Mtb semester med familjen

mxjolle

Medlem
Hej!

Snart dags för mtb semester med familjen.
Blir lite Leksand, Säffsen och ev Örebro (Nora) på vägen upp.

Vilka verktyg etc kan vara bra och ha med på resan och vad kan vi skippa? Känns som om man vill ha med allt men räcker med det lilla.

Förutsättingar:
HT 29" med slang
FS 29" med tubless
24" slang
20" slang

Tänkt ta med:
* Pump
* Dämparpump
* Däcktrycksmätare
* Insexnycklar
* Biltemas cykelverktygslåda med lite alltiallo
* Kedjelåstång
* Slang 29"
* Tubless vätska (och ventiler?) 29"
* Däcklagning aka korv?
* Slang 24"? Troligen..
* Slang 20" skippar vi..
* Babywipes
* Kedjevaxoljesmörja
* brakeclean?
* isopropanol?
* kallavfettning eller kedjetvättmedel.
* diverse trasor
* hink, svamp, borste, trasor etc

Inget cykelstöd/servicestöd planerat. Finns det något bra smidigt? 29"arna har hål i vevpartet som skulle kunna funka för ett sådant stöd.

Något glömt eller bättre tips?
Tack på förhand.

Lastning ej komplett.. men alltid roligare med en bild.

1000005060.webp

Senast ändrad:
Extra bromsbelägg till de cyklarna som går hårdast / har tyngst cyklist
T25 torx till bromsskivor om 6 bults, alternativt centerlock verktyg.
Extra kedjelås
Lagom stor skiftnyckel för att kunna böja tillbaka skivor och växelöron
Extra växelvajer, pluppar och lämplig avbitare för att kunna kapa vajern.

Isopropanol och brake clean hade jag skippat.
Avfettning hade jag också skippat. Finns att köpa på valfri mack om behovet verkligen dyker upp.

Sen hade jag skippat tubeless gucka och ventiler och bara kollat så det finns vätska i som inte torkar ihop. Istället tagit med slang i nödfall. Och man kan alltid fråga i närmsta cykelbutik efter en skvätt gucka vid behov :)

Nu utgår vi från att man är borta typ en vecka inte en månad.

Jag hade tagit med slangar i alla storlekar och bromsrengöring. Avfettning och wipes har jag personligen ingen nytta av.

Torx ja och så får man kolla att man inte har vanligt skruvhuvud någonstans. Tex broms pads. Tång för saxsprint?

Har man otur kan man behöva lufta bromsarna också.

Jag hade tagit med slangar i alla storlekar och bromsrengöring. Avfettning och wipes har jag personligen ingen nytta av.

Torx ja och så får man kolla att man inte har vanligt skruvhuvud någonstans. Tex broms pads. Tång för saxsprint?

Har man otur kan man behöva lufta bromsarna också.

Wipes är bra att torka av kedjan med tänker jag? Jag ser till att kedjorna är topp noch👌 och lämnar ev avfettningen hemma.

Hmm, jag tänker att det ska mycket till med punka för en ganska ordentlig/försiktig 4,5åring. Å andra sidan, vid eventuell punka kommer jag ändå vilja byta slang på sikt..
Ja fast 30kr är en billig försäkring mot sur 5åring som inte kan cykla mer pga häftstift i däcket. Jag har ett kit liggandes i bilen över tid, tar aldrig med extra slang till barnens cyklar

Vi cyklar mest i bra väder hemma men har tagit med ass savers på semestern och de användes i alla fall ett år.

Mycket grejor blir det när SUP och annat också ska med

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp