Casual jacka för cykling +ANNAT

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Jag har sedan säkert 10 år en Vulpine Harrington Rain Jacket (se länk nedan) som jag har använt året runt till och från jobbet (i Malmö; i dagsläget ca 5 km enkel väg = cyklar i vanliga kläder) samt på väg till lunchrestaurang etc. Nu börjar den bli så sliten att en ny jacka ska in i garderoben. Vad ska jag köpa? Jag har separat regnjacka så goretex-tyg etc behövs egentligen inte.

Det jag gillar med jackan:
  • Bomull = casual stil som funkar även när man promenerar på stan; man ser inte ut som om man ska ut på vandring på kalfjället
  • Vettig uppsättning med dragkedjefickor
  • Skuren för cykling med längre ärmar samt rygg
  • Inbyggda reflexer
Där jackan kan förbättras:
  • Det hade varit bättre med lite foder; på vintern behöver jag pälsa på mig dubbla lager ylle under för att inte frysa häcken av mig
  • Det vore fan bättre med en icke-UK-leverantör för att öborna ska straffas pga brexit

Jag har sedan säkert 10 år en Vulpine Harrington Rain Jacket (se länk nedan) som jag har använt året runt till och från jobbet (i Malmö; i dagsläget ca 5 km enkel väg = cyklar i vanliga kläder) samt på väg till lunchrestaurang etc. Nu börjar den bli så sliten att en ny jacka ska in i garderoben. Vad ska jag köpa? Jag har separat regnjacka så goretex-tyg etc behövs egentligen inte.

Det jag gillar med jackan:
  • Bomull = casual stil som funkar även när man promenerar på stan; man ser inte ut som om man ska ut på vandring på kalfjället
  • Vettig uppsättning med dragkedjefickor
  • Skuren för cykling med längre ärmar samt rygg
  • Inbyggda reflexer
Där jackan kan förbättras:
  • Det hade varit bättre med lite foder; på vintern behöver jag pälsa på mig dubbla lager ylle under för att inte frysa häcken av mig
  • Det vore fan bättre med en icke-UK-leverantör för att öborna ska straffas pga brexit

När jag läste att en Harringtonjacka användes till cykling tänkte jag spontant Baracuta G9: bred, kort och fladdrig. Men den du länkade till såg ju klart ändamålsenlig ut, till den grad att jag blir sugen på att köpa en själv.

Om det känns bättre så skickas grejerna från något franskt webshopslager numera. Fick äntligen mina jeans jag beställde i april.....
Så du gynnar EU lite ändå, trots att du handlar från öborna.

Om det känns bättre så skickas grejerna från något franskt webshopslager numera. Fick äntligen mina jeans jag beställde i april.....
Så du gynnar EU lite ändå, trots att du handlar från öborna.

Jo precis, man slipper tulleriet i alla fall, men det är som du säger fortfarande köp från uk.

Synd att britterna har så bra småföretag som pysslar med cykelprylar…

Häftigt att kunna köpa en likadan efter 10år ändå.

(Jag köpte nyligen en ny norröna lofoten. För att ersätta min 12år gamla.
Den nya är bra och så. Men ganska annorlunda mot den gamla och inte självklart till det bättre.)

Jag hittade efter mycket letande några friluftsjackor i "softshell" utan membran som har fungerat bra till cykling. Tyvärr verkar varken Lundhags eller Klättermusen sälja dem längre.

Finns lite olika färger. Har en hel del plagg ur denna numera utgångna kollektion och är väldigt nöjd. Anoraken är grymt bra.

Finns lite olika färger. Har en hel del plagg ur denna numera utgångna kollektion och är väldigt nöjd. Anoraken är grymt bra.
Knappstängning går tyvärr bort. Även anorak; jag föredrar dragkedja så att jag enkelt kan ta på/av.

Det där är väl bara gamla varianten av samma jacka som föreslogs i inlägg #2 ? En jacka med bara knappar förstår jag heller inte. Det är en skjorta enligt mig :)

En av mina absoluta favoritplagg är min TNF Nimble Jacket. Nu är det inte exakt vad TS efterfrågar då det är en jacka i funktionsmaterial och inte skapad primärt för cykling, även om jag ofta cyklar till jobb i den :)

Är man villig att betala ordentligt för sig så finns det en del hos Mission Workshop:

Tycker det är lite synd att de förstör utseendet på de här "commuter jackorna" med en ryggficka. Vill man ha en jacka som ser lite städad ut när man går ut på lunch jämfört med en neongul gore wear jacka så tycker jag ryggfickan förstör detta. Ser inte riktigt syftet med den i stan precis. Annars tyckte jag själv pedaled jackan såg trevlig ut till ett vettigt pris

Tycker det är lite synd att de förstör utseendet på de här "commuter jackorna" med en ryggficka. Vill man ha en jacka som ser lite städad ut när man går ut på lunch jämfört med en neongul gore wear jacka så tycker jag ryggfickan förstör detta. Ser inte riktigt syftet med den i stan precis. Annars tyckte jag själv pedaled jackan såg trevlig ut till ett vettigt pris
Både den länkade jackan från Vulpine och den de har som är mer som en rock (men tyvärr i membrantyg) är utomordentligt snygga bortsett från den detaljen

Nejdå, det krävs bara att man hängt för mycket med snowboardåkare.

