Jag har TA-axlar från DT-swiss på mina Rose hojar. I bruksanvisningen står det:
"Turn the lever clockwise and secure as tightly as possible by hand (min 15Nm/ max 20Nm)"
Men jag kan inte dra till 15 Nm med det medföljande vredet, som bara har en hävstång på 65 mm, utan bara till 10 Nm. Men då klarar jag inte att lossa hjulet med samma vred, om jag får punka längs vägen. Ska det funka kan jag bara dra till 8 Nm.
Hur har DT tänkt här? Och hur funkar det juridiskt? Om jag bara dragit till 8 Nm när DT uttryckligen sagt att min. torque är 15 Nm, om hjulet lossnar i 60 km/h i min värsta utförsbacke och jag skadas svårt. Om jag då skulle vilja stämma DT har jag väl inte mkt till case?
När jag först började med dessa TA-axlar drog jag dem med momentnyckel till 15 Nm utan att tänka mer på det. Men hur ska man då lossa hjulet vid punka längs vägen? Ha med sig en lång insex i bakfickan? Det behövde man inte med de gamla QR-axlarna, så varför ska man behöva det med de nya TA-axlarna, som sägs vara bättre i alla avseenden än de gamla, numera smått löjliga QR-axlarna.
Det står också: "Clean and slightly grease the RWS. The thread of the RWS and the thread in the drop-out of the fork / the frame must be free of grease."
Vad är detta? Samtliga TA-axlar som jag köpt hittills har levererats väl infettade från min nätbutik. Ska jag ta bort detta med avfettning innan jag drar med momentnyckel, eller vad? Sällan hört nåt konstigare.