Har jag bara otur eller ,TCM Söderhamn

e-m-w

Medlem
Köpte en ny elcykel från Tcm, känns som säljaren är schizofren eller bara snackar gojja. Skulle hämta cykeln i Söderhamn, förstod de som att den då var i kartong på honom, när väl cykeln kommer och jag åker dit för att hämta den är den ihop monterad, frågar och får svar att cyklar man hämtar där är monterade. Har lite ont om tid så jag lastar cykeln och åker hem. Väl hemma ser jag att bakskärmen sitter allt annat än bra, original monterad, sitter lååångt och ena sidan framåt och bak pekar den snett. Skruvar bort bakhjulen och skärmen och konstaterar att som skämen ser ut i modell och vart gålen är kan den aldrig passa, felaktigt i min mening. Ser även småskador på några ställen på cykeln. Skruvar ihop den och provar den en sväng under den turen tar framdrevet i ramen.
Kontaktar tcm om allt detta och får en utläggning om att skärmar inte sitter så noga, var nåt om att de är fel på en tesla oxå eller va han sa.
Skulle iaf komma tillbaka med cykel vilket jag gör. Och dom ska kolla på alla fel. Dryg månad senare är cykeln klar, åker dit för att hämta den, skärmen är inte fixad och drevet hade de inte hittat nåt fel.
Jag blir så jävla less så jag bara vill kasta in cykeln i släpvagnen och åka därifrån men min fru ifrågasätter varför skämen inte är fixad och ja då ska de fixa de, och vi väntar, till slut kommer han med cykel igen javisst skärmen ser bättre ut orkar inte bry mig, hemma dagen efter med lite mera energi tittar jag på cykeln, då har de jävla klåparen till cykel mekaniker brutit med en tång nertill längs skärmen, vem gör sånt, på en ny cykel.
Alltså jag har läst så mycket positivt om tcm men det här känns ju som riktigt uselt.
Ska få 1000 kr tillbaka för repan på ramen efter drevet. Men nu då, vad kan jag kräva?

Bilagor

• DSC_0109.webp
    DSC_0109.webp
    276.2 KB · Besök: 427
Senast ändrad:

Vettefan varför det står moppe på dem .

Jo de var väl de jag trodde de gjorde när de hade cykeln från 16 Maj till 10 Juni......

Senast ändrad:
Inget konstigt att det står Moped på däcken. Det står på många olika modeller av cykeldäck, och är en tysk klassning som ungefär betyder att det är ett lite mer robust och stabilt däck, om man ska förklara det enkelt.

Med reservation för att jag inte hängt med så bildades Tyresö Cykelmagasin i Tyresö och Söderhamn var ett lager, numera även butik. Johan som är chef finns iafa i Tyresö.
Som jag förstått det är grundarna ursprungligen fr Söderhamn, därför de senare startade lagret och butik där. Nu anger hemsidan även att huvudkontoret finns där. Även enligt allabolag är sätet nu Söderhamn och varken vd eller ordf heter Johan. Däremot en av ledamöterna. Kan ju fortfarande dock vara den som bestämmer i praktiken.

Som jag förstått det är grundarna ursprungligen fr Söderhamn, därför de senare startade lagret och butik där. Nu anger hemsidan även att huvudkontoret finns där. Även enligt allabolag är sätet nu Söderhamn och varken vd eller ordf heter Johan. Däremot en av ledamöterna. Kan ju fortfarande dock vara den som bestämmer i praktiken.
Därav min reservation...... :) Jag vet inte, när jag köpte cyklar där fanns det hursomhelst bara i Tyresö men ägarna kan mycket väl häröra från Söderhamn.

Ny och korrekt monterad skärm är ju minimum. Om skärmen har fel krökning så ska de lösa det genom.att försiktigt vidga eller minska bredden på skärmen på ett skapligt stort område. Krävs bara fingerkraft.

Mitt senaste cykelköp var ett näst intill panikköp av en racer för pendling under Coronan (min gamla hade fått sprickor i ramen), TCM Tyresö. De gjorde ett riktigt fult "klippjobb" i min bakskärm för att göra plats för växeln (jag klagade men accepterade). Sedan tog det tre återbesök hos TCM innan cykeln fungerade, först två besök med fullständigt slappa ekrar och slutligen ett besök för något annat. Jag har ingen superbra känsla för TCM.

Då har du förstått fel.
Grundaren till Tcm är inte inom företaget längre sedan år 2000-ish. Johan har drivit företaget sedan dess och har under senare tid sålt delar av företaget till Emil och Henric, dem är från Söderhamn/Hudiksvall.
Företaget har sedan 90-talet legat inom 100m från nuvarande adress i Tyresö i 3olika lokaler, innan det togs över av Johan så fanns det flertalet ”filialer” runt södra Sthlm, Tyresö, Haninge, Gullmarsplan,Ringvägen 2.
Jag själv har jobbat på 2 av adresserna.
Sedan några år tillbaka är Emil VD och företaget har flyttat sitt säte till Söderhamn som startades som web-lager först. Sedan har det utvecklats till
En butik gissar jag (jag har aldrig vart där).
Hör av dig till Johan eller Emil eller han som skrev i tråden högre upp så kommer det lösa sig, den där skärmen såg mindre rolig ut :/

Hur kunde framdrevet ta i ramen? på en orginalspecad hoj?
Ja, det där känns som det absolut största problemet med det hela, faktiskt. Är ramen skev på något sätt? Är det fel drev? Flexar den alldeles för mycket vid tung belastning?

