Cykelkläder från AliExpress

JohanRR

Aktiv medlem
Efter att ha sett en hel del positiva recensioner på bl.a. Youtube och TikTok bestämde jag mig för att köpa en tröja och ett par bibs bara för att testa. De jag beställde var från märket YKYWBike - vilket om jag har förstått rätt är ett ganska stort och etablerat märke i Kina, dvs. inte kopior av andra märken.

Nu efter ca. 1,5 vecka så kom grejerna och jag måste säga att första intrycket är en stor positiv överraskning! Jämfört med cykelkläderna jag har från DHB - som jag förövrigt betalade ungefär lika mycket för - känns de som ett enormt steg upp, framförallt bibsen. Testade bara en snabb runda på 5 min, men tänker att jag kan återkomma efter att jag har testat dem lite mer. Jag ska dock nämna att jag inte har testat några "finare" europeiska märken, men de blir ju också en helt annan prisklass.

Modellerna jag köpte var YJZ001-black-L (tröja) samt YPB1325-purple-L (bibs) och jag betalade 236 respektive 435 kronor.

För storleksreferens så köpte jag Asia L (Eu M) på båda och de passar utmärkt för mig på 179cm och 77kg med stora lår och rumpa ((fd.) bandyspelare) samt lite kort överkropp.

Någon mer som har testat?

Testat Ykyw-bibs (helt ok), Ykyw-tröjor (nöjd), spexcel-tröja (nöjd), och diverse ”accessoarer” typ handskar, aero-strumpor, skoöverdrag från Giyo, Darevie och Ykyw (mycket nöjd).

Ykyw-bibs har rätt bra blöja men själva lycran är trist och tunn. Skulle inte förvåna mig om den är lite genomskinlig på ett otrevligt sätt för bakomliggande.

Efter att ha sett en hel del positiva recensioner på bl.a. Youtube och TikTok bestämde jag mig för att köpa en tröja och ett par bibs bara för att testa. De jag beställde var från märket YKYWBike - vilket om jag har förstått rätt är ett ganska stort och etablerat märke i Kina, dvs. inte kopior av andra märken.

Nu efter ca. 1,5 vecka så kom grejerna och jag måste säga att första intrycket är en stor positiv överraskning! Jämfört med cykelkläderna jag har från DHB - som jag förövrigt betalade ungefär lika mycket för - känns de som ett enormt steg upp, framförallt bibsen. Testade bara en snabb runda på 5 min, men tänker att jag kan återkomma efter att jag har testat dem lite mer. Jag ska dock nämna att jag inte har testat några "finare" europeiska märken, men de blir ju också en helt annan prisklass.

Modellerna jag köpte var YJZ001-black-L (tröja) samt YPB1325-purple-L (bibs) och jag betalade 236 respektive 435 kronor.

För storleksreferens så köpte jag Asia L (Eu M) på båda och de passar utmärkt för mig på 179cm och 77kg med stora lår och rumpa ((fd.) bandyspelare) samt lite kort överkropp.

Någon mer som har testat?
Så! Nu beställde jag ett par bibs för 835:- på din varma rekommendation. Är det skit kommer du att få fan, basså du vet!

Har mest poc och specialized kläder men har senaste året nästan exklusivt köpt från Aliexpress. Ykyw är nog bäst hitills, där är det värt att köpa uppgraderad chamois italian/elastic. Kvaliten är jämförbar med specialized och lite sämre än poc, men då kostar dom ju också runt 80% mindre än poc.

Darevie är bra, hiserwa och kemaloce är prisvärda även om det inte är någon toppkvalite, runt 200kr för vinterbyxor med helt okej kvalitet är svårslaget när specialized ville ha runt 1200 för sina.

Så! Nu beställde jag ett par bibs för 835:- på din varma rekommendation. Är det skit kommer du att få fan, basså du vet!
Vad var det för några som kostade så mycket? Har som mest betalat 450 för ykyw bibs med uppgraderad chamois.

Har två och tycker dom är helt okej. Men inget jag hade haft på mig om jag skulle vara ute längre än 3-4 timmar, tyget i sig är skönt men chamois är lite för mjuk. Jag väger dock en bit över 90 så är man lättare kanske den funkar bättre.
Skulle ni säga att man generellt går upp en storlek? Vanligtvis har jag L 183cm 80kg
Det brukar stå på produktsidan om det är "asia size" eller vanlig. Om det är asia size brukar rekommendationen vara gå upp en storlek.

