Tips på barnstolar?

Pannkakssmet

Aktiv medlem
Tips på barnstolar?
Hej!

Fann ingen renodlad tråd för barnstolar, och är därför nyfiken på era tips! Ej vagnar utan stolar monterade baktill som gäller dvs pakethållare eller sadelstolpe.

Verkar finnas ett större utbud, vilka har ni goda erfarenheter utav och vilka ska man undvika?

Tips på barnstolar?
Monterad på sadelstolpe så att den ger lite fjädring är att föredra enligt min erfarenhet. Särskilt med lite mindre barn i stolen. Vi hade en Hamax, men konstruktion är ju väldig snarlik på de flesta.

Tips på barnstolar?
Vi kör en Hamax Caress, men skaffade nyligen en Thule Yepp 2 Next också, tanken var att ha den på mtbn men funkade inte så blev på damcykeln.
Tycker det är trevligare med sonen fram än bak.

Ska nog skaffa en Shotgun Pro ändå, ska bara processa priset lite ?

Tips på barnstolar?
Har en OK Baby typ liknande denna:

Plus för enkel justering av lutning, minus för överlag bulkig design på sitsen - monterat på en 26" har jag fått gå loss med Dremeln och kapa bort en del plast för att inte hela tiden slå i hälarna.
Skulle inte rekommendera den.

Tips på barnstolar?
Thule Ridealong har funkat ok för oss. Minuset är att bältet är lite krångligt att få fast när lilltjejen har överdragsbyxor/overall. Jag tror att Thules andra modell (Yepp) har en annan typ av bältesspänne som bör fungera bättre.

Tips på barnstolar?
Köpte en hamax caress under pappaledigheten, funkar toppen och är lagom smidig att ta på och av efter behov. Går att luta bak ganska rejält. Dottern tycker det är svinkul att sitta där bak och brukar härma efter med armen när jag signalerar att jag ska svänga :)

Fästs på sadelröret och hade inga problem att montera den på min 26" mtb som har en ganska liten ram
1000000488.png

Tips på barnstolar?
Köpte en hamax caress under pappaledigheten, funkar toppen och är lagom smidig att ta på och av efter behov. Går att luta bak ganska rejält. Dottern tycker det är svinkul att sitta där bak och brukar härma efter med armen när jag signalerar att jag ska svänga :)

Fästs på sadelröret och hade inga problem att montera den på min 26" mtb som har en ganska liten ramVisa bilaga 719295
Klockrent! Precis vad jag sökte ?

Tips på barnstolar?
Jag kör en Hamax Kiss bak och en Hamax Observer fram för att få med båda tjejerna. Nu har stora tjejen börjat cykla själv men dröjer inte länge förrän grabben kommer kunna sitta fram så stolarna får sitta kvar på cykeln. Var svårt att cykla i början då jag slog i knäna men nu har man vant sig, fick även justera korgen lite för att lilltjejen skulle få plats med fötterna.

337287447_778046950235136_2120372029266148389_n.jpg

Tips på barnstolar?
Jag kör en Hamax Kiss bak och en Hamax Observer fram för att få med båda tjejerna. Nu har stora tjejen börjat cykla själv men dröjer inte länge förrän grabben kommer kunna sitta fram så stolarna får sitta kvar på cykeln. Var svårt att cykla i början då jag slog i knäna men nu har man vant sig, fick även justera korgen lite för att lilltjejen skulle få plats med fötterna.

Visa bilaga 720147
Starkt jobbat med två passagerare på cykeln! Är det svårt för dig stt ”stiga av” och svinga benet över ramen?

Tips på barnstolar?
Köpte en rammonterad Thule RideAlong till fruns Skeppshult Nova, den har ju fått bra omdömen överlag men den gick inte att montera. Geometrin matchar helt enkelt inte, för att stolen ska hamna de rekommenderade 40 mm över pakethållaren behöver hon höja sadeln typ 15 cm... :-/

Så, vilka nutida stolar för pakethållare är bäst?

Tips på barnstolar?
I klassisk happymanér svarar jag inte på frågan, utan ställer en i stället: kan ni inte montera bort pakethållaren nu under tiden ni behöver stolen?

Tips på barnstolar?
I klassisk happymanér svarar jag inte på frågan, utan ställer en i stället: kan ni inte montera bort pakethållaren nu under tiden ni behöver stolen?
Det skulle lösa halva problemet, men motvilligt eftersom vi såg en poäng i att bara ha barnstolen på plats när den behövs (rätt sällan), och behålla pakethållaren. Men för att kunna ta loss stolen från fästet behöver sadeln ändå upp ett obekvämt antal centimeter för att bygeln skall gå fri från sadeln.

Tips på barnstolar?
Har en polare med en Radwagon 3, en eldriven longtail. Han behöver montera barnsits på den men pakethållaren är för bred för dom modeller han kikat på. Sadelröret är för långt/långt bort för ett sådant fäste.
Någon som har koll på vad som kan passa?

Tillbaka
Topp