Köpråd, racer

Jodla

Medlem
Köpråd, racer
Hej allesammans, jag har nu bestämt mig för att införskaffa en racer. Diskussionen i min förra tråd började handlade om helt annat och gjorde de bara rörigt, tråden kommer tas bort pga det. Trots de bra svaren jag fick av många medlemmar.
Det blir en racer till att börja med, är jag inte nöjd så kanske man byter mot en gravel i framtiden,

Jag har som målet att ta Vätternrundan men även fortsätta cykla lite landsväg i motionssyfte. Jag är nybörjare. Kommer lägga cirka 10mils pass till att börja med.

Budet är väll max 13. Nytt som begagnat.
Jag vill gärna ha en cykel som ser ut för något.
Avslappnad geometri
Skivbromsar samt bra växlar för mycket fart och fläkt😎
Ge mig era tips. Strl L 186cm

Köpråd, racer
Ganska mycket begärt ändå att vi ska leta fram inte bara coola cyklar du gillar med rätt komponenter, utan även se till att den passar storleksmässigt. Och sen passa en relativt stram budget (i cykelvärlden räknat, du ska ju också köpa lite utrustning till det som inte är gratis heller). Det är mycket meck att gå in och jämföra alla specifikationer, kolla storlekstabeller och geometrimått osv.

Nä, du får nog ge dig ut på jakt först och se vad butikerna nära dig eller på nätet har i lager alternativt hitta några Blocket/Happyride-annonser och sen be om råd kring dessa modeller. Brukar funka bättre.

Just med budget max 13 000 kr får du tyvärr inte jättemycket cykel för pengarna om du ska köpa nytt. Speciellt inte om du ska cykla 100 km per pass och köra Vättern. Då vill du ha en bättre cykel än så. Tips är ju att relativt många har tänkt i samma banor som dig (köra Vättern) men som tröttnade snabbt och nu rear ut cykeln som bara stått still i garaget i en sådär 2-5 år. Ofta mycket påkostade. Där kan du göra riktiga klipp och få en ordentlig cykel för din budget även om den skulle ha några år på nacken och fälgbromsar (som vissa här även skulle se som en fördel snarare än något negativt).

Så hitta något begagnat som faller dig i smaken och sen kan du länka här. Det är mycket roligare att cykla på en cykel man själv gillar och tycker är snygg, så börja där.

Köpråd, racer
Ganska mycket begärt ändå att vi ska leta fram inte bara coola cyklar du gillar med rätt komponenter, utan även se till att den passar storleksmässigt. Och sen passa en relativt stram budget (i cykelvärlden räknat, du ska ju också köpa lite utrustning till det som inte är gratis heller). Det är mycket meck att gå in och jämföra alla specifikationer, kolla storlekstabeller och geometrimått osv.
Förstår ditt resonemang till viss del men är man ny började, inte har sten koll på alla grejer kanske det finns någon där ute som gillar att hjälpa nybörjare eller vill få in fler i hobbyn. För någon som inte kan och vet vad man ska kolla efter för utväxling och andra specifikationer så kan de vara schysst att få tips av folk.

Nån kan ha sett någon annons därute som den tycker skulle vara en väldigt bra nybörjar cykel. Har aldrig skrivit att nån ska leta upp exakt min cykel. Jag har skrev ge mig era tips.
Så slut diskuterat.

Senast ändrad:
Köpråd, racer
En racer vilkensomhelst för 13000:- funkar nog finemang som 1:a.
Bara den passar bra storleksmässigt.
Ja jag börjar landa i det att de bör duga ok för en nybörjare så får man uppgradera sig sen.

Vilka tror du är de viktigaste komponenterna att kolla efter? Vilken utväxling är bra om man gillar fart?

Köpråd, racer
Förstår ditt resonemang till viss del men är man ny började, inte har sten koll på alla grejer kanske det finns någon där ute som gillar att hjälpa nybörjare eller vill få in fler i hobbyn. För någon som inte kan och vet vad man ska kolla efter för utväxling och andra specifikationer så kan de vara schysst att få tips av folk.

