Unmapping Sweden 2025

Grefven

Aktiv medlem
Unmapping Sweden 2025
Med dryga två veckor kvar till anmälan öppnar (1 december) är det väl dags att bygga lite hype, stoke och allmän ballyhoo kring det hela. Ja, ni förstår.

Vem ska köra? Kommer det gå fort? När kommer första punkan? Spurtstart? Hur sover man bäst i ett dike? Vem kommer förlora förståndet pga. mygg? Vem kommer driva myggen att förlora förståndet? Är mygg en bra näringskälla - kan en då undvika onödiga matstopp? Är det verkligen stenhårt packad grusväg och lagom starkt solsken hela tiden? Måste en klappa händer till söder om Dalälven för att hålla björnen på avstånd?

Här finns än så länge allt en kan behöva veta, dvs. distans och datum för igångdrag: Unmapping.cc och Instagram.

Låt internetcyklandet börja! Vai vai!

Unmapping Sweden 2025
Jag tar på mig att föregå med gott exempel och medger att jag tänkt trycka på anmälansknappen så snart den uppenbarar sig.

Kan jag så kan du. Dessutom; anmäla sig är ju plättlätt! Genomförandet tvivlar jag däremot på blir detsamma.

Infogar bild på den gorilla Greg Henderson talade om som träningsinspo.
DALL·E 2024-11-10 13.56.31 - A powerful gorilla mid-fight, muscles tense, wearing a black t-s...webp

Unmapping Sweden 2025
Hoppas många hittar loppet och är med och kör! Det går lite under radarn tror jag och förtjänar fler deltagare. Att så många väljer att sitta och nöta E45:an men avstår detta är för mig en gåta men men :) För egen del har jag väl inte helt gett upp tanken om att köra igen, men det är förstås endel som ska gå i lås...

Unmapping Sweden 2025
Fasiken...jag är för långsam för de långa strapatserna...

Rullsnitt vid cykling på 17-18 km/h på bra vägar, och det räcker ju inte. Jag ska ju sova också.

Jag vet att jag är långsam...och Sverigetempot resp. Unmapping förblir en dröm...

Unmapping Sweden 2025
Fasiken...jag är för långsam för de långa strapatserna...

Rullsnitt vid cykling på 17-18 km/h på bra vägar, och det räcker ju inte. Jag ska ju sova också.

Jag vet att jag är långsam...och Sverigetempot resp. Unmapping förblir en dröm...
Man ska aldrig förneka sig själv chansen att få dem att slå in :)

Unmapping Sweden 2025
För kännedom är det nu, i och med vårens ankomst, möjligt att inleda övningsmomentet "däckfix i myggmiljö".
Jag gick, som brukligt är, ut lite för hårt när första passet ska avverkas och ivern är stor, med krångliga däck (alt. dålig teknik) och aggressiva nykläckta myggor. Men övning ger färdighet och jag hyser ändå en tyst förhoppning om att myggornas iver består så att vi får många minnesvärda tillfällen att öva framgent.

Ett rimligt upplägg för den som är nyfiken att prova kan vara att köra 2 x framdäck m. 2 minuters vila, för att till nästa tillfälle stegra mot 2 x framdäck och 1-2 x bakdäck. Vilan fortsatt 2 min. Öka därefter enligt aktuell träningsstatus och myggtäthet.

Unmapping Sweden 2025
Har idag SPD-SL på gruscykeln och saknar MTB-skor. Visst gör jag bäst i att köra med SPD på Unmapping? De gånger jag stött på riktigt brötig terräng när man tvingas klicka i/ur och ev gå lite grann stup i kvarten förbannar jag mig alltid över pedalsystemet. Unmapping är ju inte direkt sportgrus som jag förstått :p.

Unmapping Sweden 2025
Har idag SPD-SL på gruscykeln och saknar MTB-skor. Visst gör jag bäst i att köra med SPD på Unmapping? De gånger jag stött på riktigt brötig terräng när man tvingas klicka i/ur och ev gå lite grann stup i kvarten förbannar jag mig alltid över pedalsystemet. Unmapping är ju inte direkt sportgrus som jag förstått :p.
Jag snokade mig fram till herrarna Philip och Oscars Instagramkonto. Det kanske kan ge en liten inblick i vad som kan förväntas? Några avsnitt som ser SPD-SL-ovänliga ut i mitt tycke. Oklart vilka sektioner som kvarstår och ruttförändringar osv. men det målar en generell bild kanske.

Jag (som ska köra den kortare modellen) kommer köra SPD, kanske primärt för komfortens skull med mjukare dojja, men också för eventuellt kringflackande beteende med tom blick som kan komma att inträffa.

Unmapping Sweden 2025
Jag (som ska köra den kortare modellen) kommer köra SPD, kanske primärt för komfortens skull med mjukare dojja
För mig ökar inte mjukare sula komforten, tvärtom. Det är tyvärr flera skor jag endast har kunnat använda en enda gång innan jag var tvungen att skaffa nya.
Men det gäller förstås vid cykling.
Att hitta skor med tillräckligt styv sula för komfort vid cykling samtidigt som de inte är onödigt styva för promenader är en svår balansgång.

Men jag hoppas att alla hittar både lämpliga skor och pedaler och får en bra cykling

Unmapping Sweden 2025
För mig ökar inte mjukare sula komforten, tvärtom. Det är tyvärr flera skor jag endast har kunnat använda en enda gång innan jag var tvungen att skaffa nya.
Men det gäller förstås vid cykling.
Att hitta skor med tillräckligt styv sula för komfort vid cykling samtidigt som de inte är onödigt styva för promenader är en svår balansgång.

