[Artikel] Ta med cykeln på tåget – så gör du

Vad gäller SJ kan jag nog rekommendera en sådan här väska: https://www.amazon.se/gp/product/B091NSFRB5/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A12ZNBV775VP3J&psc=1 Billig lätt och duger för tåg dock ej flygresor. Den är inom SJ's måttgränsser (samt Flixbus maxgräns för specialbagage L+H+B= 240 cm) och designen gör att personalen kanske inte ens vet att man tar ombord just en cykel. Liten som en hoprullad yogamatta när den inte används så kan tas med på hela cykelturen bekvämt i en väska.

Vad gäller Flixbus tycker jag det är dåligt att det är bara deras linjer som går utanför Sverige som har cykelställ, de linjer som bara går inom Sverige kan man ej ta med cykel utan att demontera den som specialbagage. Tycker också det är dåligt att cykeln får väga max 20 Kg och att de inte accepterar elcyklar.

Självbilden av Sverige är ju annars att vi är ett cykelvänligt land där många cyklar men när det gäller så kallad vidaretransport via kollektiva trafikslag så är vi bland de sämsta i Europa. Och det har blivit värre med åren särskilt vad gäller bussar. Allt eftersom bussflottorna uppdateras till nya bussar så tas allt som oftast möjlighet till cykeltransport bort och för SJ som ju är ett statligt bolag är det en skam att man bara kan tas med på nåder om man demonterar ned cykeln i cykelväska (de flesta förekommande på marknaden dessutom för stora för SJ's små maxmått). Man kan ju tycka att staten borde vilja uppmuntra miljövänlig transport och stödja folkhälsan men icke deras egna "kära" tågbolag gillar inte cyklister. Skam är vad detta är!

Är den? Jag upplever tvärtom, att cykla ses som kufiskt
Kanske bland vissa "Finare folk" men bland vanligt folk i Sverige så är cykel ett accepterat fordon att använda för jobbpendling och vardagscykling. Det som kanske tidigare setts som lite kufiskt är väl långfärdscykling och cykelsemester tex men detta tycker jag ändrats på senare år särskilt under pandemin.

Den självbilden är jag inte säker på att speciellt många cyklister delar.
Det finns ju mycket infrastruktur anpassat för cyklister. Många cykelbanor cykelställ etc och man ser många cyklister ute på stan som gör vardagsärenden. Det kan nog variera från stad till stad hur cykelvänligt det är men här i Örebro är det historiskt så i alla fall och Örebro har länge ansetts vara en cykelvänlig stad.

Det finns ju mycket infrastruktur anpassat för cyklister. Många cykelbanor cykelställ etc och man ser många cyklister ute på stan som gör vardagsärenden. Det kan nog variera från stad till stad hur cykelvänligt det är men här i Örebro är det historiskt så i alla fall och Örebro har länge ansetts vara en cykelvänlig stad.

Hur självbilden ser ut är en sak.
Hyr cykelvänligt det är i verkligheten, ja, det är en annan sak.

Det räcker med att säga trafikverket och 2-1-vägar
för att inse det, fast ibland är det svårt med ord,
självbild ska inte förväxlas med självgodhet.

Kom du fram @Atakua? För teoretiska artiklar i all ära, men det är ju praktiken som spelar roll!
Ja, det gjorde jag. Njuter av ständigt regn, olagninsbara punkteringar och blixtsnabb service (55 minuter väntetid för att få en tallrik köttbullar). Men själva framresan gick som planerad.

Ja, det gjorde jag. Njuter av ständigt regn, olagninsbara punkteringar och blixtsnabb service (55 minuter väntetid för att få en tallrik köttbullar). Men själva framresan gick som planerad.
Och på återresan provade vi även TiB Sandviken - Gävle. Det gick bra trots tre cyklar på vagnen (en kille åkte med sjuk dirtjump när vi klev på). Vid framresan tog vi en buss 41 och trängdes med cyklarna i salongen efter bussförarens råd.

Fint med cykel på tåg-artikel!

