[Artikel] Ny SuperX från Cannondale

På fint till hyfsat grus känns 45mm tillräckligt, men jag håller med om att det verkar lite dumt att släppa en ny cykel som inte tar liiite bredare däck än så nu år 2025. Det finns ju inga direkta nackdelar med några millimeter bredare däcksutrymme direkt (om man får till övriga mått, men det verkar ju inte omöjligt direkt).

På fint till hyfsat grus känns 45mm tillräckligt, men jag håller med om att det verkar lite dumt att släppa en ny cykel som inte tar liiite bredare däck än så nu år 2025. Det finns ju inga direkta nackdelar med några millimeter bredare däcksutrymme direkt (om man får till övriga mått, men det verkar ju inte omöjligt direkt).
Har du något exempel på någon cykel som tar större däck än så, med 2x och kedjestag <430? Hade varit kul att kolla hur dom löst det.

Over there inte helt ovanligt att de konverterar XC-cyklar till gravels för att få in de däck de vill ha och även kunna köra med dämpning. Vad jag kan se är mellanvästerns grusvägar steniga av attan.

Over there inte helt ovanligt att de konverterar XC-cyklar till gravels för att få in de däck de vill ha och även kunna köra med dämpning. Vad jag kan se är mellanvästerns grusvägar steniga av attan.
Cannondale har ju Topstone med lefty om man ska köra mer rowdy äventyr. Den tar dock bara 700x45 eller 27,5x2,1, men med 6 mm fritt så det går att klämma i lite till.

För att bli tydlig. Det är inte för maximal bredd jag argumenterar för generösa gravel-ramar eller monstercrossar utan därför att lätta XC-däck är bättre. Större komfort och punkasäkerhet kommer som bonus.

Senast ändrad:
Bättre vet jag inte, men Thunder Burt är riktigt lätta och rullar bättre än man kan tro på asfalt. Utmärkt däck på grus, dock inte supertåliga.

Thunder Burt är riktigt lätta
Inte nuförtiden tydligen, för enl R2 väger de hela 585g
mina äldre, från 2018, var däremot >120g lättare
ThunderBurt_2_1.webp

Jag undrar fortf vad det finns för snabba, och gärna lätta, XC-däck i ~55mm som är bättre?

Inte nuförtiden tydligen, för enl R2 väger de hela 585g
mina äldre, från 2018, var däremot >120g lättare

Jag undrar fortf vad det finns för snabba, och gärna lätta, XC-däck i ~55mm som är bättre?
Jag är också lite nyfiken på detta. Det verkar har blivit någon slags internet-sanning att Raceking är snabbare än alla grusdäck. Men det enda jag egentligen kan hitta som källa till påståendet är anekdoter och Dylans tester i lab.

Här är ett test som säger det motsatta:
1739605646484.webp

1739605262257.webp

Om någon har fler tester på MTB vs grusdäck att dela med sig av så vill jag gärna se dessa :)

Jag är också lite nyfiken på detta. Det verkar har blivit någon slags internet-sanning att Raceking är snabbare än alla grusdäck. Men det enda jag egentligen kan hitta som källa till påståendet är anekdoter och Dylans tester i lab.

Här är ett test som säger det motsatta:
Visa bilaga 752349

Visa bilaga 752346

Om någon har fler tester på MTB vs grusdäck att dela med sig av så vill jag gärna se dessa :)

Tillbaka
Topp