Thru axle - Torque?

Eken08

Aktiv medlem
Thru axle - Torque?
Tillverkarens manual säger 15 Nm, vilket jag tycker känns i kraftigaste laget. Tillverkarens återförsäljare säger att de inte brukar använda momentnyckel utan ”ta tills det sitter och lite till”. Bedömt satt hjulet med cirka 8-9Nm från nämnda återförsäljare.

Kan säkert skilja mellan olika tillverkare, men hör gärna åsikter på ett ämne som fortsatt verkar vara föremål för diskussion.

Thru axle - Torque?
På mina TA står det skrivet 9-13.5 Nm, det litar jag på, känns bra att dra för hand.

Manualer litar jag inte längre, det kan ju vara tryckfel. (efter momentdiskussion i annan tråd).

Thru axle - Torque?
På mina TS står det skrivet 9-13.5 Nm, det litar jag på, känns bra att dra för hand.

Manualer litar jag inte längre, det kan ju vara tryckfel. (efter momentdiskussion i annan tråd).
Tack! Sökte på existerande tråd innan jag skapade denna, fann inget, men ska leta igen då jag nu de facto vet att det finns en.

Thru axle - Torque?
På mina, DT Swiss RWS, står ingen moment. Hittar också ingen instruktioner. DT säger minst 15 Nm för sina QR axlar.

Jag tycker inte att 15 Nm är orimligt. Kraften på axeln trycker ihop navet och anläggningsytor och gör gaffeln och baklänkaget styvare. Så hög kraft är bra.

Thru axle - Torque?
Har aldrig dragit mina med momentnyckel. Men lite sugen är jag allt på att gå ut och kolla om de sitter för hårt eller löst...

Thru axle - Torque?
PeakTorque har en bra video på sin Youtube kanal om man vill nörda ner sig i det tekniska

Kortfattat så krävs det ett högt moment (högre än QR) efter som en Thru axle har en större gänga (större gänga = lägre klämkraft vid samma moment).

Thru axle - Torque?
Försökte dra åt mina TA med 15nm enligt tillrådan, och då small det till och axeln flög ut. Räcker att man drar för hand skulle jag tro.

Thru axle - Torque?
Jag drar åt tills det känns lagom kräm.
Skulle det lossa så kommer det rassla bra och kännas som en överkokt nudel i framvagnen så jag bedömer det som liten risk för att jag inte skulle upptäcka det innan det bli farligt.

Thru axle - Torque?
Försökte dra åt mina TA med 15nm enligt tillrådan, och då small det till och axeln flög ut. Räcker att man drar för hand skulle jag tro.

Gick gängorna sönder?

Och vad menar du med sista meningen? Drog du inte met handen?

Thru axlar med handtag har ett kort handtag, så det är svårt att drar åt för hård.

Thru axle - Torque?
Med lagrat länkage i ramen vid bakaxeln så använder jag momentnyckel och lite locktite.
Utan länkage drar jag åt lagom med handkraft.

Thru axle - Torque?
Som jag fruktat, 15 Nm känns mycket. Jag har en amatörteori om att amerikansk tillverkare tar till för att inte riskera stämning för personskada där hjulet lossnat; bättre för dem att skada istället evt. uppstår på cykel/hjul vid montering hjul.

Thru axle - Torque?
Är ofta graverat på skruvskallen. På mina hojar varierar det mellan max 7 o 10. 10 vanligast så jag drar oftast till 8 nm.Med lite fett på gängorna.
Vill passa på att varna för polska , billiga axlar som tyvärr var gjorda av mjukost o fick deformerade gängor på nolltid.

Thru axle - Torque?
Är ofta graverat på skruvskallen. På mina hojar varierar det mellan max 7 o 10. 10 vanligast så jag drar oftast till 8 nm.Med lite fett på gängorna.
Vill passa på att varna för polska , billiga axlar som tyvärr var gjorda av mjukost o fick deformerade gängor på nolltid.
Å andra sidan bra om axelgängorna är så klena att de går innan gaffelns gängor. Köper hellre en ny axel.

Thru axle - Torque?
Det vet vi inte. Men även dåliga (men inte trasiga) momentnycklar tror jag man kan räkna med hamnar någorlunda i närheten av inställt värde. Har man däremot varken känsla eller erfarenhet kan det hamna väldigt långt ifrån.
Det går att kontrollera en momentnyckel med en känd vikt i ett snöre.

