[Artikel] Ny SuperX från Cannondale

Redaktionen

Medlem
C25_SuperX_Lifestyle-Photography-10-2000x1707.jpg

Cannondale lanserar idag en ny version av gruscykeln/cykelcrossen SuperX. Lättare, snabbare och inte en wire/bromsslang i sikte.

Det var på föregångaren till den nylanserade SuperX som Lachlan Morton vann Unbound Gravel förra året, då hette den Su

Läs hela artikeln:

Med amerikanska gravelligan så är ju allt annat än mtb däck smalt.
Men det går "säkert" bra att skohorna in 2.0"

Ser riktigt fin (och snabb) ut! Vilken hysteri med däckdiskussionen. Över 50mm har jag ingen förståelse för mer än att det är kul om de går. Jag har kört 2.1” på min hoj och jo det kan vara kul, men för mig (ren amatör) har det aldrig rullat snabbare än min sweetspot på ca 40mm. Oavsett underlag bortsett från riktigt stök, men där jar iaf jag inget att göra med en gravelhoj. Lufttrycket är ju grejen både för rullmotstånd, grepp och komfort. Enorm skillnad på några psi upp/ner. Det är min erfarenhet.

En fråga angående ramdesign:
Tidigare SuperX och Supersix SE hade AI offset baknav för att rymma bredare däck med bibehållna korta kedjestag. Andra tillverkare valde istället ’dropped chainstays’. Denna modell (och flera andra) har varken eller, men lyckas ändå rymma riktigt breda däck. Vad inom ramdesign och kunskap har ändrats? Vad har Cannondale kompromissat med på denna modellen för att rymma breda däck?

En fråga angående ramdesign:
Tidigare SuperX och Supersix SE hade AI offset baknav för att rymma bredare däck med bibehållna korta kedjestag. Andra tillverkare valde istället ’dropped chainstays’. Denna modell (och flera andra) har varken eller, men lyckas ändå rymma riktigt breda däck. Vad inom ramdesign och kunskap har ändrats? Vad har Cannondale kompromissat med på denna modellen för att rymma breda däck?

Jag ser inte hur AI ger mer däckutrymme, förutom att man kan har frandrevet lite längre utåt vid samma effektiva kedjelinjen. Både på MTB och gravel har kedjelinjen flutit utåt de siste åren, så då behöver man ingen AI (även om kedjelinjen klart blir sämre på de lättaste växlar).

Nu var ju inte min fråga om just AI, utan snarare vilka kompromisser Cannondale (och andra) gjort genom att inte ha varken AI eller dropped chainstays. Och hur C fått till plats för bredare däck utan AI. Vad har fått Cannondale att ändra sig / varför envisade C att ha kvar AI så länge? Varför har knappt någon tillverkare dropped chainstays längre, vilken lösning har man istället?

Angående AI, så skrev C tidigare:

”The AI offset allows Cannondale to design bikes with shorter chainstays while still accommodating wide tires.”

Senast ändrad:
Nu var ju inte min fråga om just AI, utan snarare vilka kompromisser Cannondale (och andra) gjort genom att inte ha varken AI eller dropped chainstays. Och hur C fått till plats för bredare däck utan AI. Vad har fått Cannondale att ändra sig / varför envisade C att ha kvar AI så länge? Varför har knappt någon tillverkare dropped chainstays längre, vilken lösning har man istället?

”The AI offset allows Cannondale to design bikes with shorter chainstays while still accommodating wide tires.”

Jag svarade väl precis på den frågan: frandrevet sitter längre ut nuförtiden som ger mer däckutrymme.

Är det en CX eller gravel? Känns varken som med drickaställ, ajråram och trång mellen benen.
Gravel körs väl på 2" MTB-däck numera? Som CX ett hån mot de gamla SuperX man brukade bli rädd för.

Är det en CX eller gravel? Känns varken som med drickaställ, ajråram och trång mellen benen.
Gravel körs väl på 2" MTB-däck numera? Som CX ett hån mot de gamla SuperX man brukade bli rädd för.

Det är en grus-rejs-cykel. Gamla modellen SuperSix Evo SE fanns/finns i både gravel och CX utförande, även om den kanske inte är precis nån av både. Funkar dock riktigt bra som snabb gruscykel.

Det är en grus-rejs-cykel. Gamla modellen SuperSix Evo SE fanns/finns i både gravel och CX utförande, även om den kanske inte är precis nån av både. Funkar dock riktigt bra som snabb gruscykel.
Vad är rejsigt med smala däck? Common knowledge är ju att det är graveldäcken som är problemet. MTB-däcken har bättre casing och går bättre (snabbare).

Vad är rejsigt med smala däck? Common knowledge är ju att det är graveldäcken som är problemet. MTB-däcken har bättre casing och går bättre (snabbare).

Hmm, tänkte att skriva att förra modellen van Unbound 2024 med snabbaste tiden någonsin. Men läste just nu att vinnaren hade sätt på så breda däck som gick: 29 x 2.1" Terreno Dry fram och 700c x 44mm Mezcal bak. Då är det riktigt konstigt att nya modellen inte har mer utrymme. Troligtvis var ramen redan designat mer än en år innan. Verkar dumt ändå.

Okej kanske lite hårt att rata den helt pga däckstorlek men rent krasst kommer just det förpassa modellen till historiens sopptipp med stor sannolikhet. Kolla på trek chekmate som i allt verkar vara en toppen cykel förutom att den inte fixar stora däck. Den modellen kommer uppdateras eller ersättas av en ny modell så fort Trek kan då nuvarande inte säljer.

Lägre och bredare BB.

1739352527718.webp

1739352592334.webp

Lägre och bredare BB.

Visa bilaga 751902
Visa bilaga 751903

Dock lite konstigt att jämföra den med gamla SuperX. Geometrin av nya SuperX är till millimetern identiskt med SuperX Evo SE.

Sen är AI bättre på alla sätt än nya lösningen, förutom att det är jobbigt att AI är Cannondale-specifik. Kedjan blir med skevt på lättaste växlar med nya kedjelinjen (även om det inte är så dåligt som på mtb med nya 55 mm).

Dock lite konstigt att jämföra den med gamla SuperX. Geometrin av nya SuperX är till millimetern identiskt med SuperX Evo SE.

Sen är AI bättre på alla sätt än nya lösningen, förutom att det är jobbigt att AI är Cannondale-specifik. Kedjan blir med skevt på lättaste växlar med nya kedjelinjen (även om det inte är så dåligt som på mtb med nya 55 mm).
Jag har personligen inga problem med Ai. Det var smidigt att bygga nya hjul eftersom ekrarna är lika långa och ska spännas lika hårt, blir ett styvare hjul. Inte heller jättejobbigt att disha om ett befintligt hjul.

Jag har personligen inga problem med Ai. Det var smidigt att bygga nya hjul eftersom ekrarna är lika långa och ska spännas lika hårt, blir ett styvare hjul. Inte heller jättejobbigt att disha om ett befintligt hjul.

Jag trodde att jag skulle behöva disha hjul, men jag hittade fina AI hjul med rabatt till min Evo SE. Om som tur hittade jag en begagnad SuperX till min son med trasiga nav och bodylager så att jag kunde flytta originalhjul till sonens cykel.

Enda nackdel i praktiken är att hälen av högerskon kommer mycket nära kedjestaget. Ingen problem med de (för) stora q-factor av Cannondales vevarmarna, men jag skulle gärna har mindre q-factor. Idealt har varit 3 eller 4 mm AI isf 6 mm.

Den här videon fick mig att fundera på det här med stora däck. Dylan vann inte Unbound men persade och rullade in som 10:a vilket vara hans bästa placering. Detta är då även grund för min kritik mot att Cannondale tar fram en racemodell som känns en smula förlegad.

Senast ändrad:
Den här videon fick mig att fundera på det här med stora däck. Dylan vann inte Unbound men persade och rullade in som 10:a vilket vara hans bästa placering. Detta är då även grund för min kritik mot att Cannondale tar fram en racemodell som känns en smula förlegad.
Antar att det är en avvägning mellan flera saker, så som q-faktor, kedjestag och sist men inte minst tror jag att det är möjligheten till 2x som är största anledningen till att man inte går bredare.
Vet inte om det finns någon cykel som har 2x och stöd för mer än 50 mm däck bak?

2x är ju inte heller modernt längre, så nästa modell kanske blir 1x med 60 mm däck.

Senast ändrad:
Vet inte om det finns någon cykel som har 2x och stöd för mer än 50 mm däck bak?

De flesta gravelbikes går ner till max 47 mm eller 45 mm när man går från 1x till 2x. Propain Terrel är de enda jag har sett som tar 50 mm med 2x, men den har långt kedjestag med 435 mm.

Ser riktigt fin (och snabb) ut! Vilken hysteri med däckdiskussionen. Över 50mm har jag ingen förståelse för mer än att det är kul om de går. Jag har kört 2.1” på min hoj och jo det kan vara kul, men för mig (ren amatör) har det aldrig rullat snabbare än min sweetspot på ca 40mm. Oavsett underlag bortsett från riktigt stök, men där jar iaf jag inget att göra med en gravelhoj. Lufttrycket är ju grejen både för rullmotstånd, grepp och komfort. Enorm skillnad på några psi upp/ner. Det är min erfarenhet.
Men trenden på tävlingar går ju mot mera stök och även vid nöjesåka är det trevligt att kunna binda ihop grusvägar med lite stigar och skogsvägar. Dessutom lär det rullla lättare.

