[OT] AI Den sk "Artificiella" Intelligensen har kommit...

Den är från chat gpt. Copilot kan antagligen också få ihop något. Testa någon av alla gratisvarianter. Skulle tro att du får fram något som liknar det du tänkt efter några få försök 👍🏻

Jag gick hit: https://flux-ai.org/playground
När jag hade skrivit det jag ville så blev jag iväg-länkad hit: https://visionfx.ai/ai-image-generator

Fick logga in men till slut fick jag till en bild. Får duga.
6088ae79-0c86-43a5-96e0-f596b875540b.webp

Nu börjar det likna nåt ! Vi borde ha några trådar med AI-bilder på olika teman, en utmaning att få till något annorlunda & fantasifullt ! Great Stuff !

K14.webp

Här är ju AI ännu mer förvirrad, fattar inte skillnad mellan KTM och Kawa :D;)
Här är det snarare att JAG inte fattar skillnaden mellan KTM och Kawa. De liksom bara en sån moppe som fodorabuden inte kör.

Ett annat problem med det här med AI. Att om beställaren inte har koll så blir det skit ut. Här i tråden ser vi hur jag inte har någon aning om motorcyklar, andra fattar inte skillnaden på koltrastar och kråkor, osv...

Här är det snarare att JAG inte fattar skillnaden mellan KTM och Kawa. De liksom bara en sån moppe som fodorabuden inte kör.

Ett annat problem med det här med AI. Att om beställaren inte har koll så blir det skit ut. Här i tråden ser vi hur jag inte har någon aning om motorcyklar, andra fattar inte skillnaden på koltrastar och kråkor, osv...
Nu gissar jag att du knackade in "koltrast på ktm ur eld" eller något liknande och det borde blivit en orange motorcykel (vet inte om ktms cyklar är orangea iofs, men det är "deras färg"). En Kawasaki är grön (och ja det finns på känt P3-manér andra färger på Kawa men de är gröna) :)

Därav mitt inlägg

AI den sk "Artificiella" Intelligensen har kommit för att stanna hos oss för alltid. Detta kommer på sikt förändra hela vår vardag. Vi kommer inte ens att märka detta under tiden det sker.

Vad är då "AI" för något?

Enkelt uttryckt en 1:a eller 0:a. Jmf ljuset är släckt eller tänt.

Nåväl så långt. Men om vi lägger till 100:tals Miljarder algoritmer, per sekund förändras bilden till att knappast bli enkel.
Vad är då en Algoritm. "Algo# ifrån Grekiskan. Svar: Ordet härstammar ifrån medeltiden när man började använda sig av arabiska siffror, för att förklara begrepp och tankeförhållanden medelst algebraiska tecken och ekvationer.

Nåväl så långt. Inget nytt under solen! Eller?

Idag översätts ordet Algoritm, enligt SAOl med Räknemetod, alt räknemönster, vilket så klart inte förklarar ett skvatt för oss vanliga dödliga!

Nåväl tillbaka på ruta 1. Allting handlar ff om talen, 0. och 1. Detta efts digitaltekniken endast kan hantera dessa två i ett Binärt system. Enkelt uttryckt: Tänd lampa= sant, släckt lampa= falskt.

Nu får vi dock tänka på att detta enkla påstående upprepas miljarder gånger per sekund och därmed med hästlängder passerar våra egna hjärnors kapacitet.

Är då AI= mänsklig intelligens? Ur ett logiskt perspektiv blir svaret tveklöst ja! Vi har ju själva lagt in programmeringen utifrån våra egna beräkningar. Om då dessa stämmer, kommer även AI:s beräkningar att stämma.

Har mycket mer att skriva om detta och förväntar mig kritik för inlägget. Vill dock tillägga att ämnet AI fn är stekhett och förmodligen på sikt kommer förändra hela vår vardag...

Avslutar med programmet ifrån SVT med på spåret: "Vart är vi på väg"?
Bra å agera sekreterare med å maila och boka möten mm.
Annars rätt värdelöst till annat än lekstuga.

Pajkastning och tråkningar, inom ett så viktigt ämne som AI, är förvånande!

Inte desto mindre är vi alla "integrerade" i ämnet. Skulle personligen villa kalla AI för en ny era i mänsklighetens historia. Vad detta kommer att leda till är det dessvärre ingen som ännu vet...

