Farligt att cykla landsväg på landsvägscykel?

KattMedHoj

Medlem
Är sugen på att doppa tårna i biketouring nu i sommar och har planerat en liten endags-utflykt på ~50 km totalt. Det kommer bli nästan 100% landsväg, ofta med nästan ingen vägren men ingen sån där låtsasmotorväg med vajer iaf.
Jag är dock mest van vid att cykla i stan där det finns mycket cykelvägar och bilisterna är vana med att köra med cyklister så känns lite pirrigt att helt dela väg med bilar i 70 blås.
Är det några tips ni har eller saker att se upp för? Om vit audi med tintade rutor dyker upp är det hög risk att bli aktivt prejad av vägen?

Jag är också obekväm på landsväg, men min lilla spegel gör stor skillnad tycker jag, så har man iaf lite koll bakåt

IMG_2080.webp

IMG_2073.webp

Är sugen på att doppa tårna i biketouring nu i sommar och har planerat en liten endags-utflykt på ~50 km totalt. Det kommer bli nästan 100% landsväg, ofta med nästan ingen vägren men ingen sån där låtsasmotorväg med vajer iaf.
Jag är dock mest van vid att cykla i stan där det finns mycket cykelvägar och bilisterna är vana med att köra med cyklister så känns lite pirrigt att helt dela väg med bilar i 70 blås.
Är det några tips ni har eller saker att se upp för? Om vit audi med tintade rutor dyker upp är det hög risk att bli aktivt prejad av vägen?
Undvik vägar med mycket trafik. Undvik 2 + 1 vägar. Bra belysning och reflexväst. Kolla bakåt innan vänstersväng. Se upp för rådjur, grävlingar och harar. Glasögon mot stenskott kan vara bra.

Jag har en Varia (baklyse med radar), känns lite säkrare, lättare att undvika att vingla till just när det kommer en bil. Samt väldigt bra om det kommer flera bilar samtidigt, tycker annars det kan vara lätt att vingla till när en bil precis passerat.

Men vad gäller själva frågan, jag upplever det som att det är ganska beroende av lokala förhållanden. Där jag bor, NÖ Skåne, är det generellt ganska snäll trafik. Men jag undviker helst typ "raka" lite större landsvägar, som är typ genomfartsleder. Lite smala vindlande vägar brukar alltid vara lugnare trafik, alltså inte enbart sett till mängden bilar.

Tycker även att det alltid blir farligare med pendlingsbilister, även här inte enbart beroende på mängden bilar. Känns som att pendlare blir grymt irriterade om dom måste lätta på gasen, och gärna "fostrar" ev. cyklister.

Så, mindre vägar, och inte vid pendlingstrafik.

Skall dock sägas att jag aldrig råkat ut för någon riktigt farlig situation, det värsta har varit några gånger med bilar som haft bara några cm tillgodo.

Numera finns det bra baklysen som är så pass ljusstarka att de funkar i dagsljus, jag kan rekommendera ett sånt som man på dagen kör i nåt slags blinkläge, så kan mobilsurfande billister få lite mer tid på sig att reagera genom att man syns även i ögonvrån. Cykeltröja i nån bjärt färg så man syns extra bra är inte fel.

För mig funkar inte små backspeglar, jag ser lite för dåligt. Det finns ju såna där radar-mojänger nu också, men de är rätt dyra, har ingen erfarenhet av dem själv. Så vitt jag förstår är båda grejerna inte till för att man ska hinna köra ned i diket i fall man märker att nån kör mot en (går inte i tid se skillnad mellan att nån kör förbi bredvid eller farligt nära), utan att man själv blir beredd och skärper till sig så man inte vinglar till vid fel tillfälle. Om man inte har det måste man ju hålla sig vingelfri hela tiden.

Tror inte man behöver vara rädd för att nån aktivt tänker preja av en, då måste det vara nån väldigt störd person. Blir man påkörd lär det ju vara nån alkoholpåverkad/drogpåverkad eller så har man själv vinglat ut i vägen samtidigt som någon passerat förbi onödigt nära. De flesta håller ut bra när de passerar, men är det en väg med mycket trafik brukar folk inte orka vänta på en lucka utan passerar ganska nära utan att gå över mittlinjen med sin bil.

När jag är ute på landsväg brukar jag välja tider och dagar då det är mindre trafik. Stressad pendlingstrafik är inte trevligt att hamna i, för då blir det ofta såna där situationer när folk inte orkar vänta utan passerar nära istället.

Med tanke på hur mycket folk som är ute och cyklar på landsvägen och hur lite det ändå händer så skulle jag säga att det är rätt säkert, men visst, försiktig bör man vara.

Riksvägar kan vara hårt trafikerade och vissa kör obehagligt snabbt. Landsvägar tycker jag oftast är helt okej, dvs de med tankbeläggning. Får dock hålla koll på jordbruksmaskiner och hästar på vägen.

