantastisk ursäkt till att inte börja när man hittar något att "hålla sig i" som bekräftar det du själv vill!

Tack, ÄNTLIGEN en läkare i tråden 😍

Jag fick säkert förmaksflimmer av mitt tränande. Opererades 2021, en sk. ablation. Mår bra.
Fortsätter att träna, och har svårt att vara "lagom"...

Vi får hoppas han kommer. (y)

I och för sig har vi redan väldigt många trådar som stämmer väl överens med Nyströms filosofi så det blir kanske inget drama direkt. 🙂
Man vet ju iaf vilka som direkt skulle hålla med. Huvuddelen normalbegåvade skulle bara sucka och försvinna ur tråden som vanligt ☹️

Man vet ju iaf vilka som direkt skulle hålla med. Huvuddelen normalbegåvade skulle bara sucka och försvinna ur tråden som vanligt ☹️
Vi vill inte ha snubben i tråden. Han kan ju inte ändra sig, så det skulle bara bli en massa trista kommentarer...Nä, han kan hålla sig på sin kant, så fortsätter vi att cykla.

Vi vill inte ha snubben i tråden. Han kan ju inte ändra sig, så det skulle bara bli en massa trista kommentarer...Nä, han kan hålla sig på sin kant, så fortsätter vi att cykla.

Jag vill ha honom i tråden. Många av oss är stora i skrift men när huvudpersonen själv kommer så blir det kanske en intressantare tråd och debatt.

Tillbaka
Topp