[Artikel] Ta med cykeln på tåget – så gör du

Mycket tjat om politik här i tråden. Tågföretagen verkar på en marknad, det är bara att framföra era önskemål, om tillräckligt många gör det så hörsammas det.
Har du sett det massiva motståndet mot att avveckla tågvärdarna i Tokholm? Har företagsägaren, kinesiska staten backat än? Dom litar på att folk måste åka ändå. Man kan inte gå till affären bredvid när det gäller kollektivtrafik.

Om du svarar mig? Så undrar jag om du åkte ett öresundståg eller ett pågatåg?
Det finns inte plats helt enkelt.
Och ja. Jag tror många andra länder har fördelar när det gäller cykeltransport pga, 1 mindre avstånd 2 försöker du gnälla på en skadad cykel, olja på kläderna eller ett sår pga en cykel, så får du ett hånskratt till svar. 3 mindre säkerhetstänkande.

Vill man ha nån slags konstruktiv lösning på detta. Så får man tänka efter. Vill man ha lättare att ta cyklar i nuvarande tåg eller i framtida/ombyggda tåg? Om man vill ha det i nuvarande tåg, då får man nog släppa tanken på att kunna ta på fler icke-packade cyklar än idag. Och frågan måste upp. Så länge vi har upphandlingar, så måste frågan om cyklar komma med där, annars är det kört. En upphandling handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt på så få åtaganden som möjligt. Allt man kommer på i efterhand kostar eller blir inte av.
Och det finns garanterat politiker som skulle se det som en seger om cyklar förbjöds helt på tåg(Ja jag bor i Skåne, tyvärr).

Redan när jag började engagera mig i miljöfrågor på 80-talet så fanns exakt samma diskussion. Sen dess har jag genom att jobba med spårbunden trafik i närmare tio år, inte sett nån enkel lösning. Att återfå mer bemanning på tågen vore ett första steg. Att ersätta all bemanning med kameror och samtidigt behålla säkerheten för såväl passagerare, cyklar, folk med hjälpmedel osv, är enbart cyniskt.

Om nån vill arbeta med detta så skulle jag börja här
Jag känner inte riktigt igen mig; Pågatågen har ju dedicerade platser för cyklar, dock max 6 pr tågsätt. Uselt planerade i de nyare renoverade tågsätten men ändå. Men gratis iaf. Under semesterperioden kan man lätt ha otur när många cykelturister klämmer in sig på tåg från och till Österlen att alla platser är upptagna.
På sträckan Malmö-Göteborg är det extremt trångt denna sommar men det hänger ju på att SJ ställd in samtliga avgångar på den sträckan så regionaltågen får ta smällen- det finns ju knappt plats för stående passagerare ens.

Har du sett det massiva motståndet mot att avveckla tågvärdarna i Tokholm? Har företagsägaren, kinesiska staten backat än? Dom litar på att folk måste åka ändå. Man kan inte gå till affären bredvid när det gäller kollektivtrafik.
Ja, jag har varit drabbad av strejkerna. Om det är sånt massivt motstånd bland oss resenärer, vet jag inte. De jag pratar med är mest förbannade och tycker ”kör tågen, för fan”. F.ö. var det väl det förra regionstyret som beslutade att tågvärdarna skulle bort.

Tågföretagen verkar på en marknad, det är bara att framföra era önskemål

Men tågresor är inte oändlig elastisk marknad (eller vad begreppet är), långt från detta. Nya agenter har det svårt att komma igång, inflytandeområden är fast indelade mellan de befintliga agenterna och därför har de mindre marknadsincitament till förändringar.

I själva verket konkurrerar tågbolagen mot personbilar när det gäller att transportera cykel, och då förlorar dem på flera punkter.

Det är inte MTR som vill avskaffa tågvärdarna, det är beställaren som inte vill betala för dem. Konstigt nog har MTR fått stå som ansvariga, det är lite märkligt.

Förstår inte hur det ska vara så omöjligt att kunna få plats med cyklar. Är det begränsningar för hur många vagnar tåg får ha i Sverige? Annars borde det väl enbart vara att koppla på en extra godsvagn anpassad för cyklar.
Det är precis som Snälltåget gör, man har en godsvagn där cyklarna förvaras under resan. Bara om man hade fler avgångar i veckan till Åre…

Är det begränsningar för hur många vagnar tåg får ha i Sverige?
Det beror på huruvida man har en extra ledig vagn i reserver. Och det kostar pengar att exploatera varje vagn (kontroll, slitage, bränsle, personal mm). Annars kan ett tåg inte vara längre än samtliga plattformar där det stannar, så ja, det finns visst gränser i både lönsamhet och "geometriska".