Jag tror inte det är farligare att cykla landsväg med landsvägscykel än med nån annan cykel ;-)
Som många redan skrivit, undvik 2+1 och de mest trafikerade riks- och länsvägarna så är det inga problem. Finns massor med fina vägar där man knappt möter nån bilist.

Om man cyklar på en väg utan bred vägren, är det bättre att ta upp hela filen eller ska man försöka hålla sig så höger det går?

Om du har en specifik 50 km-rutt som du har planerat så kan du ju, om du vill, dela en kartbild här så finns det säkert en massa folk som cyklar däromkring regelbundet som kan säga om det är någon sträcka som är olämplig.

De allra, allra flesta landsvägar går finfint att cykla på med en landsvägscykel (det vore ju tråkigt att ha en landsvägscykel annars!) men 2+1-vägar och vissa andra högtrafikerade vägar kan vara mindre kul att cykla på vissa tider på dygnet / veckan.

70-vägar tycker jag är rätt softa/trevliga trqfukmässigt Smala vägar, där det är 80 och över, kan vara värre/stressigare. 2-1 är ju aldrig roliga. Och vägar med räcken, där man är "instängd", är hemska. Då tar jag en omväg.

Om du har en specifik 50 km-rutt som du har planerat så kan du ju, om du vill, dela en kartbild här så finns det säkert en massa folk som cyklar däromkring regelbundet som kan säga om det är någon sträcka som är olämplig.

De allra, allra flesta landsvägar går finfint att cykla på med en landsvägscykel (det vore ju tråkigt att ha en landsvägscykel annars!) men 2+1-vägar och vissa andra högtrafikerade vägar kan vara mindre kul att cykla på vissa tider på dygnet / veckan.
Jag hade tänkt hoppa av sl-pendeln vid järna och sen cykla till mörkö. Mörkö är ju toklugnt men AB 525an som leder dit från järna är jag lite oroad för. Roadfinder rankar den som "ok"

I min värld är AB525 inga problem.

En aspekt som roadfinder inte fångar är trafikens tidsberoende. En väg som är väldigt otrevlig att cykla i t.ex rusningstrafik en vardag kan vara hur lugn som helst en tidig söndagmorgon. Använd sunt förnuft och, om du kan, anpassa vid behov tidpunkten för cyklingen så att du känner dig säker.

Precis, den vägen är väldigt välcyklad. Om du vill undvika bytet i Södertälje hamn kan du ju cykla ut via Pershagen istället. Och är det Utfyktsvägen du vill undvika kan du istället ta en liten omväg:
1000003553.webp

Mitt bästa tips är att cykla rakt, snyggt och ha fokus på väggrenen. Vad bilarna bakom dig gör eller kör kan du inte påverka. Det du kan påverka är om du själv vinglar, kör för långt ut i vägen osv. Så bästa tipset, håll fokus så löser det sig.

Ha det så kul!

Om man cyklar på en väg utan bred vägren, är det bättre att ta upp hela filen eller ska man försöka hålla sig så höger det går?
Därom tviste de lärde! Min erfarenhet är att oftare än inte så kör bilar om där det finns plats. Så om du ligger långt till höger så kommer bilar köra om i samma fil, vilket är trångt och obehagligt. Bättre att köra precis till höger om mitten för att visa att du aktar dig, men ändå tvingar fram en korrekt omkörning.

Tycker jag då.

Med gravel, menar du att cykla grusväg med aktuell cykel eller att skaffa en extra (gravel)cykel?

Jag säger absolut inte att något av alternativen behöver vara fel, men jag tycker nog att det beror på (ett antal olika faktorer) om de är bättre lösningar än att cykla lvg.

Därom tviste de lärde! Min erfarenhet är att oftare än inte så kör bilar om där det finns plats. Så om du ligger långt till höger så kommer bilar köra om i samma fil, vilket är trångt och obehagligt. Bättre att köra precis till höger om mitten för att visa att du aktar dig, men ändå tvingar fram en korrekt omkörning.

Tycker jag då.
Så cyklar jag normalt på landsvägar, eller ofta lite mer till höger än så, typ i högra hjulspåren om det finns sådana, ser ut som att jag håller höger men tvingar ändå ut omkörare i mötande fil, så som de rekommenderas göra och lagligen ska göra i många länder.
Som många skriver om tider. Tidiga helgmorgnar är lugnast, pendeltåg+50 km innebär ju förstås mer mitt på dan, men mitt på dan brukar vara rätt ok, oavsett dag.

Jag hade tänkt hoppa av sl-pendeln vid järna och sen cykla till mörkö. Mörkö är ju toklugnt men AB 525an som leder dit från järna är jag lite oroad för. Roadfinder rankar den som "ok"
Det borde inte vara några problem. Den vägen har en bred vägrenen. Du kan cykla utanför vägmarkeringen och ha vingelutrymme mesta delen.

Med gravel, menar du att cykla grusväg med aktuell cykel eller att skaffa en extra (gravel)cykel?