Det finns också en oslagbar webbsida som en viss Per Eric Rosén har konstruerat: Cykel på tåg. Utöver information rörande cykeltransport på tåg i Sverige, Danmark, Norge och Finland finns även en lättöverskådlig karta.

tågcykel.png

Den uppdateras då och då också, så informationen är ganska färsk. En pärla för alla bilvägrare.

Fint med cykel på tåg-artikel!

Det finns också en oslagbar webbsida som en viss Per Eric Rosén har konstruerat: Cykel på tåg. Utöver information rörande cykeltransport på tåg i Sverige, Danmark, Norge och Finland finns även en lättöverskådlig karta.

Visa bilaga 644464

Den uppdateras då och då också, så informationen är ganska färsk. En pärla för alla bilvägrare.

Riktigt bra och detaljerad information!

Men varför måste det vara så oerhört komplicerat och krångligt att tar med cykel på tåg i Sverige??

Men varför måste det vara så oerhört komplicerat och krångligt att tar med cykel på tåg i Sverige??

Det har varit också chockande för mig att lära mig att det finns så många tågföretag med relativt svagt kopplade spårnätverk. Och varje företag har sina egna regler angående bagage utan någon enighet i sikte.

Historiskt betingat resultat av ren kapitalism, må man tänka.

Riktigt bra och detaljerad information!

Jag jobbar med tåg. Dom är inte byggda för det. Inte svårare än så.
De tåg där man får ta med dom, så använder man utrymme som även är avsett för barnvagnar, handikapputrustning mm.
De olika tågbolagen köper tåginredning efter olika saker. Tågserien X60 ser tex annorlunda ut beroende på om det är Pågatåg, pendeltåg i Stockholm eller Norrtåg. Pågatåg satsade på lågpris och packa folk. Det är därför Pågatågen är sjukt obekväma.

En sak som jag skulle tänka är riktigt problematiskt är att tåg tar max bara några cyklar. Det gäller inte bara Sverige, men också många andra länder i Europa. Om man inte kan förboka en plats till cykeln då finns alltid en risk att man inte kan tar tågen. Jag skulle inte ville riskera det i på längre tågresor, som det ofta blir i Sverige. I Nederländerna är det ingen stor problem för att reserna är korta och tåg går riktigt ofta. Dessutom finns många cykelplats i tåg som åker till populära semesterort som öerna i norra Nederländerna.

Jag är just tillbaka från en resa med bil för att cykla i Åre Bike Park. Det skulle vara trevligt, och såklart bra för klimatet, att åka tåg istället. Jag kommer inte att åka när risken finns att det inte finns plats för cykeln. Snälltåg verkar vara bästa alternativet. Men jag hitta nästan ingen information. Artikeln säger att cykeln måste vara packed: jobbigt. Men åtminstone verkar man kunna (behöva) boka plats.

De tåg där man får ta med dom, så använder man utrymme som även är avsett för barnvagnar, handikapputrustning mm.
De olika tågbolagen köper tåginredning efter olika saker. Tågserien X60 ser tex annorlunda ut beroende på om det är Pågatåg, pendeltåg i Stockholm eller Norrtåg. Pågatåg satsade på lågpris och packa folk. Det är därför Pågatågen är sjukt obekväma.

Det förstår jag. Men att reglarna är så annorlunda är jobbigt och behövs inte. Jag förstår också inte varför cyklen måste vara packed i en väska eller låda. Jag har aldrig sett den krav i andra länder i Europa.

Eller så vet jag, tyvärr, svaret. Svenska staten, regioner och kommuner bryr sig inte seriöst om cykling ...

Det förstår jag. Men att reglarna är så annorlunda är jobbigt och behövs inte. Jag förstår också inte varför cyklen måste vara packed i en väska eller låda. Jag har aldrig sett den krav i andra länder i Europa.
Vassa delar. Barn springer runt på tåg här. Och personalen. Sen handlar det troligen även om att trafikbolaget aldrig ska behöva ersätta skador på cyklar.
Och när det gäller plats. Det är samma sak som att man kör stora bussar i glesbygd. Det kommer dagar då det är skolklasser, scouter, PRO osv, då måste det finnas plats. Men det går inte att köra tåg med plats för ens 10st cyklar på ett rimligt sätt. Kanske pendeltåg, dom kan jag inget om. Men Öresundståg och Pågatåg är helt kört. Det kräver att det inte finns några barnvagnar, inga rullstolar och i princip inga passagerare.