Ftalater, formaldehyd och bly. Är det värt pengarna ni sparar jämfört med att köpa billigare europeiska märken? Gripgrab, Craft och Northwave har redan billiga kläder men rear ibland ut som sjukt billigt också. Då får ni en mer gedigen kvalitetskontroll på köpet också.

Ftalater, formaldehyd och bly. Är det värt pengarna ni sparar jämfört med att köpa billigare europeiska märken? Gripgrab, Craft och Northwave har redan billiga kläder men rear ibland ut som sjukt billigt också. Då får ni en mer gedigen kvalitetskontroll på köpet också.
det miljövänliga alternativet är väl begagnat.

när jag inte hittar rätt sak begagnat resonerar jag så att jag vill pumpa in så få kronor och arbetade timmar som möjligt i produktionen, i enlighet med happyrides politiska program work less ride more. det blir ofta billigare på aliexpress än rea i europa.

det miljövänliga alternativet är väl begagnat.

när jag inte hittar rätt sak begagnat resonerar jag så att jag vill pumpa in så få kronor och arbetade timmar som möjligt i produktionen, i enlighet med happyrides politiska program work less ride more. det blir ofta billigare på aliexpress än rea i europa.
Absolut. Men jämför man 600 kr för en tröja från Craft (standardpris, ej rea) och 425 kr eller vad det var från Alibaba så är det inte värt cancern bara för att man sparat 200 kr. Jag vet hur det är själv jag har inte en obegränsad budget att köpa cykelkläder för och det är svindyrt verkligen. Samt att jag går ner i vikt så jag behöver snart gå ned i storlek igen så jag vill inte köpa för dyra grejer..

Men dom märkena jag nämnde nu (även Santini!) rear ut sina kläder till samma pris ni köper för från Kina. Utan samma gifter. Har även sett vissa tröjor för 4-500 kr nu i POCs archive sale med förvånansvärt många storlekar tillgängligt.

Jag vet att artikeln berör Shein och Temu specifikt, men detsamma gäller Aliexpress:

Jag tror och vet att Kina kan ha kvalitetsprodukter och att mycket av det vi köper från europeiska märken är därifrån. Då är det lätt att tänka att det inte är någon fara. Men dom har inte samma lagar och regler som oss. Marknadsförs grejerna här genom ett europeiskt företag måste dom följa våra regler. Importerar du som privatperson direkt från fabriken i Kina? Då är det ditt problem. Lite så. Och då kan dom (och kommer att) fuska med kvalitetskontrollen, skita i dyra processer som tar bort gifter eller bara slänga i gifter i produktionen för det är billigare och tar inte lika lång tid att få plaggen klara. Det är inte värt det när priset ändå är så nära. Då tar jag hellre en tröja mindre i cykelgarderoben och tvättar oftare.

Annat blir det när du som företag importerar. Då får du kvalitetsgrejerna från fabriken. Visst kan det fortfarande bli gifter och skit i kläderna, men då riskerar du böter som kan få hela företaget att gå på knä/konka. Och det vill dom inte riskera. Därför är det mer gedigen kontroll av plaggen som säljs av europeiska märken även om det är från samma fabriker. Det är inte samma produktionslinjer.

Observera att det inte är själva miljöpåverkan jag pratar om (även om den kan vara katastrofal den med) utan att ni ska bära syntetiska plastmaterial direkt mot huden i långa perioder där ni också svettas och porerna öppnas.. då blir det än mer giftigt än att tex bära en billig kavaj därifrån över en vanlig T-shirt eller skjorta.

om en är rädd för sånt är det väl definitivt begagnat som gäller.
Jag kan inte stoppa någon från att importera själv från Kina såklart. Men jag vill ändå att dom som gör det är medvetna om riskerna med det och att dom gör ett informerat val isåfall. I framtiden kan det säkert bli bättre, Kina förändras väldigt snabbt. Tex är det svårt att hitta lika duktiga personer här så ibland måste produktionen dit för vi vet inte hur man syr kvalitet längre. Speciellt på mer high end grejer så är Kina riktigt duktiga.

Men tyvärr är det lite lotto mellan cancerframkallande saker och kvalitet. Även saker som visat sig vara rätt bra typ TPU-slangar från RideNow. Då ser en annan fabrik det och gör fejk-grejer under samma märke, för att tjäna pengar på den vågen. Och vi konsumenter vet inte om vi får ”äkta” RideNow eller fejk. Och det är helt lagligt där. Samma sak gäller också Amazon tyvärr.

