FRA - rundan

FRA - rundan
Åkte ut idag och det är inte bra. Cykelbanan eller vad det ska föreställa är för smal. Att sen byta sida på vägen är ett genidrag för att minska cyklandet på Lovön, grattis Ekerö till den nya motortrafikleden.
Ja jag pratade om cykelvägen förbi FRA. Och jag hade låga förväntningar där. :)

Ekerövägen är en annan historia. För att inte tala om Brommaplan...

FRA - rundan
Testkörde lite ute där idag. Cykelbanan runt FRA funkade på grushojen, men den kändes väldigt provisorisk. Att cykla rakt över gårdsplanen på ridanläggningen är väl som upplagt för konflikter också. Blev iaf större andel grus än det brukar 🙂

FRA - rundan
Den här passagen vid Brostugan är spännande. Det är iaf breddat under bron nu.
IMG_8233.webp

FRA - rundan
Mm. Via Slagsta då kanske.
Fast det är ju asfalt man är ute efter. Men det är väl mest för bilar numera. Cyklar gör man enligt Steffo Törnkvist och annat fint folk bara i sakta mak ut på Djurgården med picknickkorg på styret och en cigarr i skjortfickan.
Slagsta är definitivt en bra idé om man bor lite söderut.

FRA - rundan
Hmm, försökte hitta projektplaner för sträckan drottningholm brommaplan, men hittade inget, varken på Stockholm, Ekerö eller trafikverket...
Utifrån vad jag sett tidigare så ska cykelbanan dras på Drottningholmssidan över Nockebybron och vidare hela vägen till Brommaplan, se följande länk under "fördjupad information":

Så farligt är det väl egentligen inte att ta sig ut, bättre nu än förra året när man fastnade vid evighetslånga trafikljus vid Drottningholm. Har dock bara kört gravel i år så de korta gruspassagerna förstör inte så mycket.

Dock den senaste varianten vid busshållplatsen @mkallstrom visar samt den tighta svängen på andra sidan vägen är ju under all kritik.

Ang Brommaplan, kommer man från stan så rekommenderar jag att svänga av vid Alvik och köra genom gamla Bromma, typ västerled till Nockeby torg. Från västerort kan man köra höger efter Åkeshov och på så sätt skippa Brommaplan.

Senast ändrad:
FRA - rundan
De har åtminstone öppnat cykelbanan längs med slottsparken igen... Men hela partiet förbi Kärsön är katastrof, och lär väl vara det ganska länge till.

FRA - rundan
Ang Brommaplan, kommer man från stan så rekommenderar jag att svänga av vid Alvik och köra genom gamla Bromma, typ västerled till Nockeby torg. Från västerort kan man köra höger efter Åkeshov och på så sätt skippa Brommaplan.
Njä, för mycket halvblinda bilister i Alviks m.fl. alla små korsningar. Säkrare och snabbare är storvägen. Imho.

FRA - rundan
Utifrån vad jag sett tidigare så ska cykelbanan dras på Drottningholmssidan över Nockebybron och vidare hela vägen till Brommaplan, se följande länk under "fördjupad information":
Väldigt svårt att hitta sammanhållen info om cykellösningen, nästan så att man kan tro att projektet har lite bilfokus... Men det blir väl bra att ha cykelbanan på en sida bilvägen men har inte lyckats hitta svart på vitt att det kommer vara så hela vägen till brommaplan, nån som sett en bild av helheten från BP till slottet?

FRA - rundan
Väldigt svårt att hitta sammanhållen info om cykellösningen, nästan så att man kan tro att projektet har lite bilfokus... Men det blir väl bra att ha cykelbanan på en sida bilvägen men har inte lyckats hitta svart på vitt att det kommer vara så hela vägen till brommaplan, nån som sett en bild av helheten från BP till slottet?
Har inte sett planen, och undrar också när den kommer byta sida över nockebybron framförallt. 2030 när förbifarten är klar ska bron breddas, kan ju hoppas det är innan dess...

FRA - rundan
Har inte sett planen, och undrar också när den kommer byta sida över nockebybron framförallt. 2030 när förbifarten är klar ska bron breddas, kan ju hoppas det är innan dess...
Det är det som är det sjuka, att i och med att ombyggnad av Nockebybron sköts fram tror jag sidobytet på Kärsön ska vara tills dess(!).

FRA - rundan
FRA - rundan
Den här passagen vid Brostugan är spännande. Det är iaf breddat under bron nu.
Visa bilaga 774390
Cyklade där idag och den där busskuren är verkligen magisk. Men i övrigt funkar det ändå hyfsat nu tycker jag ändå, om man ska ut mot Färingsö. Visst, man får ta det lugnt ner under bron och det är lite trång GC-bana från busskuren på bilden till Drottningholm (med vandrare och turist-cyklister som inte förstår att de är på en TÄVLINGSBANA...), men man slipper i alla fall byta sida på vägen och stå och vänta vid ett rödljus som under de senaste åren.

FRA - rundan
Cyklade där idag och den där busskuren är verkligen magisk. Men i övrigt funkar det ändå hyfsat nu tycker jag ändå, om man ska ut mot Färingsö. Visst, man får ta det lugnt ner under bron och det är lite trång GC-bana från busskuren på bilden till Drottningholm (med vandrare och turist-cyklister som inte förstår att de är på en TÄVLINGSBANA...), men man slipper i alla fall byta sida på vägen och stå och vänta vid ett rödljus som under de senaste åren.
Fast jag kommer inte ens ihåg när det var rött på gamla sidan, iofs cyklade jag alltid via fra och då var det bara att svänga höger. Det som är knasigt är när man ska upp på bron, brant ramp och blind vänstersväng. Varför dom spärrat grusslingan vet jag inte, inget pågående arbete iaf.