Edit: vid låga mätvärden bör man kanske även väga skaftet. Palla upp nyckeln horisontellt med snörets fästpunkt på vågen och vid hylsfästet utanför vågen. Tror man ska fästa snöret längst ut på handtaget, inte som i videon mitt på. Någon annan kanske vet hur det mäts i fabrik?

Senast ändrad:
Thru axle - Torque?
Det går att kontrollera en momentnyckel med en känd vikt i ett snöre.

Edit: vid låga mätvärden bör man kanske även väga skaftet. Palla upp nyckeln horisontellt med snörets fästpunkt på vågen och vid hylsfästet utanför vågen. Tror man ska fästa snöret längst ut på handtaget, inte som i videon mitt på. Någon annan kanske vet hur det mäts i fabrik?

Hur långt ut spelar ingen roll, bara man mäter avståndet från centrum på rotationspunkten.
Newtonmeter, Nm, är ju Newton x meter...

Thru axle - Torque?
Hur långt ut spelar ingen roll, bara man mäter avståndet från centrum på rotationspunkten.
Newtonmeter, Nm, är ju Newton x meter...
Fast om man fäster det i handtagets tyngdpunkt blir det en aning lättare att räkna. Och tyngdpunkten är nog ofta ganska nära mitten gissar jag.
Edit: är man riktigt autistisk skall man väl fundera på om vågen eller måttbandet är noggrannast, och anpassa fästpunkten efter det...

Thru axle - Torque?
Jag har TA-axlar från DT-swiss på mina Rose hojar. I bruksanvisningen står det:
"Turn the lever clockwise and secure as tightly as possible by hand (min 15Nm/ max 20Nm)"

Men jag kan inte dra till 15 Nm med det medföljande vredet, som bara har en hävstång på 65 mm, utan bara till 10 Nm. Men då klarar jag inte att lossa hjulet med samma vred, om jag får punka längs vägen. Ska det funka kan jag bara dra till 8 Nm.

Hur har DT tänkt här? Och hur funkar det juridiskt? Om jag bara dragit till 8 Nm när DT uttryckligen sagt att min. torque är 15 Nm, om hjulet lossnar i 60 km/h i min värsta utförsbacke och jag skadas svårt. Om jag då skulle vilja stämma DT har jag väl inte mkt till case?

När jag först började med dessa TA-axlar drog jag dem med momentnyckel till 15 Nm utan att tänka mer på det. Men hur ska man då lossa hjulet vid punka längs vägen? Ha med sig en lång insex i bakfickan? Det behövde man inte med de gamla QR-axlarna, så varför ska man behöva det med de nya TA-axlarna, som sägs vara bättre i alla avseenden än de gamla, numera smått löjliga QR-axlarna.

Det står också: "Clean and slightly grease the RWS. The thread of the RWS and the thread in the drop-out of the fork / the frame must be free of grease."

Vad är detta? Samtliga TA-axlar som jag köpt hittills har levererats väl infettade från min nätbutik. Ska jag ta bort detta med avfettning innan jag drar med momentnyckel, eller vad? Sällan hört nåt konstigare.

Thru axle - Torque?
Jag har TA-axlar från DT-swiss på mina Rose hojar. I bruksanvisningen står det:
"Turn the lever clockwise and secure as tightly as possible by hand (min 15Nm/ max 20Nm)"

Men jag kan inte dra till 15 Nm med det medföljande vredet, som bara har en hävstång på 65 mm, utan bara till 10 Nm. Men då klarar jag inte att lossa hjulet med samma vred, om jag får punka längs vägen. Ska det funka kan jag bara dra till 8 Nm.

Hur har DT tänkt här? Och hur funkar det juridiskt? Om jag bara dragit till 8 Nm när DT uttryckligen sagt att min. torque är 15 Nm, om hjulet lossnar i 60 km/h i min värsta utförsbacke och jag skadas svårt. Om jag då skulle vilja stämma DT har jag väl inte mkt till case?

När jag först började med dessa TA-axlar drog jag dem med momentnyckel till 15 Nm utan att tänka mer på det. Men hur ska man då lossa hjulet vid punka längs vägen? Ha med sig en lång insex i bakfickan? Det behövde man inte med de gamla QR-axlarna, så varför ska man behöva det med de nya TA-axlarna, som sägs vara bättre i alla avseenden än de gamla, numera smått löjliga QR-axlarna.