Själv har jag varit på två resor i sommar där jag hade velat ta cykel på tåget. I mitt fall två hyfsat rejäla MTB:er. Jag läste på hur det skulle fungera, och tog till följande lösningar:
Resa 1: Skit i tåget, för du vet inte om du kommer med och ännu mindre om du kommer hem med cykeln. Ta bilen. Billigare och håller tiden bättre men dåligt för miljön
Resa 2: Skit i cykeln
Känns kanske inte som en optimal lösning för "cykel på tåg" någon av dem, men det var de lösningar jag lyckades hitta :-(.

OT, men lite relaterat:
På resa 2 utmanades SJ:s service lite extra. Jag hade betalt flera tusen kronor extra (ja, flera tusen) för att få en helt avbokningsbar biljett för alla. När resan närmade sig ville jag göra en mindre justering av en liten del av resan. Hör av mig till SJ med följande konverkation:
- Hej, finns det plats kvar på ett tidigare tåg till Stockholm?
- Jajamensan
- Kan du boka om oss till det då?
- Nej
- Ehm Nähäääeee... varför då då?
- Din biljett är avbokningsbar
- Ja?
- Den är alltså inte ombokningsbar
- VA!?!?
- Du måste boka av och boka en ny biljett, det får du göra själv på nätet
- Men då tappar jag ju er garanti för att komma fram alls, eftrersom den bygger på att det är samma biljett?
- Du kan ju boka av och nyboka hela resan
- Men om någon hinner plocka en av de fyra biljetterna på det tåg jag inte vill ändra på är nästa lediga tågplats om ett par månader?
- Ja
- Så mina tusenlappar för en helt avbokningsbar biljett ger mig inte en chans att boka om
- Jo du kan ju... (GOTO line 10)
Ursäkta SJ att jag störde ert viktiga arbete, nästa gång tror jag jag tar bilen även på den turen.

Det går inte. Men det går i andra länder.
Då gör de väl fel i andra länder de jävlarna.

Klart dom gör fel i andra länder, de där jävlarna.
Du förstår ju inte att det är speciella förutsättningar,
inte kan vi ha cyklar drällandes på tågen.

Här hemma vet vi bäst, var sak på sin plats, cykeln
i förrådet/garaget, bilen på vägen och tåget utan cyklar.

Eller så vet jag, tyvärr, svaret. Svenska staten, regioner och kommuner bryr sig inte seriöst om cykling ...

Javisst är det så, och riksdag, regering, regionfullmäktige o s v, m fl struntar i cykling, cyklister och cyklar.

Undrar hur dom fått sina uppdrag och jobb?

Det har varit också chockande för mig att lära mig att det finns så många tågföretag med relativt svagt kopplade spårnätverk. Och varje företag har sina egna regler angående bagage utan någon enighet i sikte.

Historiskt betingat resultat av ren kapitalism, må man tänka.

När tågtrafiken i Sverige var väldigt mycket mindre avreglerad på olika sätt var det betydligt enklare att
få med cykeln på tåget.
D v s när det var mer av "ren kommunism" och SJ
bestämde allt på gott och ont.

När tågtrafik m m avreglerades och ett antal privata
operatörer m fl fick möjligheter att köra trafik m m så
blev det svårare att ta med cykeln på tåget.

Och avregleringen av tågtrafiken m m är inte precis
något som drivits av bara ett politiskt block, det har
under flera årtionden inte varit några stora skillnader
i åsikterna kring detta.

Det har varit och är mycket prat och lite handling, många
stora ord om miljö och annat men dåliga/svaga praktiska
resultat.

Avgörande är inte om det är privat eller offentligt,
avreglerat eller reglerat, utan om det finns någon
grundläggande tanke, strategi, plan o s v.
Med en politik som verkar styras enbart av opinionsmätningar och rubrikerna blir resultatet därefter.
(Och det gäller förstås inte bara cyklar på tågen.)