Jag gillade den jackan förutom cargopants-benfickorna på magen. Jag får GW-västvibbar. Med mer diskreta fickor hade det kanske blivit ett köpt; särskilt som jackan ligger på ett rätt vettigt pris i sammanhanget. Ogillar dock att de kör syntettyg. Det hade varit klart bättre med ett canvasstyg, så man hade kunnat vaxa jackan och fått den rätt snygg.

Nu har Vulpine fyllt på lagret med Harrington II-jackor. Samma modell som tidigare, men nytt tyg.
För tillfället 50% rabatt på hela sortimentet.

Senast ändrad:
Vulpine har ju en jäkla massa spännande saker! Jag har alltid varit missnöjd med jacka + cykel och behöver lite inspo. Senaste åren har jag kört med en Tierra Belay som är lite som en dunjacka fast fylld med ull istället. Helt okej som vardagsjacka även om man snuddar vid den magiska gränsen att man ser ut att vara påväg till skogs.

Ullfodringen tänkte jag skulle vara bra eftersom jag oavsett vad vid cykling blir svettig och blöt, och då brukar ull funka bra. Dessvärre är jackan lite väl tät och då blir det än mer svettigt, även om den är ganska varm.

Nästa jacka tänkte jag skulle vara i bomull och tåla regn i 20 minuter eller så. Typ som den där Vulpinen som länkas i trådstarten. Tack för tips, ska undersöka vidare!

Btw, är Vulpine släkt med Isobaa på något vis? Kändes i mångt och mycket lika varandra, både webshopsmässigt men på andra vis också...

Oj nu blev jag sugen. Storleksråd? Hamnar mellan M och large vanligtvis. Blev störtsugen på en Harringtonjacka nu
Hur är det med returer? är det smidigt så man kan köpa båda och testa?

Så kan det nog vara. T.o.m. rabattkoden är samma. 🙂
Jag gillar Isobaas grejer, och Vulpines ser ju mycket intressanta ut!
Oj nu blev jag sugen. Storleksråd? Hamnar mellan M och large vanligtvis. Blev störtsugen på en Harringtonjacka nu
Också intresserad! Sån jäkla svår avvägning med cykelytterplagg som också ska fungera till vardags. För tighta och bra för cykling = heltokig look. För stora och avslappnade = fladder delux.

Skumt att den kallas så för det där är ju absolut inte nån Harrington jacka.
”Midjekort jacka, vanligtvis i blandmaterial, med rutigt foder. Lanserades av brittiska Baracuta på 1930-talet och gjordes populär av karaktären Rodney Harrington i amerikanska såpoperan Peyton Place under 1960-talet.”

IMG_9753.webp

Jag ligger precis i överkant för M och tyckte den blev för trång så det blev retur och byte till L.
Inga konstigheter med retur mer än att man får bekosta den själv, med valfritt fraktbolag.

Okej inte läge att tveka på en Harrington. Vill man ha Rain eller vanlig? Någon som vet något om hur känslan är?
Jag tror, utan att veta säkert, att de har något sånär samma egenskaper. Det är något högre procentandel bomull i den som heter Rain (och alltså är den utgående modellen).
Bläddrar man igenom bilderna så har även Harrington II exempel med pärlande vattendroppar.

Jag valde den nya och väntar en smula otåligt på att den ska komma.

Jag ligger precis i överkant för M och tyckte den blev för trång så det blev retur och byte till L.
Inga konstigheter med retur mer än att man får bekosta den själv, med valfritt fraktbolag.
Låter ju betryggande.
Blev ett par jeans till och ett par rain byxor samt Harringtonjackan.
Fick vänta länge på jeansen jag beställde i våras men har varit supernöjd med dem (dock lite knepiga storlekar, tog S och de blev perfekt men borde haft M enligt size guide).

Råkade också slå till på en Vulpine Harrington Rain på halva priset. Plockade upp den i helgen och väldigt i valet och kvalet om jag ska behålla eller byta upp en storlek. Beställde en medium. Snygg och funkar just så pass, men är tightare än väntat och snudd på kort i ärmar (ja, jag har långa armar). Samtidigt vill jag ju inte att den ska se ut som ett tält :).

Lite förvånad eftersom jag rätt ofta har small, exempelvis på TNF Nimble som @moros nämnde tidigare i tråden. Har också en Endura Commuter i medium. Den är nästan onödigt rymlig och har bättre längd på ärmar.

Hur tycker ni andra att den träffat i storlek?

20251109_232253~2.webp

Tillbaka
Topp