Många frågor som känns viktiga men ts verkar foka mest på stänkskärmen som i mitt tycke bara är kosmetiskt (men visst, är den ny ska den ju inte se ut sådär!).

Ja, det där känns som det absolut största problemet med det hela, faktiskt. Är ramen skev på något sätt? Är det fel drev? Flexar den alldeles för mycket vid tung belastning?

Många frågor som känns viktiga men ts verkar foka mest på stänkskärmen som i mitt tycke bara är kosmetiskt (men visst, är den ny ska den ju inte se ut sådär!).
Exakt, skärmen ska också vara ok(oböjd/förstörd) med skrapet är riktikt anus.

Följande problem har jag hittat på min hoj.
1. Grader i båda vevarmarna.
2. Dämpare defekt.
3. Ringen som håller vevlager på plats ser det ut som man använt polygrip istället för rätt verktyg, fula kosmetiska skador.
4. Inte jätte grej men dom har skrivit under på att dom justerat växlarna. Växeln beter sig som en 10 delars trots att det är en tolv delars. Försöker få mellan läge på några ställen i kassetten.

Rek från tillverkaren är 60k, delar är tillverkaren som gjort bort sig men det är fel som tcm borde hittat speciellt då dom har gått igenom sitt service protocol.

Ska återkomma efter ha pratar med dom.
Är det vanligt att man varnar för fel montage av pedaler? Kändes lite för bra sammanträffande.

Bilagor

• 20251007_205450.webp
    20251007_205450.webp
    179.1 KB · Besök: 141
Följande problem har jag hittat på min hoj.
1. Grader i båda vevarmarna.
2. Dämpare defekt.
3. Ringen som håller vevlager på plats ser det ut som man använt polygrip istället för rätt verktyg, fula kosmetiska skador.
4. Inte jätte grej men dom har skrivit under på att dom justerat växlarna. Växeln beter sig som en 10 delars trots att det är en tolv delars. Försöker få mellan läge på några ställen i kassetten.

Rek från tillverkaren är 60k, delar är tillverkaren som gjort bort sig men det är fel som tcm borde hittat speciellt då dom har gått igenom sitt service protocol.

Ska återkomma efter ha pratar med dom.
Är det vanligt att man varnar för fel montage av pedaler? Kändes lite för bra sammanträffande.
Gängorna för pedalerna kan paja relativt enkelt, yes.

Min erfarenhet av TCM är att får man problem med något, då har man problem.
Hm, jag kan läsa det där som endera av:

1) Om man får problem med något så har man problem att få TCM att fixa till det, d.v.s. TCM är svåra att ha att göra med.
2) Om man får problem så ligger problemet hos en själv, d.v.s. att TCM är bra att ha att göra med.

Trist med strul! Hoppas det löser sig. Jag har bara goda erfarenheter av TCM. Fick fin kompensation när leveranstiden blev avsevärt mycket längre än utlovat. Jag räknade ut ungefär hur mycket dyrare det blev för mig att ta bilen istället för den utlovade cykeln under den förlängda leveranstiden. Fick den summan avdragen på priset. Så då var det bra service. (Jobbar inte på TCM...)

Lockouten funkade inte på en mtb jag köpte nyligen. Ämnar åtgärda det själv. Bilden man får är att det slarvas och skarvas en del på TCM.

Edit. I Tyresö skedde detta slarvet.

Handlar några gånger på nätet. Inte en enda gång har samtliga artiklar (i lager enl. hemsida) funnits i lager.
Dock har kommunikationen om detta faktum fungerat bra efter att det upptäckts och utbytesartiklar ordnats fram.
Känns som det är en välmenande firma, men som skulle behöva en ordentlig omgång när det gäller ordning, reda och rutiner. Har själv flerårig erfarenhet av att både arbeta i och åtgärda detta, så tecknen är tydliga 😁

Min erfarenhet av TCM är att dem är mycket bra att ha och göra med :)
Men såklart finns det ju alltid folk här olika problem av olika nivåer, det finns folk som tycker att petitesser är problem och ska gapa högljutt över det, medan det likväl finns folk som har allvarligare problem men lyckas lösa det ändå.

Jag vill inte gå in på detaljer. Men i mitt fall kunde dom löst mina problem, båda gångerna, utan kostnad för dem. Sluppit mitt knorrande och fått en jättenöjd kund. Och jag hade haft god eftersmak. Det kan vara lätt att få en nöjd kund. Och väldigt viktigt. Speciellt när web-butikerna aldrig knorrar vid byten/returer och alltid har lägre pris.

Men vad vet jag. Jag har bara jobbat med försäljning och kundservice i 35 år. 🤷

Ingen egen erfarenhet av TCM men man kan ju även spekulera i att alla kunder inte alltid behandlas precis lika. och att det påverkar hur folk upplever firman.

Även om människor som jobbar i servicerelaterade yrken förhoppningsvis har en viss servicekänsla tänker jag att det kan var olika vilket humör de är på. Om de haft tre superjobbiga kunder på raken innan kanske humöret är lite sämre än om det varit trevliga kunder innan. Och det kan ju dessutom varit olika människor folk stött på.

Min erfarenhet av online shopen beställde original del till min cykel, skulle ta 6 veckor efter 8 veckor hör jag av mig, då har dom inte ens beställt grejerna. 0 av 10 poäng

Tillbaka
Topp