Men jag hoppas att alla hittar både lämpliga skor och pedaler och får en bra cykling
Tack :) Jag likställde mjuk med komfort mer med interiören på skon, snarare än styvheten i sulan. Men det borde jag såklart tydliggjort. Tror jag hittat en bra modell i Udog Distanza som jag nog anser att fler skulle kunna ägna en tanke.

Unmapping Sweden 2025
Mitt inlägg i debatten. Jag har alltid kört med vanliga gympaskor avsedda för vandring / trekking. Med så styv & tjock sula som möjligt, man kan bända och vrida lite på skon i butiken och känna efter att den är ganska stel. Men aldrig försökt vara snabb såklart. Funkar perfekt för både cykling & vandring.

Unmapping Sweden 2025
Tror jag hittat en bra modell i Udog Distanza som jag nog anser att fler skulle kunna ägna en tanke.
Det viktigaste är förstås att skorna passar på dina fötter, men om du menarde här
Tycker jag inte att de ser särskilt lämpliga ut för många timmar och långa dagar på cykeln eftersom de har snörning
Detta för att de flesta som själva har provat föredrar möjligheten att enkelt finjustera hur hårt de sitter på fötterna även under cykling.
Många tycker även att fötterna sväller under långa lopp och det gör det xtra viktigt att då enkelt och snabbt kunna finjustera
Gärna med dubbla finjusterare/sko, typ så här
ZZU6utU6ux9Bx8shCXkQpZ.jpg

Men detta är detaljer jmf med hur viktigt det är att skorna passar bra, riktigt bra!

Jag har alltid kört med vanliga gympaskor avsedda för vandring / trekking. Med så styv & tjock sula som möjligt, man kan bända och vrida lite på skon i butiken och känna efter att den är ganska stel.
Skulle du ngn gång skaffa dedikerade cykelskor så får du kanske tänka om, åtminstone till hälften
De flesta som har provat själva föredrar styva och tunna sulor, därför finns det en hel del skor med kolfibersula.

För länge sedan, när pedaler hade remmar, hade passande cykelskor fastspikade spurtklossar på träsula
SchuheDettoHolz3.jpg

Unmapping Sweden 2025
SPD (motsv) helt klart, inte bara pga terrängen utan även för att man, frivilligt eller ofrivilligt, kommer spendera en del tid ”off the bike” men kanske ett par lätta flip-flops eller andra sandaler är tillräckligt?

Unmapping Sweden 2025
Det viktigaste är förstås att skorna passar på dina fötter, men om du menarde här
Tycker jag inte att de ser särskilt lämpliga ut för många timmar och långa dagar på cykeln eftersom de har snörning
Detta för att de flesta som själva har provat föredrar möjligheten att enkelt finjustera hur hårt de sitter på fötterna även under cykling.
Många tycker även att fötterna sväller under långa lopp och det gör det xtra viktigt att då enkelt och snabbt kunna finjustera
Gärna med dubbla finjusterare/sko, typ så här

Men detta är detaljer jmf med hur viktigt det är att skorna passar bra, riktigt bra!
Det verkar som att smaken är som baken även i det här fallet :) Jag valde att prova med snörning just för att jag upplever mina skor med BOA som mindre anpassningsbara. Kalla det ett semi-kvalificerat chansbeslut. Än tycker jag att skorna funkat bra. Jag återkopplar med eventuella förbannelser pre-, mid-, eller post-race. ;)

Unmapping Sweden 2025
Yes det blir SPD då, men besparar mig kostnaden att köra wattpedal också. Tittade knappt på watten ändå på Sverigetempot, och kan inte tänka mig att det skulle skilja här.

Unmapping Sweden 2025
Här snackar Lachlan om erfarenheterna från Alt-touren då han körde flats pga knäproblem.

Han säger att han är nyfiken på att testa flats mer då han tror att det avlastar kroppen och gör det möjligt att variera vilka muskler han använder. I stunden mindre effektivt men över långa sträckor mer effektivt.

1746523943689.webp

Senast ändrad:
Unmapping Sweden 2025
Efter lite velande så har jag valt att hoppa av VIA Race och kör nu detta istället! Ser framemot en kul tävling och träffa övriga deltagare. SJ verkar inte öppnat bokning för resor veckan loppet startar, nån som har bra koll på SJ och bokningar?

Unmapping Sweden 2025
Senaste nytt i Unmapping-land:

Starten flyttad till 22:00 10:e juli. Dåliga nyheter för den som redan bokat och betalat för resa och hotell vid starten... Kvällsstart igen alltså så alla med säkerhet ligger på sömnminus redan från början 😁

Nu har vi inte fått rutten ännu men i Lansjärv ser det illa ut med påfyllningen. Det hintas om en tillfällig ersättare i form av en burgarvagn (svårt att hitta status på denna):

re17v80j.webp

Mer upplyftande nyheter från Dalarna:

Skärmavbild 2025-05-31 kl. 09.55.55.webp

Unmapping Sweden 2025
Jag kommer åka upp 8:e med flyg och bor på Scandic, tåget blev för omständigt pga banarbeten.
Hur reser/bor ni andra? Skulle vara trevligt att kanske ta nån lunch eller middag innan start. Hoppas att träning och val av prylar, däck etc. flyter på för er som ska cykla.

Unmapping Sweden 2025
Jag kommer åka upp 8:e med flyg och bor på Scandic, tåget blev för omständigt pga banarbeten.
Hur reser/bor ni andra? Skulle vara trevligt att kanske ta nån lunch eller middag innan start. Hoppas att träning och val av prylar, däck etc. flyter på för er som ska cykla.
Jag och en vän (och deltagare) gav också upp planen om att åka tåg och kommer istället med em-flyget den 9:e. Vi bor också på Scandic så en nervig middag där den 9:e kan säkert ordnas :)

Tillbaka
Topp