Går det att montera en tätare kassett på en cykel med GRX 12-delat med singelklinga?

Bele

Aktiv medlem
Går det att montera en tätare kassett på en cykel med GRX 12-delat med singelklinga?
Cykeln har 1*12 GRX-grupp. Jag skulle vilja ha tätare steg mitt i kassetten. När jag jämför Shimanos kompabilitetstabeller får jag det till att det är ett är ett Microspline-nav och de enda kassetter som passar är 10-45 eller 10-51. De kassetterna har samma stegning (antal tänder på dreven) i mitten. Shimanos 12-delade kassetter för landsväg har en annan typ av body.

Finns det kassetter av andra fabrikat som har ett ett mindre omfång och tätare stegning i mittenintervallet eller bygger hela standarden (1*12) på att det ska vara ett stort omfång och ganska glest mellan växlarna? Det är i så fall vettigt för cykling på stökigt underlag, men mindre bra för vid bättre underlag. Sunrace verkar ha likartad stegning som Shimano.

Vad skulle hända om man bytte bodyn till en FH-TC500-HL och satte på en 12-delad 11-34 vägkassett som tex ULTEGRA CS-R8101? Skulle det fungera rent tekniskt? Det är inte kompatibelt enl Shimano. Bakväxeln kräver min och max 10 tänder för minsta drevet och min och max 51 tänder för största drevet.

Växelreglage: Shimano GRX 12-speed ST-RX610-R
Vevparti: Shimano GRX 12-speed FC-RX610-1 40T
Bakväxel: Shimano GRX 12-speed RD-RX822-SGS
Kassett: Shimano Deore CS-M6100-12 10-51T
Nav, bak: Shimano FH-TC500-MS

Cykeln är fortfarande oanvänd, så ska jag göra någon förändring så är det bäst att göra den nu. Sannolikt gör jag ingenting, utan väljer att cykla med den som den är om det inte finns alternativa kassetter som funkar. Jag är ändå nyfiken och lite nörderi är väl aldrig fel på Happy?

Testa kan du ju alltid göra, men stor risk att det kommer växla rätt kasst i den större delen där växeln kommer befinna sig väldigt långt ifrån kassetten. Om du vill att det skall växla riktigt cleant är det nog stor risk att du behöver byta växeln också till den modell som annars är tänkt för 2x12.

Testa kan du ju alltid göra, men stor risk att det kommer växla rätt kasst i den större delen där växeln kommer befinna sig väldigt långt ifrån kassetten. Om du vill att det skall växla riktigt cleant är det nog stor risk att du behöver byta växeln också till den modell som annars är tänkt för 2x12.

Tack för bra input!

Huvudspåret är att hitta en kassett med tätare steg i mittintervallet, men det kanske inte finns.

Har jag rätt när jag utgår från att det skulle gå att byta bodyn på befintligt hjul? Svårighetsgrad?

Tror du att följande skulle funka?

- ny body, FH-TC500-HL. Det verkar enklast att köpa ett nytt nav och byta
- ny bakväxel, GRX RD-RX820 2x12
- ny kassett, tex CS-HG710 med 11-36

Skulle ju faktiskt bli en intressant lösning som inte kostar allt för mycket och fyller ett behov.

@NickPick - kanske svaret på ditt dilemma vilken cykel som ska säljas?

Screenshot_20250706-174800485 (1).webp

Okej ja det var nog vad jag förväntade mig, men jag förstår inte varför då det för mig framstår som helt poänglöst att erbjuda bägge alternativen till samma nav?! L är ju bakåtkompatibel med kassetter för M om man lägger till en spacer. Enda anledningen till att överhuvudtaget ha ett nav med M body måste ju vara att kunna flytta ut flänsen ytterligare någon millimeter, och då går det ju inte längre att använda en body för L.

Tillbaka
Topp