Jag säger absolut inte att något av alternativen behöver vara fel, men jag tycker nog att det beror på (ett antal olika faktorer) om de är bättre lösningar än att cykla lvg.
Vilket som, man tager vad man haver. Om det är något man planerar inför sommaren som en semester så hade i vart fall jag tyckt det värt att investera i grövre däck på befintlig räser och kört med den. Om man inte har en MTB, Gravel eller pengar/viljan att byta hoj dvs.

Då rekommenderar jag väg 52. Många tradare, 80 och ingen väggren. Kan erbjuda kaffedepå vid Hjälmaren 👍

Jag cyklade för en veckan sen 100 meter på väg 52. Hade planerat att cykla några km på vägen i slut av turen, men valde istället att köra samma 100 meter igen och fina vägen jag kam ifrån.

Vilket som, man tager vad man haver. Om det är något man planerar inför sommaren som en semester så hade i vart fall jag tyckt det värt att investera i grövre däck på befintlig räser och kört med den. Om man inte har en MTB, Gravel eller pengar/viljan att byta hoj dvs.
Som sagt, behöver i mina ögon absolut inte vara fel men det finns faktorer som skulle kunna göra att jag alla dagar i veckan skulle föredra asfaltsvägen framför grusväg.

Jag cyklade för en veckan sen 100 meter på väg 52. Hade planerat att cykla några km på vägen i slut av turen, men valde istället att köra samma 100 meter igen och fina vägen jag kam ifrån.
Jag har en liten sträcka som jag kör ibland på vardagskvällar när det är lite bilar. Men stravan är full av fantastiska grusvägar och stigar längs med. Definitivt roligare och finare.

Jag har en liten sträcka som jag kör ibland på vardagskvällar när det är lite bilar. Men stravan är full av fantastiska grusvägar och stigar längs med. Definitivt roligare och finare.

Ja, jag cyklade på min gamla lvgcykel med 25 mm däck, men alla grusvägar jag provade var så fina att jag provade alla jag mötte. Otroligt fint där.

Jag brukar cykla just den vägen några ggr per säsong och den vägen är i praktiken lugn o bra att cykla. Däremot är den utsatt för blåst och för att få omväxling kan då @mzi förslag i #16 vara ett roligare alternativ, men se mitt modifieringsförslag nedan.

Och är det Utfyktsvägen du vill undvika kan du istället ta en liten omväg:
Biten ut ur Järna på v57 till avtaget ner mot Hölö (v505?) är smal och kan vara VÄLDIGT trafikerad, om man har otur med tiden på dygnet åtminstone men den är kort.
Vägen över Hölö är riktigt fin särskilt om man fortsätter söderut genom Hölö och tar v510 mot Mörkö.
<REDIGERAT>
Alltså så här, enl Roadfinder.se
Järna_Hölö_Mörkö - 2025-06-04.webp

Senast ändrad:
AB525 är absolut inga problem att cykla på. Däremot alltid motvind när jag cyklar söderut där… Väg 57 däremot är inte lika kul, men om det bara är några km som i förslaget ovan så skulle det inte avhålla mig. :-)

1749044419863.webp

F.ö. cyklar jag kring 10000 km om året, kanske 80% landsväg (har dålig koll) och har inga farliga situationer att förmedla. Men det är klart att man får ha nån sorts koll bakåt, musik i öronen är kanske inte att rekommendera.
Däremot är en stark röd lampa i röven och kläder som syns rätt bra.

Visa bilaga 772750

F.ö. cyklar jag kring 10000 km om året, kanske 80% landsväg (har dålig koll) och har inga farliga situationer att förmedla. Men det är klart att man får ha nån sorts koll bakåt, musik i öronen är kanske inte att rekommendera.
Däremot är en stark röd lampa i röven och kläder som syns rätt bra.
Hade jag bott där renar finns så hade jag också vågat cykla 10000km :)

Hej
Jag cykelpendlar varje dag till jobbet i Södertälje. Kör både på cykelbanor och landsvägar i tätort som på landsbygd.
På cykelbanor måste jag ta hänsyn till andra cyklister och fotgängare. Folk som går mitt i cykelbanan eller sällskap som går parallellt. Bilar som kör fram och blockerar cykelbanan för att de ska ut på bilvägen. Lätt för olyckor.
På landsvägen inga problem. Jag behöver inte ta hänsyn till någon utan kan brassa på. Bilarna kör lätt om. Om inte vägen är för small och mötande trafik är för stor. I det läget kan jag ta hänsyn till en stackars långtradarchaffis som inte vågar köra om och ställa mig vid sidan så att han vågar.

Med andra ord är det säkrare att köra på landsväg så länge du håller dig på kanten och inte konstrar eller försöker ta en genväg. Rondeller funkar bra men korsningar är ibland problematiska
Du får tänka som en bilist som kör en väldigt smal EPA-traktor

Tillbaka
Topp