Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast det där är ju inte så fantasifullt ju. De ju bara en bild på dig, och en kanotNu börjar det likna nåt ! Vi borde ha några trådar med AI-bilder på olika teman, en utmaning att få till något annorlunda & fantasifullt ! Great Stuff !
Visa bilaga 773334
HeHe, ja såklart ! Väntar nu på en AI bild av dig och dina prylar !Fast det där är ju inte så fantasifullt ju. De ju bara en bild på dig, och en kanot
Varsågod. Jag är fetare och tunnhårigare i verkligheten:HeHe, ja såklart ! Väntar nu på en AI bild av dig och dina prylar !![]()
Here's the thing...Det där är en korp...
Här är ju AI ännu mer förvirrad, fattar inte skillnad mellan KTM och Kawa :D;)Det finns ju hurmånga somhelst. Förr brukade jag köra hemma med diverse modeller och comfyui men nu när ai-slop börjar ta över internet har jag tröttnat på att labba hemma med sånthär. Gjorde denna på FLUX playground:
Visa bilaga 773330
Här är det snarare att JAG inte fattar skillnaden mellan KTM och Kawa. De liksom bara en sån moppe som fodorabuden inte kör.Här är ju AI ännu mer förvirrad, fattar inte skillnad mellan KTM och Kawa :D;)
Nu gissar jag att du knackade in "koltrast på ktm ur eld" eller något liknande och det borde blivit en orange motorcykel (vet inte om ktms cyklar är orangea iofs, men det är "deras färg"). En Kawasaki är grön (och ja det finns på känt P3-manér andra färger på Kawa men de är gröna) :)Här är det snarare att JAG inte fattar skillnaden mellan KTM och Kawa. De liksom bara en sån moppe som fodorabuden inte kör.
Ett annat problem med det här med AI. Att om beställaren inte har koll så blir det skit ut. Här i tråden ser vi hur jag inte har någon aning om motorcyklar, andra fattar inte skillnaden på koltrastar och kråkor, osv...
Bra å agera sekreterare med å maila och boka möten mm.AI den sk "Artificiella" Intelligensen har kommit för att stanna hos oss för alltid. Detta kommer på sikt förändra hela vår vardag. Vi kommer inte ens att märka detta under tiden det sker.
Vad är då "AI" för något?
Enkelt uttryckt en 1:a eller 0:a. Jmf ljuset är släckt eller tänt.
Nåväl så långt. Men om vi lägger till 100:tals Miljarder algoritmer, per sekund förändras bilden till att knappast bli enkel.
Vad är då en Algoritm. "Algo# ifrån Grekiskan. Svar: Ordet härstammar ifrån medeltiden när man började använda sig av arabiska siffror, för att förklara begrepp och tankeförhållanden medelst algebraiska tecken och ekvationer.
Nåväl så långt. Inget nytt under solen! Eller?
Idag översätts ordet Algoritm, enligt SAOl med Räknemetod, alt räknemönster, vilket så klart inte förklarar ett skvatt för oss vanliga dödliga!
Nåväl tillbaka på ruta 1. Allting handlar ff om talen, 0. och 1. Detta efts digitaltekniken endast kan hantera dessa två i ett Binärt system. Enkelt uttryckt: Tänd lampa= sant, släckt lampa= falskt.
Nu får vi dock tänka på att detta enkla påstående upprepas miljarder gånger per sekund och därmed med hästlängder passerar våra egna hjärnors kapacitet.
Är då AI= mänsklig intelligens? Ur ett logiskt perspektiv blir svaret tveklöst ja! Vi har ju själva lagt in programmeringen utifrån våra egna beräkningar. Om då dessa stämmer, kommer även AI:s beräkningar att stämma.
Har mycket mer att skriva om detta och förväntar mig kritik för inlägget. Vill dock tillägga att ämnet AI fn är stekhett och förmodligen på sikt kommer förändra hela vår vardag...
Avslutar med programmet ifrån SVT med på spåret: "Vart är vi på väg"?
Nytt och nytt, det är väl generativ AI och LLM:er som är någorlunda nytt. AI i sig har ju funnits iaf i 50 år.
På vilket sätt tror du att sjukvården kommer revolutioneras?Vi kan kalla AI vad vi vill. Men utan tvekan kommer den/det att förändra tillvaron för oss alla. Inom bla sjukvården kommer vi att få se en revolution!
