Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är den? Jag upplever tvärtom, att cykla ses som kufisktSjälvbilden av Sverige är ju annars att vi är ett cykelvänligt land där många cyklar
Kanske bland vissa "Finare folk" men bland vanligt folk i Sverige så är cykel ett accepterat fordon att använda för jobbpendling och vardagscykling. Det som kanske tidigare setts som lite kufiskt är väl långfärdscykling och cykelsemester tex men detta tycker jag ändrats på senare år särskilt under pandemin.Är den? Jag upplever tvärtom, att cykla ses som kufiskt
Är den? Jag upplever tvärtom, att cykla ses som kufiskt
Vad gäller SJ kan jag nog rekommendera en sådan här väska:
Självbilden av Sverige är ju annars att vi är ett cykelvänligt land där många cyklar men
Jag tycker nog att den sortens ilska på senare år alltmer övergått mot elsparkanvändarna i stan... ?Så är det i väldigt många fall och på många områden.
Cyklister är konstiga, ivägen, etc.
Det finns ju mycket infrastruktur anpassat för cyklister. Många cykelbanor cykelställ etc och man ser många cyklister ute på stan som gör vardagsärenden. Det kan nog variera från stad till stad hur cykelvänligt det är men här i Örebro är det historiskt så i alla fall och Örebro har länge ansetts vara en cykelvänlig stad.Den självbilden är jag inte säker på att speciellt många cyklister delar.
Det finns ju mycket infrastruktur anpassat för cyklister. Många cykelbanor cykelställ etc och man ser många cyklister ute på stan som gör vardagsärenden. Det kan nog variera från stad till stad hur cykelvänligt det är men här i Örebro är det historiskt så i alla fall och Örebro har länge ansetts vara en cykelvänlig stad.
Ja, det gjorde jag. Njuter av ständigt regn, olagninsbara punkteringar och blixtsnabb service (55 minuter väntetid för att få en tallrik köttbullar). Men själva framresan gick som planerad.Kom du fram @Atakua? För teoretiska artiklar i all ära, men det är ju praktiken som spelar roll!
Och på återresan provade vi även TiB Sandviken - Gävle. Det gick bra trots tre cyklar på vagnen (en kille åkte med sjuk dirtjump när vi klev på). Vid framresan tog vi en buss 41 och trängdes med cyklarna i salongen efter bussförarens råd.Ja, det gjorde jag. Njuter av ständigt regn, olagninsbara punkteringar och blixtsnabb service (55 minuter väntetid för att få en tallrik köttbullar). Men själva framresan gick som planerad.
Det finns också en oslagbar webbsida som en viss Per Eric Rosén har konstruerat: Cykel på tåg. Utöver information
Jag kanske minns fel men Per Eric är väl bl a deltagare
i rando-lopp och en av dom som arrangerar UTU?
Fint med cykel på tåg-artikel!
Det finns också en oslagbar webbsida som en viss Per Eric Rosén har konstruerat: Cykel på tåg. Utöver information rörande cykeltransport på tåg i Sverige, Danmark, Norge och Finland finns även en lättöverskådlig karta.
Visa bilaga 644464
Den uppdateras då och då också, så informationen är ganska färsk. En pärla för alla bilvägrare.
Men varför måste det vara så oerhört komplicerat och krångligt att tar med cykel på tåg i Sverige??
Jag jobbar med tåg. Dom är inte byggda för det. Inte svårare än så.Riktigt bra och detaljerad information!
Men varför måste det vara så oerhört komplicerat och krångligt att tar med cykel på tåg i Sverige??
Jag jobbar med tåg. Dom är inte byggda för det. Inte svårare än så.
De tåg där man får ta med dom, så använder man utrymme som även är avsett för barnvagnar, handikapputrustning mm.
De olika tågbolagen köper tåginredning efter olika saker. Tågserien X60 ser tex annorlunda ut beroende på om det är Pågatåg, pendeltåg i Stockholm eller Norrtåg. Pågatåg satsade på lågpris och packa folk. Det är därför Pågatågen är sjukt obekväma.
Jag jobbar med tåg. Dom är inte byggda för det. Inte svårare än så.
De tåg där man får ta med dom, så använder man utrymme som även är avsett för barnvagnar, handikapputrustning mm.
