Köpråd, racer

Jodla

Medlem
Köpråd, racer
Hej allesammans, jag har nu bestämt mig för att införskaffa en racer. Diskussionen i min förra tråd började handlade om helt annat och gjorde de bara rörigt, tråden kommer tas bort pga det. Trots de bra svaren jag fick av många medlemmar.
Det blir en racer till att börja med, är jag inte nöjd så kanske man byter mot en gravel i framtiden,

Jag har som målet att ta Vätternrundan men även fortsätta cykla lite landsväg i motionssyfte. Jag är nybörjare. Kommer lägga cirka 10mils pass till att börja med.

Budet är väll max 13. Nytt som begagnat.
Jag vill gärna ha en cykel som ser ut för något.
Avslappnad geometri
Skivbromsar samt bra växlar för mycket fart och fläkt😎
Ge mig era tips. Strl L 186cm

Köpråd, racer
Ganska mycket begärt ändå att vi ska leta fram inte bara coola cyklar du gillar med rätt komponenter, utan även se till att den passar storleksmässigt. Och sen passa en relativt stram budget (i cykelvärlden räknat, du ska ju också köpa lite utrustning till det som inte är gratis heller). Det är mycket meck att gå in och jämföra alla specifikationer, kolla storlekstabeller och geometrimått osv.

Nä, du får nog ge dig ut på jakt först och se vad butikerna nära dig eller på nätet har i lager alternativt hitta några Blocket/Happyride-annonser och sen be om råd kring dessa modeller. Brukar funka bättre.

Just med budget max 13 000 kr får du tyvärr inte jättemycket cykel för pengarna om du ska köpa nytt. Speciellt inte om du ska cykla 100 km per pass och köra Vättern. Då vill du ha en bättre cykel än så. Tips är ju att relativt många har tänkt i samma banor som dig (köra Vättern) men som tröttnade snabbt och nu rear ut cykeln som bara stått still i garaget i en sådär 2-5 år. Ofta mycket påkostade. Där kan du göra riktiga klipp och få en ordentlig cykel för din budget även om den skulle ha några år på nacken och fälgbromsar (som vissa här även skulle se som en fördel snarare än något negativt).