Nya gravelramar och 50 mm däckfrigång - kan någon förklara?

Fast varför skulle det behövas på en gruscykel men inte på MTB?

Är det bara jag, eller är inte gravel en fritidscykelform snarare än ett tävlingssegment? Känns allmänt fånigt att försöka optimera sönder även detta segment med helt onödiga saker som ingen behöver på sin grusvägscykeltur. Eller?
Du verkar ha missat endel, tävlingar på grus är stort numera!

Jag får inte in mer än 40 mm i min cyclocross-konverterad-till-gruscykel och det räcker för det mesta jag kör, men på bikepacking-turer som jag börjat lite smått med den här säsongen så hade jag gärna mer. Särskilt tidigt på säsongen då grusvägarna här i norr där jag cyklar ofta är mjuka och har nytt grovgrus på. Och också att jag väljer en del dåliga "vägar" (kan vara skoterled mm) på långa turer som sammanbindande segment.

Om cykeln är olastad eller lätt lastad tycker jag det går ganska bra slugga sig igenom det mesta på 40 mm, men med 6-7 kg packning på cykeln och tveksamma ruttval så hade det varit fint med lite bredare.

På budget-sidan tror jag man kommer vara begränsad till <50 mm ett tag framöver om man inte ska ha jättekonstig geometri, just för att det är dyrare tillverka med brett däckutrymme särskilt då 2x fortfarande är stort. Skulle tycka det var lite synd om "standard" i gruscyklingsvärlden blir typ 2,2" däck så att antingen måste man ha en svindyr kolfiber-rigg med specialformade droppade kedjestag eller så nåt MTB-geometriskt för att ha det som krävs att hänga med på rundorna och motionsloppen.

En sak jag gillar med just gruscykling är att det är billigare och enklare än MTB, och mer all-around än landsvägscykling.

Jag "ser fram emot" diskussionen framöver om huruvida något är ett "gravel" eller "mtb"-däck. Kanske det blir att samma däck men med mm-mått blir gravel och tum-mått mtb?

- "Det står ju 2,2" mm bredd = mtb"

- "Men det är ju 56 mm brett när jag mäter = gravel!"

Verkar helt meningslöst.På alla däck kan man ju välja om man vill läsa mm eller tum.

Det har jag nog, då mitt intresse för tävlingar är ca 0. Det var ju tråkigt om det ska behöva inverka negativt på cyklar som folk inte tävlar med (99% av alla som säljs?).
Det är ingen som tvingar någon att köpa den rejsigaste grushojen. Man kan ju välja äventyrs/bikepacking modellen från sitt favoritmärke.

Det har jag nog, då mitt intresse för tävlingar är ca 0. Det var ju tråkigt om det ska behöva inverka negativt på cyklar som folk inte tävlar med (99% av alla som säljs?).
Fast det har inte blivit sämre, det har blivit större valmöjligheter. De flesta stora tillverkare har två olika gravel-modeller, en för tävling och en för bikepacking.

T ex Orbea Terra och Terra race, BMC URS och Kaius, Canyon Grizl och Grail och så vidare. Sen verkar de flesta tillverkare inte prioritera större däck än 50mm på sina race-modeller, men man kan ju välja deras andra modell istället om man vill ha större däck.

Jag får inte in mer än 40 mm i min cyclocross-konverterad-till-gruscykel och det räcker för det mesta jag kör, men på bikepacking-turer som jag börjat lite smått med den här säsongen så hade jag gärna mer. Särskilt tidigt på säsongen då grusvägarna här i norr där jag cyklar ofta är mjuka och har nytt grovgrus på. Och också att jag väljer en del dåliga "vägar" (kan vara skoterled mm) på långa turer som sammanbindande segment.

Om cykeln är olastad eller lätt lastad tycker jag det går ganska bra slugga sig igenom det mesta på 40 mm, men med 6-7 kg packning på cykeln och tveksamma ruttval så hade det varit fint med lite bredare.

