Elcykel till flickvännen - Vad är rimligt?

Tjena!
Är ute efter en el-cykel som flickvännen kan använda främst för pendling till jobbet men också för allmänt bruk inom staden. Jag har aldrig riktigt satt mig in i el-cyklar så jag känner mig lite på djupt vatten, speciellt då priset sticker iväg lite högt som det kan göra med el-cyklar. Beslutsångesten är igång på 110% då den enda elcykeln jag cyklat på är mammas sketna Biltema som är 6+ år gammal!
Jag förstår att man helst ska satsa på ett känt märke när det kommer till motorer, hört mestadels gott om Bosch t.ex.
Som jag har förstått så vill man helst ha batteriet på ramen och inte därbak, eller är positioneringen inte så viktig så länge man har en bra motor?

Så frågan är, hon har lagt en budget på max 30k men jag undrar om hon kan komma undan med något billigare och inte offra så mycket komfort.
Några av hennes krav:
Mittmotor är att föredra då de flesta säger att det hjälper mer i långa backar
Den måste ha en framkorg eller åtminstone vara kompatibel för att sätta dit en framkorg (läste att det kunde vara lite bökigt med vissa modeller?)
Det ska vara en stadscykel, framdämpare var hon neutral för.
Den måste vara behaglig att kolla på, helst lite elegant i formen.
Helst ha så lång batteritid som möjligt, minst 400Wh.

De jag har kollat på nu är:
Batavus Torino LX E-Go

Det är denna cykeln jag lutar mest åt, då den har en Bosch-motor, mittmotor, styrlås och walk assist.

Batavus Torino E-Go LX
Lite billigare variant av den ovan, ingen walk assist och motor fram.

EcoRide Ambassador 4
Aldrig hört talas om märket men den verkar ha en del smarta funktioner + rem (+2000kr) som ska minska underhåll. Däremot är standardvalet frammotor, om man vill ha mittmotor så får man lägga till 7000kr!

EcoRide Ambassador 3
Ännu en från ecoride men verkar lite billigare med mittmotor. Ingen rem däremot.

Trek District+ 1C Lowstep
Välkänt märke med bra motor(?), walk assist och tycker den ser rätt nice ut allmänt.

Tunturi E-FORTE
Okänt märke, Yamaha-motor mittplacerad, 500Wh batteri. Ingen korg men det kanske kan gå att fixa efteråt?

Momas Balance
Okänt märke, okänd motor. Detta var hennes förslag då den hade hög batterikapacitet, bra effekt och mittmotor. Inga smarta funktioner men priset är också mycket lägre än de andra. Något att ha eller är det riskfyllt?

Hoppas någon kan hjälpa mig välja ut något som passar för jag har ingen aning om vad som är prisvärt och vad man ska fokusera på.
Om ni har några andra tips på modeller eller några fina deals så uppskattas allt som delas!

Som du säger så är mittmotor att föredra då man kan dra nytta av cykelns växlar, motorn har ju ett optimalt varvtal och en navmotor får inte ut kraften om den snurrar för långsamt.
Batteriets placering handlar lite om tycke och smak, ju längre ner batteriet sitter, ju lågre tyngdpunkt får cykeln vilket gör den mer lättcyklad. Å andra sidan kan ett batteri på pakethållaren vara enklare att ta av och på då man inte behöver böja sig ner lika mycket. Jag hade valt batteri i ramen då det inte är så besvärligt och man får inga begränsningar i vad man kan montera på pakethållaren.

Jag vet inget om Batavus men cykeln verkar bra. Navväxlar gör ju att kedjan inte slits så mycket så remdrift är kanske inte så stor fördel egentligen, så länge som man kommer ihåg att olja in kedjan med jämna mellanrum.

Ecoride är ett svenskt märke och har funnits i 15 år så de är en seriös tillverkare och kan absolut vara ett alternativ.

Kan man meka med hojar, alt lära sig. Finns det alltid anledning att titta på begagnat. För här finns det möjligheter att köpa kvalitet, utan att bränna plånboken.

Jag köpte en till sambon för några år sedan. Jag ville hålla det enkelt och hyfsat billigt så det blev en singelspeed med navmotor. Har funkat över förväntan, även om det är rätt backigt där vi bor.

Batavus- och Trek-exemplen har Bosch klenaste mittmotor med vridmoment på bara 40 Nm.
EcoRide Ambassador 3 och Tunturi har enligt specifikationerna Shimano Steps E5100 som är starkare med 50 Nm, vilket bör göra skillnad i uppförsbackar.

Om man ibland vill cykla fortare än de max 25-27 km/h som en laglig elcykel ger stöd för, eller ibland cykla utan tillkopplad motor för att spara på batteriet, är det bra om motorn i sig ger minimalt extra trampmotstånd. Hur motståndet är i Shimano Steps E5100 jämfört med Bosch Active Line känner jag inte till, men åtminstone Bosch har ett försumbart motstånd. Min Cube touringcykel med Bosch Active Line Plus (50 Nm) och utanpåliggande växlar (Deore XT 11 sp) funkar lika bra som en liknande cykel utan motor i alla hastigheter även när motorn är frånkopplad.

Jag rekommenderade en Batavus till en kollega för en tid sen och hon är supernöjd. Det kan vara de små detaljerna som gör det, på den cykeln kunde man låsa styret i rakt fram-läge med ett enkel handgrepp och det gör cykeln, med lastad korg, väldigt mycket enklare att hantera när den är parkerad.

Blev nedan cykel till min sambo, än så länge verkar hon nöjd. Klarar ca 5mil på tour läget med cykelvagn bakom med 2 barn i. Blir förhoppningsvis mer testande i sommar :)

Blev nedan cykel till min sambo, än så länge verkar hon nöjd. Klarar ca 5mil på tour läget med cykelvagn bakom med 2 barn i. Blir förhoppningsvis mer testande i sommar :)

Ser bra ut. Prisvärd cykel med relativt bra komponenter.

Min flickvän valde en Batavus Zonar. Kanske lite sportigare stuk än vad du tänkt, men den känns väldigt vettig. Inga konstiga lösningar, allt verkar vara vettiga prylar av schysst kvalitet tycker jag som sköter underhållet, och den känns väldigt bra att cykla på tycker jag när jag tjuvlånar den ibland.

Edit: Nu såg jag att tråden var lite halvgammal, antar att det kanske redan köpts cykel.

Tillbaka
Topp