Hur var din cykelträning idag?

Blev en riktigt skön fikarunda till Sigtuna. Kombination av långa transportsträckor genom förorterna med finfina landsvägar nordväst om stan. :-)

Skärmbild 2025-06-28 161348.webp

Samma 5-milare som de föregående två dagarna, men i dag fick räsern komma ut och leka. Det gick lite snabbare. Jag försökte snitta 30 km/h men det räckte bara till ca. 29,5. Kanske en annan dag att jag kan kapa drygt en minut så jag klarar det på 1h 40min. Om jag rakar benen kanske och inte behöver stanna till för att justera frambromsen... 😁

Sittställningen behöver justeras. Jag behöver få upp styret så det kommer högre upp. Ny styrstam eller vända på befintlig + vinkla upp bocken?
20250628_165021 - Copy.webp

Lite svettig blev jag. Lägg märke till de fina cykelskorna och pulsklockan av modernaste snitt. 🤪
20250628_165213 - Copy.webp

Stopp pga trafiksituation + efterföljande bromsjustering vid ca. 1:20... :rolleyes:
250628 cykl 50_1k.webp

Senast ändrad:
Samma 5-milare som de föregående två dagarna, men i dag fick räsern komma ut och leka. Det gick lite snabbare. Jag försökte snitta 30 km/h men det räckte bara till ca. 29,5. Kanske en annan dag att jag kan kapa drygt en minut så jag klarar det på 1h 40min. Om jag rakar benen kanske och inte behöver stanna till för att justera frambromsen... 😁

Sittställningen behöver justeras. Jag behöver få upp styret så det kommer högre upp. Ny styrstam eller vända på befintlig + vinkla upp bocken?
Visa bilaga 776971

Lite svettig blev jag. Lägg märke till de fina cykelskorna och pulsklockan av modernaste snitt. 🤪
Visa bilaga 776972
Så du har en räser också! Haha. Snyggt jobbat! Ser jag i syne eller är inte styret lite väl nedvinklat? Borde kanske räcka med att vinkla upp det. Med risk för att du får justera ned handtagen lite och linda om styret då.

Så du har en räser också! Haha. Snyggt jobbat! Ser jag i syne eller är inte styret lite väl nedvinklat? Borde kanske räcka med att vinkla upp det. Med risk för att du får justera ned handtagen lite och linda om styret då.
Tackar! Jo, styret är väldigt nedvinklat. Det får nog bli att som steg 1 testa med att vända styrstammen, flytta ned bromshandtagen, samt vinkla upp och linda om styret. Sen skulle man ju kunna ha styret upp och ned i värsta fall, så man slipper sitta som en räka på cykeln och få ryggskott. 🙃

Visa bilaga 776971

Visa bilaga 776972
Det är helt underbart!

Ännu en 5-milare i dag. I princip samma runda som de senaste dagarna, men med lite mer inslag av gator i stan och färre cykelbanor. Väldigt blåsigt i dag, uppemot 14 m/s i byarna, så jag lyckades inte med 30 km/h i snitt i dag heller. Ungefär samma snitt, 29,4 km/h, som i går. Jag har vänt styrstammen upp- och ned, samt vridit upp styret, så bra mycket bekvämare i dag än tidigare, men det finns nog ytterligare förbättringspotential.

Finns det något facit för hur styret bör vara vinklat och var bromshandtagen ska sitta? Jag tänker att jag kanske borde vinkla upp styret ytterligare något och sen flytta ned bromshandtagen några centimeter. Bör bromshandtagen vara lodräta mot marken? Eller peka snett bakåt/nedåt? Jag har sett lite olika vinklar på dem i cykelkataloger online etc.

20250629_170112 - Copy.webp

250629 cykl 50_4k.webp

Senast ändrad:
Finns det något facit för hur styret bör vara vinklat och var bromshandtagen ska sitta? Jag tänker att jag kanske borde vinkla upp styret ytterligare något och sen flytta ned bromshandtagen några centimeter. Bör bromshandtagen vara lodräta mot marken? Eller peka snett bakåt/nedåt? Jag har sett lite olika vinklar på dem i cykelkataloger online etc.