Yes, very interesting. Det är helt ett nytt sätt att programmera, som utvecklats på senare tid. Innan så användes vanliga programmeringsspråk, typ Java, Python, C++ osv. Som följer algorithmer som utvecklaren bestämt.

AI är ett nytt lager av program ovanpå, där man använder stora mängder med text & bilder & ljud och annat som input, för att "lära upp" programmet. Så att AI-sw kan "lära sig" att tolka och använda & skapa texter och bilder. Väldigt intressant utveckling.. !!

Nytt och nytt, det är väl generativ AI och LLM:er som är någorlunda nytt. AI i sig har ju funnits iaf i 50 år.

Vi kan kalla AI vad vi vill. Men utan tvekan kommer den/det att förändra tillvaron för oss alla. Inom bla sjukvården kommer vi att få se en revolution!

Ang ettor och nollor. Svarade AI själv. JAG är mycket mer än så!

Senast ändrad:
Vi kan kalla AI vad vi vill. Men utan tvekan kommer den/det att förändra tillvaron för oss alla. Inom bla sjukvården kommer vi att få se en revolution!

Ang ettor och nollor. Svarade AI själv. JAG är mycket mer än så!
På vilket sätt tror du att sjukvården kommer revolutioneras?

Varför så besatt av maskin kod/binäratal systemet?

På vilket sätt tror du att sjukvården kommer revolutioneras?

Varför så besatt av maskin kod/binäratal systemet?
För min del tror jag att det finns en poäng i just det, av ett par skäl, även om revolution nog är ett starkt ord i sammanhanget.
En omständighet är att det finns ganska många arbetsuppgifter i vården, både i stort och smått, som lämpar sig för automatisering med AI-stöd. Allt från triage och differentialdiagnoser till personalplanering och ekonomistyrning. Samtidigt, vilket ju är något av en förutsättning, finns överlag väldigt god tillgång till data att jobba med, både kliniska och administrativa. En annan drivande faktor är att många menar att "något måste göras" för att effektivisera verksamheten. Ekvationen är svårlöst med ett ökande samlat vårdbehov och begränsade ekonomiska/personella resurser, så det finns starka incitament att se vad AI kan bidra med. Många projekt pågår redan och fler står i kö, både på sjukhusnivå och nationellt.

Intressant. Ffa så kan någon mjukvara analysera input från olika sensorer och scenarior och datalänkar, och ta beslut på vad som ska göras på några mikrosekunder, istället för att vänta på en trögtänkt pilot som behöver tänka i några sekunder innan han kan bestämma sig.

Intressant. Ffa så kan någon mjukvara analysera input från olika sensorer och scenarior och datalänkar, och ta beslut på vad som ska göras på några mikrosekunder, istället för att vänta på en trögtänkt pilot som behöver tänka i några sekunder innan han kan bestämma sig.
Fast Saab planen har redan AI. Att någon nisse i linköping suttit och läst en spec, sen skrivit if-else satser som beskriver vad planet ska göra, det är faktiskt också AI.

Nu är artikeln betalväggad så jag jag vet inte riktigt vad Saab gör här men att AI-planet skulle köras av en pyTorch modell eller liknande, alltså den typen av AI vi pratar om här tycker jag känns långsökt

Ja precis. Det är poppis att kalla allt för AI numera, flytande gränser. Det finns redan stridsledningssystem som tar snabba beslut automatiskt, utan att någon operatör behöver ingripa.

Tycker egentligen att "AI" borde reserveras för system som lär sig baserat på input av stora mängder text el data. Något mer än traditionell programmering.

Senast ändrad:
Att militärer, jorden runt om, står i kö för att utveckla/använda AI. Borde inte förvåna någon, som har någorlunda inblick i människans historia!

Detta var till 100% förutsägbart!

För min del tror jag att det finns en poäng i just det, av ett par skäl, även om revolution nog är ett starkt ord i sammanhanget.
En omständighet är att det finns ganska många arbetsuppgifter i vården, både i stort och smått, som lämpar sig för automatisering med AI-stöd. Allt från triage och differentialdiagnoser till personalplanering och ekonomistyrning. Samtidigt, vilket ju är något av en förutsättning, finns överlag väldigt god tillgång till data att jobba med, både kliniska och administrativa. En annan drivande faktor är att många menar att "något måste göras" för att effektivisera verksamheten. Ekvationen är svårlöst med ett ökande samlat vårdbehov och begränsade ekonomiska/personella resurser, så det finns starka incitament att se vad AI kan bidra med. Många projekt pågår redan och fler står i kö, både på sjukhusnivå och nationellt.
Nu anser jag automatisering och AI är kontraproduktivt sätt att lösa det på.
Om man inför optimeringar så kommer budgeten strypas ett två år senare så man står på ruta noll igen.
Mer pengar åt vården föreslår jag.
Men men till ämnet differentialdiagnoser är ett vettigt område att använda ai. (Övrigt behöver du inte AI till eller inte sjukhus specifikt)

Att militärer, jorden runt om, står i kö för att utveckla/använda AI. Borde inte förvåna någon, som har någorlunda inblick i människans historia!

Fast det där är ren skit snack.
Det vi har tillgång på den öppna marknaden har oftast militären haft tillgång till i minst 15år.

Beamforming är ett bra exempel på det.
Nu går det att få tag på konsument produkter med tekniken. Gå tillbaka typ 20 år så var det bara militären som kände till och nyttjande tekniken.

Finns inget som hindrar något lands militärer att använda det och tro mig dom har använt det länge redan.

En dator intresserad tonåring kan idag få ihop en egen AI på en helg eller två för någonstans runt 10-20k kanske billigare.

Nu anser jag automatisering och AI är kontraproduktivt sätt att lösa det på.
Om man inför optimeringar så kommer budgeten strypas ett två år senare så man står på ruta noll igen.
Mer pengar åt vården föreslår jag.
Men men till ämnet differentialdiagnoser är ett vettigt område att använda ai. (Övrigt behöver du inte AI till eller inte sjukhus specifikt)
Vi har på samhällsnivå ett stigande behov av vård, av flera anledningar. Dels för att vi blir äldre och äldre. Dels "för att vi kan", och det vore oetiskt att inte vårda. Samtidigt börjar vi förvärvsarbeta (läs: betala skatt) senare och senare, och arbetar under en allt mindre andel av våra liv. Den ekvationen går inte riktigt ihop, och något som verkligen är kontraproduktivt är att bara ösa in mer pengar utan att titta på hur man använder dem bäst. Och, av anledningarna jag beskrev, lämpar sig vården rätt bra för att effektivisera med hjälp av AI. Kan man frigöra mer läkar-, ssk- och usk-tid till vård snarare än mer eller mindre triviala administrativa uppgifter så finns mycket att vinna.
En dator intresserad tonåring kan idag få ihop en egen AI på en helg eller två för någonstans runt 10-20k kanske billigare.
Vad är "en egen AI"? Ett färdigprogrammerat LLM-system, tränat och klart? Eller tänker du bara hårdvara?

Vi har på samhällsnivå ett stigande behov av vård, av flera anledningar. Dels för att vi blir äldre och äldre. Dels "för att vi kan", och det vore oetiskt att inte vårda. Samtidigt börjar vi förvärvsarbeta (läs: betala skatt) senare och senare, och arbetar under en allt mindre andel av våra liv. Den ekvationen går inte riktigt ihop, och något som verkligen är kontraproduktivt är att bara ösa in mer pengar utan att titta på hur man använder dem bäst. Och, av anledningarna jag beskrev, lämpar sig vården rätt bra för att effektivisera med hjälp av AI. Kan man frigöra mer läkar-, ssk- och usk-tid till vård snarare än mer eller mindre triviala administrativa uppgifter så finns mycket att vinna.

Vad är "en egen AI"? Ett färdigprogrammerat LLM-system, tränat och klart? Eller tänker du bara hårdvara?
Självklart är att kasta pengar på vården inte lösningen. Det krävs att dom används rätt.
Ville poängtera att AI inte är lösningen på alla problem, men kan vara en del av lösningen.

20k räcker till nödvändig hårdvara.
Sen kommer den inte vara lika skarp som openai eller liknande på allt.
Men för specifika saker går det att träna den bättre.

20k räcker till nödvändig hårdvara.
Fast det är inte hårdvara som kostar. 20 k räcker till en okej kontorsdator, att nå en AI-tjänst med - oavsett om AI-tjänsten är egenutvecklad eller en köpetjänst. Men det är inte hårdvaran som kostar pengar när det handlar om utveckling av AI-stöd. Som ett exempel ligger SU (Sahlgrenska Universitetssjukhuset) rätt långt fram i utveckling av egna AI-projekt, och tittar man på deras erfarenheter så ser tids- och pengaåtgång typiskt ut såhär (och det är inget som en datorintresserad tonåring yxar ihop på en helg eller två):
AI kostnader.webp

Fast att träna en AI i att bli lika bra på att killgissa som vi är det går på, öh, jag lovar, 10 000!

Visst har AI, funnits över tid. Ingen har påstått något annat. En gång tog man även fram atomenergin och krutet i fredligt syfte. Men, men... det har hänt en del sedan flintyxan började användas!

Frågan jag ställer mig är hur lagstiftningen kommer att se ut i framtiden. Skulle kunna rada upp massvis med frågor, ang lagstiftningen kring AI. För att ta ett ex: Hur kommer det ex att gå med upphovsrätter i framtiden?
Kommer dessa att tilldelas en maskin, eller kommer ägaren eller skaparen få rättigheterna. Antar att patentlagstifningen kommer påverkas.

Fast det är inte hårdvara som kostar. 20 k räcker till en okej kontorsdator, att nå en AI-tjänst med - oavsett om AI-tjänsten är egenutvecklad eller en köpetjänst. Men det är inte hårdvaran som kostar pengar när det handlar om utveckling av AI-stöd. Som ett exempel ligger SU (Sahlgrenska Universitetssjukhuset) rätt långt fram i utveckling av egna AI-projekt, och tittar man på deras erfarenheter så ser tids- och pengaåtgång typiskt ut såhär (och det är inget som en datorintresserad tonåring yxar ihop på en helg eller två):
Visa bilaga 774134
Du förstår att om du vill ha en båt och fiska med, så behöver du inte köpa en Finlandsfärga?
Att en eka inte har 300 toaletter ändrar inte det faktum att även ekan är en båt.

Vad SU har åstadkommit måste specificeras betydligt mer, för överlag ligger som långt från framkant av utvecklingen.

Jag hade velat se och veta all spec på den SAAB, BAE eller Lockheed martin har utvecklat.

Rättsläget är just nu lite oklart. Det pågår flera fall i domstol, där AI företag använt stora mängder med bilder & filmer & texter utan tillstånd, upphovsskyddat matrial, för att träna sina modeller. Vi får väl se vad som händer, intressant.

Så, om ett AI företag tränar sin modell på Disneys filmer, så kan jag använda den till att göra bilder som liknar dessa scener. Men vem får stålarna om jag betalar för detta ? Får jag göra och använda sådana bilder där man ser nästan Kalle Anka ?

Senast ändrad:
Så, om ett AI företag tränar sin modell på Disneys filmer, så kan jag använda den till att göra bilder som liknar dessa scener. Men vem får stålarna om jag betalar för detta ? Får jag göra och använda sådana bilder där man ser nästan Kalle Anka ?
Så, om en person läser Charlie Christensens serier, så kan den använda de till att göra bilder som liknar dessa scener. Men vem får stålarna om du betalar för detta ? Får jag göra och använda sådana bilder där man ser nästan Arne Anka ?

1749765625960.gif

AI kan kanske vara bra, men verkar inte ha någon rolig humor direkt, ganska lam.
"...kommer det att leda till många skratt och roliga kommentarer.", jo tjena.
Vem har lärt upp ChatGPT på trollning? Musk?

Det är fredag, föreslå en bra trollning på ett forum
AI:
Här är en rolig och oskyldig trollning som du kan prova på ett forum:

"Uppskattning av konst"​

1. Vad du gör: Skapa en tråd där du ber folk att posta bilder på sina favoritkonstverk, men skriv att du bara vill se "konstverk" som är gjorda av plaskande färg.
  2. Genomförande: När folk börjar posta sina bilder, svara med något i stil med:
    • "Wow, jag älskar hur du har fångat plaskandet av färgen! Det är verkligen en konstform som få uppskattar."
  3. Reaktion: Först kommer folk att bli förvirrade, men när de inser att du menar konstverk som ser ut som barnsliga plaskningar, kommer det att leda till många skratt och roliga kommentarer.

Tips​

• Håll tonen lättsam och...

Nu har jag inte så stor koll på den Arnen, vet inte om har en mer eller mindre en direktstöld av en annan men känd krokodil på samma sätt som ank-Arne äär mer eller mindre direktsnodd från en lite mer känd anka.

Min poäng är annars att eftersom allt som finns redan är mer eller mindre är plagierat så köper jag inte helt argumenten kring AI och dess stöld av upphovsrättskyddat material

Nu har jag inte så stor koll på den Arnen, vet inte om har en mer eller mindre en direktstöld av en annan men känd krokodil på samma sätt som ank-Arne äär mer eller mindre direktsnodd från en lite mer känd anka.

