Ta med cykel på bilsemester

Ratbones

Medlem
Glad midsommar! Jag tänkte ta med cykel på bilsemester till Frankrike, har thuleställ till dragkroken. Hur nervös behöver man vara när man övernattar på vägen ner? Finns ju ett lås på stället men känns klent. Å andra sidan, är cyklar stöldbegärliga längs autobahn? Oroar jag mig för mycket? Man kan ju fråga om man får ta med cykel på rummet men där kan det ju bli ett nej.

Glad midsommar! Jag skulle aldrig lämna en cykel över natten på det sättet. När jag kört ner så har jag alltid haft cykeln/cyklarna nedpackade inne i bilen. Jag brukar även välja övernattningsställen som ligger en bit från autobahn, gärna i mindre lugna byar, bara för att minska risk för påhälsning i bilen på natten. Det brukar dessutom vara billigare och trevligare boenden. Har man inte plats i bilen skulle jag fråga boendet om de har någon förvaring eller om man kan ta in cykeln. Eller inte fråga alls och bara göra det. Det har bara hänt mig en gång att ett hotell, i Torbole vid Garda, blev sura när jag hade cykeln på rummet och det upptäcktes nog bara för att det hade städning. Sen är det svårt att säga nåt om risk, men konsekvensen av att bli av med cyklarna är såpass trista att jag gärna försöker minska risken så mycket som möjligt.

Tack för svar! Inte ens tänkt på att jag kan lägga in cykel i bilen, tror knappt jag behöver demontera. Bara fälla säten. Ska prova i helgen. Ja vi brukar köra av en bit ifrån motorvägen pga samma anledning.

Hur är det med regestreringsskylt på hållaren?

Mkt bättre och enklare att ha cykeln inne i bilen, om man har plats för det. Speciellt om det är skitigt och regn. Annars krävs väl synlig regskylt och en varningsskylt, lite olika regler i olika länder.

Glad midsommar! Jag skulle aldrig lämna en cykel över natten på det sättet. När jag kört ner så har jag alltid haft cykeln/cyklarna nedpackade inne i bilen. Jag brukar även välja övernattningsställen som ligger en bit från autobahn, gärna i mindre lugna byar, bara för att minska risk för påhälsning i bilen på natten. Det brukar dessutom vara billigare och trevligare boenden. Har man inte plats i bilen skulle jag fråga boendet om de har någon förvaring eller om man kan ta in cykeln. Eller inte fråga alls och bara göra det. Det har bara hänt mig en gång att ett hotell, i Torbole vid Garda, blev sura när jag hade cykeln på rummet och det upptäcktes nog bara för att det hade städning. Sen är det svårt att säga nåt om risk, men konsekvensen av att bli av med cyklarna är såpass trista att jag gärna försöker minska risken så mycket som möjligt.
Jag skulle föredra lugna mindre byar, framför mindre lugna byar.

Tack för svar! Inte ens tänkt på att jag kan lägga in cykel i bilen, tror knappt jag behöver demontera. Bara fälla säten. Ska prova i helgen. Ja vi brukar köra av en bit ifrån motorvägen pga samma anledning.

Hur är det med regestreringsskylt på hållaren?
Xtra skylt beställer du enkelt via nätet hos Transportstyrelsen eller vad de heter idag.
Jag har aldrig bett om lov att ta med en cykel till rummet. Bara gör't.

Vi har haft med oss cyklarna in på hotellrum många gånger och inte blivit nekade, men då har de alltid varit rena och fina. Ett par gånger har vi lämnat cyklarna på stället över natten men då var det hotell med eget P-garage i källaren och inget tillträde för allmänheten. Och då med två rejäla kättingar och lås.

Bilagor

• IMG_8924.webp
    IMG_8924.webp
    53.1 KB · Besök: 44
Jag brukar låsa cyklarna i bilen med lås och vajer som syns tydligt utifrån (ifall jag parkerar med risk för stöld). Detta för att slippa att någon knackar en ruta.

Xtra skylt beställer du enkelt via nätet hos Transportstyrelsen eller vad de heter idag.
Jag har aldrig bett om lov att ta med en cykel till rummet. Bara gör't.
Det går jättefort att få skylt hemskickad - 2-3 arbetsdagar har det varit för mig mellan beställning och att jag haft skylten i handen.
Värt att chansa in en beställning nu för leverans tisdag kanske?
Kostar runt 100 kronor har jag för mig.

Det går jättefort att få skylt hemskickad - 2-3 arbetsdagar har det varit för mig mellan beställning och att jag haft skylten i handen.
Värt att chansa in en beställning nu för leverans tisdag kanske?
Kostar runt 100 kronor har jag för mig.
Beställde nyligen en skylt, 62 kronor kostade det, leverans direkt, betalning i efterhand.

Förut vad det olagligt att ha en extra regplåt men för 3 år sedan blev det lagligt.
Som det redan skrivits av mzi.
Visst och det vet vi nog alla. Men förslaget var att flytta bilens bakre regskylt till cykelstället eftersom TS inte äger bilen och alltså inte kan beställa en tredje plåt. Det märks att inte många läser tråden...
Jag undrar då om det fungerar att köra utan bakre regplåt på bilen utan på stället.
Visst, man kan ha "tappat" plåten nånstans på vägen mfl ursäktar men återigen, "det går bra". Gör det verkligen det?