Jag kan inte stoppa någon från att importera själv från Kina såklart. Men jag vill ändå att dom som gör det är medvetna om riskerna med det och att dom gör ett informerat val isåfall. I framtiden kan det säkert bli bättre, Kina förändras väldigt snabbt. Tex är det svårt att hitta lika duktiga personer här så ibland måste produktionen dit för vi vet inte hur man syr kvalitet längre. Speciellt på mer high end grejer så är Kina riktigt duktiga.

Men tyvärr är det lite lotto mellan cancerframkallande saker och kvalitet. Även saker som visat sig vara rätt bra typ TPU-slangar från RideNow. Då ser en annan fabrik det och gör fejk-grejer under samma märke, för att tjäna pengar på den vågen. Och vi konsumenter vet inte om vi får ”äkta” RideNow eller fejk. Och det är helt lagligt där. Samma sak gäller också Amazon tyvärr.
jag anklagar inte dig nu, jag känner inte till dina bevekelsegrunder. men precis som den s k djurskyddsnationalismen (att alla länder tror att just deras djurskyddslagar är världens bästa), så tror jag det råder en produktionsnationalism, där människor har en stark övertro på produkter tillverkade i egna landet/unionen.

det är så klart en uppfattning som delvis skapats av reklamindustrin, men de använder sig av ett redan existerande psykologiskt behov av att minska den kognitiva dissonansen, det dåliga samvetet och oron som vi känner när vi inte kan låta bli att köpa något onödigt som vi egentligen inte behöver. då försöker vi rationalisera det som att vi köper "goda" varor, eller i alla fall inte lika dåliga som de där hemska utlänningsproducerade varorna. i riktigt svåra fall tror vi att konsumtionen inte bara är mindre dålig, utan rent av God. en slags välgörenhet till Goda Lokala företag. när planeten självklart skulle må bättre av att Den Goda Varan aldrig producerades, och konsumenten skulle må bättre av att minska sina utgifter och få möjlighet att gå ner i arbetstid, precis som happyride i åratal förespråkat: work less ride more.

Testade några olika Aliexpress-kläder för många, många år sedan. Extremt olika kvallitet. Ett par billiga väldigt varma, vindtäta och regntåliga vinterbyxor som fungerade perfekt till jobbet hela vintrarna under flera år. En tröja med perfekt passform(!), som höll i många år. Tåhettor som funkat finfint. Tåhettor som varit konstig storlek och inte funkat. Men en del annat som varit bra, men kasst blixtlås. Felplacerade blixtlås som skavt på familjejuvelen. Handskar som varit lövtunna. Rena lotteriet.

Summerar jag de bra med de dåliga kläderna, så hamnar troligen slutpriset på samma nivå som europeiska bra märken, som jag kunnat testa i butik. Men som sagt det är länge sedan jag shoppade och kan man idag lyckas handplocka det bästa, kan man säkert bli ekonomiskt-nöjd. Funderingar kring miljö, köp-trygghet, politik, ekonomi, arbetsvilkor och mänskliga rättigheter hoppar jag över här i forumet.

Har nyligen köpt 2 par bibs från AE, ett par Rion för ca 400kr och ett par ykywbike för ca 250.

Har inte varit ute några längre rundor än men tycker riktigt mycket om båda paren. Ett plus är absolut dom breda strapsen, sitter väldigt skönt på axlarna.

När det kommer till själva biben känns nog ykywbike faktiskt bättre trots att Rion har "Italian bib" som många verkar gilla.

Blir nog några par till så får mina PI och Castelli pensioneras.

jag anklagar inte dig nu, jag känner inte till dina bevekelsegrunder. men precis som den s k djurskyddsnationalismen (att alla länder tror att just deras djurskyddslagar är världens bästa), så tror jag det råder en produktionsnationalism, där människor har en stark övertro på produkter tillverkade i egna landet/unionen.

det är så klart en uppfattning som delvis skapats av reklamindustrin, men de använder sig av ett redan existerande psykologiskt behov av att minska den kognitiva dissonansen, det dåliga samvetet och oron som vi känner när vi inte kan låta bli att köpa något onödigt som vi egentligen inte behöver. då försöker vi rationalisera det som att vi köper "goda" varor, eller i alla fall inte lika dåliga som de där hemska utlänningsproducerade varorna. i riktigt svåra fall tror vi att konsumtionen inte bara är mindre dålig, utan rent av God. en slags välgörenhet till Goda Lokala företag. när planeten självklart skulle må bättre av att Den Goda Varan aldrig producerades, och konsumenten skulle må bättre av att minska sina utgifter och få möjlighet att gå ner i arbetstid, precis som happyride i åratal förespråkat: work less ride more.
Det var mycket åsikter och ingen fakta det där.

