Racer/styre inför Vätternrundan

agwa00

Medlem
Jag är sugen på att köra Vätternrundan för första gången nästa år, men är osäker på cykel.
Jag har idag en Nishiki Racerhybrid med rakt styre. Köpte en begagnad Bianchi racer med bockstyre i höstas, men upplevde att jag inte nådde bromsarna och växlarna ordentligt när jag höll på ovansidan. Kanske för stort styre? Men kände mig i alla fall inte bekväm med bock så jag sålde den vidare.
När jag kikar på folk som tränar, bilder etc ser jag endast bockstyre. Finns det någon fördel med detta? Tänker på hållning, vindmotstånd etc när man ska cykla över 30 mil.

Dels handlar det om att ducka vind, det gör man dåligt med rakt och vanligtvis rätt brett, rakt styre. Dels är positionen vilsam och kraftgenererande, även om en del racercyklister ser litet obekväma ut. Dels är blott möjligheten att kunna byta handposition bra. Sen är det bara så att bockstyre följer med en racer, hihi!

Bilagor

• Cykel m ramväska o bockstyre ok år.webp
    Cykel m ramväska o bockstyre ok år.webp
    130.4 KB · Besök: 72
Dels handlar det om att ducka vind, det gör man dåligt med rakt och vanligtvis rätt brett, rakt styre. Dels är positionen vilsam och kraftgenererande, även om en del racercyklister ser litet obekväma ut. Dels är blott möjligheten att kunna byta handposition bra. Sen är det bara så att bockstyre följer med en racer, hihi!
Cyklade 11 mil på min Nishiki häromdagen, gjorde rätt ont i händerna de sista milen, så jag förstår det där med byte av handposition!
Vet du hur det fungerar med storlek på bockstyre? I och med att jag inte nådde att bromsa när jag höll uppepå

Cyklade 11 mil på min Nishiki häromdagen, gjorde rätt ont i händerna de sista milen, så jag förstår det där med byte av handposition!
Vet du hur det fungerar med storlek på bockstyre? I och med att jag inte nådde att bromsa när jag höll uppepå
Det finns olika ”djupa” bockstyren, men jag misstänker snarare att (om du har relativt normala kroppsproportioner) cykeln var för stor eller åtminstone styrstammen för lång.

Det finns olika ”djupa” bockstyren, men jag misstänker snarare att (om du har relativt normala kroppsproportioner) cykeln var för stor eller åtminstone styrstammen för lång.
Cykeln var en XS för mig på 157cm, så inte för stor, styrstammen har jag dock inte koll på. Skulle vilja påstå att jag har hyfsat normala kroppspositioner, så funderar på att gå till en cykelbutik bara för att testa andra bockstyren. Skulle heller inte vilja påstå att jag har extremt små händer.

Här en bra artikel angående bockstyre och olika handpositioner:
Ingen når bromsarna från alla positioner
Toppen, tack!
Att tillägga är att jag, förutom att bromsa, även hade svårt att växla from ”The Hoods”, fingrarna nådde helt enkelt till knappt mitten av bromsen, helt enkelt för högt upp för att det ska gå att pressa. Det gick såklart från ”The Hooks”, men som ovan bockanvändare kändes det väldigt obekvämt.

11 mil är ju toppen. 🙏 Tror du har vinnarskalle! Många tramsar ju runt med hojar i 100-tusen kronors-klassen. Vore det inte kul att göra din egen grej? Jag minns samen som glatt hojade runt med en gammal herrcykel och radioapparat i cykelkorgen.
När man hojar på en racer har man mycket litet användning av armarna, eller egentligen inget annat än benen. På en mer vanlig cykel är det inte riktigt så. Tycker inte du har stor vinst i att sätta bockstyre på befintlig cykel, även om jag inte kan så mycket om den. Börja från början, med ramen och sadelhöjden, så att du bekvämt sitter still och når styret utan att töja och spänna dig; armarna 90 grader eller mer, och avslappnade.

