[Artikel] Ta med cykeln på tåget – så gör du

På de flesta lokala tågbolag kan man ta med sig en cykel. Jag bor i Katrineholm. Vill jag åka till Norrland och cykla tillbaka, då kan jag åka Mälartåg till Gävle, cykla till Sundsvall (235 km) och därifrån med Norrtågen med två byten till Kiruna.
Cykel kan tas med ’i mån av plats’.
Visst blir det en jobbig resa.
Exempel: Katrineholm 9.12 - Gävle 13.22 med 2 byten.
Finns ingen möjlighet (vad jag vet) att åka tåg från Gävle till Sundsval och ta med sig en cykell, 235 km att cykla.
Sundsvall 10.13 - Kiruna 20.22 med 2 byten.
Och allting ’i mån av plats’ men jag har alldrig varit med om platsbrist om man inte reser under rusningstid.
Alltihop med full bepackning skulle det ta 5 dagar till Kiruna.
Sedan kan jag cykla tillbaka, omkring 1500 km.
Bra semester.
Så. Om man vill kan man ta cykel på tåget, bara man inte åker tåg en betydande del av resan? Och i mån av plats resten, dvs du måste vara beredd på att fastna någon dag.

På de flesta lokala tågbolag kan man ta med sig en cykel. Jag bor i Katrineholm. Vill jag åka till Norrland och cykla tillbaka, då kan jag åka Mälartåg till Gävle, cykla till Sundsvall (235 km) och därifrån med Norrtågen med två byten till Kiruna.
Cykel kan tas med ’i mån av plats’.
Visst blir det en jobbig resa.
Exempel: Katrineholm 9.12 - Gävle 13.22 med 2 byten.
Finns ingen möjlighet (vad jag vet) att åka tåg från Gävle till Sundsval och ta med sig en cykell, 235 km att cykla.
Sundsvall 10.13 - Kiruna 20.22 med 2 byten.
Och allting ’i mån av plats’ men jag har alldrig varit med om platsbrist om man inte reser under rusningstid.
Alltihop med full bepackning skulle det ta 5 dagar till Kiruna.
Sedan kan jag cykla tillbaka, omkring 1500 km.
Bra semester.
Du kan åka x-tåg Gävle - Sundsvall.

Då ser man, det skulle funka, i mån av plats.
So Holländaren tycker jag att det är förjävligt att jag kan inte ta med mig en cykel på SJ.
Överallt på fastlandet går det bra och utan problem.

Då ser man, det skulle funka, i mån av plats.
So Holländaren tycker jag att det är förjävligt att jag kan inte ta med mig en cykel på SJ.
Överallt på fastlandet går det bra och utan problem.
Du skulle kunna ta Tåg i Bergslagen till Mora och därifrån ta Inlandsbanan till Gällivare.
På Inlandsbanan går det att boka cykelplats. TiB går väl hela vägen från Örebro till Mora utan byte. På TiB så finns det två cykelplatser som inte går att boka, annars så har jag sett folk som plockat av framhjulet, vridit styret och dragit en tygpåse över cykeln och åkt så utan problem.

WOW, nu blir jag faktiskt glad, det ger stora möjligheter. Visste inte det om Inlandsbanan. Tack för info. Kommer att testa hur det blir med en fullpackad cykel…..
Återkommer om detta med lite bilder.

Har köpt Skånetrafikens SKÅNE LÄN SOMMARKORT för 600kr så blir nog en del cykelutflykter med tåget mellan 15 juni och 15 augusti.

Vet dock inte om det gäller öresundstågen (givetvis inom länet)? Tycker de är bäst och verkligen ingen i personalen som kollar snett när man kommer med cykel i handen.

Har köpt Skånetrafikens SKÅNE LÄN SOMMARKORT för 600kr så blir nog en del cykelutflykter med tåget mellan 15 juni och 15 augusti.

Vet dock inte om det gäller öresundstågen (givetvis inom länet)? Tycker de är bäst och verkligen ingen i personalen som kollar snett när man kommer med cykel i handen.
Sommarkortet gäller i hela Skåne. Dock så är är nog du inte den enda som tänker att det är härligt att ta med cykeln. Skånetrafiken kommunicerar själva att det kommer bli trångt och att man får åka med i mån av plats.