Jag ber om ursäkt, nu blev det politik.

Om du svarar mig? Så undrar jag om du åkte ett öresundståg eller ett pågatåg?
Det finns inte plats helt enkelt.
Och ja. Jag tror många andra länder har fördelar när det gäller cykeltransport pga, 1 mindre avstånd 2 försöker du gnälla på en skadad cykel, olja på kläderna eller ett sår pga en cykel, så får du ett hånskratt till svar. 3 mindre säkerhetstänkande.

Vill man ha nån slags konstruktiv lösning på detta. Så får man tänka efter. Vill man ha lättare att ta cyklar i nuvarande tåg eller i framtida/ombyggda tåg? Om man vill ha det i nuvarande tåg, då får man nog släppa tanken på att kunna ta på fler icke-packade cyklar än idag. Och frågan måste upp. Så länge vi har upphandlingar, så måste frågan om cyklar komma med där, annars är det kört. En upphandling handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt på så få åtaganden som möjligt. Allt man kommer på i efterhand kostar eller blir inte av.
Och det finns garanterat politiker som skulle se det som en seger om cyklar förbjöds helt på tåg(Ja jag bor i Skåne, tyvärr).

Redan när jag började engagera mig i miljöfrågor på 80-talet så fanns exakt samma diskussion. Sen dess har jag genom att jobba med spårbunden trafik i närmare tio år, inte sett nån enkel lösning. Att återfå mer bemanning på tågen vore ett första steg. Att ersätta all bemanning med kameror och samtidigt behålla säkerheten för såväl passagerare, cyklar, folk med hjälpmedel osv, är enbart cyniskt.

Om nån vill arbeta med detta så skulle jag börja här

- Din biljett är avbokningsbar
- Ja?
- Den är alltså inte ombokningsbar

Man kan tänka sig att den dyraste biljetten som "kan återbetalas" även omfattar den billigare option "kan ombokas", men icke!

1691559637766.png

Själv är jag van vid ett system där man kan avboka en tågresa ~24 timmar före avgång och få de mest pengar tillbaka (minus en fixerad avgift). Utan några ångstväckande och vilseledande valmöjligheter. Men sånt finns väl inte i Sverige.

Vassa delar. Barn springer runt på tåg här. Och personalen. Sen handlar det troligen även om att trafikbolaget aldrig ska behöva ersätta skador på cyklar.
Och när det gäller plats. Det är samma sak som att man kör stora bussar i glesbygd. Det kommer dagar då det är skolklasser, scouter, PRO osv, då måste det finnas plats. Men det går inte att köra tåg med plats för ens 10st cyklar på ett rimligt sätt. Kanske pendeltåg, dom kan jag inget om. Men Öresundståg och Pågatåg är helt kört. Det kräver att det inte finns några barnvagnar, inga rullstolar och i princip inga passagerare.

Vad om sådana åtgärder?

1. Begränsa tider när cykel fås ta med. Detta är precis som SL gör: utanför rusningstider (3+3 timmar per dygn) får man ha cykel med sig. Jag reser med cykel mest på eftermiddagar eller helgdagar, och upplever då knappast någon trängsel på tåg (förutom SL Uppsala — Stockholm som ett undantag, det är nämligen alltid trångt). Tidsindelning separerar alltså människor från cyklar lika effektivt som rumsindelning.

2. Sälj biljetter till cykelplatser. Även om det finns bara två platser på en avgång, har man en cykelbiljett i handen vid påstigningen då är man säker att ena platsen står ledig för ens cykel. Detta skulle ta bort osäkerhet och medföljande ångest. Man säljer ju platsbiljetter för människor.

Och sedan kan man kombinera #1 och #2 och sälja cykelbiljetter endast för avgångar utanför rusningstider!