Ang ettor och nollor. Svarade AI själv. JAG är mycket mer än så!
För min del tror jag att det finns en poäng i just det, av ett par skäl, även om revolution nog är ett starkt ord i sammanhanget.På vilket sätt tror du att sjukvården kommer revolutioneras?
Varför så besatt av maskin kod/binäratal systemet?
![]()
AI-pilot i luftstrid med Saabs Gripen-pilot – vann flera…
Saab avslöjar på onsdagen att bolaget låtit en AI-pilot strida mot en mänsklig pilot – och AI:n vann flera gånger. ”Jag tror att det kommer att vara väldigt…www.di.se
Fast Saab planen har redan AI. Att någon nisse i linköping suttit och läst en spec, sen skrivit if-else satser som beskriver vad planet ska göra, det är faktiskt också AI.Intressant. Ffa så kan någon mjukvara analysera input från olika sensorer och scenarior och datalänkar, och ta beslut på vad som ska göras på några mikrosekunder, istället för att vänta på en trögtänkt pilot som behöver tänka i några sekunder innan han kan bestämma sig.
Nu anser jag automatisering och AI är kontraproduktivt sätt att lösa det på.För min del tror jag att det finns en poäng i just det, av ett par skäl, även om revolution nog är ett starkt ord i sammanhanget.
En omständighet är att det finns ganska många arbetsuppgifter i vården, både i stort och smått, som lämpar sig för automatisering med AI-stöd. Allt från triage och differentialdiagnoser till personalplanering och ekonomistyrning. Samtidigt, vilket ju är något av en förutsättning, finns överlag väldigt god tillgång till data att jobba med, både kliniska och administrativa. En annan drivande faktor är att många menar att "något måste göras" för att effektivisera verksamheten. Ekvationen är svårlöst med ett ökande samlat vårdbehov och begränsade ekonomiska/personella resurser, så det finns starka incitament att se vad AI kan bidra med. Många projekt pågår redan och fler står i kö, både på sjukhusnivå och nationellt.
Fast det där är ren skit snack.Att militärer, jorden runt om, står i kö för att utveckla/använda AI. Borde inte förvåna någon, som har någorlunda inblick i människans historia!
Detta var till 100% förutsägbart!
Vi har på samhällsnivå ett stigande behov av vård, av flera anledningar. Dels för att vi blir äldre och äldre. Dels "för att vi kan", och det vore oetiskt att inte vårda. Samtidigt börjar vi förvärvsarbeta (läs: betala skatt) senare och senare, och arbetar under en allt mindre andel av våra liv. Den ekvationen går inte riktigt ihop, och något som verkligen är kontraproduktivt är att bara ösa in mer pengar utan att titta på hur man använder dem bäst. Och, av anledningarna jag beskrev, lämpar sig vården rätt bra för att effektivisera med hjälp av AI. Kan man frigöra mer läkar-, ssk- och usk-tid till vård snarare än mer eller mindre triviala administrativa uppgifter så finns mycket att vinna.Nu anser jag automatisering och AI är kontraproduktivt sätt att lösa det på.
Om man inför optimeringar så kommer budgeten strypas ett två år senare så man står på ruta noll igen.
Mer pengar åt vården föreslår jag.
Men men till ämnet differentialdiagnoser är ett vettigt område att använda ai. (Övrigt behöver du inte AI till eller inte sjukhus specifikt)
Vad är "en egen AI"? Ett färdigprogrammerat LLM-system, tränat och klart? Eller tänker du bara hårdvara?En dator intresserad tonåring kan idag få ihop en egen AI på en helg eller två för någonstans runt 10-20k kanske billigare.
Självklart är att kasta pengar på vården inte lösningen. Det krävs att dom används rätt.Vi har på samhällsnivå ett stigande behov av vård, av flera anledningar. Dels för att vi blir äldre och äldre. Dels "för att vi kan", och det vore oetiskt att inte vårda. Samtidigt börjar vi förvärvsarbeta (läs: betala skatt) senare och senare, och arbetar under en allt mindre andel av våra liv. Den ekvationen går inte riktigt ihop, och något som verkligen är kontraproduktivt är att bara ösa in mer pengar utan att titta på hur man använder dem bäst. Och, av anledningarna jag beskrev, lämpar sig vården rätt bra för att effektivisera med hjälp av AI. Kan man frigöra mer läkar-, ssk- och usk-tid till vård snarare än mer eller mindre triviala administrativa uppgifter så finns mycket att vinna.