På budget-sidan tror jag man kommer vara begränsad till <50 mm ett tag framöver om man inte ska ha jättekonstig geometri, just för att det är dyrare tillverka med brett däckutrymme särskilt då 2x fortfarande är stort. Skulle tycka det var lite synd om "standard" i gruscyklingsvärlden blir typ 2,2" däck så att antingen måste man ha en svindyr kolfiber-rigg med specialformade droppade kedjestag eller så nåt MTB-geometriskt för att ha det som krävs att hänga med på rundorna och motionsloppen.

En sak jag gillar med just gruscykling är att det är billigare och enklare än MTB, och mer all-around än landsvägscykling.
Och det enkla och billiga svaret är då 584mm-hjul när du ska bike-packa för att kunna få in bredare däck.

Jag tror inte det egentligen behöver vara så svårt att skapa mer däckutrymme, absolut 2x får nog stryka på foten men 1x gruppern är riktigt bra nu, respektive Q faktor kan man diskutera men jag har aldrig dett någon lägga ner en gravel i svängarna på samma sätt som en racer så risken att slå i med pedalen pga. q faktor länna rätt överdriven.

Ska vi snacka nedlägg, kolla på mtb eliten utförs, där snackar vi nedlägg och de har inga problem med q faktorn. Hur många kurvor som kräver nedlägg och att man trampar är det på ett gravelrejs liksom?

Sen kan man diskutera aerobiten, jagar man marginal gains så kanske det finns något att hämta där för den absoluta eliten.

Jag tror snarare vi kommer fortsätta en trend som ju varit igång ett tag med brantare sadelrör, kortare styrstam och en mer centrerad viktfördelning vilket också kommer ge mer utrymme för bredare däck.

Att blanda in 650b är liksom lite tossigt - finns ju knappt kvar på mtb sidan annat än för gravity i form av mullet. Däckutvalet blir också mindre och mindre hela tiden.

Lanserar man en helt ny cykel räknar man som tillverkare med att den ska vara aktuell några år. Känns lite som mtb sidans "long low and slack" utveckling där det tog ett bra tag innan jättar som Giant och Merida kom ikapp, i synnerhet på cyklar som skulle cyklas snabbt på annat än asfalt.

Och det enkla och billiga svaret är då 584mm-hjul när du ska bike-packa för att kunna få in bredare däck.
Feta däck på 584-hjul kan vara en bra idé även för annat än bikepacking, tex minska risken för "traktorkänsla" med riktigt feta och tunga däck på 622-hjul.
Men tyvärr klarar inte alla ramar med begränsad plats för feta däck på 622-hjul fetare däck på 584-hjul.
På ramen är det oftast som trängst mellan kedjestagen.
Det är enkelt att mäta där om det bredare däcket får plats;
"The widest point in a 650B x 47-48mm tire is about 325mm from center of the rear axle."
från

Jag har en cykel som klarar ~40mm däck med 622-hjul och jag har mätt och det får inte plats 584-hjul med tillräckligt feta däck på den, hade jag vetat vad jag vet nu när jag köpte den hade jag köpt ngn annan :cry:

jag skulle vilja se rullmotståndsdata för breda och riktigt följsamma grusdäck med rätt/lågt tryck på 559, 584 och 622 fälg.

ett smalt däck med högt tryck kan jag tänka mig rullar lite bättre med större hjuldiameter, och på stig och mtb är det självklart bättre med större, men min känsla är att skillnaderna blir väldigt små med mer följsamma löspumpade däck på grus.

om det inte är någon större skillnad, eller om det till och med finns aerofördelar med mindre hjul som överväger ev rullskillnad, då är det ju onödigt att de ska ställa till det för sig och försöka klämma in 622-hjul.

små hjul är ju även starkare och lättare och ger även den där "snärtigheten" som vissa håller så högt, utan att behöva ha bisarrt dyra och lätta fälgar.

men så finns alltså den där allmänt accepterade sanningen om minskat rullmotstånd med 622. men var är datan som säger att vinsten är så stor att inte nackdelarna överväger?

