[Artikel] Ta med cykeln på tåget – så gör du

Skillnad på Stockholm City (pendeltåg i tunnel långt ner) och Stockholm Central (fjärrtåg på markplan). På Stockholm City får man inte ta med cykel någon väg eller någon tid (Brompton brukar fungera i praktiken).

På Centralstationen *får* man ta med cykel till exempelvis Mälartåg, Snälltågets tåg som tar cykel och liknande. Officiellt ska man använda gången under spåren och sen hiss upp till Klarabergsgatan, respektive ingången via Arlanda C - de vill alltså inte ha in cyklar i själva stora hallen. Tycker i praktiken det inte spelat så stor roll (åter, mest uppfälld Brompton).

Fast det går att använda norra uppgången, det gjorde det iaf när Flixtrain körde Sthlm - Gbg. Borde vara samma sak med Mälartåg, där finns hissar eftersom rulltrappan är no-no med cykel.
Var alltså Stockholm City och inte Stockholm Central jag syftade på och där är det i cykelhänseende en skillnad precis som @kontrapunkt kommenterade ovan.

jo, i tvåvånings x40 finns bagagehyllan på övervåningen kvar i det renoverade utförandet.

men det utlovade cykelutrymmet har jag inte hittat hittills.

IMG_3525.webp
Nedre plan i mittenvagnen är cykelutrymmet tror jag. Finns tydligen märkning förberett på och i tåget men den är täckt tills SJ är klara med boknings-/biljettsystemet för cyklar.

Stolarna är desamma, bara omklädda. 😉

Vänta vänta, finns det dedikerat cykelutrymme på SL:s pendeltåg???
Jag ska kolla noga efter skyltningen nästa gånger jag är på pendeltåg (eller ber sonen att ha koll, han är duktigare på alla saker tåg).

Men hittills har jag inte sett anvisade platser för cyklar.
Jag åkte pendeltåg med cykel nu i helgen. Jag klev på i mitten av tåget ungefär där skyltarna med "rampservice" var på perrongen
Där jag ställde cykeln fanns de här skyltarna
Cykel_pendeltågSL_2025-05-10.webp

Hur hårda är SL med "rusningstiderna" på pendeltågen? Tänkte åka till Gnesta med cykeln för en lite längre runda därifrån och det vore ju tacknämligt om man kunde komma iväg före 9. Att åka vid 5 händer ju inte... Det ser i reseplaneraren ut som att det är gott om plats på tåget, så jag skulle knappast vara i vägen för någon, framförallt som jag åker mot den vanliga pendlingsriktningen. Men är de militanta t ex på Stockholms södra om man knallar in med cykeln vid 8-tiden? Någon som provat?

Äsch beror på vem som sitter där, på mindre stationer inga problem men på dom större kan det vara mera ängslan, cykelfascism, nitiskhet men jag har kommit undan på Odenplan dom senaste 3 gångerna

Hur hårda är SL med "rusningstiderna" på pendeltågen? Tänkte åka till Gnesta med cykeln för en lite längre runda därifrån och det vore ju tacknämligt om man kunde komma iväg före 9. Att åka vid 5 händer ju inte... Det ser i reseplaneraren ut som att det är gott om plats på tåget, så jag skulle knappast vara i vägen för någon, framförallt som jag åker mot den vanliga pendlingsriktningen. Men är de militanta t ex på Stockholms södra om man knallar in med cykeln vid 8-tiden? Någon som provat?
Ta med dig ett stort tunt lätt fodral/överdrag, ta av framhjulet, packa allt in i "väskan", passera spärren, sedan är det fritt fram.
Det är ju inte förbjudet att ha bagage (som eventuellt må innehålla några enstaka cykeldelar, men det är privat sak som ingen SL-värd får kontrollera) med sig.

Knepet hjälper t.o.m. på Roslagsbanan där cyklarna är förbjudna dygnet runt. Mest upprörande är att tågen även kan spela förinspelat meddelande att "cyklar får inte tas på tåget". Get bent, Roslagsbanan.

Senast ändrad:
Visa bilaga 762925
Nedre plan i mittenvagnen är cykelutrymmet tror jag. Finns tydligen märkning förberett på och i tåget men den är täckt tills SJ är klara med boknings-/biljettsystemet för cyklar.

Stolarna är desamma, bara omklädda. 😉
åkte med renoverade vagnsetet senast idag. lyckades nu faktiskt hitta cykelsymbolen, vid en av ingångarna. synlig i släpljus som en kontur under den barnvagnssymbol man till synes provisoriskt klistrat över. nu framgått att cykelplats inte kommer erbjudas kunderna förrän alla vagnset är ombyggda?

svårligen att det går att passera med mer än två omlotställda cyklar på det påtänkta utrymmet på grafiken ovan. men man kan ju om konceptet blir lyckat montera ur några stolar för att få plats med fler:)

stolarna är till skillnad från tidigare verkligen stenhårda och sedan välvda uppåt centralt i sitsen. med den likaså stenhårda möjligen tjockare ryggpolstringen blir effekten kort sittyta. riktigt kort. dessutom är sidostödet för huvudet grundare vilket försvårar att ta en tupplur. ett nerköp.

Ta med dig ett stort tunt lätt fodral/överdrag, ta av framhjulet, packa allt in i "väskan", passera spärren, sedan är det fritt fram.
Det är ju inte förbjudet att ha bagage (som eventuellt må innehålla några enstaka cykeldelar, men det är privat sak som ingen SL-värd får kontrollera) med sig.

Knepet hjälper t.o.m. på Roslagsbanan där cyklarna är förbjudna dygnet runt. Mest upprörande är att tågen även kan spela förinspelat meddelande att "cyklar får inte tas på tåget". Get bent, Roslagsbanan.

Goda nyheter på väg min herre.

Tillbaka
Topp