Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lyxigt att få dela intresset med både familj och ingifta! Såg mycket trevligt ut!En dotter och en svärson hängde med på en Amagerrunda. Gick bra! :)
(Sned bild men det blåste!)
Visa bilaga 776968
Så du har en räser också! Haha. Snyggt jobbat! Ser jag i syne eller är inte styret lite väl nedvinklat? Borde kanske räcka med att vinkla upp det. Med risk för att du får justera ned handtagen lite och linda om styret då.Samma 5-milare som de föregående två dagarna, men i dag fick räsern komma ut och leka. Det gick lite snabbare. Jag försökte snitta 30 km/h men det räckte bara till ca. 29,5. Kanske en annan dag att jag kan kapa drygt en minut så jag klarar det på 1h 40min. Om jag rakar benen kanske och inte behöver stanna till för att justera frambromsen...
Sittställningen behöver justeras. Jag behöver få upp styret så det kommer högre upp. Ny styrstam eller vända på befintlig + vinkla upp bocken?
Visa bilaga 776971
Lite svettig blev jag. Lägg märke till de fina cykelskorna och pulsklockan av modernaste snitt.
Visa bilaga 776972
Tackar! Jo, styret är väldigt nedvinklat. Det får nog bli att som steg 1 testa med att vända styrstammen, flytta ned bromshandtagen, samt vinkla upp och linda om styret. Sen skulle man ju kunna ha styret upp och ned i värsta fall, så man slipper sitta som en räka på cykeln och få ryggskott.Så du har en räser också! Haha. Snyggt jobbat! Ser jag i syne eller är inte styret lite väl nedvinklat? Borde kanske räcka med att vinkla upp det. Med risk för att du får justera ned handtagen lite och linda om styret då.
Det är helt underbart!Samma 5-milare som de föregående två dagarna, men i dag fick räsern komma ut och leka. Det gick lite snabbare. Jag försökte snitta 30 km/h men det räckte bara till ca. 29,5. Kanske en annan dag att jag kan kapa drygt en minut så jag klarar det på 1h 40min. Om jag rakar benen kanske och inte behöver stanna till för att justera frambromsen...
Sittställningen behöver justeras. Jag behöver få upp styret så det kommer högre upp. Ny styrstam eller vända på befintlig + vinkla upp bocken?
Visa bilaga 776971
Lite svettig blev jag. Lägg märke till de fina cykelskorna och pulsklockan av modernaste snitt.
Visa bilaga 776972
Rent estetiskt sett hade jag inte vinklat upp styret mer. Men tänk att du ska kunna nå bromshandtagen från bocken, som inte heller bör vinklas ner för mycket då den funktionen försvinner.Finns det något facit för hur styret bör vara vinklat och var bromshandtagen ska sitta? Jag tänker att jag kanske borde vinkla upp styret ytterligare något och sen flytta ned bromshandtagen några centimeter. Bör bromshandtagen vara lodräta mot marken? Eller peka snett bakåt/nedåt? Jag har sett lite olika vinklar på dem i cykelkataloger online etc.
Visa bilaga 777119
Visa bilaga 777136
Men tänk att du ska kunna nå bromshandtagen från bocken, som inte heller bör vinklas ner för mycket då den funktionen försvinner.
Tror du skulle må bra av ett måsvinge-styre som gör att du kommer upp lite ytterligare
Menar att styret inte bör vinklas upp mer eftersom bocken då också kommer hamna i en konstig vinkel. Oskönt för händerna och bromshandtagen kommer hamna konstigt, se nedan exempel (rött kryss där bromshandtagen kommer hamna då, ungefär):Vad är det du menar som inte bör vinklas ned? Att styret inte bör vinklas mer framåt (medurs i bilden)? Det senare tror jag inte är aktuellt då händerna hamnar längre ned då de är i den övre positionen.
Bra tips. Tack! Jag kände inte till den typen. En annan idé kanske är att skaffa en annan styrstam som är mer uppvinklad, eller en styrstam med justerbar vinkel.