Här är en karta som visar API:s ranking världens länder när det gäller djurskydd:
1750230376540.webp

Här är VACI:s ranking av bästa länder gällande djurskydd:
1750230463278.webp

Miyatafarfar har redan gett fakta kring att kinesiska företag som inte måste följa REACH producerar produkter med stora mängder gifter och tungmetaller.

Köp vad nu vill, det är inte olagligt. Men rättfärdiga det inte med en massa diffust resonerande kring att alla tror att det egna landet är bäst, och därför är alla lika dåliga.

Köp vad nu vill, det är inte olagligt. Men rättfärdiga det inte med en massa diffust resonerande kring att alla tror att det egna landet är bäst, och därför är alla lika dåliga.
Nu har jag ingen vidare koll på shein men där kostar väl kläder och skor ofta enstaka kronor och säljs inte som ett specifikt märke. Skor för 20 kronor eller en klänning känns mer riskabelt ur kemikalieperspektiv än en cykelbyxa för 400 bara för att märket är kinesiskt.

De kina märken som diskuteras i tråden är väl ofta jämförbara med de billigaste man får tag i från europeiska märken men högre kvalite för priset, det är ju inte 90% billigare eller något helt galet som de produkter med kemikalier från shein osv.

Men som du säger är det ingen som testat så kan man ju aldrig vara helt säker.

Fast mina Craft bibs är gjorda i kina de med.

Tycker det känns väldigt magiskt att produktionen helt plötsligt blir miljövänlig bara för att beställaren sitter i Borås och förmodligen är vithyad. Sen om beställaren har en annan etnicitet blir bibsen helt plötsligt fyllda med kvicksilver eller?

Det handlar väl inte om var produktionen sker utan vems regler som skall följas för att man skall få sälja dem och om det är ett varumärke med lite värde i som skall skyddas från dåligt rykte tänker jag.

Edit:Ursäktaotroligtlångmening

Tycker det känns väldigt magiskt att produktionen helt plötsligt blir miljövänlig bara för att beställaren sitter i Borås och förmodligen är vithyad. Sen om beställaren har en annan etnicitet blir bibsen helt plötsligt fyllda med kvicksilver eller?
Konsekvenserna för beställaren i Borås blir annorlunda än för beställaren i Shanghai om de båda beställer och säljer bibs med kvicksilver. Det kan påverka huruvida de verkligen beställer bibs med kvicksilver.

Får hem ett par billiga bibs (350kr), en kepa och en vit cykeltröja (300kr) från YKYW idag. Tröjan tänkte jag färga med batik för skojs skull, är rätt spänd att se kvalitén på bibsen sett till priset. Kanske är det slut med att lägga över tusenlappen på bibs.

Det är ju inte produktionslandet eller etnicitet på beställaren som är problemet, utan kraven som ställs på marknaderna de säljs i. Finns inget sätt att applicera svenska lagkrav gällande kemikalier etc på företag som säljer via Aliexpress. Medans Craft har de kraven på sig som svenskt företag (mot primärt Europeisk marknad) - även om så produkterna skulle komma från samma fabrik som ali-produkterna i slutändan.
Problemet med Aliexpress-grejer är att du inte VET vad de innehåller, vilket även visat sig när mycket undersökningar på kläder för shein/ali gjorts. Om samma fakta kommer fram om kläderna från Craft, så får skulle de fort bli ramaskri, speciellt med tanke på samarbetspartner etc.
Med det sagt så har jag personligen köpt både Craft och Ali-grejer, men man kan ju inte riktigt jämnföra äpplen med päron.

