Uppgradering till elväxel

Ändurå

Medlem
Hej!
Jag har en BMC URS som jag är supernöjd med, förutom växling som är en mekanisk Sram Apex. 1x11, 40 klinga och 10-42 kassett.
Jag funderar på att uppgradera till elväxlar Force eller Red. Nån som har tips om var man får tag i det och om det finns några fallgropar att undvika? Funkar 1x12 till 1x11 hub?
Ha det
Anders

Med Apex så har du säkert en body för HG och Apex XPLR 11-44t (12-växlat) passar även den på HG. Om du kan tänka dig att gå ner ett par nivåer på kassetten (jämfört med tilltänkta Red/Force), så klarar du dig utan bodybyte på bakhjulsnavet.
Vill du ha en finare kassett får du leta efter en xdr-body som passar ditt hjul.

Jag bytte på min Exploro förra året till Rival axs reglage och Eagle axs gx växel och 12-delad Eagle 10-52. Har DT180 och DT350 så det var ju lätt att byta till XD-body för den 12-delade kasetten. Köpte mina delar från både bike24, bikediscount och Rose.

Jag bytte på min Exploro förra året till Rival axs reglage och Eagle axs gx växel och 12-delad Eagle 10-52. Har DT180 och DT350 så det var ju lätt att byta till XD-body för den 12-delade kasetten. Köpte mina delar från både bike24, bikediscount och Rose.
Tack. Jag hade hoppats hitta någon som säljer komplett kit, men då hamnar jag bara på max 33 kugg på kassetten. Får nog följa ditt exempel. 👍🏻

Tack. Jag hade hoppats hitta någon som säljer komplett kit, men då hamnar jag bara på max 33 kugg på kassetten. Får nog följa ditt exempel. 👍🏻
Ja, nä jag har inte sett något kit som inte är en komplett grupp med vevparti osv och jag ville blanda lvg och mtb-delar. Det blir ju inte billigt men jag tycker det var värt kostnaden!

en fallgrop att undvika är elväxlar som går på batterier som behöver laddas.

nu lanserar shimano system med inbyggd dynamo som tar bort det problemet.

så självklart.

snarare är batterier som slutar ta laddning problemet. så som upprepade gånger omvittnas här på happy.

shimanos nya system innehåller inte batterier, utan energilagringen sköts med kondensatorer.

ja det känns som en självklar vidareutveckling.

trötta batterier är inte kul, och li-ion brukar inte ha särskilt mycket kapacitet kvar efter en 500 cykler och eller något tiotal år. i vissa fall har de också varit svåra att byta ut

och man slipper hålla reda på att batteriet är laddat. är väl egentligen det större abret med laddningsbara batterier;)
.

Ny teknik kommer hela tiden men jag upplever inte batterierna som något problem i praktiken med axs som är det enda elsystem jag testat. Batteritiden är helt okej och jag brukar alltid ha ett fulladdat med. På längre turer även några CR2032 som sitter i reglage, vevparti, pulsband och hastighetssensor. Bara för att vara på säkra sidan. Fördelarna överväger helt klart nackdelarna.

Shimanos system ser intressant ut men då låser man sig ju också vid att behöva ha ett dedikerat nav vilket ju också har nackdelar när det kommer till kostnad, flexibilitet och möjlighet att fixa remote.

Ny teknik kommer hela tiden men jag upplever inte batterierna som något problem i praktiken med axs som är det enda elsystem jag testat. Batteritiden är helt okej och jag brukar alltid ha ett fulladdat med. På längre turer även några CR2032 som sitter i reglage, vevparti, pulsband och hastighetssensor. Bara för att vara på säkra sidan. Fördelarna överväger helt klart nackdelarna.

Shimanos system ser intressant ut men då låser man sig ju också vid att behöva ha ett dedikerat nav vilket ju också har nackdelar när det kommer till kostnad, flexibilitet och möjlighet att fixa remote.
På en veckas cykelresa behövde jag ladda exakt noll ggr. Batteriet var fortfarande status grönt.
Och med Srams system är det en baggis att ha med ett extra batteri, respektive har man flera cyklar med axs snor man ett reserv från någon av de andra 😍

Vad är det ni tycker är bättre med elväxlar? Har axs på en hojj men fattar inte grejjen, ja visst, ser snyggare ut utan wire men skillnaden på växling jämför med xt på mina andra hojjar är ju minimal. Batteriet håller länge men det är ju lätt att glömma att ladda, iallafall i mitt fall men som tur är så kan jag rycka batteriet sadelstolpen när det är slut ( om det är laddat 😝)