Jag känner inte riktigt igen mig; Pågatågen har ju dedicerade platser för cyklar, dock max 6 pr tågsätt. Uselt planerade i de nyare renoverade tågsätten men ändå. Men gratis iaf. Under semesterperioden kan man lätt ha otur när många cykelturister klämmer in sig på tåg från och till Österlen att alla platser är upptagna.
På sträckan Malmö-Göteborg är det extremt trångt denna sommar men det hänger ju på att SJ ställd in samtliga avgångar på den sträckan så regionaltågen får ta smällen- det finns ju knappt plats för stående passagerare ens.
6 platser ja. Men sen är det kört. Och kommer det flera barnvagnar eller rullstolar så får du inte in 6 cyklar.
Ja, jag har varit drabbad av strejkerna. Om det är sånt massivt motstånd bland oss resenärer, vet jag inte. De jag pratar med är mest förbannade och tycker ”kör tågen, för fan”. F.ö. var det väl det förra regionstyret som beslutade att tågvärdarna skulle bort.
Ok. Alla stockholmare jag känner hatar det. Nu innehåller min bekantskapskrets i Tokholm såväl blinda, barnfamiljer, järnvägspersonal mm. Jo, men dom gjorde det tillsammans med kinesiska statens bolag.

6 platser ja. Men sen är det kört. Och kommer det flera barnvagnar eller rullstolar så får du inte in 6 cyklar.
Oftast kör de ju i dubbla tågset, alltså 12 platser. Men visst, det är inte bra nog. Dock ganska likt även de utländska tågbolagen jag gogglat på. I den bästa av världar är cykeln prioriterat fram för allt annat men eftersom den är ett transportmedel kan jag ändå förstå den rådande prioriteringsordningen.

En sträcka jag ofta cyklat är Malmö-Simrishamn sen pågatåget hem. Där har jag aldrig blivit utan plats för sykkelen som det ju heter här.

Det går ju att jobbar runt också, jag har med mig cykel i rusningstrafik på pendeltåget varje gång jag åker till jobbet. Men en Brompton då. Aldrig några problem.

Uppfälld? Eller som väska? Cykelväska är okej på alla tåg. Om inte det första så är det väl helt irrelevant för tråden?

Det är precis som Snälltåget gör, man har en godsvagn där cyklarna förvaras under resan. Bara om man hade fler avgångar i veckan till Åre…

Det beror på huruvida man har en extra ledig vagn i reserver. Och det kostar pengar att exploatera varje vagn (kontroll, slitage, bränsle, personal mm). Annars kan ett tåg inte vara längre än samtliga plattformar där det stannar, så ja, det finns visst gränser i både lönsamhet och "geometriska".

De flesta tåg i Sverige idag (både fjärrtåg och regional/lokaltåg) körs dessutom med motorvagnar som kommer i färdiga tågsätt från fabrik. Det går inte att "koppla på en extra godsvagn".

Uppfälld? Eller som väska? Cykelväska är okej på alla tåg. Om inte det första så är det väl helt irrelevant för tråden?

Aldrig i väska, varken på buss eller tåg. Relevant eftersom det är ett sätt att jobba runt, men knappast ett alternativ för de som vill ta med en landsvägscykel eller mtb.

Tåg i Bergslagen kör nu tåg mellan Norrköping och Mora.
Då kan man hoppa på tåget med 2 st cyklar och åka norrut och tillbaka.

Finfin sammanställning tack för den. Som andra har jag positiva erfarenheter av att ta Mälartåg med cykeln.

Har funkat helt ok för mig med racer i mjuk väska med hjul och pedaler demonterade. Pedalerna tar jag av för det är lättare få ner cykeln i väskan och få plats m hjulen men kanske inte nödvändigt. Styre och sadel har inte täckts av väskan utan varit synliga.
Allltid fr Avesta Krylbo. Rest till Borlänge, Upplands Väsby och i somras Alingsås.
Har lyckats hitta tillräckligt utrymme för cykeln/väskan inom synhåll men vore absolut önskvärt med större utrymmen.
Tågvärden har på sin höjd tittat på väskan och nickat bifallande.
Jag tänker att om cykeln inte får plats vid övrigt bagage så får jag väll STÅ med mina grejer vid utgången som om jag väntar på att få stiga av. Stiger i så fall av vid varje stopp om det behövs och stiger på igen när övriga passagerare stigit av o på.
En gång för typ 10 år sedan hade jag cyklat till sjukbesök i Falun. Drabbades inför cyklingen hem av hastigt påkommen influensa med frossa och feber. Otänkbart att cykla hela sträckan hem. Hade ingen väska och chansade att inte bli avkastad. Förklarade min situation för tågvärden där jag stod vid utgången för att inte vara i vägen. Cykeln stegrad på bakhjulet. Tåget hade redan lämnat Falun. Hen lät mig följa med till Krylbo. Tydligen störde jag inte så mycket att hen tvingades kasta av mig.

