Nya gravelramar och 50 mm däckfrigång - kan någon förklara?

glitch

Aktiv medlem
Press release efter press release trycker på hur överjordiskt bra märke x y z:s senaste cykel är och en central del är frigång för däck.

Breda däck är högsta mode nu och många tävlar på mtb däck....så varför i h-e skryter tillverkarna om 50 mm däckfrigång?

Antalet 50 mm däck är starkt begränsat medan det finns betydligt mer i storleksordningen 2"+ som ju är över 50 mm.
Dessutom har vi trenden med breda fälgar som gör att däcken sväller ännu mer.

Jag fattar att det i många fall går att klämma in bredare än 50 mm, men jag fattar inte varför tillverkarna i de flesta fallen fastnar på 50 mm.
Fullt medveten om alla niche märken som erbjuder mer däckfrigång - nu snackar jag mer mainstreammärken.

Vi diskuterade det en del i den här tråden:

Vi diskuterade det en del i den här tråden:

Har sett den tråden - men ingenstans ges en rimlig förklaring varför många tillverkar stannar vid just 50 mm.
Givet hur däckmarknaden ser ut borde man åtminstone försöka göra plats för 2.1" däck "officiellt".
Det är rätt marginell skillnad mot 50 mm så det borde ju inte vara så jäkla svårt. (Som sagt tillverkare av stålhojar lyckas ju.....)

Alla cyklar som presenteras nu togs väl fram för 1,5 år sedan eller mer. Det är ju långa ledtider så bara nish-märkerna kan hänga med i trenderna i samma takt som de kommer och går. Och 50 mm är ju garanterat mer än vad den förra modellen hade så det är väl något man vill framhäva oavsett.

Har sett den tråden - men ingenstans ges en rimlig förklaring varför många tillverkar stannar vid just 50 mm.
Givet hur däckmarknaden ser ut borde man åtminstone försöka göra plats för 2.1" däck "officiellt".
Det är rätt marginell skillnad mot 50 mm så det borde ju inte vara så jäkla svårt. (Som sagt tillverkare av stålhojar lyckas ju.....)
Det är för att kunna köra med 2x och hålla nere bredden på vevpartiet samt längden på kedjestagen <430mm.
Det är så klart inga problem att bygga en cykel som tar 3" däck, men då är det inte snabb gruscykel längre.

Alla cyklar som presenteras nu togs väl fram för 1,5 år sedan eller mer. Det är ju långa ledtider så bara nish-märkerna kan hänga med i trenderna i samma takt som de kommer och går. Och 50 mm är ju garanterat mer än vad den förra modellen hade så det är väl något man vill framhäva oavsett.

Samtidigt så har ju ramtillverkarna och komponenttillverkarna täta dialoger om vad som är på gång ut på marknaden. Min Carbonda 696 klassas väl som "ancient" vid det här laget, men redan den hade plats för 700x50 mm. Den köpte jag 2020 och den hade då redan funnits ett bra tag.
Och som sagt 50 är en rätt arbiträr siffra i mitt tycke. Tittar man på rena graveldäck är det väl preciiiiis så det börja komma 50mm breda nu (Schwalbe har väl nåt), men annars har man ju varit anvisad till MTB sidan och då bör ju ramtillverkarna tänka till. Tittar man på progressiva spelar som 3T så har de ju tom. plats för 700x57 på Extreman.

Det är för att kunna köra med 2x och hålla nere bredden på vevpartiet samt längden på kedjestagen <430mm.
Det är så klart inga problem att bygga en cykel som tar 3" däck, men då är det inte snabb gruscykel längre.

Det tror jag vad jag vill på. De toppspecade hojarna är i princip alltid 1x och givet som sagt att det lär pågå duktigt med dialog och förhandling med de stora grupptillverkarna så lär tillverkarna ha full koll på de nya "prisvärda" 13x grupperna.

kedjestagen kunde de väl göra längre? borde inte ekipaget bli snabbare över gupp om tunga köttklumpen placeras mer mitt mellan hjulen.