Nån kan ha sett någon annons därute som den tycker skulle vara en väldigt bra nybörjar cykel. Har aldrig skrivit att nån ska leta upp exakt min cykel. Jag har skrev ge mig era tips.
Så slut diskuterat.
Det är lätt att virra bort sig i djungeln av olika cyklar när man är ny, det förstår jag. Det är inte lätt när man lärt sig en del längs vägen heller. Men de flesta cyklar har ofta samma tillverkare av komponenter i olika dyra/bra segment. Den största skillnaden är egentligen ramen, och där finns det mycket mer att välja mellan.

Jag kanske är färgad eftersom jag själv började såhär, men tips: varför inte börja genom att leta upp en billig racer på blocket i närheten? Kan vara en vintage stålcykel för någon tusenlapp eller en modernare variant för någon tusenlapp till. Åk dit, provcykla lite på gatan, köp. Alla cyklar går att cykla på så länge dom är i bra skick och är dom inte det (tex hjul kan ha blivit snea med tiden, lösa ekrar osv) så kan en mekaniker fixa till den.

Eftersom det ändå är ca ett år kvar till Vättern så har du god tid att lära känna inte bara din cykel utan cyklar i allmänhet. Det kommer naturligt när du tex upptäcker att sadeln kanske är lite oskön ändå och vill kika på en ny, eller ser att andra cyklister verkar sitta fast med fötterna i pedalerna. Vad är det om?! Vips börjar du googla, söka information, kolla på YouTube, läsa och fråga här på forumet tex.

Till slut kommer du ha ganska bra koll på vad du gillar, vad det finns för olika märken och alternativ där ute, du kanske till och med får en drömcykel i tankarna. Inför vårsäsongen när du ska börja träna utomhus för Vättern igen så har du lagt undan lite extra och har nu kanske fått upp ögonen för något specifikt. Du säljer då vidare din gamla racer och kliver på en ny häst.

Som nybörjare spelar det inte så stor roll i början om du cyklar på stål, aluminium, kolfiber eller om växlarna är SRAM eller Shimano. Du kommer förmodligen inte märka någon skillnad ändå. Men så småningom växer både kunskapen och vill ha-begäret.

Så mitt tips är helt enkelt: Köp nån snygg cykel begagnat till bra pris (du väljer vad det betyder för dig) nära dig och sätt igång! Det blir mycket roligare så också, på köpet blir du en bra erfaren cyklist som kanske till och med lärt dig en hel del om att sköta om cykeln på ett bra sätt.

Köpråd, racer
Ja jag börjar landa i det att de bör duga ok för en nybörjare så får man uppgradera sig sen.

Vilka tror du är de viktigaste komponenterna att kolla efter? Vilken utväxling är bra om man gillar fart?
Vikten, det är roligare med en Racer som inte väger som ett bojsänke.
Jag skulle ta en med lägre vikt fast med sämre komponenter, tex fälgbroms istället för skivbroms.
Men det finns ju givetvis andra åsikter om detta.

Köpråd, racer
Det är lätt att virra bort sig i djungeln av olika cyklar när man är ny, det förstår jag. Det är inte lätt när man lärt sig en del längs vägen heller. Men de flesta cyklar har ofta samma tillverkare av komponenter i olika dyra/bra segment. Den största skillnaden är egentligen ramen, och där finns det mycket mer att välja mellan.

Jag kanske är färgad eftersom jag själv började såhär, men tips: varför inte börja genom att leta upp en billig racer på blocket i närheten? Kan vara en vintage stålcykel för någon tusenlapp eller en modernare variant för någon tusenlapp till. Åk dit, provcykla lite på gatan, köp. Alla cyklar går att cykla på så länge dom är i bra skick och är dom inte det (tex hjul kan ha blivit snea med tiden, lösa ekrar osv) så kan en mekaniker fixa till den.