Vad är det ni tycker är bättre med elväxlar? Har axs på en hojj men fattar inte grejjen, ja visst, ser snyggare ut utan wire men skillnaden på växling jämför med xt på mina andra hojjar är ju minimal. Batteriet håller länge men det är ju lätt att glömma att ladda, iallafall i mitt fall men som tur är så kan jag rycka batteriet sadelstolpen när det är slut ( om det är laddat 😝)
På Mtb tycker jag ärligt att det är rätt liten skillnad mot ett väl injusterat vajersystem. Lite snabbare, lite exaktare. Men på landsväg är det guld!

Undrar hur ett AXS 3x8 hade fungerat i skogen?

Enda fördelen är väl att man slipper serva och byta vajer. :)
Tycker tvärtom mot @Freddie L att axs växlar segare än mekaniskt. Både på lvg och mtb. Men nu kommer ju alla högre specade cyklar med elektroniskt, så då blir det ju det man får när man köper en cykel.
Skulle aldrig uppgradera en mekanisk fingrupp till elektroniskt.

Shimanos navladdade di2 är nog inget för den "seriösa cyklisten" eller i alla fall inget för gramjägaren. Det ser rätt tungt ut. Men det kanske inte är så mycket mer extravikt än ett di2 batteri. Men det känns ändå mer komplext.

Att aldrig någonsin mer behöva dra ett hölje eller en vajer, att aldrig någonsin behöva få gradvis försämring av växlingarna tills man kommer till läget där man till slut byter allt bara för att få tillbaka "nybilskänslan" och för mig är just det öppna ekosystemet en enorm usp.
Har man flera olika cyklar / gillar att konfigurera om så är det awesome. Vill jag sätta clipons på hojen parar jag ihop blipsen med systemet på nolltid, vill jag gå från 2*12 till en terrängutväxlad 1*12 uppsättning så på med annan kassett och eagle bakväxeln från mtbn osv.

Anledningen att jag bytte var dels att jag ville ha annan utväxling och att den mekaniska rival-grupp som satt på hojen original, var rätt rapplig. Med axs är det ju inga problem att kombinera lvg-reglage med en eagle axs bakväxel. Sen gillar jag att det är väldigt enkelt handhavandemässigt och smidigt att kunna mikrojustera i appen.

Det funkar finemang, så jag behöver ingen snajdig hydralik tjofräs.
Precis, vajer till bromsarna funkar klockrent! Men växlarna ska så klart gå på el, det är sen gammalt (10 år har jag haft mina, och har inte rört dem sen de justerades in då). Bara ladda nån gång om året och köra. Alltid perfekta växlingar 😊

Jag visste det! Det måste ju givetvis finnas en app också!
Självklart! En app för växlarna, en för cykeldatorn och en för kraftmätarpedalerna. Minst.

Som tur är pillar man bara i dem vid installation eller förändringar. Men första turen på landsvägshojen i våras, när växlarna hade tappat varandra (pga att knappcellsbatterierna var tomma. Visade det sig till slut.), datorn inte hittade vevpartiet heller och cykelkompisen stod och väntade, hade jag god lust att slänga den j-la smartphonen åt h-vete.

Men! När prylarna väl fungerar, och det gör de 99ggr av 100, så är det helt smärtfritt. Helt klart värt strulet den 100:de turen.

I mitt tycke är tryckandet på knappen för att kolla batteristatus och få indikation om det börjar närma sig dags att ladda batteriet en väldigt enkel manöver. Klart enklare och mindre tidskrävande än nästan allt annat som kan vara värt att kolla på en cykel. T.ex. är det för mig som mek-hatare betydligt värre att hålla koll på växelvajrar. Har missat ett brevet och fått dragit sista fem milen på ett annat utan bakväxel p.g.a. växelvajrar som gått av.

Sen försämras förstås batterier med användning. Personligen har jag dock inte haft något problem med det. Vet inte heller hur stort problem det är i praktiken. För mig har det gått ganska lång tid mellan det jag behövt ladda.

