Det här med gaffelservice

Pfaff

Aktiv medlem
Under pandemin köpte jag en Vitus Sentier med gaffeln RockShocks DebonAir
20250611_115101.webp
Avsikten var väl att kunna komma ut ändå de dagar då man blåser av vägen på skånska öppna vägar. Cyklade nångpng på Regnbågsbanan men fann det outhärdligt tråkigt.
Jag har konverterat den till nån sorts "monstergravel" istället, däck, utväxling, styre mm och har bara kört grus, gärna lite grövre grus, sedan dess, ugf 2000 km.Alltså verkligen inte långt eller mycket.
Nå, gaffeln håller trycket sedan första justering för flera år sedan, fjädrar fint och gungar inte i rebound.
Så, varför plocka isär gaffeln för service? Och när?
Dethär med 50 timmar kan jag förstå för cyklar som bombar utför stig men det är inte tillämpligt för mig.

Om du inte har några besvär så finns det väl ingen större anledning att serva annat än att fräscha upp tåtningar och o-ringar. Sen skulle jag gissa att det kommer vara ganska stor skillnad efter service om du väljer att göra det. Det är ju svårt att märka försämringarna över så lång tid när man vänjer sig vid hur den är.

Själv hade jag nog valt att serva iaf varannat (eller var tredje) år oavsett.

Om du inte har några besvär så finns det väl ingen större anledning att serva annat än att fräscha upp tåtningar och o-ringar. Sen skulle jag gissa att det kommer vara ganska stor skillnad efter service om du väljer att göra det. Det är ju svårt att märka försämringarna över så lång tid när man vänjer sig vid hur den är.

Själv hade jag nog valt att serva iaf varannat (eller var tredje) år oavsett.
Du menar att den blir styvare över tid?

Gaffeln tar förmodligen mer stryk av att du cyklar runt på grus och den inte komprimeras genom slaget regelbundet. Det är svårt att se på bilden, men du har inte fått nötningar på innerbenen nere vid packboxen?

Underbensservice vill den ha regelbundet för att fortsätta fungera. Dvs plocka isär och gör rent, nya skumringar, ev nya skrapringar och fylla på med olja.

Och jag gissar också att snäll grusåka sliter värre än skogsbombning.

så klart det är tråkigt på nakenbadet. Du ska ut i skogen.

Jag har skumringar och olja. Kanske vill man byta skrapringar också.

Debonair hjälper inte. Är det en sektor, revelation eller recon?

Som folk säger. Grus är värre än skog, damm och småskit är värre än lera och blött enligt mina erfarenheter.
Droppa nederbenen, torka rent, ny olja, fetta in airshaft. Det tar högst 15 min.

Underbensservice gör man väl lite av samma anledning som byte av motorolja i bil? Bilen kan gå bra länge med dålig olja, men till slut blir det dyrt. Jag gör nog underben var 20 - 30 timme. Men byter inte dammskydden. Enbart rengöring, nytt fett och olja, foamringar ibland.

Jag har inte demonterad en gaffel sedan jag höll på med motorcyklar så det kan ju bli spännande. Mina andra cyklar har inget behov om man säger så.
Olja finns, kan börja där men ska kanske beställa en servicesats först.
Får se om jag hittar flera ledtrådar till modellen.
Edit, RL står det som modell.
Jag gogglar

Senast ändrad:
Jag har inte demonterad en gaffel sedan jag höll på med motorcyklar så det kan ju bli spännande. Mina andra cyklar har inget behov om man säger så.
Börja med att bara rengöra och sätta ihop igen. Det är såklart bäst att byta grejer, men bara rengörning, olja och fett gör gaffeln gott ändå.

Edit, RL står det som modell.
Jag gogglar
Rl r nog dämparversionen eller liknande. Kolla serie nummer
1000004883.webp

Om du slår in serienumret i Rock Shox app/sida "Trailhead" får du service manual och alla svar på allt, nästan. Manualen ger svar på alla "hur" som finns.

Remote är det inte. De första recon heler rl o der är en vanlig motion control. Med eller utan remote. LSC och rebound brukar de ha.

Håller på.
Men det här vredet för rebound skall enligt texten bara vara att dra ur när det är i noll-läge.
IMG_2709.webp
(den tidiga modellen, 2020-21)
Det är den inte, inte heller med en flacktång.
Hur mycket kraft skall man applicera, egentligen? Nån som vet?
Tyvärr svår att greppa på annat sätt än med en täng, glidhammare funkar definitivt inte 😁

OM den skulle vara bytt mot någon från annan modell sitter det en liten 2,5 insexskruv på den, men den syns tydligt.
Jag tror på att ta utan att klämma ihop den.

Aha. Jag vänder uppåner på gaffeljäveln och ger den en duktig omgång krypolja, får vi se om ett par dagar om den ger med sig. Ingen låsskruv i sikte.

Den köptes ju begagnat, Vitussen. Jag börjar misstänka att gaffeln aldrig sett service nånsin. Fick tag i en servicesats för 200 t och arbetar mig fram sakta men osäkert, har ju aldrig gjort det förut. Men det är ju lite kul såhär regniga dagar. Och ingen brådska.
Nå, i servicesatsen finns bl.a. skumringar. Men de är tre gånger så höga som de gamla jag plockat ut.
Det kan väl inte vara rätt? De gamla mäter jag till ca 5 mm och kan tänka att de nya som är 10 mm kommer att komprimeras till den grad att det inte går att trycka i övre benen.
IMG_2715.webp
Den nya är den till vänster om någon undrar 😁
Mindre än nya 35/6 mm för Rockshox hittar jag inte på nätet.
Vad sägs?

Som folk säger. Grus är värre än skog, damm och småskit är värre än lera och blött enligt mina erfarenheter.
Droppa nederbenen, torka rent, ny olja, fetta in airshaft. Det tar högst 15 min.
Kan du lägga upp en video när du gör det på 15 min?

Tar mig fortfarande över timmen efter ett antal servicear, fattar inte vad jag gör för fel 🤔

Kan du lägga upp en video när du gör det på 15 min?

Tar mig fortfarande över timmen efter ett antal servicear, fattar inte vad jag gör för fel 🤔
Ta av nederbenen, torka lite, fetta lite, på igen, häll i olja, skruva ihop. Över en timme?
20 minuter då? Det jobbigaste är ju typ att man måste ta av bromsen fram.
Jag tar alltså inte ur airshaft ur innerbenen. Då skulle det nog ta längre tid.
Men du kanske också är noggrannare än mig :)

Ta av nederbenen, torka lite, fetta lite, på igen, häll i olja, skruva ihop. Över en timme?
20 minuter då? Det jobbigaste är ju typ att man måste ta av bromsen fram.
Jag tar alltså inte ur airshaft ur innerbenen. Då skulle det nog ta längre tid.
Men du kanske också är noggrannare än mig :)
Jag räknar självklart in moment som broms, skärmar, hjul, och sen ska dom på igen också.
Börja räkna tid när cykeln är cyklingsbar, sluta räkna tid när cykeln är cyklingsbar igen och bordet mer eller mindre städat.

Tillbaka
Topp