Om du svarar mig? Så undrar jag om du åkte ett öresundståg eller ett pågatåg?
Det finns inte plats helt enkelt.
Och ja. Jag tror många andra länder har fördelar när det gäller cykeltransport pga, 1 mindre avstånd 2 försöker du gnälla på en skadad cykel, olja på kläderna eller ett sår pga en cykel, så får du ett hånskratt till svar. 3 mindre säkerhetstänkande.
Vill man ha nån slags konstruktiv lösning på detta. Så får man tänka efter. Vill man ha lättare att ta cyklar i nuvarande tåg eller i framtida/ombyggda tåg? Om man vill ha det i nuvarande tåg, då får man nog släppa tanken på att kunna ta på fler icke-packade cyklar än idag. Och frågan måste upp. Så länge vi har upphandlingar, så måste frågan om cyklar komma med där, annars är det kört. En upphandling handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt på så få åtaganden som möjligt. Allt man kommer på i efterhand kostar eller blir inte av.
Och det finns garanterat politiker som skulle se det som en seger om cyklar förbjöds helt på tåg(Ja jag bor i Skåne, tyvärr).
Redan när jag började engagera mig i miljöfrågor på 80-talet så fanns exakt samma diskussion. Sen dess har jag genom att jobba med spårbunden trafik i närmare tio år, inte sett nån enkel lösning. Att återfå mer bemanning på tågen vore ett första steg. Att ersätta all bemanning med kameror och samtidigt behålla säkerheten för såväl passagerare, cyklar, folk med hjälpmedel osv, är enbart cyniskt.
Om nån vill arbeta med detta så skulle jag börja här
svenskacykelstader.se