En variant kan ju vara att ta ett riktigt tidigt tåg någonstans och sen cykla hem. Mitt intryck är att de flesta inte är så pigga på att gå upp i ottan på semestern. Och cyklar man hem har man ingen sista tågtid att passa om saker skulle strula.

Fick svar nu från Skånetrafiken, det gäller även Öresundstågen inom län :)

Och ja, det är ingen rusningstrafik jag hade tänkt. Utan snarare helg tidig morgon alternativt eftermiddag enkel riktning typ Malmö > Kristianstad eller Malmö > Båstad.

Så ser inga problem med det.

TiBs nya tåg sågs idag trafikera sträckan Borlänge - Mora.
Även jag såg dubbeldäckaren idag, mellan Rättvik <=> Mora
tag-bergslagen-er1-falt-liggande-1440px.jpg

Nya TiB-tåget gick Mora - Borlänge nu på morgonen.
Det är totalt 6 st cykelplatser per tåg. Inga cykelställ, utan man får luta cyklarna i två grupper om 3 cyklar som max och sedan drar man ett spännband runt alla (upp till) 3 cyklarna.
Man behöver kanske något skydd mellan cyklarna om man inte vill riskera skav. Kanske lämpligt att sätta en liten lapp med vilken station som man skall av, så cyklarna hamnar i rätt avstigningsordning.

Åkte TiB från Gävle C igår med två st cyklar. Hängde lite på "låset" och då kunde vi säkra cykelplatserna.
Det tåget går hela vägen ner till Örebro.

Nya TiB-tåget gick Mora - Borlänge nu på morgonen.
Det är totalt 6 st cykelplatser per tåg. Inga cykelställ, utan man får luta cyklarna i två grupper om 3 cyklar som max och sedan drar man ett spännband runt alla (upp till) 3 cyklarna.
De nya tågen verkar vara ett lyft för att kunna ta med sig cykeln
Men har du ngn bild på hur själva cykelplatsen ser ut?
Den enda jag har lyckats googla fram är en bild i motsv tåg (ER1) hos Mälartåg från 2021
intER1_002_211027_4.jpg

Ser det likadant ut även hos TiB 2024?

Åkte TiB från Gävle C igår med två st cyklar. Hängde lite på "låset" och då kunde vi säkra cykelplatserna.
Som vanligt kommer det väl att vara ont om platser den närmaste månaden, men from v32 borde det förhoppningsvis bli lite bättre om plats.

De nya tågen verkar vara ett lyft för att kunna ta med sig cykeln
Men har du ngn bild på hur själva cykelplatsen ser ut?
Den enda jag har lyckats googla fram är en bild i motsv tåg (ER1) hos Mälartåg från 2021
intER1_002_211027_4.jpg

Ser det likadant ut även hos TiB 2024?

Som vanligt kommer det väl att vara ont om platser den närmaste månaden, men from v32 borde det förhoppningsvis bli lite bättre om plats.
Det är exakt samma lösning som Mälartåg har på sina ER1.

Hej hej. har läst delar av tråden men inte hela.
finns det NÅGOT sätt att ta cykel på tågmellan göteborg och stockholm? jag har slitit mitt hår i två veckor nu och försökt leta och pussla men snart ställer jag in och låter mina gotlandsbiljetter brinna inne :((

att montera isär och ihop en cykel och köpa nån special cykelväska är tyvärr inte aktuellt, jagvet inte ens hur man byter en kedja.
snälla hjälp mig! är desperat och väldigt less.

har tittat på den här cykelkartan som någon l upp och där står "sj cykeltåg" listat men jag har aldrig hört talas om något sådant

finns det NÅGOT sätt att ta cykel på tågmellan göteborg och stockholm? jag har slitit mitt hår i två veckor nu och försökt leta och pussla men snart ställer jag in och låter mina gotlandsbiljetter brinna inne :((

att montera isär och ihop en cykel och köpa nån special cykelväska är tyvärr inte aktuellt, jagvet inte ens hur man byter en kedja.

har tittat på den här cykelkartan som någon l upp och där står "sj cykeltåg" listat men jag har aldrig hört talas om något sådant
Du skulle kunna ta Flixbus från Göteborg till Örebro och från Örebro ta Mälartåg till Stockholm.
Eller ta Flixbus hela vägen.
Skärmavbild 2024-07-04 kl. 10.57.39.png