Eftersom det ändå är ca ett år kvar till Vättern så har du god tid att lära känna inte bara din cykel utan cyklar i allmänhet. Det kommer naturligt när du tex upptäcker att sadeln kanske är lite oskön ändå och vill kika på en ny, eller ser att andra cyklister verkar sitta fast med fötterna i pedalerna. Vad är det om?! Vips börjar du googla, söka information, kolla på YouTube, läsa och fråga här på forumet tex.

Till slut kommer du ha ganska bra koll på vad du gillar, vad det finns för olika märken och alternativ där ute, du kanske till och med får en drömcykel i tankarna. Inför vårsäsongen när du ska börja träna utomhus för Vättern igen så har du lagt undan lite extra och har nu kanske fått upp ögonen för något specifikt. Du säljer då vidare din gamla racer och kliver på en ny häst.

Som nybörjare spelar det inte så stor roll i början om du cyklar på stål, aluminium, kolfiber eller om växlarna är SRAM eller Shimano. Du kommer förmodligen inte märka någon skillnad ändå. Men så småningom växer både kunskapen och vill ha-begäret.

Så mitt tips är helt enkelt: Köp nån snygg cykel begagnat till bra pris (du väljer vad det betyder för dig) nära dig och sätt igång! Det blir mycket roligare så också, på köpet blir du en bra erfaren cyklist som kanske till och med lärt dig en hel del om att sköta om cykeln på ett bra sätt.
Jag kollade på denna först, men i min andra tråd så blev jag informerad att det inte var prisvärt för en begagnad 2x8s claris https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/scott_speedster_40/1211843251

Kanske är denna bättre då?

Köpråd, racer
Håll koll på denna om geometrin passar dig.

Senast ändrad:
Köpråd, racer
Håll koll på denna om geometrin passar dig.

Ja jag gillar verkligen denna otroligt snygg också, synd den kommer tidigast i oktober men fick detta till svar i en annan tråd kring denna hoj

”Det är en bra allroad. Ingen lämplig utväxling för att snabbt cykla Vätternrundan dock, ifall det är målet.”

Köpråd, racer

För fart vill du ha 2delat fram och att drivlinan är i skick.
Men det viktigaste för fart, om man cyklar solo, är att luftmotståndet är så lågt som möjligt, så vill man ha en "räjsig" cykel, inte en endurance. Å andra sidan, på VR ligger man mest i klunga och tar ingen vind, så då är det viktigare att sitta bekvämt, så då vill man ha en endurance....

Köpråd, racer
Men det viktigaste för fart, om man cyklar solo, är att luftmotståndet är så lågt som möjligt, så vill man ha en "räjsig" cykel, inte en endurance. Å andra sidan, på VR ligger man mest i klunga och tar ingen vind, så då är det viktigare att sitta bekvämt, så då vill man ha en endurance....
Det viktigaste om man cyklar solo och långt, samt är nybörjare är att man sitter bekvämt(-ish). En aggressiv position hjälper föga om man inte orkar med den i längden.

Köpråd, racer
Landsvägscyklar med skivbromsar under 13k har generellt sett mekaniska skivbromsar. Mekaniska skivbromsar har inte särskilt mycket bättre bromsverkan än fälgbromsar. Viss fördel att slita på bromsskiva istället för fälgen. Men å andra sidan är det mycket fler cyklar att välja mellan om man kollar på fälgbromsade också.

Den här tex för 11000:-
Cannondale CAAD Optimo 3 Shimano Sora 2x9s 10 990 kr

Cannondale CAAD Optimo 2 Tiagra 2x10s 15 999 kr 12 490 kr är på REA inom budgeten

Senast ändrad:
Köpråd, racer
Ja jag gillar verkligen denna otroligt snygg också, synd den kommer tidigast i oktober men fick detta till svar i en annan tråd kring denna hoj

”Det är en bra allroad. Ingen lämplig utväxling för att snabbt cykla Vätternrundan dock, ifall det är målet.”
Man behöver inte köpa en helt annan cykel för att ändra utväxling. Vad har du tänkt cykla på för tid på VR?

Köpråd, racer
Din klunga vill jag ligga i. Vem är det som tar vinden menar du och varför vill du inte hjälpa till?