De olika tågbolagen köper tåginredning efter olika saker. Tågserien X60 ser tex annorlunda ut beroende på om det är Pågatåg, pendeltåg i Stockholm eller Norrtåg. Pågatåg satsade på lågpris och packa folk. Det är därför Pågatågen är sjukt obekväma.
Vassa delar. Barn springer runt på tåg här. Och personalen. Sen handlar det troligen även om att trafikbolaget aldrig ska behöva ersätta skador på cyklar.Det förstår jag. Men att reglarna är så annorlunda är jobbigt och behövs inte. Jag förstår också inte varför cyklen måste vara packed i en väska eller låda. Jag har aldrig sett den krav i andra länder i Europa.
Det går inte. Men det går i andra länder.
Då gör de väl fel i andra länder de jävlarna.
Eller så vet jag, tyvärr, svaret. Svenska staten, regioner och kommuner bryr sig inte seriöst om cykling ...
Det har varit också chockande för mig att lära mig att det finns så många tågföretag med relativt svagt kopplade spårnätverk. Och varje företag har sina egna regler angående bagage utan någon enighet i sikte.
Historiskt betingat resultat av ren kapitalism, må man tänka.
Om du svarar mig? Så undrar jag om du åkte ett öresundståg eller ett pågatåg?Det går inte. Men det går i andra länder.
svenskacykelstader.se
- Din biljett är avbokningsbar
- Ja?
- Den är alltså inte ombokningsbar
Vassa delar. Barn springer runt på tåg här. Och personalen. Sen handlar det troligen även om att trafikbolaget aldrig ska behöva ersätta skador på cyklar.
Och när det gäller plats. Det är samma sak som att man kör stora bussar i glesbygd. Det kommer dagar då det är skolklasser, scouter, PRO osv, då måste det finnas plats. Men det går inte att köra tåg med plats för ens 10st cyklar på ett rimligt sätt. Kanske pendeltåg, dom kan jag inget om. Men Öresundståg och Pågatåg är helt kört. Det kräver att det inte finns några barnvagnar, inga rullstolar och i princip inga passagerare.
Vassa delar. Barn springer runt på tåg här. Och personalen. Sen handlar det troligen även om att trafikbolaget aldrig ska behöva ersätta skador på cyklar.
Och när det gäller plats. Det är samma sak som att man kör stora bussar i glesbygd. Det kommer dagar då det är skolklasser, scouter, PRO osv, då måste det finnas plats. Men det går inte att köra tåg med plats för ens 10st cyklar på ett rimligt sätt. Kanske pendeltåg, dom kan jag inget om. Men Öresundståg och Pågatåg är helt kört. Det kräver att det inte finns några barnvagnar, inga rullstolar och i princip inga passagerare.
Skillnaden är det som PJF redan skrev. I andra länder har man oftast tänkt på (och troligtvis kräv av staten) för plast till cyklar. Där är cykelställen i början/slut av tåg där (nästan) ingen behöver passera.
Tyvärr ... I Nederländerna has jag nästan aldrig behövt tar cykeln på tåget för att distanserna är så små, men Sverige är riktigt stor och då skulle jag ville göra det. Men inte om jag behöver tar med en stor väska och delvis demontera cykeln.
Jag förstår det. Men att säga att det inte GÅR är bara ett annat sätt att säga att man inte VILL.
Jo återbetalas kunde den ( allt utom bokningsavgiften). Men jag ser ingen som helst rimlighet i att ha en avbokningsbar biljett som inte är ombokningsbar. Vad skapar detta? Jo lösningen jag kom på var att sätta oss på det tidigare tåget på en annan biljett. När det har lämnat stationen, så risken att bli försenad är mindre, först då avbokar jag det senare tåget. Konsekvens? SJ kör med tomma platser på ett i övrigt fullbokat tåg, och någon som ville åka får inte komma med. Enda vinnaren på upplägget är väl SAS.Man kan tänka sig att den dyraste biljetten som "kan återbetalas" även omfattar den billigare option "kan ombokas", men icke!
Visa bilaga 644670
Själv är jag van vid ett system där man kan avboka en tågresa ~24 timmar före avgång och få de mest pengar tillbaka (minus en fixerad avgift). Utan några ångstväckande och vilseledande valmöjligheter. Men sånt finns väl inte i Sverige.
Nå ja. Som vanligt en hel goggling borta….PRO finns bara i Sverige, det kanske är därför?