Långa kedjestag är rätt trist på en gravel tycker jag, blir förstås stabilt men känns sävligt att cykla på. Jag tror oxå att det är kedjestagslängden som gör att de flesta stannar vid ungefär 50mm däck för att slippa speciella sittrörs-lösningar och extra breda vevpartier.

Det tror jag vad jag vill på. De toppspecade hojarna är i princip alltid 1x och givet som sagt att det lär pågå duktigt med dialog och förhandling med de stora grupptillverkarna så lär tillverkarna ha full koll på de nya "prisvärda" 13x grupperna.

kedjestagen kunde de väl göra längre? borde inte ekipaget bli snabbare över gupp om tunga köttklumpen placeras mer mitt mellan hjulen.
Man kan smälla på med 450+ mm långa kedjestag och få jättebra plats för feta däck. T ex Salsa Fargo är en sådan cykel, den har plats för 3" däck.
Men då är det en äventyr/bike packing och inte längre en snärtig grusräser i kolfiber.

Man kan smälla på med 450+ mm långa kedjestag och få jättebra plats för feta däck. T ex Salsa Fargo är en sådan cykel, den har plats för 3" däck.
Men då är det en äventyr/bike packing och inte längre en snärtig grusräser i kolfiber.
jag ifrågasätter att upplevda snärtigheten ger en snabbare gruscykel. korta kedjestag tror jag är samma feltänk som att smala däck känns snabbare för att det guppar mer. om de fläskade på med kedjestagen skulle det inte vara några problem med 60 mm däck, lvg-vevbredd och 2x.

Singular Peregrine tog in 2,3” däck med 445 mm kedjestag. Hur svårt ska det vara?
Min Epic HT tar 2,4" däck med 430mm kedjestag, men det är med mtb-vevparti och definitivt ingen möjlighet till framväxel.

Det är väl under 430mm i kombination med q-faktorn på ett landsvägsvevparti som blir svårt.

Många gravelhojar har lite begränsat med plats till stora framklingor och framförallt axs framväxlar är svårt att få plats med, så det är ju redan en kompromiss.

Min Epic HT tar 2,4" däck med 430mm kedjestag, men det är med mtb-vevparti och definitivt ingen möjlighet till framväxel.

Det är väl under 430mm i kombination med q-faktorn på ett landsvägsvevparti som blir svårt.

Många gravelhojar har lite begränsat med plats till stora framklingor och framförallt axs framväxlar är svårt att få plats med, så det är ju redan en kompromiss.

Som sagt de flesta toppspecade hojarna är med 1x numera så framväxeln kan vi bortse från. Den är snarare relevant i instegs / mellansegmentet där cykeln kanske ska fylla flera roller och därmed en framväxel kan tänkas vara relevant.

Kedjestagsdiskussionen vete sjutton - titta på mtb utvecklingen där hojarna blivit längre och slackare men knappast långsammare. Tvärtom bör det hjälpa att sätta cyklisten mer mitt i cykeln istället för baktungt vilket borde ha positiva fördelar också för hur man viktfördelar / rullar över hinder mm.

Amerikanska gravelserien är väl väldigt progressiv och ibland är det ju närmare helstela mtbs med bock än annat. Förstår att tillverkare har svårt att hänga med. UCI har väl också ett max omkrets för hjulen? (på lvg är det 34mm.)
Att folk utanför UCI klämmer in allt möjligt på stökiga banor förstår jag

Många märken har ju två olika gravelcyklar där en är gjord för bredare däck och en är lite kompaktare. Beror ju på hur och var man cyklar. Jag kör inga tekniska stigar med min (föredrar mtb till det) och för min cykling tycker jag mycket bättre om de 425mm kedjestag jag har nu jämfört med de 440mm min förra gravel hade.

Pratar vi 622 eller 584 nu? Det senare går ju ofta med lite fetare däck.

Fairlight Secan: Run up to 700 x 53mm or 650 x 62mm.

Orbea är en hel del billigare än Wilier dock. Jag är för fattig för att köra omkring och sprätta sten på en 80.000-kronors kolfiberpjäs.