Jag har inte koll på q-faktorn på t ex FELT Breed men den kommer ju med 2x som standardmodeller. Vill man knö in +däck och 2x får man möjligen ta lite längre kedjestag.
Någonstans på vägen går det ju över till en äventyrscykel istället för en snärtig gruscykel. Felt Breed t ex är väl precis på gränsen.

Riktigt högt BB på den där. Vill man sitta så högt på en renodlad grushoj. Med 48mm däck hade man kunnat sänka BBt med 20mm och ändå ha OK markfrigång.

Riktigt högt BB på den där. Vill man sitta så högt på en renodlad grushoj. Med 48mm däck hade man kunnat sänka BBt med 20mm och ändå ha OK markfrigång.

20 mm är väl mycket. Många andra har 75 mm. Några har 80 mm, som fortfarande borde funka även med 40 mm däck. SuperSix Evo SE var också tänkt som CX cykel. Då måste man har hög BB. Men på en så dyr cykel som nya SuperX kan man förvänta sig att allt är optimaliserad till ändamålet, som är gruscykling.

Jag tycker att min Evo SE har för högt BB (annars tycker jag att geometrin är perfekt). Jag byte till 175 mm vevar för att vinna hela 2,5 mm. Nu känns det lite bättre.

Men trenden på tävlingar går ju mot mera stök och även vid nöjesåka är det trevligt att kunna binda ihop grusvägar med lite stigar och skogsvägar. Dessutom lär det rullla lättare.
Sant. Jag var nog väldigt subjektiv där😂. Nöjesåka i min värld är asfalt för att binda ihop gruspartierna. Mer asfalt än grus där jag bor (tyvärr). Då vill jag ha så lättrullat som möjligt däremellan och mina högst ovetenskapliga tester har visat att i valet mellan 2.1” och 38-40mm rullar det senare snabbare vid samma ansträngning. Behöver köra med så pass lågt tryck vid 2.1” för att få fördelarna att glänsa att det blir segt på asfalt, men på grus upplever att jag kan köra mer aggressivt med mer däckvolym helt klart. Snabbare överlag - nej. Men mina rundor är alltså på mixat underlag asfalt / grus.

20 mm är väl mycket. Många andra har 75 mm. Några har 80 mm, som fortfarande borde funka även med 40 mm däck. SuperSix Evo SE var också tänkt som CX cykel. Då måste man har hög BB. Men på en så dyr cykel som nya SuperX kan man förvänta sig att allt är optimaliserad till ändamålet, som är gruscykling.

Jag tycker att min Evo SE har för högt BB (annars tycker jag att geometrin är perfekt). Jag byte till 175 mm vevar för att vinna hela 2,5 mm. Nu känns det lite bättre.
20mm kanske är att ta i men min custom titan all-road har 73mm drop, kör 650b 48mm däck vilket resulterar i BB höjd på 261mm enl ritning.

Kanske i lägsta laget på min cykel men det är skönt att sitta "i" cykeln och inte "på" cykeln i stök. 67mm känns som en kompromiss ej värd att ta.

Gravel och användning av gravelbike på mtb långlopp, där det passar och är tillåtet.
Är det tillåtet med bockstyre på några MTB-tävlingar? Trodde det var förbjudet även på långlopp.
Har ingen aning om ifall graveltävlingar har utvecklats till att bli mer tekniska. Det har väl bara varit en tävlingsgren i några år.

Antar att det är en avvägning mellan flera saker, så som q-faktor, kedjestag och sist men inte minst tror jag att det är möjligheten till 2x som är största anledningen till att man inte går bredare.

2x är ju inte heller modernt längre, så nästa modell kanske blir 1x med 60 mm däck.
Jag tror du måste förstå att själva grejen är sällan cykeln, utan cyklisten.

Ps: det var väl 10+ år sedan cykelcrossar kom utan hål för flaskhållare? Det är ju bara en korkad take att inte ha dom.

Jaha nu väntar vi bara på caad14 då:)

Är det tillåtet med bockstyre på några MTB-tävlingar? Trodde det var förbjudet även på långlopp.
Har ingen aning om ifall graveltävlingar har utvecklats till att bli mer tekniska. Det har väl bara varit en tävlingsgren i några år.
I Sverige är det inte tillåtet på lopp som är registrerade som mtb-lopp.På Cykelvasan är det ok i motionsklass. I USA blir cyklar med bockstyre och fjädring populärt på många långlopp som setts som mtblopp.

Jag tänker att det finns ett brett spektrum av gravel. Fin-grust till bära-cykeln-grus. När jag kikar på brittiska grusvideos, så känns dessa geggiga vägar ofta mer lämpade för MTB, med feta, stora och glesa dubbar. Själv finåker jag helst. Då krävs inte samma utrymme för herrejösses däck.

Tillbaka
Topp