Denna är absolut inget fartmonster, men ser snygg ut och har vad som behövs. Fråga gärna säljaren om kroppslängd, benlängd and what have you. https://www.blocket.se/annons/stock...peedster_28tum_20_vaxlar_ram_46_cm/1212008974

Tillägg: Cykelskor och pedaler med klossar som håller fast skorna är också en stor skillnad.

Senast ändrad:
11 mil är ju toppen. 🙏 Tror du har vinnarskalle! Många tramsar ju runt med hojar i 100-tusen kronors-klassen. Vore det inte kul att göra din egen grej? Jag minns samen som glatt hojade runt med en gammal herrcykel och radioapparat i cykelkorgen.
När man hojar på en racer har man mycket litet användning av armarna, eller egentligen inget annat än benen. På en mer vanlig cykel är det inte riktigt så. Tycker inte du har stor vinst i att sätta bockstyre på befintlig cykel, även om jag inte kan så mycket om den. Börja från början, med ramen och sadelhöjden, så att du bekvämt sitter still och når styret utan att töja och spänna dig; armarna 90 grader eller mer, och avslappnade.

Denna är absolut inget fartmonster, men ser snygg ut och har vad som behövs. Fråga gärna säljaren om kroppslängd, benlängd and what have you. https://www.blocket.se/annons/stock...peedster_28tum_20_vaxlar_ram_46_cm/1212008974

Tillägg: Cykelskor och pedaler med klossar som håller fast skorn är också en stor skillnad.
Ja 11 mil var det längsta jag cyklat, och det kändes i framför allt axlar, nacke och händer!
Får kika mer på sittposition, har hört om bikefit, men att det även är väldigt dyrt och inte behöver vara nödvändigt.
Tyvärr kan jag inte lägga ut pengar på en cykel just nu, bor dessutom i Göteborg. Men tack för tips!

Tillägg: Cykelskor och pedaler med klossar som håller fast skorna är också en stor skillnad.
Herregud. Mycket märkligt i detta svar. Men väljer att endast kommentera cykeln; kapar du en nolla på priset så känns den väl prisvärd.

@agwa00 - Gällande svårigheter att nå reglagen så kan dessa justeras för att hamna närmare styret, vilket underlättar för mindre handstorlekar.
Följande filmer bör kunna ge ett hum om hur du kan justera dina reglage:

Försök att prova lite olika, så att du hittar vad som passar just dig.
Många moderna bockstyren har kort reach och låg drop. Det passar många motionärer. Man kan komplettera med en kortare styrstam för att nå ännu bättre. Sedan är det även en vanesak. Med bättre rörlighet och styrka, så känns det bättre.

Toppen, tack!
Att tillägga är att jag, förutom att bromsa, även hade svårt att växla from ”The Hoods”, fingrarna nådde helt enkelt till knappt mitten av bromsen, helt enkelt för högt upp för att det ska gå att pressa. Det gick såklart från ”The Hooks”, men som ovan bockanvändare kändes det väldigt obekvämt.
Det finns andra system än Shimanos som har betydligt smidigare växelfunktion...

Vill du variera handposition så är det bra att införskaffa barends till ditt raka styre. Jag har kört en vätternrunda med rakt styre och barends och det gick ypperligt.

Jag skulle inte byta från rakt till bock, eller tvärt om, om jag inte älskade allt annat med cykeln. Det innebär ju byte av reglage, och det blir fort ganska dyrt även om allt är relativt.

Bock kanske inte alls är vad du önskar när du vardagscylar, det låter ju inte så. Ett rakt smalare styre är kanske en bättre ide, eller barends som nämnts, både och, eller ett sånt 'touring' som har dubbla möjligheter, ser ut lite som en åtta.

Lite 'adaptionsvärk' får man räkna med, sen borde det ge med sig. Det har det gjort för mig. Jag har i och för sig inte kört mer än 10 mil som längst.

