Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Hojta till om du är intresserad av en Ergobrain. Förra ägaren hade den igång, jag har aldrig brytt mig om att försöka sparka igång den.
uhm... sorry, jag vet inte riktigt vad jag skulle ha för nytta av en sån riktigt ;) har ju Garmin. om jag inte vill ha den på styret så har jag en klocka också...

Stål!
Ser att den saknar lödda fästen för växelreglagen, sånt kom lite senare. Tidsmässigt passar ju Campas Nouva/Super Record. Ergo-grupperna finns ett fåtal i blankpolerat utförande som rent estetiskt kan vara mer tilltalande
Den har en liten pålödd metallbit där en hållare kan fästas / skruvas runt röret och jag har hållaren som har suttit där, så det finns möjligheter att lösa det.

Stål!
Färdig. Typ. En pakethållare ska det bli. Och nån fancy ringklocka i mässing, sådär tufft monterad på sidan av stammen. Kanske ett schysst dubbelstöd också.
1000001937.webp

Stål!

Du är inte ensam!
Jag har så klart hunnit snegla lite på olika lösningar och Berthoud-reglaget är ju definitivt mest elegant. Tyvärr verkar det inte som att dom tillverkar det längre dock. Co-motion hade också varit ett alternativ och verkar vara det som är mest poppis.

Stål!
Hej,

Nytvättad stålis inför en runda senare i em/kväll.

Jag har lite problem med att 2 ekrar i bakhjulet skruvar upp sig själva efter ca 10 mil. De sitter på motsatt håll på fälgen kan man säga.
Jag skruvar åt dom tills det ”plongar” lika fint som övriga ekrar men behöver göra något annat eftersom det uppenbarligen inte funkar… hjulet är lite skevt när jag börjar men blir rakt när jag är klar så då borde jag inte dra åt mer eller?
Tipps önskas tack!
IMG_1966.webp

Stål!
Hej,

Nytvättad stålis inför en runda senare i em/kväll.

Jag har lite problem med att 2 ekrar i bakhjulet skruvar upp sig själva efter ca 10 mil. De sitter på motsatt håll på fälgen kan man säga.
Jag skruvar åt dom tills det ”plongar” lika fint som övriga ekrar men behöver göra något annat eftersom det uppenbarligen inte funkar… hjulet är lite skevt när jag börjar men blir rakt när jag är klar så då borde jag inte dra åt mer eller?
Tipps önskas tack!Visa bilaga 775796
Har du testat @HåkanC :s utmärkta husmorstips/mantra, han skrev senast om det här ("att belasta ekrarna över sträckgränsen")?

Stål!
Tipps önskas tack!
Gissningsvis är alla ekrar för svagt spända, även när hjulet är rakt.
Har du ngt annat hjul där ekrarna inte skruvar upp sig som du kan jmf "plinget" hos ekrarna med?
(Det skall vara mer av "pling" än av "plong" när man knäpper med en nagel på en spänd eker)

Stål!
Testade en sån igår, riktigt trevlig att cykla på!
Betydligt bekvämare och stabilare än min CX från 2005.
Nån mer som testat eller sett den? Hur står den sig jämfört med annat i stål/gravel-fältet? =)

Denna är billigare, enklare men snyggare:
Vad tänker ni om den?

/Evert
Jättefina bägge och hade jag haft plats så skulle den nedre vara ett tänkbart köp.
Ramväxlar är schysst likaså fälgbromsar trots vad många påstår. Jag skulle jag haft den till att åka med i finväder (inga skärmar) både långt och kort men i princip olastad då jag redan har cyklar för touring och bikepacking.
Pendling och andra ärenden med lås (ej på ramen) iaf dom första åren när hemförsäkringen täcker förlusten.

Stål!
Transporthjälp sökes!

Impulsköpte en Bridgestone i en stad helt annan än min egen.
Någon som planerar att köra från Helsingborg till Linköping, eller närliggande ort?
Nappar ingen så kan frakt till Stockholm eventuellt också funka för mig.

Skicka gärna ett PM så kan vi snacka detaljer och göra upp ersättning.

mb1.webp

Objektet i fråga

Stål!
Funkar utmärkt! Nackdelen är väl just att man behöver en after-market-lösning om man vill köra bockstyre, men funktionsmässigt kan jag inte säga något negativt.
Jag har en cykel med Alfine-11 och bockstyre i början hade jag växelreglaget på ett "extrastyre" eftersom reglagets klamma inte passade på mitt bockstyre.
Men jag bytte till ett barend-reglage och förutom att det inte fanns ngn form av justering i barend-reglaget så har det fungerat utmärkt sedan jag monterade en inline-adjuster.
En liknande lösning borde väl finnas för Rohloff?