Har funderat på skaffa ny gruscykel i mer än fem år, men känns hela tiden som det är lika bra vänta ett år till, tills det sätter sig lite mer, men det tycks aldrig göra det 😁. Sen gillar metallramar också, och för dem är det än mer teknisk utmaning att göra stort däckutrymme, det går men då blir det antingen tråkig geometri eller så en påkostad design som är dyr att tillverka så de blir svåra att sälja. Få vågar göra 1x-only på metallramar också eftersom de ska vara lite mer budgetvänliga och man vill då ha möjlighet att använda billiga 2x-komponenter.

Baum XTM gör att det börjar vattnas lite i munnen på mig. Fixar 63 mm med 700C.

Baum_XTM.webp

Jag är inte så säker på att riktigt feta MTB-däck kommer att vara så långvarig trend på snabba gruscyklar.

Det är numera inte helt ovanligt med grusdäck på MTB i världscupen.
Nino och Hathely hade grusdäck i Nove Mesto, Specialized och Origine hade grusdäck i Leogang.

Dämpning i kombination med grusdäck kanske kommer att ta över?

Men det är klart, vill man undvika dämpning på ram/gaffel så får man ha den i däcken istället.

Jag är inte så säker på att riktigt feta MTB-däck kommer att vara så långvarig trend på snabba gruscyklar.

Nino och Hathely hade grusdäck i Nove Mesto, Specialized och Origine hade grusdäck i Leogang.

Men det är klart, vill man undvika dämpning på ram/gaffel så får man ha den i däcken istället.
När graveldäcken kommer med XC-casing på 55mm för riktigt steniga banor behövs inte MTB-däck för gruscykling.

När graveldäcken kommer med XC-casing på 55mm för riktigt steniga banor behövs inte MTB-däck för gruscykling.
MTB däck lär fortsätta att vara populära så länge de rullar lättare och är starkare.
Renee Herse har ett nabbigt 55mm däck med valbar casing.
Är sugen på en Lauf Seigla med plats för 2.2 däck fram o bak. Och mkt bra priser.

Skulle jag välja mellan Orbean eller Wiliern är ju valet väldigt enkelt:

52mm clearance och 1*13
Factor verkar ha en på gång som kan ta 2,1" däck.

Fast nu snackar vi inte fets mtb däck, nu snackar vi smalaste delen av mtb spektrat :)

Tror att det bara är q-factor som begränsar. Jag har en MTB med 420 mm kedjestag som tar 2,4" däck. Den har, såklart, MTB vevparti med stor q-factor. Jag skulle tänka att man skulle kunna för i en 2,1" däck om kedjelinjen flyttas ut lite mer. (Inte att jag är förespråkare av (för) "moderna" 55 mm kedjelinjen på MTB)

Om kassetten är mindre så är cl nog till mindre besvär än på 46T+ men jag är inte heller glad för det. och med kortare cs blir det än värre.

Fast nu snackar vi inte fets mtb däck, nu snackar vi smalaste delen av mtb spektrat :)
Sant, menade att dom är feta för att sitta på en gruscykel.

Det är verkligen peak cykel nu när eliten i MTB börjar köra 45-50 mm grusdäck och gruscyklisterna kör runt på 2,1"-2,25" MTB-däck. :LOL:

Monstercross och äventyrscyklar (Kona Sutra, jag tittar på dig) som kunde köra 2,1" eller mer var ju ganska hett för typ 10 år sedan. Sen kom man på att man skulle tävla på grus också, ska det vara kul ska det tävlas! Fram med CX-cykeln ur garaget (CX var jättejobbigt att tävla i, därför hamnade den där) för att monster-crossar och äventyrscyklar var allt för sluggish.
Men det blev stökigt att köra på smala däck på steniga grusvägar under så lång tid. Så nu har man vidare-utvecklat CX-cyklarna till en variant av monstercross som tar 29" hjul.

Man älskar ju cykelindustrin ändå.