Visst finns det mer än så, och flera faktorer spelar roll. Den förståelse jag och andra här i tråden har på problemet är knappast högre än man har på en cocktail party. Till exempel, att införa cykelbiljetter blir inte enkelt för de IT-system som styr biljettförsäljningen. Men detta är lösbart, inte omöjligt. Samma för tidsbegränsningarna — till synes gör det svårare att planera ens resa. Fast inte mycket krångligare än nu när man inte alls är säker på någonting och har ångest hela tiden och väljer att ta bil istället.

-------------------

Just nu upplever jag att Mälartåg är rent ledare när det gäller behov av "speciella" passagerare. Just i förrgår åkte jag i dess flexvagn (som finns på varje tåg) samtidigt med:

- 6 cyklar,
- tre barnvagnar
- en rullstolsburen person
- kanske 6 eller 7 förskole- och skolbarn (och jävligt högljutt stök)
- en stackars personal

— och alla trivdes under den här 1t 10 min långa resan.

Senast ändrad:

Skillnaden är det som PJF redan skrev. I andra länder har man oftast tänkt på (och troligtvis kräv av staten) för plast till cyklar. Där är cykelställen i början/slut av tåg där (nästan) ingen behöver passera.

Tyvärr ... I Nederländerna has jag nästan aldrig behövt tar cykeln på tåget för att distanserna är så små, men Sverige är riktigt stor och då skulle jag ville göra det. Men inte om jag behöver tar med en stor väska och delvis demontera cykeln.

Skillnaden är det som PJF redan skrev. I andra länder har man oftast tänkt på (och troligtvis kräv av staten) för plast till cyklar. Där är cykelställen i början/slut av tåg där (nästan) ingen behöver passera.

Tyvärr ... I Nederländerna has jag nästan aldrig behövt tar cykeln på tåget för att distanserna är så små, men Sverige är riktigt stor och då skulle jag ville göra det. Men inte om jag behöver tar med en stor väska och delvis demontera cykeln.

Jag förstår det. Men att säga att det inte GÅR är bara ett annat sätt att säga att man inte VILL.

Jag har aldrig sett en cykel på tåg i NL. Däremot enorma volymer vid stationen.

Man kan tänka sig att den dyraste biljetten som "kan återbetalas" även omfattar den billigare option "kan ombokas", men icke!

Visa bilaga 644670

Själv är jag van vid ett system där man kan avboka en tågresa ~24 timmar före avgång och få de mest pengar tillbaka (minus en fixerad avgift). Utan några ångstväckande och vilseledande valmöjligheter. Men sånt finns väl inte i Sverige.
Jo återbetalas kunde den ( allt utom bokningsavgiften). Men jag ser ingen som helst rimlighet i att ha en avbokningsbar biljett som inte är ombokningsbar. Vad skapar detta? Jo lösningen jag kom på var att sätta oss på det tidigare tåget på en annan biljett. När det har lämnat stationen, så risken att bli försenad är mindre, först då avbokar jag det senare tåget. Konsekvens? SJ kör med tomma platser på ett i övrigt fullbokat tåg, och någon som ville åka får inte komma med. Enda vinnaren på upplägget är väl SAS.

PRO finns bara i Sverige, det kanske är därför?
Nå ja. Som vanligt en hel goggling borta….

Visa bilaga 644670

Så hade vi det tidigare. Men det var innan diverse politiska förändringar.
Man kunde få tillbaka pengarna om man lämnade in en icke-klippt biljett inom tre dagar efter resan skulle skett.

Vad om sådana åtgärder?

1. Begränsa tider när cykel fås ta med. Detta är precis som SL gör: utanför rusningstider (3+3 timmar per dygn) får man ha cykel med sig. Jag reser med cykel mest på eftermiddagar eller helgdagar, och upplever då knappast någon trängsel på tåg (förutom SL Uppsala — Stockholm som ett undantag, det är nämligen alltid trångt). Tidsindelningen separerar alltså människor och cyklar lika effektivt som platsindelning.

2. Sälj biljetter till cykelplatser. Även om det finns bara två platser på en avgång, har man en cykelbiljett i handen då är man säker vid påstigningen att ena platsen står ledig för ens cykel. Detta skulle ta bort osäkerheten och medföljande ångest. Man säljer ju platsbiljetter för människor.

