Däck 20" Isaberg

KNorrman

Aktiv medlem
Däck 20" Isaberg
Hej, var idag iväg med dottern (6 år) i Isaberg.

Hon har en Cannondale Cujo 20 med 2,6" slant six.

VI cyklade ner pelikanen ett par gånger och hon var rätt osäker, vilket är att vänta då hon inte cyklat liknande innan, men mest kändes det som att det saknades grepp.

Går ju inte särskilt fort men funderade ändå på om det vore värt att skaffa några andra däck till just liknande förhållanden (utför), har ingen koll på mtb då jag till vardags cyklar landsväg och nu "tvingats ut bland ligisterna" i backen.

Eller handlar det bara om att övning ger färdighet och grepp kanske uppfattas som sämre helt enkelt för att tekniken inte sitter?

Rekommendationer på däck mottages också gärna.

Har själv en Scott Aspect 940 från runt 2020 som även där uppskattas eventuella däckrekommendationer, sitter ett Kenda booster fram och ett recon race 2,35 bak.

Däck 20" Isaberg
På bild ser det ok-ish ut. Kanske närmare rocket ron?

Däck gör stor skillnad men det är grön flow. Kan det vara balans och teknik som är problemet?

Jag testade själv däck med enduro casing för första gången för 2 veckor sen och det var nice men tvekar på att rekommendera det för en Aspect på grön flow. Vill man testa så var det Magic mary Super graivity ultra soft och Big Betty super gravity soft.

Det finns nog inte så mycket att välja på för 20'' så det är nog bara att köpa det fetaste som finns

Däck 20" Isaberg
Det är svårt med bra däck till 20". Schwalbe Rocket Ron Evolution är fina däck men har hård Speed gummi. Troligtvis bättre grepp än L
Slant. Om man vill har riktigt bra grepp i park kan man köra en Big Betty med Soft gummi fram. Känns överkill frö något som Pelikanen, men min son skulle uppskatta det på röda och svarta leder.

Maxxis DHR är riktigt bra, också till vuxen, men i 20" finns det inte med bra gummi.

Däck 20" Isaberg
Det är svårt med bra däck till 20". Schwalbe Rocket Ron Evolution är fina däck men har hård Speed gummi. Troligtvis bättre grepp än L
Slant. Om man vill har riktigt bra grepp i park kan man köra en Big Betty med Soft gummi fram. Känns överkill frö något som Pelikanen, men min son skulle uppskatta det på röda och svarta leder.

Maxxis DHR är riktigt bra, också till vuxen, men i 20" finns det inte med bra gummi.
Fast speed RR bak och BB soft fram bör ju duga ok-ish.
Finns ett framdäck till conti ovan men out of stock

Ingen aning om gummit men ser feta ut.

Det rimliga är nog att ha tålamod. Det svåraste på pelikanen med 20'' är brake bumps.

Däck 20" Isaberg
Om jag hade en aspect så hade jag kanske bytt framdäcket till wicked will kanske och nöjt mig med det. Annars är väl näste nivå Nobby nick fram / bak eller WW bak.

Däck 20" Isaberg
Tack för svar, tror nog däcktryck kan varit ett problem utöver teknik.
Iom att hon är helt grön var det kurvorna som var lite läskiga för henne, tyckte det blev jobbigt när farten stack ifrån henne.

Hon fick köra lite i pumptracken efteråt och kändes som att det gjorde mycket för att våga.

Sen separerade mitt ena handtag från styret och småtjock 34-åring åkte i backen så cyklingen blev fika istället.

Däck 20" Isaberg
Tycker det med däck är en ren djungel, jag tyckte det gick rätt ok ändå på däcken på Scotten men sen möter man folk med FS och vad verkar vara rena DH däck som även dom kör grön flow.

Antar att utan 6-åringen att följa efter kanske värre däck hade behövts men då hade väl inte en Aspect med 20mm fälgar varit nåt att ha ändå iofs.

Var nästan lite läskigt för henne när folk kom upp bakom utan att ha avstånd nog att hinna stanna, som tur var höll hon av bra till sidan och stannade.

Däck 20" Isaberg
Beror ju lite på hur ofta ni kommer köra. Är det nåt enstaka besök per säsong så är det ju snart dags för större cykel ändå. 24" är inte långt bort och det finns vettigare däck då.

Däck 20" Isaberg
Jag satte på mina gamla däck på dotterns för att köra grön. Då kör hon väldigt lätta däck hemma och när däcken redan ligger så skadar det inte.

Annars tycker jag det är väldigt blandat. Många av de som kör med barnen på grönt med dh däck och fs kör väl mer än grönt kan jag tänka

Senast ändrad:
Däck 20" Isaberg
Jag satte på mina gamla däck på dotterns för att köra grön. Då kör hon väldigt lätta däck hemma och när däcken redan ligger så skyddar det inte.

Annars tycker jag det är väldigt blandat. Många av de som kör med barnen på grönt med dh däck och fs kör väl mer än grönt kan jag tänka
Nu var det mest "grabbgäng" som bombade förbi oss.

Däck 20" Isaberg
Tycker det med däck är en ren djungel, jag tyckte det gick rätt ok ändå på däcken på Scotten men sen möter man folk med FS och vad verkar vara rena DH däck som även dom kör grön flow.

Dom har troligtvis DH däck för att de också köra DH leder. Om man kan så funkar alla däck på flowtrail. Förra helg tänka min son att cykla hoppleden Barbro i Järvsö på sin dirtjumper som har nästan slätta däck. Han blev stoppad vid liften för att doften saknade en frambroms. Nästa gång tar vi med en frambroms och en skiva så att han får köra Barbro på dirten.

Däck 20" Isaberg
Jag tycker slant six funkat kanon både i 20 och 24". Kanske lite grunt mönster men bytt när de varit slitna.
Körde riktigt låga tryck 0,3bar!! för att få bra fäste och mjuk gång över rötter i skogen.
Flowstig kräver nog kanske det dubbla för att inte vika däcken i doserade svängar.

Tillbaka
Topp