jag skulle vilja se rullmotståndsdata för breda och riktigt följsamma grusdäck med rätt/lågt tryck på 559, 584 och 622 fälg.

ett smalt däck med högt tryck kan jag tänka mig rullar lite bättre med större hjuldiameter, och på stig och mtb är det självklart bättre med större, men min känsla är att skillnaderna blir väldigt små med mer följsamma löspumpade däck på grus.

om det inte är någon större skillnad, eller om det till och med finns aerofördelar med mindre hjul som överväger ev rullskillnad, då är det ju onödigt att de ska ställa till det för sig och försöka klämma in 622-hjul.

små hjul är ju även starkare och lättare och ger även den där "snärtigheten" som vissa håller så högt, utan att behöva ha bisarrt dyra och lätta fälgar.

men så finns alltså den där allmänt accepterade sanningen om minskat rullmotstånd med 622. men var är datan som säger att vinsten är så stor att inte nackdelarna överväger?

Jag tror du har svaret ute i verkligheten. Hade det funnits något att hämta med mindre hjul prestandamässigt hade vi sett konceptet användas i spetsen av tävlingsfältet. Det är tävlingssidan som driver utvecklingen och idag optimeras allt in absurdum givet hur tight det ofta är.
650 och breda däck var ett sätt att i gravelcykelns begynnelse kunna kompensera för att ramarna inte svalde större 622 däck för att sen fasas ut. Det är precis samma utveckling som vi redan sett på mtb spåret.

Jag tror du har svaret ute i verkligheten. Hade det funnits något att hämta med mindre hjul hade vi sett konceptet användas i spetsen av tävlingsfältet. Det är tävlingssidan som driver utvecklingen och idag optimeras allt in absurdum givet hur tight det ofta är.
och hela tiden sker det små "revolutioner". vad vi kan vara säkra på är att de inte nånsin kört på optimala cyklar, inte heller nu.

just hjulstorleksfrågan tycker jag verkar ganska outforskad. jag kan såklart ha fel, men jag tror att den allmänt accepterade sanningen om 622:s överlägsenhet bygger på antingen gamla tester med smala däck med högt tryck, eller mtb där det är en helt annan sak.

rätt var det är testar dylan johnson 559 i vindtunneln :)

650 och breda däck var ett sätt att i gravelcykelns begynnelse kunna kompensera för att ramarna inte svalde större 622 däck för att sen fasas ut. Det är precis samma utveckling som vi redan sett på mtb spåret.
du lade till det här efter jag svarade. jag tror alltså att det fasades ut på lite för lösa antaganden. antagandena om 622:s överlägenset (så att det överväger alla andra nackdelar) tror jag mycket väl kan vara rätta. men också fel.

särskilt intressant borde frågan bli i högre farter. någonstans måste väl gränsen i alla fall gå för att det exponentiellt ökande luftmotståndet med 622 överskrider det linjärt ökande rullmotståndet med 559 eller 584? men kanske inte i unbounds 37,2 km/h?

Robin Gemperle sopade precis hem Tour Divide på en seriös monstercross/dropbar mtb.

1750927654161.webp

Robin Gemperle sopade precis hem Tour Divide på en seriös monstercross/dropbar mtb.

Visa bilaga 776534
Och nu kommer nån jävel att säga att det där inte är "gravelrejsing" utan bikepacking 🤣

På de extrema distanserna och self supported är ju breda däck normen redan.

Vad som är "gravel" kan skilja sig rätt rejält ute i vida världen mot vad vi är vana vid härhemma.

Jag tror inte det egentligen behöver vara så svårt att skapa mer däckutrymme, absolut 2x får nog stryka på foten men 1x gruppern är riktigt bra nu, respektive Q faktor kan man diskutera men jag har aldrig dett någon lägga ner en gravel i svängarna på samma sätt som en racer så risken att slå i med pedalen pga. q faktor länna rätt överdriven.
Jag tror det där att många vill ha landsvägs-Q-faktor har mer med bikefit/komfort/vana att göra än att man tänkt lägga ner cykeln en massa i kurvorna samtidigt som man trampar. Jag är inte supersugen på att ha ett MTB-vevparti på en gruscykel (skaffat kortaxliga pedalar för att kompensera lite på min tandemcykel som har brett vevparti), men det för många är det nog en non-issue. Vi får se var marknaden tar vägen...