Konsekvenserna för beställaren i Borås blir annorlunda än för beställaren i Shanghai om de båda beställer och säljer bibs med kvicksilver. Det kan påverka huruvida de verkligen beställer bibs med kvicksilver.
Fast kineserna har ett ganska robust standar för textiler. https://www.eurofins.com/textile-le...ina-navigating-china-gb-testing-for-textiles/

Att det finns ett regelverk kopplat till att folk faktisk får hårda straff ger i alla fall mig ett visst förtroende för att produkter för de inhemska marknaden är okej.

Shein säljer inte sin skit i kina. Förmodligen av en anledning. Skulle aldrig handla därifrån

Fast kineserna har ett ganska robust standar för textiler. https://www.eurofins.com/textile-le...ina-navigating-china-gb-testing-for-textiles/

Att det finns ett regelverk kopplat till att folk faktisk får hårda straff ger i alla fall mig ett visst förtroende för att produkter för de inhemska marknaden är okej.

Shein säljer inte sin skit i kina. Förmodligen av en anledning. Skulle aldrig handla därifrån
Men det inte på den inhemska kinesiska marknaden de som handlar på Aliexpress i Sverige handlar. Regelverket du refererar till gäller inte export till t.ex. Sverige.

Två par till beställda. Dock utan fickor, det var en miss i första.
Förväntar mig att få grön hud med röda prickor.
Fast det står i deklarationen att de är kemikaliefria. De små gulingarna har blivit de nya japserna betr kvalitet tror jag nog.
Tittade lite i lådorna, Rapha- Kina, Assos-Rumänien, DHB-Portugal, Velocio-Albanien.
De enda som är vad de utger sig för att vara är Lusso som faktiskt tråcklas ihop i Manchester England England….

Två par till beställda. Dock utan fickor, det var en miss i första.
Förväntar mig att få grön hud med röda prickor.
Fast det står i deklarationen att de är kemikaliefria. De små gulingarna har blivit de nya japserna betr kvalitet tror jag nog.
Tittade lite i lådorna, Rapha- Kina, Assos-Rumänien, DHB-Portugal, Velocio-Albanien.
De enda som är vad de utger sig för att vara är Lusso som faktiskt tråcklas ihop i Manchester England England….
Var det fickor på dessa?
I just found this on AliExpress: 828,30kr | YKYWBIKE Men's Cycling Bib Short 4 Pockets 7 Hours Italy Interface Road Bike Pro Team Bib Summer Pants Anti-splash YKK pocket

Finns mängder av produkter från Aliexpress och liknande som är CE-märkta som visat sig inte alls ha gått igenom någon sådan procedur och kvalitetstestning, tex lampor. Istället har man bara lagt på ett CE-klistermärke på produkten för att det ger européer en falsk trygghet och ökar försäljningen. Sen brinner någons hus ner. Det skiter fabriken i. Det gör dock inte återförsäljarna i Europa när dom importerar från Kina för att sälja i Europa, och därför går deras produkter igenom en riktig kvalitetskontroll. Samma land, ibland samma fabriker, helt olika produkter.

Finns mängder av produkter från Aliexpress och liknande som är CE-märkta som visat sig inte alls ha gått igenom någon sådan procedur och kvalitetstestning, tex lampor. Istället har man bara lagt på ett CE-klistermärke på produkten för att det ger européer en falsk trygghet och ökar försäljningen. Sen brinner någons hus ner. Det skiter fabriken i. Det gör dock inte återförsäljarna i Europa när dom importerar från Kina för att sälja i Europa, och därför går deras produkter igenom en riktig kvalitetskontroll. Samma land, ibland samma fabriker, helt olika produkter.
Inte det? Vill minnas att kära helyllesvenska H&M var i rejält blåsväder alldeles nyss av den anledningen.

Men det inte på den inhemska kinesiska marknaden de som handlar på Aliexpress i Sverige handlar. Regelverket du refererar till gäller inte export till t.ex. Sverige.
Att ett domestiskt kinesiskt märke lägger en specifik order på gift-bibs, bara för att sälja via Ali för export till utland kan såklart hända.

Att ali-försäljare som detaljerat beskriver vilken sorts italiensk padding/blöja de har i byxorna helt enkelt ljuger kan ju också hända.

Att sen sen Craft och andra määrken kör kinesiskt med egenmärkta pads rakt igenom, det bekkymrar däremot ingen?

Jag vet inte riktigt mer vad jag ska säga i frågan. Klart det finns invändningar mot att köpa skit på nätet men det känns som om det läcker igenom mycket hederlig sinofobi i det här trådarna

Tillbaka
Topp