Farligt att cykla landsväg på landsvägscykel?

Jag inbillar mig att svängiga småvägar är säkrare än breda rakor för jag hoppas att självbevarelsedriften hos bilförare gör att de kollar mer på vägen än på skärmen. Men det är alltså inbillning /killgissning.

Jag inbillar mig att svängiga småvägar är säkrare än breda rakor för jag hoppas att självbevarelsedriften hos bilförare gör att de kollar mer på vägen än på skärmen. Men det är alltså inbillning /killgissning.
Jag tycker du beskriver Porsche-vägar. 👌

Tolkar jag det rätt att det mest är i Stockholmstrakten och Skåne det är problem? Stämmer ju f.ö. med min egen erfarenhet, de två incidenter jag varit med om som jag reagerat på under mina drygt 20 år som lvg-cyklist har inträffat i Stockholms län 😁
Vi på landsbygden upplever samma problem:

Gäller särskilt lastbilar där man kan sugas in mellan bil och släp vid omkörning.
Jag hörde en historia om ett sådant tillfälle för många år sedan av en erfaren tävlingscyklist

Detta hände för många år sedan på en tempotävling där vägarna inte var avlysta
en av de som tävlade fick den lysande idén att köra såpass långt ut körbanan att
särskilt omkörande lastbilar sedan endast långsamt skulle kunna ta sig om så att
han då skulle få en riktigt bra rulle bakom tills han inte orkade längre.
Men det kom ingen lastbil föränn i sista backen där han gav allt uppför så att lastbilen
inte skulle köra om före krönet och trots att han var helt slut lyckades han med det
och klämde sig in precis bakom lastbilens högra bakdäck
Då får han se en dragstång till vänster om sig!
Detta hände för många år sedan när maxvikten för lastbil + släp baserades (bl a) på totallängden så det fanns en del åkare vars släp hade låånga dragstänger....

Jag hörde en historia om ett sådant tillfälle för många år sedan av en erfaren tävlingscyklist

Detta hände för många år sedan på en tempotävling där vägarna inte var avlysta
en av de som tävlade fick den lysande idén att köra såpass långt ut körbanan att
särskilt omkörande lastbilar sedan endast långsamt skulle kunna ta sig om så att
han då skulle få en riktigt bra rulle bakom tills han inte orkade längre.
Men det kom ingen lastbil föränn i sista backen där han gav allt uppför så att lastbilen
inte skulle köra om före krönet och trots att han var helt slut lyckades han med det
och klämde sig in precis bakom lastbilens högra bakdäck
Då får han se en dragstång till vänster om sig!
Detta hände för många år sedan när maxvikten för lastbil + släp baserades (bl a) på totallängden så det fanns en del åkare vars släp hade låånga dragstänger....
Var själv nära att råka ut för detta ngn gång runt 2008 på vägen mellan Svedala och Trelleborg (den fruktade 108:an). Låg framför frugan medan hon tuggade mitt bakdäck. Höll ut till höger så långt det gick och plötsligt dundrar ett stort lastbilsekipage med släp upp bredvid oss. Lufttrycket från bilens hytt gjorde att jag instinktivt höll emot åt vänster för att inte hamna i diket. Detta resulterade i att när glappet mellan bil och släp kom upp bredvid oss, hann jag nätt och jämt att parera min sidokraft för att inte åka in mellan släp och bil.
Vore nesligt att dö på den eländiga vägjäveln på väg till Skånes rövhål Trelleborg...

Var själv nära att råka ut för detta ngn gång runt 2008 på vägen mellan Svedala och Trelleborg (den fruktade 108:an). Låg framför frugan medan hon tuggade mitt bakdäck. Höll ut till höger så långt det gick och plötsligt dundrar ett stort lastbilsekipage med släp upp bredvid oss. Lufttrycket från bilens hytt gjorde att jag instinktivt höll emot åt vänster för att inte hamna i diket. Detta resulterade i att när glappet mellan bil och släp kom upp bredvid oss, hann jag nätt och jämt att parera min sidokraft för att inte åka in mellan släp och bil.
Vore nesligt att dö på den eländiga vägjäveln på väg till Skånes rövhål Trelleborg...
Är inte det Eslöv?

Nästa steg, klänning?

F.ö. har du en länk till den engelska studien?
det refererades till den via olika ställen i pressen. tror möjligen det var senare än 1997, och i så fall lär du eventuellt kunna googla fram den. i annat fall är den nog begravd.

tror inte klä ut sig till kvinna ger pluspoäng?

vingla lite är bra. men inte ut i vägbanan.

tror inte klä ut sig till kvinna ger pluspoäng?
Du skrev ju att "... passerande bilar lämnade dubbelt så mycket utrymme till barn och kvinnor." Som man borde jag då få dubbla avståndet till bilar om bilisterna tror att jag är kvinna istället för man vilket klänning borde kunna öka sannolikheten en hel del för.

Du skrev ju att "... passerande bilar lämnade dubbelt så mycket utrymme till barn och kvinnor." Som man borde jag då få dubbla avståndet till bilar om bilisterna tror att jag är kvinna istället för man vilket klänning borde kunna öka sannolikheten en hel del för.
tror mig inte om att kunna röra mig på cykeln på ett övertygande sätt, och en klänning riskerar åka in bland ekrarna.

har funnit vingelmetoden användbar på ett repetitivt och tryggt sätt. prova gärna.

Ser man en clown på en liten cykel kanske man får andra (omhändertagande) känslor än för en stressad memil som kör mot rött? :)

Nä, man är såklart ingen clown för att man har en liten cykel (har ett par minicyklar själv) men kanske tar andra mer hänsyn till sånt/dem som sticker ut (på ett positivt sätt)?

jo så är det nog. man får myckenhet av feelgood-reaktioner. och man kan rulla in en brompton i miljöer där folk annars skulle reagera med en sur blick.

vissa enstaka stressade memiler får dock gärna horn i pannan när de ser en brompton😆

emellanåt ganska kul.

Tillbaka
Topp