Jag tror det är en risk att det blir lite fatbike över det. Alla tycker det är skitcoolt ett tag, men sen inser man att det är faktiskt rätt drygt att trampa på ställen där det verkligen ger nåt att ha en sån, så man väljer hellre lite finare underlag att köra på. Jag tycker ruffigt är kul som omväxling, men i huvudsak vill jag köra på snabba underlag.

Då det gäller 2x är det väl fortfarande så att de stora tillverkarna valt 2x som deras budgetalternativ, och så länge det är så kommer instegs-cykel-ramar vara kompatibla med 2x. Shimano har stor makt över vad ramtillverkarna. Har inte alls bra koll på Shimanos senaste produktserier dock, verkar som de börjat gå lite mer mot 1x. SRAM 1x11 hade några år där det var framstående bland instegscyklarna, jag har SRAM Apex 1x11 själv (uppgraderat till 1x12 med ett Ratio-kit), men sen tappade 1x och återfanns mest bara i premiumsegmentet. Kanske är på väg tillbaka nu.

Billiga mtb verkar sen väldigt nyligen överge 2x till förmån för shimanos nya grupper.
Vet inte om det är jämförbart med gravel. 2x känns som mindre nackdel på gravel. För mig, modet säger kanske annorlunda

Fast allt pekar ju mot att även instegsmodellerna allt oftare kommer bli 1x - Sram har ju knappast utvecklat apex xplr för att sätta på dyrgriparna.
Tror också q faktor grejen mer är en gammal vana / att den utväxlingen man vill ha helt enkelt inte är lika utbredd på mtb och man måste förlita sig till tredjepart för att få en 40a tex fram (och för eliten är det så klart alldeles för litet).

Men det blir spännande att se utvecklingen framåt. JAG hade i alla fall sett till att min ram kunde rymma minst 2.1" däck om jag lanserat en ny ram idag :)
Jag tror mtb vevar kommer förbli en parantes för mer bike packing cyklar, men jag är rätt säker att frigång för typ 55 mm kommer vara vanligt och att även mainstreamtillverkarna kommer lista ut tricksen för att hamna där nischade spelare redan är.

Jag önskar en ny gravel :)
- plats för 2,4"
- plats för 48t klinga
- aero
- lätt
- utan gigantiskt tåöverlapp

Personligen tycker jag 622 i 55 mm eller liknande känns klumpigt. Redan 45 tyckte jag var jobbigt.

Kör 584 Thunder Burt 2.1 nu och det är najs, körde 48mm GK SS innan dess och ser inga nackdelar med 584. Men som sagt, "alla" vill ju ha 622 på gravel så då blir det där däcktillverkare satsar. Från MTB får man snart inget nytt eftersom 584 redan är dött där förutom kanske i segment där däcktypen inte passar gravel. Tyvärr tycker jag.

584 blir nog kvar tror jag, man kommer inte ha lika mycket däckval, men de vanligaste däcken från Schwalbe tror jag kommer finnas kvar även framåt, helt enkelt för att det är hyfsat vanligt att små MTB-ramstorlekar görs med 584 även om 584 försvinner från medium-ramar och uppåt.

Personligen tycker jag 622 i 55 mm eller liknande känns klumpigt. Redan 45 tyckte jag var jobbigt.

Kör 584 Thunder Burt 2.1 nu och det är najs, körde 48mm GK SS innan dess och ser inga nackdelar med 584. Men som sagt, "alla" vill ju ha 622 på gravel så då blir det där däcktillverkare satsar. Från MTB får man snart inget nytt eftersom 584 redan är dött där förutom kanske i segment där däcktypen inte passar gravel. Tyvärr tycker jag.
Personligen tycker jag 584 rullar sämre när man kör på lite än 622.
Angående klumpighet så kanske det beror på ram med. Och däck. Tyckte 50mm Schwalbe G-One RS Pro kändes trögare än Thunder Burt 2,1" t.ex på asfalt.