Tågbiljett blir oftast betydligt billigare än bil om man reser ensam. Drar mig inte för att resa med cykel i mjuk väska igen.

Styre och sadel har inte täckts av väskan utan varit synliga.
Jag har liknande situation fast med MTB styret. Så brett det är nu att det sticker ur min väska. Det går att lösa genom att lossa dem fyra styrstambultarna och sedan att glida styret in i väskan på ~15 cm. Det finns dock risken att tappa någon av bultarna i processen oche sedan leta efter dem på väskans botten.

Senast ändrad:

Skönt att det åtminstone finns ngn som har viljan att försöka underlätta för cykeltransport. Tummen upp för Västtrafik!

Som holländare som bor i Sverige är detta väldigt frustrerande, men bar med en översikt vad som är möjligt.

2023-10-29-20-44-22-963.jpg

Men det där är ju i Legoland (Danmark) och där kan de få smutsa
ner med cyklar på tågen o s v.
Och dom håller säkert på så i det dära Genever-landet också,
de är väl alltid pårökta så dom bryr sig inte.

Här i ordning-och-reda-land kan vi inte ha cyklar på tågen.
Hur det skulle det se ut? Va, va, va?! Nej, någon ordning och
reda får det allt vara på tågen!
Basta!

Men det där är ju i Legoland (Danmark) och där kan de få smutsa
ner med cyklar på tågen o s v.
Och dom håller säkert på så i det dära Genever-landet också,
de är väl alltid pårökta så dom bryr sig inte.

Här i ordning-och-reda-land kan vi inte ha cyklar på tågen.
Hur det skulle det se ut? Va, va, va?! Nej, någon ordning och
reda får det allt vara på tågen!
Basta!

Nej, det är Lego set 60337 som också säljes i Sverige. Borde ges till ansvariga för tågplanering i Sverige för att förbättra situationen.

Visa bilaga 643012
Jag plåtade denna bild häromdagen på E4.
Strömsnäs, man bor inte så långt därifrån. Tärnhult.
Runt omkring finns det fina småvägar med eller utan asfalt.

Upptåget var tidigare lite problem med att ta med cykel, bara 2 platser, och i mån av plats. Öresundståget funkar bra, även pågatågen, SL också, Västtrafik har också funkat för mig

såg denna artikel i wheelz om delvis nya regler för cyklar på tåg införda i frankrike. man är bekymrad över utvecklingen.

ett myller av regionala regler gäller, och det krävs bland annat bokning i ökad utsträckning. precis som i sverige kan man dock komma undan med att cykel packas i fodral eller väska med längd max 130 cm, hos oss 140 cm.

finns tydligen en guide att tillhandahålla.
.

Senast ändrad:
Urklipp från SJs bagageinfo:
Du kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska.

Cykelväskan kan vara max 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska.

Verkligheten på SJ "Snabbtåg" längs Norrlandskusten (uppfyller ovanstående undantaget styret):
(K) -Det där är inte OK.
(RE) -Men jag har ju precis läst på hemsidan att det ska gå bra.
(K) -Ja om det är en hopfällbar cykel kan du ta med den om du har den i en väska, vad tror du händer om det kommer 250 pers med cyklar?
(RE) -???
Jag citerar texten från hemsidan
(K) -Det gäller bara om det är en cykelväska, det där är en kartong. Kommer det en rullstol nu är vi rökta! Men du får åka med eftersom du redan är ombord på tåget.
(RE) -?
1000015243.jpg

Eftersom det här med cykel på tåg är så rouletteartat så hoppas jag med detta exempel kunna ge andra som står inför planerande av resa en liten snutt data till erfarenhetsbanken. Jag har rest 2-3 ggr med riktig cykelväska på tåg tidigare (SJ och VY) och det har varit problemfritt.

Jag såg på FB häromdagen att underhållaren Måns Möller rent av blivit nekad ombordstigning med något som i mitt tycke var ett väldigt prydligt paket. Jag tror att om jag vikit in styret i lådan så hade mitt möte med Konduktören gått enklare, det är, kanske med en gnutta förutfattad mening från min sida, som att de studsar till när de ser en cykel på tåget.

Urklipp från SJs bagageinfo:
Du kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska.

Cykelväskan kan vara max 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska.