Köpråd, racer
Man behöver inte köpa en helt annan cykel för att ändra utväxling. Vad har du tänkt cykla på för tid på VR?
Shimano CUES har väldigt begränsat utbud av kasetter...

Svar i tråden 'Den officiella Canyon-tråden'

Svar i tråden 'Köpråd gruscykel ~12 tkr'

Köpråd, racer
Shimano CUES har väldigt begränsat utbud av kasetter...

Svar i tråden 'Den officiella Canyon-tråden'

Ja, 11-39 och 50-34 går väldig bra å cykla runt på i alla lopp i hela Norden med.

Köpråd, racer
Jag gillar inställningen! Vad har du för bakgrund inom träning? Kommer du direkt från soffan eller har du en bra grundkondition, mycket löpning osv? Vi är ändå i juli nu och om du ska träna upp dig för Vättern och börjar från 0 så kommer du förmodligen behöva ligga i lite under vintern också. Då behöver du kanske en trainer för att kunna köra inomhus och då behöver du ha en lite modernare cykel än vintage. Så jag uppdaterar mitt råd.

Någon smartare än mig får gärna fylla i med ungefär vilket årtal man gick över till lite bredare nav/bakaxlar på racers. Har du en för gammal cykel kommer den förmodligen inte passa på en trainer nämligen, vintage/retro-cyklar är för smala.

Köpråd, racer
Jag gillar inställningen! Vad har du för bakgrund inom träning? Kommer du direkt från soffan eller har du en bra grundkondition, mycket löpning osv? Vi är ändå i juli nu och om du ska träna upp dig för Vättern och börjar från 0 så kommer du förmodligen behöva ligga i lite under vintern också. Då behöver du kanske en trainer för att kunna köra inomhus och då behöver du ha en lite modernare cykel än vintage. Så jag uppdaterar mitt råd.

Någon smartare än mig får gärna fylla i med ungefär vilket årtal man gick över till lite bredare nav/bakaxlar på racers. Har du en för gammal cykel kommer den förmodligen inte passa på en trainer nämligen, vintage/retro-cyklar är för smala.
Kommer inte direkt från soffan, har en bra grundkondition skulle jag säga, kör mycket emtb och löpning. Blir nog Vasan till vintern och därefter Vättern, grejar jag Vättern blir det en klassiker.

Köpråd, racer
Då fungerar cykeln för dig hur bra som helst. Den är lättsåld då när eller om du vill avancera dig.
Jag förstår, men finns det en cykel med bättre utväxling så möjligheten att åka VR snabbare finns så är jag intresserad av de, Allroad går inte att få tag på förrän tidigast oktober, då blir de inga mil i sadeln i år

Köpråd, racer
Jag förstår, men finns det en cykel med bättre utväxling så möjligheten att åka VR snabbare finns så är jag intresserad av de, Allroad går inte att få tag på förrän tidigast oktober, då blir de inga mil i sadeln i år
Finns inte många som har snabbare växel än 11. Kan slå vad om att dom som satte rekord nu på Vättern senast också hade 11.

Med 11 menar jag alltså det minsta (i storlek) drevet på kassetten bak.

Köpråd, racer
Yes. Mycket vind trots stora klungor.
Trist.
Jag gjorde några få förningar innan min HappyVR-grupp drog sönder sig själv, och senare en lång hård för att dra ikapp min lilla grupp till en stor klunga, plus en bit solo-cykling sent, men i klungorna som gick i lämplig fart var det hur lugnt som helst.
Uppenbarligen får man olika upplevelser.

Köpråd, racer
Enda nackdel i ditt fall är att den är inte tillgänglig innan höst. Jag är väldigt säker att utväxlingen dödar din framgång i VR 26 eller många andra efter den. Jag tycker även att det skulle vara värt att byta till en mekanisk 105- eller till och med en Ultegra grupp vid något senare tillfälle. Nu har jag uppenbarligen lite större budget när det gäller cyklar och har en cykel till varje gren jag håller på med, skulle jag ha bara en så skulle jag gå på denna eller motsvarande om det nu finns sådana.

Köpråd, racer
Bianchi Via Nirone 7 Rim 11512kr
Cannondale CAAD Optimo 2 12990kr
Canyon Allroad 11999kr

Då står det mellan dessa då
Canyon är snyggast tycker jag, finns dock inte tillgänglig förrän oktober.
Slå till på Bianchin, den har Shimano 105 och kolfibergaffel. Det har förvisso Cannondalen också och jag är en Cannondale-ägare själv, men den har bara Tiagra. Shimano 105 fälgbromsar funkade lika bra om inte bättre än mina nuvarande 105 skivbromsar tro det eller ej. Bra instegscykel och du kommer ha lätt att sälja den vidare sen då Bianchi är väldigt känt och ”vanligt” i Sverige.

Du vill inte vänta ända till hösten.

Edit:

När det kommer till Shimano är rankningen såhär för att göra det superenkelt.

Bäst: Dura Ace (även kallat Dyra Ace)
Bättre: Ultegra
Bra: 105

Ofta introduceras splitterny teknologi på dom dyraste, som sedan vandrar nedåt till nästa steg nästa release. 105 är alltså beprövad teknologi som en gång var top notch. Det kan inte bli fel.

Efter 105 och nedåt blir det knepigare. Äldre teknik, billigare och tyngre grejer. Dom heter saker som Tiagra, Cues, med mera. Inte värt att bry sig om då skillnaden i pris mellan tex Tiagra och 105 inte är stor men hoppet i teknologi och känsla är för stort för att ignorera.

Obs mycket förenklat men ungefär så.

Senast ändrad:
Köpråd, racer
Ja, 11-39 och 50-34 går väldig bra å cykla runt på i alla lopp i hela Norden med.
Självklart. Men det är inte särskilt tätstegade växlar. Funkar utmärkt till motionsrundor, men inte lika optimalt till lopp.

Slå till på Bianchin, den har Shimano 105 och kolfibergaffel. Det har förvisso Cannondalen också och jag är en Cannondale-ägare själv, men den har bara Tiagra.
Cannondale CAAD Optimo finns också med 105. Även den utanför budget.
Cannondale CAAD Optimo 1 105 2x11s 56 17 999 kr 13 999kr

Senast ändrad:
Köpråd, racer
Bianchi Via Nirone 7 Rim 11512kr
Cannondale CAAD Optimo 2 12990kr
Canyon Allroad 11999kr

Då står det mellan dessa då
Canyon är snyggast tycker jag, finns dock inte tillgänglig förrän oktober.

Köper du en fälgbromsad racer för de summorna får du nog räkna med en hyfsat stor värdeminskning om du vill sälja den. Beg fälgbromsade racers är inte eftertraktade. Ur det perspektivet är Allroad bättre. Mot Allroad talar de idiotiska utväxlingarna för kassetterna. Om du tänker cykla längre rundor vill du inte ha 39 tänder som största drev bak, det innebär nämligen att du får stora hopp mellan övriga växlar. Komponentgruppen som sitter på är en av Shimanos enklare. Har ingen egen erfarenhet av den.

Köpråd, racer
Köper du en fälgbromsad racer för de summorna får du nog räkna med en hyfsat stor värdeminskning om du vill sälja den. Beg fälgbromsade racers är inte eftertraktade. Ur det perspektivet är Allroad bättre. Mot Allroad talar de idiotiska utväxlingarna för kassetterna. Om du tänker cykla längre rundor vill du inte ha 39 tänder som största drev bak, det innebär nämligen att du får stora hopp mellan övriga växlar. Komponentgruppen som sitter på är en av Shimanos enklare. Har ingen egen erfarenhet av den.
11-13-15-17-19-21-23-26-30-34T
11-13-15-17-20-23-26-30-34-39T
Enligt mig det enda stora hoppet är mellan 34 och 39 resten av kassetten är väldigt likvärdig för en motionär.

Tillbaka
Topp