OT. Tack för tips! Jag kanske borde hitta en annan tråd för dessa bikefit-problem, istället för att skriva sönder den här tråden. Jag satt just och kikade på styrstammar och mätte på min cykel. Jag har ett gaffelrör vars ytterdiameter verkar vara 1 1/8" (28,4-28,6 mm) och ytterdiametern på styret vid styrstammens fästpunkt är ca. 25,8 mm. Längden på nuvarande styrstam (orginal) är ca. 10 cm, mätt horisontellt mellan centrumpunkterna för infästningarna vid styre och gaffelrör. Jag funderar ev. på någon justerbar styrstam i stil med den nedan.Menar att styret inte bör vinklas upp mer eftersom bocken då också kommer hamna i en konstig vinkel. [...]
En sak att tänka på kring styrstammen är också att en mer uppvinklad sådan kommer förkorta din reach. [...]
Summa summarum, skulle föreslå att testa ett billigt gullwing-styre och se om det hjälper, annars kolla om går att trixa på något annat ställe på cykeln...
Där ser man! Själv var jag till bårhuset i Bollebygd och vidare hem via Rävlanda, Hällingsjö, Härryda. Hängde av en a-traktor på hemvägen... Till medpassagerarens förvåningIdag 11 mil på blandat underlag i området mellan Borås och Alingsås. Asfalt, grus och några småstigar för att knyta ihop rundan mellan alla sjöar och berg. Ingen jäkt, rundan innehöll både matpaus och badpaus (välbehövligt i 25 graders värme).
De där vägarna är väldigt fina. :-)Där ser man! Själv var jag till bårhuset i Bollebygd och vidare hem via Rävlanda, Hällingsjö, Härryda. Hängde av en a-traktor på hemvägen... Till medpassagerarens förvåning![]()
Bollebygd är en trevlig kommun, de har byggt ett nytt bårhus vid kyrkan, troligen med mig i åtanke. (I alla fall om den där doktorn har rätt om träning...) Jag körde Kullavägen därifrån, den är riktigt fin!De där vägarna är väldigt fina. :-)
Men, bårhus...?
Så många frågor, körde sönder hur? Och vad var det för pedaler?Långsamt och körde sönder kraftpedalerna på jungfru turen.
Så allt annat än bra, kör snabbare med fs än med racer..
Fick även en praktisk lektion i induktion vid en kraftledning, surrade fint i fingrarna.Visa bilaga 777600
Okraftiga!... Och vad var det för pedaler?
En favorit. Den kunde dock varit lite längre!Jag körde Kullavägen därifrån, den är riktigt fin!
Man får ju passa på mellan alla regnskurar.Det dånar kilometervis åt alla håll just nu.
Man får ju passa på mellan alla regnskurar
Läste ditt inlägg utan glasögon så jag kommentera helt i det blåDet dånar kilometervis åt alla håll just nu.
Snyggt! Gör definitivt mer nytta kring Harkie än i mitt förråd. Kul att bredden verkade funka också!Kunde ta ut racern i dag igen, efter att ha fått däck från @miyatafarfar. Har bara monterat bakdäcket än så länge, men cykeln gick som på räls. Stort tack!
Lite drygt 6,5 mil blev det. Ca. 2h13min med snitthast. på 29,6 km/h @ 75%.
Visa bilaga 777763
Garmin Vector 2. Tror sensorn åkte ur hållare, när den sen hängde i sladden slets sladden av.Så många frågor, körde sönder hur? Och vad var det för pedaler?
Det ser alltid så gott ut när andra tar en kaffe/kaka-paus på sina rundor, men när jag själv är ute vill jag alltid vara klar med rundan när jag dricker mitt kaffe, avskyr känslan av döda ben när jag ska igång igen efter en sitta ner-paus.Blev en glassrunda på 100 km idag, mjukglass på Årsunda strandbad och Äppel päppel på Mitt i Går'n i Kungsgården.
Visa bilaga 778042
Tycker likadant, sen tar det emot extra när jag är själv också. Kände dock att jag ville prova något nytt när jag stack ut idag. Gott var det ju och benen var pigga efter, men det blev kallt med glass när solen passade på att gå i moln och sen kom regnet precis efter att jag gett mig iväg därifrån.Det ser alltid så gott ut när andra tar en kaffe/kaka-paus på sina rundor, men när jag själv är ute vill jag alltid vara klar med rundan när jag dricker mitt kaffe, avskyr känslan av döda ben när jag ska igång igen efter en sitta ner-paus.