Får man inte ha pinnar eller båge borde man väl inte få ha barends monterade som korta pinnar heller? Hade inte alls koll på de reglerna. Inget som nått mig som inte cyklar vättern på sub 2 ☺️

En sådan konfigurering hamnar troligtvis under förbudet om tempo/triathlon eller extra bågar.
Dessa är ju inte längre barENDS då de inte är placerade på ändarna av styret.
Jag tänkte på små barends som är placerade på änden av baren. Nedan två exempel på detta. Varav ena exemplet kört vätternrundan och andra kört breveter. Tror att båda är OK vid vätternrundestart.
20250703_172636.webp
20250703_172606.webp

Jag tänkte på små barends som är placerade på änden av baren. Nedan två exempel på detta. Varav ena exemplet kört vätternrundan och andra kört breveter. Tror att båda är OK vid vätternrundestart.Visa bilaga 778067Visa bilaga 778068
Hur monteras dessa på? Skulle du vilja länka till de du har? Många barends verkar vara sådana man sätter på runt styret, vilket då kräver ett helt runt styre.

Jag tänkte på små barends som är placerade på änden av baren. Nedan två exempel på detta. Varav ena exemplet kört vätternrundan och andra kört breveter. Tror att båda är OK vid vätternrundestart.Visa bilaga 778067Visa bilaga 778068
Ja, dessa är orekommenderat tillåtna. Kommenterade den specifika konfigurationen från Goesta.

Jag utgår från att vätternrundans ledning ämnar åt att med reglerna undvika följande:
1751658782477.webp

Plus oorganiserade klungor, ett hundratal klung-hitlers som tycker att deras "elit"-klunga har förtur framföra alla andra, samt nattcykling.

Barends fastnar lätt i exempelvis en vindjacka, när man passerar någon, och sen är dagen förstörd för kanske rätt många. Sätter man dem i mitten skulle jag nog kalla dem tempobågar, skulle inte ni göra det också?
Kör du med grejor du är van vid, med litet proffshjälp för att minska värken, eller fråga om du får låna en riktig racercykel att prova. Eller chansa! Det här är ju inga jättepengar, och eventuellt prutbart pris:

Den här är från ett mer känt märke, men det känns som om den varit med ett tag:

Örebro-cykel, finns även i XS. Inga mästarkomponenter, men håller väl ett varv runt sjön kan tro.
...Finns en snutt om när minister Johan Pehrsson lämnar in en antik cykel. Överlag en härlig och välfylld sajt!

Har precis köpt mig min Nishiki då jag även vill ha en för stadscykling och cykelsemester, så har i nuläget inte råd med ännu en cykel.
Märker att det är klurigt att hitta begagnade cyklar i XS, finns ofta 165cm+, alternativt långt bort geografiskt, har dessutom inte bil. Men kanske börjar med att gå till en butik för att provköra olika racers.
Borde väl även gå att kontakta arrangörerna för Vätternrundan och höra vad dom säger angående barends.

Det är väl ganska vanligt att de minsta storlekarna på cyklar inte är tillräckligt små.

Sedan när det kommer till att använda själva reglagen. Jag har väl vad jag tror är normalstora händer för en man och jag tycker vissa bockstyre-reglage är i största laget. Så jag kan tänka mig att för en mindre person kan det bli problem. Det är inte alltid reach-justeringen går att få till så bromsverkan blir optimal.

Dock kommer reglage i olika former och vissa finns t.o.m i en mindre storlek. Det kan ju vara värt att jämföra olika märken och serier. Dvs åtminstone jämföra SRAM och Shimano och se vad som känns bäst. Reglage för fälgbroms kan också vara något nättare vilket kanske blir bekvämare om man har små händer.

Som andra påpekar så finns det ju mindre styren och styrstammar man kan byta till vilket också kan göra det lättare. Samt vinkel på styre och placering av reglagen kan göra stor skillnad.

Borde väl även gå att kontakta arrangörerna för Vätternrundan och höra vad dom säger angående barends.
Står ju ganska tydligt att barends är tillåtna:
"Vi rekommenderar att använda det vanliga så kallade bockstyret. Barends rekommenderas inte, då de kan leda till ihakning och olyckor."

Tillbaka
Topp