Visst och det vet vi nog alla. Men förslaget var att flytta bilens bakre regskylt till cykelstället eftersom TS inte äger bilen och alltså inte kan beställa en tredje plåt. Det märks att inte många läser tråden...
Jag undrar då om det fungerar att köra utan bakre regplåt på bilen utan på stället.
Visst, man kan ha "tappat" plåten nånstans på vägen mfl ursäktar men återigen, "det går bra". Gör det verkligen det?
”Min bild är att folk är angelägna om att göra rätt. Men att det framstått som orimligt att man ska behöva ta loss registreringsskylten från bilen för att sätta den på cykelhållaren varje gång den ska användas. Genom den här förändringen anpassar man reglerna till verkligheten, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.”

Kan citera från ett cykelforum på Internet.
”Detta har tidigare varit ett problem, inte minst för cyklister, som ofta lastar flera cyklar på en cykelhållare och därmed skymmer bilens bakre registreringsskylt. Det har fram tills nu varit din skyldighet att ta loss befintlig registreringsskylt för att fästa den på cykelhållaren, vilket känts minst sagt krångligt och opraktiskt. Många är vi som har kört DIY med en bit wellpapp, buntband och tuschpenna.”
Läs hela artikeln här: https://happyride.se/extra-registreringsskylt-pa-cykelhallaren-tillats/

Att beställa en extra skylt till tjänstebil är inga som helst problem, åtminstone inte hos min leverantör. Så att inte äga bilen är inget hinder. Sist (i fjol) vill jag minnas att den skickades direkt hem till mig dessutom, det tog inte lång tid i alla fall.
Som ovan skriver, i Sverige var det tills ganska nyligen det enda lagliga alternativet, åtminstone formellt.
TS: Tyska polisen är kinkiga med att skylten syns bra. Tror alla lösningar är bättre än att dölja skylten.
Men ring din tjänstebilsleverantör så fixar de en extraskylt, om inte annat ligger den och väntar på dig när du kommer hem!

Senast ändrad:
”Min bild är att folk är angelägna om att göra rätt. Men att det framstått som orimligt att man ska behöva ta loss registreringsskylten från bilen för att sätta den på cykelhållaren varje gång den ska användas. Genom den här förändringen anpassar man reglerna till verkligheten, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.”

Kan citera från ett cykelforum på Internet.
”Detta har tidigare varit ett problem, inte minst för cyklister, som ofta lastar flera cyklar på en cykelhållare och därmed skymmer bilens bakre registreringsskylt. Det har fram tills nu varit din skyldighet att ta loss befintlig registreringsskylt för att fästa den på cykelhållaren, vilket känts minst sagt krångligt och opraktiskt. Många är vi som har kört DIY med en bit wellpapp, buntband och tuschpenna.”
Läs hela artikeln här: https://happyride.se/extra-registreringsskylt-pa-cykelhallaren-tillats/
Jag ger upp…

Har tjänstebil så det känns klyddigt samt jg åker på onsdag 😢
Går alldeles utmärkt att beställa extraskylt till tjänstebilen men eftersom den först skickas till ägarbolaget och skickas vidare från dem kan det ta tid innan den kommer fram. Sedan är det en liten juridisk catch 22 med lagligheten av en extra registreringsskylt på bilen samtidigt som man inte får skymma den ordinarie. @Kneecap kanske vet hur det ligger till

Går alldeles utmärkt att beställa extraskylt till tjänstebilen men eftersom den först skickas till ägarbolaget och skickas vidare från dem kan det ta tid innan den kommer fram. Sedan är det en liten juridisk catch 22 med lagligheten av en extra registreringsskylt på bilen samtidigt som man inte får skymma den ordinarie. @Kneecap kanske vet hur det ligger till
Juridiken är löst sedan flera år, det är nu helt lagligt med dubbla skyltar

Det gör ingenting att du tolkar regelförenklingen som att det har blivit olagligt att flytta skylten. För att om du beställer en tredje skylt och sätter på cykelstället blir det lika rätt som om man fortsätter att krångla (på det fortfarande lagliga sättet) med att flytta skylten från bilen till cykelstället.
Kan dock vara praktiskt att det fortfarande går att flytta skylten från bilen till cykelstället om man t.ex. har hyrt en bil för semestern.
Skönt för den tidigare frågeställaren att veta att den möjligheten finns.

Jag tror det är vi andra som ska tröttna. Ingenstans står det att en skylt måste vara fäst i bilen eller liknande.

Tjena!

Nu kommer det där krångliga med svenska lagar att man i många fall måste läsa mer än en förordning för att veta exakt vad som gäller. T.ex. TSFS 2017:54 som är den förordningen som styr vad jag gör på jobbet och som också beskriver hur fordon ska vara utrustade m.m. på vägen. Sen finns det ytterligare några förordningar att bläddra i son styr ännu mer. Välkommen till byråkratins värld.

Det måste sitta en skylt fast monterad på bilen, ska den sitta någon annan stans (eller med konstig placering) får man be om dispens och då hamnar det i bilens registreringsbevis. Sopbilar brukar har dispens för dom har skylten längst upp på bilen.
Men man får numera komplettera med en tredje skylt som sitter monterad på cykelhållare.
Så nej, man får inte flytta skylten och har aldrig fått göra det. Innan nya lagen var det Moment22 som gällde, du fick inte flytta skylten, du fick inte dölja skylten och du fick inte ha tre skyltar till ett fordon.

Det var svårt att hitta i det där dokumentet, men där står inte heller att den ska vara monterad på bilen.

Varken kontroll, metod eller bedömning tar upp det. Det närmaste är följande stycke:

Registreringsskyltar tillhandahålls av Transportstyrelsen.
När det är uppenbart att registreringsskylt bytts mot skylt av
annat utförande ska detta bedömas som registreringsskylt
"felaktig" enligt nedan. Registreringsskylt ska monteras
framtill och baktill. Skylt som monterats innanför vindruta
eller bakrutan ska därför inte accepteras (bedöms som
svåravläst enligt nedan).

Tillbaka
Topp