Verkligheten på SJ "Snabbtåg" längs Norrlandskusten (uppfyller ovanstående undantaget styret):
(K) -Det där är inte OK.
(RE) -Men jag har ju precis läst på hemsidan att det ska gå bra.
(K) -Ja om det är en hopfällbar cykel kan du ta med den om du har den i en väska, vad tror du händer om det kommer 250 pers med cyklar?
(RE) -???
Jag citerar texten från hemsidan
(K) -Det gäller bara om det är en cykelväska, det där är en kartong. Kommer det en rullstol nu är vi rökta! Men du får åka med eftersom du redan är ombord på tåget.
(RE) -?
Visa bilaga 704617

Eftersom det här med cykel på tåg är så rouletteartat så hoppas jag med detta exempel kunna ge andra som står inför planerande av resa en liten snutt data till erfarenhetsbanken. Jag har rest 2-3 ggr med riktig cykelväska på tåg tidigare (SJ och VY) och det har varit problemfritt.

Jag såg på FB häromdagen att underhållaren Måns Möller rent av blivit nekad ombordstigning med något som i mitt tycke var ett väldigt prydligt paket. Jag tror att om jag vikit in styret i lådan så hade mitt möte med Konduktören gått enklare, det är, kanske med en gnutta förutfattad mening från min sida, som att de studsar till när de ser en cykel på tåget.
Svaret på frågan ”Tänk om det kommer 250 personer med cyklar?”, då har SJ verkligen lyckats och man kan äntligen kombinera tåg och cykel på riktigt.

Svaret på frågan ”Tänk om det kommer 250 personer med cyklar?”, då har SJ verkligen lyckats och man kan äntligen kombinera tåg och cykel på riktigt.
Tyvärr tror jag inte att det svaret gett så många pluspoäng hos konduktören ifråga, oavsett hur rätt man än tycker att du har i sak.

Tyvärr tror jag inte att det svaret gett så många pluspoäng hos konduktören ifråga, oavsett hur rätt man än tycker att du har i sak.
Nä, jag tänkte det inte som ett svar direkt till konduktören. Mer som en vision om att kunna ta tåget + cykel på ett enkelt och självklart sätt.

Ja, vet att declathon inte är hsppykorrekt längre, men snubblade över:

Tänk på att med en modern MTB kommer dess 78+ cm-långa styre att sticka ut från en sådan väska. Man kan visst lossna fyra styrstamsbultar och trycka styret djupare in i väskan. Var försiktig med de lösa bultarna, de kan vibrera sig bort under resan. Sedan måste man fiska dem från väskans mörka botten (fråga inte mig hur jag vet detta…)

På de flesta lokala tågbolag kan man ta med sig en cykel. Jag bor i Katrineholm. Vill jag åka till Norrland och cykla tillbaka, då kan jag åka Mälartåg till Gävle, cykla till Sundsvall (235 km) och därifrån med Norrtågen med två byten till Kiruna.
Cykel kan tas med ’i mån av plats’.
Visst blir det en jobbig resa.
Exempel: Katrineholm 9.12 - Gävle 13.22 med 2 byten.
Finns ingen möjlighet (vad jag vet) att åka tåg från Gävle till Sundsval och ta med sig en cykell, 235 km att cykla.
Sundsvall 10.13 - Kiruna 20.22 med 2 byten.
Och allting ’i mån av plats’ men jag har alldrig varit med om platsbrist om man inte reser under rusningstid.
Alltihop med full bepackning skulle det ta 5 dagar till Kiruna.
Sedan kan jag cykla tillbaka, omkring 1500 km.
Bra semester.

På de flesta lokala tågbolag kan man ta med sig en cykel. Jag bor i Katrineholm. Vill jag åka till Norrland och cykla tillbaka, då kan jag åka Mälartåg till Gävle, cykla till Sundsvall (235 km) och därifrån med Norrtågen med två byten till Kiruna.
Cykel kan tas med ’i mån av plats’.
Visst blir det en jobbig resa.
Exempel: Katrineholm 9.12 - Gävle 13.22 med 2 byten.
Finns ingen möjlighet (vad jag vet) att åka tåg från Gävle till Sundsval och ta med sig en cykell, 235 km att cykla.
Sundsvall 10.13 - Kiruna 20.22 med 2 byten.
Och allting ’i mån av plats’ men jag har alldrig varit med om platsbrist om man inte reser under rusningstid.
Alltihop med full bepackning skulle det ta 5 dagar till Kiruna.
Sedan kan jag cykla tillbaka, omkring 1500 km.
Bra semester.
Norrtåg går väl inte längre än till Umeå, med Vy behöver du enligt deras info köpa egen kupé och ha cykeln i väska för att få åka med

Oj då, det framgår inte från Norrtågs internetsida.
Jag hade bara kollat söderöver. Jag hade helt fel :)

Man kan tydligen åka norrtåg (som körs av Vy) med cykel till sundsvall från Luleå, men sen måste man byta till SJ för att komma nedåt.

Ska man åka med vy så måste man däremot ha kupé och cykelväska

Tillbaka
Topp