Min poäng är annars att eftersom allt som finns redan är mer eller mindre är plagierat så köper jag inte helt argumenten kring AI och dess stöld av upphovsrättskyddat material

Hmm, man kan väl göra några AI bilder där figurer som är väldigt lika Kalle Anka, Shrek, Björnligan och Nemo sitter och dricker öl tillsammans. Vad tror du Disney tycker om det ?
Btw, jag betalade 5 dollar till AI företaget "Crazy Moon" för dom bilderna, så klaga på dom !

Senast ändrad:
Hmm, man kan väl göra några AI bilder där figurer som är väldigt lika Kalle Anka, Shrek, Björnligan och Nemo sitter och dricker öl tillsammans. Vad tror du Disney tycker om det ?
Btw, jag betalade 5 dollar till AI företaget "Crazy Moon" för dom bilderna, så klaga på dom !
Jag tror Disney sätter dit dig precis lika mycket som om du handritat bilderna.

Det här är en spännande tråd som bitvis känns mer som en spegling av mänsklig intelligens än artificell ... och i detta ämne har jag en intressant reflektion (tycker åtminstone jag).

1968 hade filmen 2001: A Space Odyssey premiär. Enligt Wikipedia "Filmen anses nu allmänt vara en av de största och mest inflytelserika filmerna någonsin."

En film som faktiskt nu 57 år efter premiären kanske är mer aktuell än någonsin tidigare just i frågan avseende AI. Skeppsdatorn i filmen, HAL 9000, får sägas ha en huvudroll, har en intelligens på en nivå som vi ännu idag inte lyckats skapa artificiellt (tror jag i alla fall). En blick in i framtiden från 1968?

Min fråga som då dyker upp ... är HAL 9000 en pricksäker framtidsvision eller har utvecklare av AI inspirerats av HAL 9000 i så stor omfattning att den påverkat utvecklingen?

/MM

PS!
Filmen handlar egentligen mest om den mänskliga evolutionen från människoapan till en nivå som är långt bortom vad vi känner till idag. Att se filmen är sannolikt en större utmaning för de flesta på Happy än att cykla Vätternrundan. För den som är van vid dagens snabba klipp och actionfyllda "rymdfilmer" kan 2001 kännas lite seg ... Filmen inleds med 3 minuter musik utan bild (svart skärm), första dialogen kommer efter 25 minuter och de sista 30 minutrarna av filmen är i stort obegripliga (om man inte läst boken). Men däremellan går det mesta att hänga med i och förstå. DS.

Senast ändrad:
En fantastisk gammal historia, långt före sin tid. Har såklart läst böckerna, det kom även uppföljare.

En annan scifi författare långt före sin tid var Heinlein. Han skrev om saker som snart kommer att vara verklighet.

Frågan är väl också exakt vad man menar med Intelligens. Nutida AI har lärt sig genom att analysera stora mängder befintliga texter (och bilder), och kan nog inte ta bra beslut om framtiden baserat på ofullständiga indata. Men kan sammanställa texter och svara på frågor där infot redan finns i texterna. Så det funkar nog helt annorlunda än vad Arthur C Clarke tänkte sig...

Ska bli kul att se vart det tar vägen.

Senast ändrad:
Har sett filmen om "HAL". Den kan nog betraktas som en föregångare i filmvärlden, ang AI. Dock har framtidsvisionerna om AI, har varit otaliga genom åren. Författare har i minst 100år, skrivit och filosoferat kring ämnet.

Men nu knackar verkligheten på dörren. Som väntat står vi handfallna inför utvecklingen. Detta pga att ingen kan i dagsläget se var detta kommer att leda till. Anpassa oss till fenomenet kommer vi att göra. Detta kommer evolutionen se till.

Faktum är att vi alla riskerar bli överrumplade inför fenomenet...

Men nu knackar verkligheten på dörren. Som väntat står vi handfallna inför utvecklingen. Detta pga att ingen kan i dagsläget se var detta kommer att leda till. Anpassa oss till fenomenet kommer vi att göra. Detta kommer evolutionen se till.

Faktum är att vi alla riskerar bli överrumplade inför fenomenet...
Jaha … vad är det då mer konkret som gör dig handfallen och överrumplad?

/MM

Tillbaka
Topp