I mitt tycke är tryckandet på knappen för att kolla batteristatus och få indikation om det börjar närma sig dags att ladda batteriet en väldigt enkel manöver. Klart enklare och mindre tidskrävande än nästan allt annat som kan vara värt att kolla på en cykel. T.ex. är det för mig som mek-hatare betydligt värre att hålla koll på växelvajrar. Har missat ett brevet och fått dragit sista fem milen på ett annat utan bakväxel p.g.a. växelvajrar som gått av.

Sen försämras förstås batterier med användning. Personligen har jag dock inte haft något problem med det. Vet inte heller hur stort problem det är i praktiken. För mig har det gått ganska lång tid mellan det jag behövt ladda.
Ja det är absolut inget problem att trycka på knappen eller kolla i appen på batteristatus men den där gången när man kommer på att det nog vore skoj att hojja lite å batteriet är urladdat eller bara lite kvar, då äre gött med vajer. Jag har aldrig behövt byta vajer eller att det har börjat kärva men det kanske beror på frekvensen på cykelbyte😝 håller elväxeln i många år utan justering så förstår jag att dom som inte vill/kan skruva skaffar elväxel 🙂

Ja det är absolut inget problem att trycka på knappen eller kolla i appen på batteristatus men den där gången när man kommer på att det nog vore skoj att hojja lite å batteriet är urladdat eller bara lite kvar, då äre gött med vajer. Jag har aldrig behövt byta vajer eller att det har börjat kärva men det kanske beror på frekvensen på cykelbyte😝 håller elväxeln i många år utan justering så förstår jag att dom som inte vill/kan skruva skaffar elväxel 🙂
Jag har kört varianten att kolla batteriet någon dag innan jag tänkt begå säsongsdebut utomhus och sedan kollat batteriet kanske var tredje vecka under säsong och laddat om det kommit ner till kvartsfyllt, samt laddat inför cykelresor och under dessa kollat mer frekvent. Har aldrig drabbats av "batterisoppatorsk" och ser risken som liten med mindre än att batteriet dramatiskt försämras. Skulle det gradvis försämras s.a. tiden det håller skulle gå ner skulle jag märka det och förhoppningsvis kunna byta ut batteriet.

Vajrar är i alla fall för mig besvärligare att hålla koll på slitaget på. Där har det varit ett lite diffust mindre rappt växlande som sen under kanske 10 mil degraderat till totalt vajerbrott.

Senast för några veckor sen råkade jag ut för vajerbrott till bakväxeln på min landsvägshoj och det var inte riktigt mekbart vid vägkanten. Dels så hade kabeln gått av inne i reglaget (Campa Chorus) och kärvat fast så jag behövde ta isär reglaget, dels så är det intern kabeldragning och inget man (jag) börjar med vid vägkanten. Det är ju inte svårt men jag körde lågkadensträning de få mil jag hade hem.

Senast för några veckor sen råkade jag ut för vajerbrott till bakväxeln på min landsvägshoj och det var inte riktigt mekbart vid vägkanten. Dels så hade kabeln gått av inne i reglaget (Campa Chorus) och kärvat fast så jag behövde ta isär reglaget, dels så är det intern kabeldragning och inget man (jag) börjar med vid vägkanten. Det är ju inte svårt men jag körde lågkadensträning de få mil jag hade hem.
Gick det inte att ställa upp en lägre växel med ställskruvan?
Finns väl för- och nackdelar med allt. Själv, som gammal elinstallatör, försöker jag undvika allt vad som heter elektronik i sammanhang med saker som man kan bli beroende av. Enkelt och mekaniskt vill jag ha det. Tur att vi är olika 😊

Finns väl för- och nackdelar med allt. Själv, som gammal elinstallatör, försöker jag undvika allt vad som heter elektronik i sammanhang med saker som man kan bli beroende av. Enkelt och mekaniskt vill jag ha det. Tur att vi är olika 😊

Det hade nog gått men jag hade medvind och rätt lättcyklat hemåt och kunde ju använda framväxeln så det gick bra. Först trodde jag det var något mekaniskt i reglaget som pajat och det var först när jag skruvade isär det jag såg att kabeln gått av och kärvat inuti. På graveln har jag elektroniskt och än så länge så har det funkat utan anmärkning men som med allt är det väl bara en tidsfråga!

Pappa, och jag med för den delen - där är jag hans son helt och fullt, skulle välja manuella fönsterhissar varje dag i veckan om det gick.

Nej, det funkade inte... Så jag cyklar inte... Jag jagar gram 😅
1749330373554.webp

Tillbaka
Topp