Snart 20 år sedan "monstercross" nämndes första gången på Happy om min sökning slår rätt. Och då i förbifarten, så uttrycket kanske använts längre än så. Tänk vad tiden går! 👴

Screenshot_20250625-134000240 (1).webp

Tror att det bara är q-factor som begränsar. Jag har en MTB med 420 mm kedjestag som tar 2,4" däck. Den har, såklart, MTB vevparti med stor q-factor. Jag skulle tänka att man skulle kunna för i en 2,1" däck om kedjelinjen flyttas ut lite mer. (Inte att jag är förespråkare av (för) "moderna" 55 mm kedjelinjen på MTB)
Mtbs har ju oftast 148mm bakaxel också istf 142mm, så kassetten hamnar lite längre åt höger och passar bra med ett bredare vevparti och ger plats till kortare kedjestag. Det mesta i cykelindustrin är ju en kompromiss, den perfekta n=1 cykeln existerar inte. Det hade varit enkelt för tillverkarna att bara ha längre kedjestag så hade bredare däck fått plats, men jag tror det är marknaden som styr, efterfrågan finns inte för en race-inriktad gravel med långa kedjestag. Det kanske kommer efterfrågan på det och i så fall kommer nog cyklarna också.

Såg en intervju med Keegan Swenson, han trodde mer på heldämpade gravelcyklar, typ specialized diverge str (fast med en dämpad framgaffel) före att ha ännu bredare däck om man ska cykla snabbt.

Om kassetten är mindre så är cl nog till mindre besvär än på 46T+ men jag är inte heller glad för det. och med kortare cs blir det än värre.

Hur menar du nu? Jag har som sagt en gammal Carbonda, den har jag kört 11-51T kassett på med 2.1" Thunder Burt och CL utan problem.

Hur menar du nu? Jag har som sagt en gammal Carbonda, den har jag kört 11-51T kassett på med 2.1" Thunder Burt och CL utan problem.
svar på Berks kedjelinje teorier. Dålig linje blir sämre med kortare CS och stor kassett.

Ja, allt fungerar som det fungera. Jag hade ett helvete med en vitus 26 som de satt ett 55mm parti på. Funkade gjorde det absolut. Funkar mycket bättre med 49mm.
Å andra sidan funkar det kanon med 49mm på boost också om det får plats.

Senast ändrad:
När använder vi 50 mm eller bredare på en gravelcykel? Är det för Silk Road Mountain Race och Race to the Rock?

I kombination med hög bb så kan du trampa mer i kurvor med mindre risk för pedalkontakt med marken. Så kan det ge bättre position på cykeln beroende på hur du är byggd.
Fast varför skulle det behövas på en gruscykel men inte på MTB?

Är det bara jag, eller är inte gravel en fritidscykelform snarare än ett tävlingssegment? Känns allmänt fånigt att försöka optimera sönder även detta segment med helt onödiga saker som ingen behöver på sin grusvägscykeltur. Eller?

När använder vi 50 mm eller bredare på en gravelcykel? Är det för Silk Road Mountain Race och Race to the Rock?

Kanske inte på vanliga trafikerade grusvägar men finns rätt gott om dåliga enskilda vägar, skogsbilvägar, gamla vägavsnitt med grov sten som inte används för biltrafik, steniga stigar (som inte är ren teknisk stig) osv. När jag drar upp bikepackingrutter så gillar jag att använda mer äventyrliga sträckningar på vissa bitar för att ex koppla ihop olika vägavsnitt. Cyklade t ex en grymt fin "väg" från Kangos mot Kaunisvaara utanför Pajala för något år sen som bitvis hade ganska grov beläggning av natursten, hade krävts terrängbil för att köra den. Körde 40 mm då, men hade gärna haft bredare. När jag bodde i norr körde jag även 54 mm dubbdäck på 650B vintertid, den extra bredden gör rätt mycket när det ligger lite snö på vägarna. På dom flesta skånska grusvägarna behövs det ju inte men jag har cyklat en del med graveln och 650B på stigar runt Häckeberga och det är nästan roligare än med FS MTB.

Tillbaka
Topp