Och sedan kan man kombinera #1 och #2 och sälja cykelbiljetter endast för avgångar utanför rusningstider!

Visst finns det mer än så, och flera faktorer spelar. Den förståelse jag och andra här i tråden har på problemet är knappast högre än man har på en cocktail party. Till exempel, att införa cykelbiljetter blir inte enkelt för de IT-system som styr biljettförsäljningen. Men detta är lösbart, inte omöjligt. Samma för tidsbegränsningarna — till synes gör det svårare att planera en resa. Fast inte mycket krångligare än nu när man inte är säker på någonting alls och har ångest hela tiden och väljer att ta bil istället.

-------------------

Just nu upplever jag att Mälartåg är rent ledare när det gäller behov av "speciella" passagerare. Just i förrgår åkte jag i dess flexvagn (som finns på varje tåg) samtidigt med:

- 6 cyklar,
- tre barnvagnar
- en rullstolsburen person
- kanske 6 eller 7 förskole- och skolbarn (och jävligt högljutt stök)
- en stackars personal

— och alla trivdes under den här 1t 10 min långa resan.
Cykelbiljetter är bra. Men det kräver personal, vilket företagen inte vill ha. Vissa företag vill ersätta tågvärdar med kameror. Då kan man glömma all säkerhet gällande saker som cyklar. Och då kommer dom förbjudas senast efter första incidenten.

Förstår inte hur det ska vara så omöjligt att kunna få plats med cyklar. Är det begränsningar för hur många vagnar tåg får ha i Sverige? Annars borde det väl enbart vara att koppla på en extra godsvagn anpassad för cyklar.

Mycket tjat om politik här i tråden. Tågföretagen verkar på en marknad, det är bara att framföra era önskemål, om tillräckligt många gör det så hörsammas det.

Förstår inte hur det ska vara så omöjligt att kunna få plats med cyklar. Är det begränsningar för hur många vagnar tåg får ha i Sverige? Annars borde det väl enbart vara att koppla på en extra godsvagn anpassad för cyklar.
Ja det går på gammeltågen men det kräver en del vilja. Vem lastar på/av cyklarna? Du själv? Vem betalar för vagnen och de extra minutrarnas stopp för 500 pers för att någon skall gå mellan första och sista vagn för att lasta av? Det måste bli cyklisten? Vem tar ansvar för skada på annan cykel vid ur/avlastning? Måste alla cykelägare gå av vid varje station för att vakta? mm mm. Det går så klart men är inte så enkelt som man skulle vilja...

Ja. Tog cykeln till Hallsberg med Mälartåg för ett par veckor sedan. Funkade utmärkt. Men viss oro ändå då man ju inte kunde boka cykelplats. Betalar gärna för den försäkringen.

Ja det går på gammeltågen men det kräver en del vilja. Vem lastar på/av cyklarna? Du själv? Vem betalar för vagnen och de extra minutrarnas stopp för 500 pers för att någon skall gå mellan första och sista vagn för att lasta av? Det måste bli cyklisten? Vem tar ansvar för skada på annan cykel vid ur/avlastning? Måste alla cykelägare gå av vid varje station för att vakta? mm mm. Det går så klart men är inte så enkelt som man skulle vilja...

Så varför funkar detta då utan några problem i Finland tex? (De har cykelplatser i vissa vagnar förvisso, men det är ingen garanti för att du får din sittplats i samma vagn som där du har cykeln)

Men klart att det i slutändan handlar om vilja. Fanns viljan att lösa det skulle det ju gå utan några problem

Så varför funkar detta då utan några problem i Finland tex? (De har cykelplatser i vissa vagnar förvisso, men det är ingen garanti för att du får din sittplats i samma vagn som där du har cykeln)

Men klart att det i slutändan handlar om vilja. Fanns viljan att lösa det skulle det ju gå utan några problem
Ja men exakt, det är viljan. Och i Sverige är väl "viljan" definierad av upphandlingsregler på måga linjer. Om det inte finns krav på att lösa cykletransport kommer ingen vilja göra det, för då blir inte offerten konkurrenskraftig.

Tillbaka
Topp