[OT] Rekommendera en TV-serie...

The Penguin. Max (fd HBO)
Som snart blir HBO Max igen... 😂

Screenshot_20250520-222615.webp

mm, det är väl fel tråd men började precis med the expands - böckerna. TV serien kom jag inte i mål med

Altered Carbon har jag gått igenom alla böcker av författaren

Senast ändrad:
Väntar fortfarande att de ska "ta sig". Gissar att böckerna är bättre, brukar väl iofs vara så. Sugen att läsa dom.
Böckerna är bra men oftast för dyra. De flesta är mer som långa noveller fast till fullpris.

Svårfilmade borde de vara också. Det mesta är att murderbot hatar sitt jobb och hellre vill titta på TV medans alla idiotiska människor måste räddas hela tiden. Sen slutar det med att alla säger "åh murderbot va du e bra!" och då blir murderbot superobekväm.

Nu finns det ju inte så många TV-serier där huvudpersonen är super-autistisk annars men utan att ha sett Murderbot så säger jag att Frieren är bättre

det var visst inte bara jag

This is a show with so much potential, suffering from split personality disorder. On the one hand, you have the brilliant Alexander Skarsgard playing the titular character to perfection. His dry inner monologue is just perfect. Every scene he is in he steals. Unfortunately, there are other characters as well. The expedition is peopled with the most boring, unattractive, unappealing characters (and actors) with no redeeming value whatsoever. Whenever the plot centers on the supporting cast, the show grinds to a halt, and we are forced to wait and hope for some danger to arise so we can return to Murderbot. Hopefully, the show will begin to minimize or kill off these characters to allow it to reach it's potential.

Trots att den nog inte kommer få några priser så hade "Your Friends and Neighbours" nog min uppmärksamhet under varje minut. Dramedy-genren verkar vara min nya grej, jag har börjat uppskatta en viss lättsamhet efter 10 år av dragning mot mörkare produktioner. Något med omvärldsläget tro?

Sett halva Mobland på Skyshowtime nu, överraskad av bra/kul dialog och (än så länge) drivande story i vad jag trodde skulle vara 100% macho-slötitt.

Någon som kollat Murderbot? Åsikt?
Murderbot = 2 av 5 momentnycklar från mig...
Jag (som gillade böckerna) sitter mest o skruvar på mig i soffan. Skarsgård funkar i sin roll, men övriga karaktärer är kalikar...karitar... ...skämt till karaktärer. Och senast var det nån så grovt ologisk manushändelse så min hjärna stängde av och hoppade över till Foundation (Isaac Asimovs idé fast i GoT-tappning, suck) eller Silo (Hmm, kanske ska köpa på mig dom böckerna...)
(Edit: s2 av Murderbot kommer inte hända om den bygger på novell nr 2, den första halvan är typ ofilmbar gissar jag. Inre dialoger mest?)

Murderbot = 2 av 5 momentnycklar från mig...
Jag (som gillade böckerna) sitter mest o skruvar på mig i soffan. Skarsgård funkar i sin roll, men övriga karaktärer är kalikar...karitar... ...skämt till karaktärer. Och senast var det nån så grovt ologisk manushändelse så min hjärna stängde av och hoppade över till Foundation (Isaac Asimovs idé fast i GoT-tappning, suck) eller Silo (Hmm, kanske ska köpa på mig dom böckerna...)
(Edit: s2 av Murderbot kommer inte hända om den bygger på novell nr 2, den första halvan är typ ofilmbar gissar jag. Inre dialoger mest?)
Fick böckerna igår, ska nog börja läsa dom snart låter det som!

The Red King på TV4 Plus är rätt bra och lite putslustigt Lovecraftsk, dock tycker jag mig ha sett en serie med Jude Law på väldigt liknande tema.

Kollar på Dept. Q på Netflix. Brittisk (Skotsk) polisserie enligt normalt upplägg, men välgjort och spännande. Dessutom med en svensk skådespelare i en utav birollerna, vilket känns lite kul.
Kolla den Danska förlagan, Kvinnan i rummet, om du har möjlighet. Också med Svenskt i samma roll för övrigt.

Senast ändrad:
Trots att den nog inte kommer få några priser så hade "Your Friends and Neighbours" nog min uppmärksamhet under varje minut. Dramedy-genren verkar vara min nya grej, jag har börjat uppskatta en viss lättsamhet efter 10 år av dragning mot mörkare produktioner. Något med omvärldsläget tro?
Finns den på Netflix eller var såg du den?

Platonic S2 har precis haft premiär på Apple TV+. S1 var bra, lättsam underhållning av den modernare amerikanska sitcom/dramaskolan.

Var på tidslinjen utspelar sig denna?
Gillar inledningens 70/80-tals vibb
Ja, de flörtar med originalet rätt friskt vilket jag tycker är trevligt, utspelar sig 2120.

How Alien: Earth connects to Alien. While Romulus was set in the year 2142—right smack in between the events of Alien, which takes place in 2122, and the 1986 James Cameron-directed sequel Aliens, set in 2179—Earth serves as a prequel series that takes place in 2120, two years before the events of the original movie

The Gold på TV4 Play, en brittisk deckarserie i 2x6 delar om en guldkupp på 80-talet. Nu ligger andra säsongen uppe, men jag tycker nog att den första var lite bättre.
Guld, 80-tal och mycket cockney-dialekter, vad mer kan man önska sig?

Tillbaka
Topp