Det står också: "Clean and slightly grease the RWS. The thread of the RWS and the thread in the drop-out of the fork / the frame must be free of grease."

Vad är detta? Samtliga TA-axlar som jag köpt hittills har levererats väl infettade från min nätbutik. Ska jag ta bort detta med avfettning innan jag drar med momentnyckel, eller vad? Sällan hört nåt konstigare.
Är inte vredet flyttbart genom att dra ut det och vrida till ett läge där du får mer kraft för att öppna eller stänga?

Jag har utdragbart vred, ej DT, och brukar flytta vredet så jag kan lägga lägga handflata på, gärna med handske, och ta hjälp av kroppsvikten för att dra åt eller öppna.

Brukar nöja mig med ca 12 Nm, har ritat en pil i centrum som pekar i riktning sittstaget när är ca 12 Nm. Borde gå att dra 15 Nm också utan större problem med den tekniken, i alla fall med min TA.

Edit: Det ska vara fett på hela, utom anläggningsytorna mot ramen, som jag tolkar det de skriver. Behöver inte vara mycket fett på skaftet, det är oftast 0,05-0,2 mm mellan TA-skaft och nav ändå i åtdraget läge. Gängor är bäst att fetta in ordentligt pga friktion och så de inte fastnar. Anläggningsytor mot ram tar all vertikal kraft genom friktion, så låter smart att låta bli fett där.

Senast ändrad:
Thru axle - Torque?
Jo, så klart det är flyttbart, de moment jag uppnått kräver att jag trycker rakt ned, annars får man ju ingen kraft alls i det.

Thru axle - Torque?
På de cyklar jag har TA spänner jag bara för hand eller med kort insexnyckel och utan att ta i för K&F.
Aldrig lösa eller ffa skruvat ur sig själv. Har väl ändå tillryggalagt bortom 5000 mil på dom.

Thru axle - Torque?
På de cyklar jag har TA spänner jag bara för hand eller med kort insexnyckel och utan att ta i för K&F.
Aldrig lösa eller ffa skruvat ur sig själv. Har väl ändå tillryggalagt bortom 5000 mil på dom.

Höga moment är dock inte för att förhindra att axeln lossnar men för att får mer styvhet i systemet.

15 Nm låter dock högt. Och det är gaffeln, ramen och hjul som borde bestämma hur stor kraft det behövs, inte axeln själva. De flesta på mina cyklar säger 12 Nm.

Thru axle - Torque?
Höga moment är dock inte för att förhindra att axeln lossnar men för att får mer styvhet i systemet.

15 Nm låter dock högt. Och det är gaffeln, ramen och hjul som borde bestämma hur stor kraft det behövs, inte axeln själva. De flesta på mina cyklar säger 12 Nm.
TA kan lika gärna vara 5 mm, då all vertikal kraft ska bäras upp av friktion, ej av TA. Det är bara om TA dras åt för löst eller lossar som TA fungerar som nödaxel.

Thru axle - Torque?
"Clean and slightly grease the RWS. The thread of the RWS and the thread in the drop-out of the fork / the frame must be free of grease."
Jag frågade DT Swiss om detta för några år sedan men fick inget svar. I mitt fall säger ramtillverkarens instruktioner emot axeltillverkarens anvisningar. Santa Cruz skriver att smörja hela axeln, DT Swiss skriver att undvika smörja gängor.

Jag brukar smörja allt och kontrollera regelbundet att axeln inte har lossnat. Det hände en gång i början att axeln hade verkat sig lite ur, men nu sker detta aldrig.

Thru axle - Torque?
Jo, så klart det är flyttbart, de moment jag uppnått kräver att jag trycker rakt ned, annars får man ju ingen kraft alls i det.
Jag tyckte jag hade lite kraft kvar när jag skulle dra min TA till 12 Nm. Jag väger 75 kg och är ganska normal i styrka, tror jag.

Kontrollerade moment med 5 kg vikt fäst i rem på 24 cm hävarm. 5 x 9.81 x 0,24 = 11,8 Nm. Ritade en pil på TA i centrum i riktning sadelstag för kunna upprepa för hand. ChatGPT tyckte min uträkning var OK.

Borde räcka med 12 Nm, om du kan få till det. Jag har klarat mig med mindre tidigare, fast då lossnade TA en gång. Mindre än 10 Nm skulle jag undvika.

Tillbaka
Topp