Vad är "en egen AI"? Ett färdigprogrammerat LLM-system, tränat och klart? Eller tänker du bara hårdvara?
Fast det är inte hårdvara som kostar. 20 k räcker till en okej kontorsdator, att nå en AI-tjänst med - oavsett om AI-tjänsten är egenutvecklad eller en köpetjänst. Men det är inte hårdvaran som kostar pengar när det handlar om utveckling av AI-stöd. Som ett exempel ligger SU (Sahlgrenska Universitetssjukhuset) rätt långt fram i utveckling av egna AI-projekt, och tittar man på deras erfarenheter så ser tids- och pengaåtgång typiskt ut såhär (och det är inget som en datorintresserad tonåring yxar ihop på en helg eller två):20k räcker till nödvändig hårdvara.
Att militärer, jorden runt om, står i kö för att utveckla/använda AI. Borde inte förvåna någon, som har någorlunda inblick i människans historia!
Detta var till 100% förutsägbart!
Du förstår att om du vill ha en båt och fiska med, så behöver du inte köpa en Finlandsfärga?Fast det är inte hårdvara som kostar. 20 k räcker till en okej kontorsdator, att nå en AI-tjänst med - oavsett om AI-tjänsten är egenutvecklad eller en köpetjänst. Men det är inte hårdvaran som kostar pengar när det handlar om utveckling av AI-stöd. Som ett exempel ligger SU (Sahlgrenska Universitetssjukhuset) rätt långt fram i utveckling av egna AI-projekt, och tittar man på deras erfarenheter så ser tids- och pengaåtgång typiskt ut såhär (och det är inget som en datorintresserad tonåring yxar ihop på en helg eller två):
Visa bilaga 774134
Så, om en person läser Charlie Christensens serier, så kan den använda de till att göra bilder som liknar dessa scener. Men vem får stålarna om du betalar för detta ? Får jag göra och använda sådana bilder där man ser nästan Arne Anka ?Så, om ett AI företag tränar sin modell på Disneys filmer, så kan jag använda den till att göra bilder som liknar dessa scener. Men vem får stålarna om jag betalar för detta ? Får jag göra och använda sådana bilder där man ser nästan Kalle Anka ?
Så, om en person läser Charlie Christensens serier, så kan den använda de till att göra bilder som liknar dessa scener. Men vem får stålarna om du betalar för detta ? Får jag göra och använda sådana bilder där man ser nästan Arne Anka ?
Visa bilaga 774233
Nu har jag inte så stor koll på den Arnen, vet inte om har en mer eller mindre en direktstöld av en annan men känd krokodil på samma sätt som ank-Arne äär mer eller mindre direktsnodd från en lite mer känd anka.
Nu har jag inte så stor koll på den Arnen, vet inte om har en mer eller mindre en direktstöld av en annan men känd krokodil på samma sätt som ank-Arne äär mer eller mindre direktsnodd från en lite mer känd anka.
Min poäng är annars att eftersom allt som finns redan är mer eller mindre är plagierat så köper jag inte helt argumenten kring AI och dess stöld av upphovsrättskyddat material
Jag tror Disney sätter dit dig precis lika mycket som om du handritat bilderna.Hmm, man kan väl göra några AI bilder där figurer som är väldigt lika Kalle Anka, Shrek, Björnligan och Nemo sitter och dricker öl tillsammans. Vad tror du Disney tycker om det ?
Btw, jag betalade 5 dollar till AI företaget "Crazy Moon" för dom bilderna, så klaga på dom !
Jaha … vad är det då mer konkret som gör dig handfallen och överrumplad?…
Men nu knackar verkligheten på dörren. Som väntat står vi handfallna inför utvecklingen. Detta pga att ingen kan i dagsläget se var detta kommer att leda till. Anpassa oss till fenomenet kommer vi att göra. Detta kommer evolutionen se till.
Faktum är att vi alla riskerar bli överrumplade inför fenomenet...