Så hade vi det tidigare. Men det var innan diverse politiska förändringar.Man kan tänka sig att den dyraste biljetten som "kan återbetalas" även omfattar den billigare option "kan ombokas", men icke!
Visa bilaga 644670
Själv är jag van vid ett system där man kan avboka en tågresa ~24 timmar före avgång och få de mest pengar tillbaka (minus en fixerad avgift). Utan några ångstväckande och vilseledande valmöjligheter. Men sånt finns väl inte i Sverige.
Cykelbiljetter är bra. Men det kräver personal, vilket företagen inte vill ha. Vissa företag vill ersätta tågvärdar med kameror. Då kan man glömma all säkerhet gällande saker som cyklar. Och då kommer dom förbjudas senast efter första incidenten.Vad om sådana åtgärder?
1. Begränsa tider när cykel fås ta med. Detta är precis som SL gör: utanför rusningstider (3+3 timmar per dygn) får man ha cykel med sig. Jag reser med cykel mest på eftermiddagar eller helgdagar, och upplever då knappast någon trängsel på tåg (förutom SL Uppsala — Stockholm som ett undantag, det är nämligen alltid trångt). Tidsindelningen separerar alltså människor och cyklar lika effektivt som platsindelning.
2. Sälj biljetter till cykelplatser. Även om det finns bara två platser på en avgång, har man en cykelbiljett i handen då är man säker vid påstigningen att ena platsen står ledig för ens cykel. Detta skulle ta bort osäkerheten och medföljande ångest. Man säljer ju platsbiljetter för människor.
Och sedan kan man kombinera #1 och #2 och sälja cykelbiljetter endast för avgångar utanför rusningstider!
Visst finns det mer än så, och flera faktorer spelar. Den förståelse jag och andra här i tråden har på problemet är knappast högre än man har på en cocktail party. Till exempel, att införa cykelbiljetter blir inte enkelt för de IT-system som styr biljettförsäljningen. Men detta är lösbart, inte omöjligt. Samma för tidsbegränsningarna — till synes gör det svårare att planera en resa. Fast inte mycket krångligare än nu när man inte är säker på någonting alls och har ångest hela tiden och väljer att ta bil istället.
-------------------
Just nu upplever jag att Mälartåg är rent ledare när det gäller behov av "speciella" passagerare. Just i förrgår åkte jag i dess flexvagn (som finns på varje tåg) samtidigt med:
- 6 cyklar,
- tre barnvagnar
- en rullstolsburen person
- kanske 6 eller 7 förskole- och skolbarn (och jävligt högljutt stök)
- en stackars personal
— och alla trivdes under den här 1t 10 min långa resan.
Ja det går på gammeltågen men det kräver en del vilja. Vem lastar på/av cyklarna? Du själv? Vem betalar för vagnen och de extra minutrarnas stopp för 500 pers för att någon skall gå mellan första och sista vagn för att lasta av? Det måste bli cyklisten? Vem tar ansvar för skada på annan cykel vid ur/avlastning? Måste alla cykelägare gå av vid varje station för att vakta? mm mm. Det går så klart men är inte så enkelt som man skulle vilja...Förstår inte hur det ska vara så omöjligt att kunna få plats med cyklar. Är det begränsningar för hur många vagnar tåg får ha i Sverige? Annars borde det väl enbart vara att koppla på en extra godsvagn anpassad för cyklar.
Ja det går på gammeltågen men det kräver en del vilja. Vem lastar på/av cyklarna? Du själv? Vem betalar för vagnen och de extra minutrarnas stopp för 500 pers för att någon skall gå mellan första och sista vagn för att lasta av? Det måste bli cyklisten? Vem tar ansvar för skada på annan cykel vid ur/avlastning? Måste alla cykelägare gå av vid varje station för att vakta? mm mm. Det går så klart men är inte så enkelt som man skulle vilja...
Ja men exakt, det är viljan. Och i Sverige är väl "viljan" definierad av upphandlingsregler på måga linjer. Om det inte finns krav på att lösa cykletransport kommer ingen vilja göra det, för då blir inte offerten konkurrenskraftig.Så varför funkar detta då utan några problem i Finland tex? (De har cykelplatser i vissa vagnar förvisso, men det är ingen garanti för att du får din sittplats i samma vagn som där du har cykeln)
Men klart att det i slutändan handlar om vilja. Fanns viljan att lösa det skulle det ju gå utan några problem