Visa bilaga 777119
Visa bilaga 777136
Rent estetiskt sett hade jag inte vinklat upp styret mer. Men tänk att du ska kunna nå bromshandtagen från bocken, som inte heller bör vinklas ner för mycket då den funktionen försvinner.

Tror du skulle må bra av ett måsvinge-styre som gör att du kommer upp lite ytterligare:
IMG_9056.webp

Exempel ovan: Ritchey Comp Ergomax
Kostar 333 kr på Bikeinn

Finns fler där ute också, googla lite på ”gullwing road handlebar”.

Men tänk att du ska kunna nå bromshandtagen från bocken, som inte heller bör vinklas ner för mycket då den funktionen försvinner.

Ja, nu är det lite svårt att nå bromshandtagen från bocken, även om det går. Å andra sidan känns det väldigt bekvämt när jag håller händerna i den översta positionen. Vad är det du menar som inte bör vinklas ned? Att styret inte bör vinklas mer framåt (medurs i bilden)? Det senare tror jag inte är aktuellt då händerna hamnar längre ned då de är i den övre positionen.

Tror du skulle må bra av ett måsvinge-styre som gör att du kommer upp lite ytterligare

Bra tips. Tack! Jag kände inte till den typen. En annan idé kanske är att skaffa en annan styrstam som är mer uppvinklad, eller en styrstam med justerbar vinkel.

Vad är det du menar som inte bör vinklas ned? Att styret inte bör vinklas mer framåt (medurs i bilden)? Det senare tror jag inte är aktuellt då händerna hamnar längre ned då de är i den övre positionen.

Bra tips. Tack! Jag kände inte till den typen. En annan idé kanske är att skaffa en annan styrstam som är mer uppvinklad, eller en styrstam med justerbar vinkel.
Menar att styret inte bör vinklas upp mer eftersom bocken då också kommer hamna i en konstig vinkel. Oskönt för händerna och bromshandtagen kommer hamna konstigt, se nedan exempel (rött kryss där bromshandtagen kommer hamna då, ungefär):
IMG_9065.webp

Tänker mig maximalt en sån här vinkel för att bevara både funktion och estetik:
IMG_9064.webp

En sak att tänka på kring styrstammen är också att en mer uppvinklad sådan kommer förkorta din reach. Om vi drar det till sin spets för att illustrera min tanke så föreställ dig en styrstam som står rakt upp och pekar mot himlen som ett streck, styret hamnar då närmre dig kroppsligt. Om du inte hittar någon styrstam som är formad som ett upp och nedvänt L, men det vet jag inte om det finns. Sen brukar folk också varna för att inte ha kortare styrstam än 80-90 mm på en räser då den annars kan upplevas ryckig och opålitlig i styrningen.

Finns säkert någon matematisk formel för att räkna ut hur många mm förkortning i längd en grad upp i vinkel motsvarar, men tyvärr inget jag kan bidra med på rak arm!

Summa summarum, skulle föreslå att testa ett billigt gullwing-styre och se om det hjälper, annars kolla om går att trixa på något annat ställe på cykeln. Annars kommer du få Frankensteina den till oigenkännlighet med risk för att den blir farlig eller ändå inte passar trots modifikationer. Det kanske går att få upp styrstammen i en lite högre vinkel, men inte mycket skulle jag tro utan att kompromissa med styrningen.

Brasklapp: Alla tips ovan grundar sig på saker jag fått med mig från att ha kollat på diverse bike fitters med mera, har ingen egen praktisk erfarenhet av att höja styret mer än vad röret egentligen tillåter.

Menar att styret inte bör vinklas upp mer eftersom bocken då också kommer hamna i en konstig vinkel. [...]

En sak att tänka på kring styrstammen är också att en mer uppvinklad sådan kommer förkorta din reach. [...]

Summa summarum, skulle föreslå att testa ett billigt gullwing-styre och se om det hjälper, annars kolla om går att trixa på något annat ställe på cykeln...
OT. Tack för tips! Jag kanske borde hitta en annan tråd för dessa bikefit-problem, istället för att skriva sönder den här tråden. Jag satt just och kikade på styrstammar och mätte på min cykel. Jag har ett gaffelrör vars ytterdiameter verkar vara 1 1/8" (28,4-28,6 mm) och ytterdiametern på styret vid styrstammens fästpunkt är ca. 25,8 mm. Längden på nuvarande styrstam (orginal) är ca. 10 cm, mätt horisontellt mellan centrumpunkterna för infästningarna vid styre och gaffelrör. Jag funderar ev. på någon justerbar styrstam i stil med den nedan.