Angående klumpighet så kanske det beror på ram med. Och däck. Tyckte 50mm Schwalbe G-One RS Pro kändes trögare än Thunder Burt 2,1" t.ex på asfalt.
Är det ett exempel på XC-däckens lättare -> snabbare stomme? G-One RS PRO ska ju, enligt tester, vara typ snabbaste gravel-däcket.

Så är det säkert. Jag har inga brutala fartambitioner så det har jag nog aldrig märkt av.

Klumpigt är mest känslan/utseendet, det blir sjukt mycket hjul :) Men många cyklister, damer exempelvis, som kör seriös gravel har betydligt mindre ram än mig och 29" mtbdäck så funkar gör det ju.

Jag tyckte toe overlap var rätt rejäl redan på 45mm 622 och med ganska låg front så blev det väldigt tight ner till framhjulet med väska vid bikepacking. Små saker men det gjorde att jag inte testat mer än 45-622 men när jag istället testade 584 så tyckte jag helheten blev bättre. Har en nyare cykel och på den tror jag 29" skulle funka bättre (längre och högre front) i alla fall med 45 eller 50 (som är max på den)

för att kunna bedöma 584 mot 622 måste en väl testa någorlunda kontrollerat med samma däck osv. race king protection finns i alla storlekar, och kunde vara en kandidat för ett sådant test. jag har det själv i både 622, 584 och 559, men kan inte säga att jag upplevt nån skillnad när jag försökt köra fort. och nu är däcken i så olika fas av slitage att det inte vore kul att försöka testa dem rygg mot rygg.

som jag resonerat ovan borde det ju snarare vara "när man kör på lite" som skillnaderna börjar bli mindre, och någonstans måste brytpunkten komma när mindre hjul går lättare. men är det 30, 38 eller 70 km/h? på vilket sätt tänker jag fel här?

Jag tror vi kan stänga tråden - Officina Battaglin har just presenterat håll käften cykeln - Cortina.

Som alltid syndigt snygg, upp till 55 mm clearance.....bara det där med priset....

IMG_1560.webp

2.2" rymmer den,

Du är med på att vinnaren av Unbound snittade 37,5 km/h över 200 miles?
Nej, jag är inte med på nåt alls som handlar om hysteriska tävlingsprestationer. 😂
Tror du nån som köper ovanstående cyklar kommer göra detsamma?

På grus borde man ju prioritera komfort över aero alla gånger. 🙄

Nej, jag är inte med på nåt alls som handlar om hysteriska tävlingsprestationer. 😂
Tror du nån som köper ovanstående cyklar kommer göra detsamma?

På grus borde man ju prioritera komfort över aero alla gånger. 🙄
Vissa tycker det är skoj att mys-cykla på grusvägar och ta bilder.

Vissa tycker det är skojj att ligga 30+ i klunga och tävla på grusvägar.

Inget av dom är fel eller dåligt, det är bara två olika användningsområden. Även om du är ointresserad av det ena.

Vissa tycker det är skoj att mys-cykla på grusvägar och ta bilder.

Vissa tycker det är skojj att ligga 30+ i klunga och tävla på grusvägar.

Inget av dom är fel eller dåligt, det är bara två olika användningsområden. Även om du är ointresserad av det ena.
Givetvis. Jag bara ifrågasätter varför det görs så många cyklar med anpassningar till sådant som de flesta inte pysslar med. Vilken vanlig gruscykelköparmänniska har nån som helst nytta av högprofilfälgar?

Edit: En ännu större fråga bör vara varför folk köper dem. Det innebär ju minst två stora nackdelar: Sämre komfort och jättemycket högre pris.

Tillbaka
Topp