Stål!
Snälla någon köp denna Mason Resolution så jag slipper göra det! Storleken på detta exemplar är tyvärr lite i underkant för mig, även om jag skulle kunna hoja på den blir det antingen lite trista kompromisser med mycket setback och spacers eller lika aggressiv position som på kolfiberraketen jag redan har (och då blir den lite överflödig). Hade den varit en storlek större hade jag nog inte tvekat…

Stål!
Jag har en cykel med Alfine-11 och bockstyre i början hade jag växelreglaget på ett "extrastyre" eftersom reglagets klamma inte passade på mitt bockstyre.
Men jag bytte till ett barend-reglage och förutom att det inte fanns ngn form av justering i barend-reglaget så har det fungerat utmärkt sedan jag monterade en inline-adjuster.
En liknande lösning borde väl finnas för Rohloff?
Jodå, det finns många lösningar, men dom "eleganta" är generellt ganska dyra. Berthouds fina Rohloff-reglage t ex finns med klämma för bock. Har varit slut länge men ska tydligen vara på gång igen.

20c90e8651076bce63e0cbe513f3519f.jpg

Stål!
Nu blev man ju sugen på att bygga om min Surly igen. I vintras fick den dropper, rakt styre, dämpare och växlar--> dubbelt så dyr och hälften så rolig kan det summeras.

Har bara kört kolfibergaffel på min innan men stålgaffeln är ju så mycket snyggare att jag blir sugen på att klämma dit den. Och jag var nära att plocka av loggorna från gaffel och ram men orkade aldrig men nu blir man ju sugen igen.

Sen lyssnade jag på en podcaset med Cjell Moné som cyklat någon lång rutt med enbart coaster brake (fotbroms) lät bakåtsträvande roligt, tack och lov rätt jobbigt och fixa så jag står över.

Sen är jag ju också sugen på att testa fixie, helt utan bromsar. Går ju att vända på bakhjulet och sätta på ett drev på skivbromsfästet så det är enkelt - och lockande - och rätt billigt... Fast då får nog droppern sitta kvar för att ståcykla fixie är nog att likställas med utdraget självmord...

Alla dessa val och möjligheter med denna hoj...

Senast ändrad:
Stål!
Nu blev man ju sugen på att bygga om min Surly igen. I vintras fick den dropper, rakt styre, dämpare och växlar--> dubbelt så dyr och hälften så rolig kan det summeras.

Har bara kört kolfibergaffel på min innan men stålgaffeln är ju så mycket snyggare att jag blir sugen på att klämma dit den. Och jag var nära att plocka av loggorna från gaffel och ram men orkade aldrig men nu blir man ju sugen igen.

Sen lyssnade jag på en podcaset med Cjell Moné som cyklat någon lång rutt med enbart coaster brake (fotbroms) lät bakåtsträvande roligt, tack och lov rätt jobbigt och fixa så jag står över.

Sen är jag ju också sugen på att testa fixie, helt utan bromsar. Går ju att vända på bakhjulet och sätta på ett drev på skivbromsfästet så det är enkelt - och lockande - och rätt billigt... Fast då får nog droppern sitta kvar för att ståcykla fixie är nog att likställas med utdraget självmord...

Alla dessa val och möjligheter med denna hoj...
Jag har ju försatt mig i sitsen att jag har två. En xl och en L.
Jag vet inte hur det gick till. Men nu är det så.
En med växlar och en utan 🫠

Har nog tidigare nämnt att ditt SS bygge är en av mina favoriter, och att det är
Imponerande att få ner den så pass i vikt. Tror det är en del av det avskalade som gör det så roligt? En cykel som alltid är redo att användas

Dekalerna är lätt borttagna, jag körde hårtork och däckavtagare. Då var det gjort på några minuter 😁

Stål!
Det är överraskande roligt med oväxlat i skogen. Har ingen just nu och måste säga att jag saknar den. Ibland går tankarna på att plocka bort växlarna på min helstela, men har inte vågat än… Plus att den inte är i stål så det är väl lika bra att börja leta ram för nästa bygge då? 🥳

Stål!
Dum fråga som inte riktigt passar här men jag ska beställa det sista till min räcerstålis som jag försöker bygga ihop och jag lyckas inte hitta vad man ska ha för vajer till campa ramreglage som dessa. Någon som kan leda mig till rätt vajer?
s-l1200.jpg

/Aldrig haft växlar på cykeln

Tillbaka
Topp