Skärmavbild 2024-07-04 kl. 10.58.37.png

Du skulle kunna ta Flixbus från Göteborg till Örebro och från Örebro ta Mälartåg till Stockholm.
Eller ta Flixbus hela vägen.
Visa bilaga 709637
Visa bilaga 709638

Tack för att du tog dig tiden till att svara, det hade varit ett bra förslag men det är bara ett fåtal av flixbuss bussar som har cykelplats, och när jag tittade nu så fanns det inte den sträckan. ska jag ha cykel på flixbuss så är det en 14 h resa gbg-malmö-sthlm med buss, och helt ärligt känns inte extremt motiverat det heller haha

Du kan åka till Hallsberg från Herrljunga istället för till Örebro. Men du måste byta. Falköping är så långt du kommer.

Västtågen från Göteborg - Herrljunga. Västtågen Herrljunga - Örebro. Mälartåget Örebro - Stockholm.
Du kan åka till Hallsberg från Herrljunga istället för till Örebro. Men du måste byta. Falköping är så långt du kommer.
mycket bra Tips! <3 tack det känns lite lättare igen :)
gissar att tidigt på morgoen är bäst att satsa på att få plats. och köpa biljett på dagen.
samt försöka. ha is i magen att det inte blir något inställt och ersatt med buss

I Stockholm får du inte kliva på pendeltåget på Centralen med cykel. Utan du har tre val för att ta dig till Nynäshamn:
  • Cykla från Centralen till Odenplan (du får ta in cykel via Vanadisentrén), ta pendeln till Nynäshamn
  • Cykla från Centralen till Södra station, ta pendeln till Nynäshamn
  • Gå av Mälartåget i Flemmingsberg och ta pendeln till Älvsjö, byt till pendeltåg till Nynäshamn

I Stockholm får du inte kliva på pendeltåget på Centralen med cykel. Utan du har tre val för att ta dig till Nynäshamn:
  • Cykla från Centralen till Odenplan (du får ta in cykel via Vanadisentrén), ta pendeln till Nynäshamn
  • Cykla från Centralen till Södra station, ta pendeln till Nynäshamn
  • Gå av Mälartåget i Flemmingsberg och ta pendeln till Älvsjö, byt till pendeltåg till Nynäshamn
plus att du tyvärr inte får ta den alls under rusningstid, 6–9 och 15–18

En gång för länge sen försökte jag ringa SJ och boka tåg med cykel Göteborg-Malmö. Fick reda på att det bara gick Gbg-Köpenhamn. Jag visste ju att det var öresundstågen och att man kan gå av med sin cykel var som helst, så jag bokade till Cph.

Tanten i telefon tvingade mig då att svära på att jag inte skulle hoppa av i Malmö...

Detta gäller inte för Mälartåg. Det går utmärkt att ta sig ned till plattform 18 direkt från gatuplan och Mälartåg accepterar cykel alla tider men med begränsning till tre cyklar per tågset.
Nja det är sant för ta sig till och från Mälartåget, men nu gällde det ju även att ta sig vidare till Pendeltåget därefter. Vilket du inte får på Stockholms City

Precis, men det gäller för pendeltågen och Centralen som byggnad, tror jag. Du får gå in från norrsidan eller Klarabergsviadukten.

Jag har bara tagit spårvagnen från Göteborgs central till Grönsakstorget, så jag är fel person att fråga. Det dök inte upp någon i reseplaneraren varken nu eller när jag skulle guida hem min sambo för ett par år sedan.

Vill en ha en redig resa borde det gå att åka: Gbg>Falköping>Jönköping>Tranås>Linköping>Sthlm tror det bygger på ett gediget tågintresse isf.

Finns det något vettigt sätt att ta sig från Stockholm till Skövde med cykel? Jag tänker att SJ med cykelnedpackad i väska skulle kunna vara ett alternativ?

SJ lovar inte att du får ta med cykeln, inte ens om den är nedpackad. Så det är upp till dig hur riskbenägen du är.

Hyra cykel på Gotland är inte ett alternativ? Eller försöka hyra privat av någon i stockholm?

Tillbaka
Topp