FRA - Vattenverket- Kyrkallén erbjöd iaf en 9km lång sträcka att träna på, liknande sträcka hittar jag ingenstans idag tyvärr.

FRA - rundan
Fast jag kommer inte ens ihåg när det var rött på gamla sidan, iofs cyklade jag alltid via fra och då var det bara att svänga höger.
Fast de senaste åren har man väl tvingats byta sida vid Drottningholm? Man har kommit från Nockeby på norrsidan, sedan har cykelbanan varit avstängd och man har tvingats vänta på grön gubbe för att cykla över till Drottningholmssidan, sedan efter några hundra meter har man behövt över vägen igen om man skulle till FRA? Riktigt knöligt.

FRA - rundan
Fast de senaste åren har man väl tvingats byta sida vid Drottningholm? Man har kommit från Nockeby på norrsidan, sedan har cykelbanan varit avstängd och man har tvingats vänta på grön gubbe för att cykla över till Drottningholmssidan, sedan efter några hundra meter har man behövt över vägen igen om man skulle till FRA? Riktigt knöligt.
Det märks att man tagit en paus med hojandet😬 FTP å sånt har legat i träda ett par år, turistcykling i Europa har mer handlat om att cykla sig i någorlunda "form" för att orka följa floder och skarva med tåg när vädret inte varit gynnsamt.

FRA - rundan
Asså, nu körde jag nyss "nya" FRA-rundan, (borde kanske döpas om till FRA-öglan?)
Det var ju trots allt fortfarande körbart förbi FRA.
Men inte för den som är rädd om lacken på sitt nya 100-tusenkronors kolfibermonster, det stänker ju upp grus. Snälla en liten asfaltering please.
Sen en annan tanke, alla orangea umleitungs-skyltar. Över. Allt! Är det krav på iq under 50 på dom som sätter upp dom?

FRA - rundan
Asså, nu körde jag nyss "nya" FRA-rundan, (borde kanske döpas om till FRA-öglan?)
Men inte för den som är rädd om lacken på sitt nya 100-tusenkronors kolfibermonster, det stänker ju upp grus. Snälla en liten asfaltering please.
Sen en annan tanke, alla orangea umleitungs-skyltar. Över. Allt! Är det krav på iq under 50 på dom som sätter upp dom?
Dom förtjänar en snigel i ögat eller 2

FRA - rundan
Dom har ju lagt på lite finare grus nu iaf.. Finns en tilläggsskylt under skylten för gång/cykelväg där det står "endast boende", är det ens en "riktig skylt" och kan en sådan skylt gälla för gång- och cykelväg med tanke på allemansrätten?

FRA - rundan
För den som undrar hur det ser ut nuförtiden så är det grusad omledning runt FRA. Grus som funkar för landsvägsdäck, men inte så kul, och rätt onödigt då det är bättre att ta sig till västra Lovöns asfalt genom Kyrkallén.

Karta på omledning:
Screenshot_20250803-140622850 (1).webp

Underlaget:
P_20250803_112823.webp

Vi får se hur den g/c-banan ser ut efter en vinter. Det syns att det rids en del på den, så se upp för hästar.

FRA - rundan
1000007115.webp

Jag funderar lite på vad nedersta skylten försöker säga, vid nya cykel- och ridvägen förbi FRA?

För övrigt verkar de vilja göra om igen enligt fortifikationsverket:

"Vägen kommer att förändras efter synpunkter från närboende. En ansökan till Länsstyrelsen har skickats om att skifta placering på ett intilliggande dike. Viljan är att genom dikets omplacering kunna separera gång- och cykelväg från ridväg. Tills detta är färdigt gäller visad hänsyn för alla som vistas på vägen."

FRA - rundan
Visa bilaga 786045

Jag funderar lite på vad nedersta skylten försöker säga, vid nya cykel- och ridvägen förbi FRA?

För övrigt verkar de vilja göra om igen enligt fortifikationsverket:

"Vägen kommer att förändras efter synpunkter från närboende. En ansökan till Länsstyrelsen har skickats om att skifta placering på ett intilliggande dike. Viljan är att genom dikets omplacering kunna separera gång- och cykelväg från ridväg. Tills detta är färdigt gäller visad hänsyn för alla som vistas på vägen."
Den där skylten längst ner är intressant. 🙂

Ang. diket skulle jag gissa att det är detta.
Screenshot_20250810-113024332 (1).webp

Flyttas det lite så kan det framöver vara ridstig på västra sidan och G/C på östra. Idag syns det på hästspåren (både gropar och högar ...) att det blandtrafikeras rätt mycket just där.

FRA - rundan
Endast boende, är en sån skylt giltigt? Ponera att man är intresserad av en fastighet, vill bada eller ska köpa honung, jag betvivlar att skylten har någon större betydelse.

FRA - rundan
Nu är ni flera i tråden som ligger löst till. Ändå lite kul historia. Om man vill vara skadeglad. ”Råkade” :D

Trots pappans aggressiva framtoning ger han i alla fall uttryck för skuld och dåligt samvete för att ha prackat på sonen dashcam utan att begripa hur den får användas.

Tillbaka
Topp