Tillägg: Jag fortsätter diskussionen om min sittställning i den här tråden istället.

1751227188265.webp

Senast ändrad:
Var lite småkallt och regnigt på morgonen, så jag testade Truchas -3, 2x20 minuters, men med 30 sekunders "fuskvila" var femte minut, så det blev egentligen 2x(4x5). Gick bra och Trainerroads AI tyckte jag skulle höja min FTP lite. I kväll blir det en vända utomhus med sambon in i Norge.
Truchas-3.webp

Idag 11 mil på blandat underlag i området mellan Borås och Alingsås. Asfalt, grus och några småstigar för att knyta ihop rundan mellan alla sjöar och berg. Ingen jäkt, rundan innehöll både matpaus och badpaus (välbehövligt i 25 graders värme).

Idag 11 mil på blandat underlag i området mellan Borås och Alingsås. Asfalt, grus och några småstigar för att knyta ihop rundan mellan alla sjöar och berg. Ingen jäkt, rundan innehöll både matpaus och badpaus (välbehövligt i 25 graders värme).
Där ser man! Själv var jag till bårhuset i Bollebygd och vidare hem via Rävlanda, Hällingsjö, Härryda. Hängde av en a-traktor på hemvägen... Till medpassagerarens förvåning 😚

Kunde ta ut racern i dag igen, efter att ha fått däck från @miyatafarfar. Har bara monterat bakdäcket än så länge, men cykeln gick som på räls. Stort tack! ❤️

Lite drygt 6,5 mil blev det. Ca. 2h13min med snitthast. på 29,6 km/h @ 75%.

Visa bilaga 777763
Snyggt! Gör definitivt mer nytta kring Harkie än i mitt förråd. Kul att bredden verkade funka också!

Blev en glassrunda på 100 km idag, mjukglass på Årsunda strandbad och Äppel päppel på Mitt i Går'n i Kungsgården.
Visa bilaga 778042
Det ser alltid så gott ut när andra tar en kaffe/kaka-paus på sina rundor, men när jag själv är ute vill jag alltid vara klar med rundan när jag dricker mitt kaffe, avskyr känslan av döda ben när jag ska igång igen efter en sitta ner-paus.

Det ser alltid så gott ut när andra tar en kaffe/kaka-paus på sina rundor, men när jag själv är ute vill jag alltid vara klar med rundan när jag dricker mitt kaffe, avskyr känslan av döda ben när jag ska igång igen efter en sitta ner-paus.
Tycker likadant, sen tar det emot extra när jag är själv också. Kände dock att jag ville prova något nytt när jag stack ut idag. Gott var det ju och benen var pigga efter, men det blev kallt med glass när solen passade på att gå i moln och sen kom regnet precis efter att jag gett mig iväg därifrån.

Jag tycker tvärtom att fikan är höjdpunkten på en längre runda. Cykla ett par timmar, sedan fika, ta en snus, sitta och ta det lugnt en stund i solen och filosofera. Kolla väderappen, aha det blir lätt medvind hem. Kolla Google maps om man kanske ska ta en lite annan väg hem. Kolla happy om det är någon kul beef racer vs gravel. Sedan bege sig hemåt med påfyllda kolhydratslager och pånyttfödda ben! :-)

Regnigt i dag. Fick bra draghjälp av två bekanta. Väl tillbaka i Västerås fick jag sladd på bakhjulet och landade med ansiktet före i asfalten. Är huvudet dumt får kroppen lida. Inte bra att bromsa hårt i kurvor när man kör slicks, särskilt inte då det regnar. Fick torka kläderna på akuten istället för hemma, men klarade mig hyfsat bra ändå. Bara två stygn, ett par präktiga blåklockor i fejan, ett par trasiga glajor, lite revor i kläder och stukat självförtroende. Såna här dagar är det extra skönt att komma hem och få dra på sig mysbyxorna.

20250705_131333 - Copy.webp

20250705_194451 - Copy.webp

20250705_162139 - Copy.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp