[Kalender] Randonée 200 km Täby 2025-07-05, Försmak

Jag kommer ge mig på den, bara för att jag tror och hoppas att jag kan. Men med tanke på att min sista 400:ing stämplades in på dryga 24h så vet du om du får sällskap eller inte.

Nu när det börjats med e-brevet, vore inte nästa steg i moderniseringen av randovärlden AI-baserad anmälan?

Man anmäls automagiskt till lämpliga lopp, information om loppet skickas till valt medium och pengarna dras direkt från kontot man uppgett när man reggat sig.

BTW
Jag påminner än en gång att start och mål är flyttad till Circle-K Marknadsvägen/Kemistvägen nära Täby Centrum. Stor infartsparkering finns på andra sidan järnvägen (Roslagsbanan).

Tyvärr är det inte ok att ta med sig cykel på Roslagsbanan (Än ska sägas
Absolut! (Gäller till första stämplingen, och jag sätter tempot ;-) )
Siste man håller tempot
)

Inser nu att jag körde hela biten från Hallstavik till Täby igår nära jag cyklade hem från landet. Hoppas verkligen det blåser mindre på lördag än igår.....

Nästa år ska jag fan satsa på nått med segel. Tråk-tuff pendling idag. Inte bara cyklister som gnäller i år.

Senast ändrad:
Finns det några gamla rävar här som kan ge en nybörjare lite råd inför min första rando? Kanske inte bästa väderprognosen inför den här försmaken? Mat, kläder, energihushållning osv.

Det klassiska är ju att, ha med sig för lite kläder, och speciellt inte regnjacka om det vankas regn.. Någon banan att äta och glömma en av flaskorna hemma innan start. Börja rundan med att följa med snabbgruppen och explodera innan första kontroll och sen bara bryta ihop och soloköra i mål..
Men det kloka är ju att göra tvärtom

[Fasen, @Mange. hann före med det "goda rådet"]

Om det finns cyklister som är starkare än du med på turen, se till att hänga på dem och ta gärna en del långa och hårda förningar i början för att visa att du är en hårding. Med lite tur kommer du då att klara av din första randobonk redan på första rundan! 😉

Mer seriöst:
Se till att du är förberedd på att kunna cykla turen själv. Ofta hittar man någon att ha sällskap med men det är aldrig fel att som en scout "alltid vara redo".

Energipåfyllning i takt som reducerar bonkrisk är smart, men hitta inte på något konstigt som du inte testat tidigare. Lättåtkomligt är bra. (Detta sagt av en som är notoriskt dålig att äta på cykeln och mest dricker vatten).

Med tanke på ljusläget är lampa för att kunna se knappast aktuellt. Annars kan det vara en bra gardering att vara preparerad för mörkercykling även om man räknar med att vara i mål en skaplig stund innan solnedgång. Shit happens.

Stå ut med egna tankar 6(+) timmar per dag. Låter som ett antal av mina cykelsemestrar. Har sällan stört mig.

Amen.

Jag bröt min sista rando-tur för jag hamnade själv och kom till insikten att jag hade behövt stå ut med mina egna tankar i typ 6 timmar. Då kändes "DNF"-skammen lättare att svälja. 🙃

Ibland medför små nyanser i språket stora skillnader i budskapet. Bröt du din senaste rando-tur eller fick du nog och bestämde dig för att det var din sista?

Fem anmälda nu, och minst två som gör debut, superkul. Det är sällan nybörjare på rando som även är nybörjare på cykel, så jag tror det här blir bra. Kläder efter väder bara.

Jag med mitt trasiga ben kommer agera kvastbil och har en rando-premiärist med mig. Ingen kommer att behöva stå ut med sina egna tankar ofrivilligt misstänker jag. Men det är skillnad att vara ensam med sina tankar när man ligger först, betydligt jobbigare om man tappar gruppen när orken tryter. Numera tycker jag det är riktigt najs att vara ensam om allt känns bra dvs, väder vind och kropp. Lite tufft om man kör en bana för första gången nattetid och GPS:n dummar sig, sånt händer ju också

MEN om du ska köra på rekordtider så vet du själv hur mycket gel och bars du behöver för 200 km annars är det bara att trycka kalorier vid varje kontroll, både i kakhålet och ryggfickorna. Det blir ofta olika fartgrupper när det är många som är anmälda, vissa vill bomba på och minimera stopptiderna och andra kanske tar en bulle extra på macken. Jag gillar att bomba mellan kontrollerna (när jag kan) men tycker också det är najs med längre stopp och snacka lite skit. Oftast blir det ingen "sittlunch" på 200, men det blir det nog för vår del i Uppsala denna gång misstänker jag.

Rando handlar i mångt och mycket att just "genomföra", 200 km kan alla cykla. Men om shit happens så ska man vara förberedd. Vilket shit som happens vet man ju aldrig och det är bara att packa med så du kan genomföra, även om shit happens. Jag har typ alltid förmycket med mig ..och har heller aldrig DNF:at ..(förutom en Fleche då hela mitt lag gav upp efter 550 km, vi hade spänt bågen lite väl hårt)

Alltid lite nödproviant: Russin, Nötter Alvedon Ipren, Resorb

Pump, Slangar, verktyg, kjedjelås, lapp o lim, kattstrypare, ett par varv eltejp runt pumpen (just in case), växelvajer kanske. Laddsladdar till elektroniken vid behov
Överkursen: Eker, ekernyckel, däck (har jag behövt en gång).

Nu när det är elektronisk stämpling kommer köandet vid kontrollerna att minska, och de som har brådis kan numera ha riktigt effektiva stämplingar.

Min värsta shit på en 600:ing, vajerbrott på bakväxeln och det gick inte att laga trots att jag hade en reserv. Fick avsluta sista 230 km, 2-växlat (fram)
Med det sagt, så kommer väl shit happens för mig denna gång så jag måste DNF:a :-/ jinx

IMG_20250705_164117.webp

Fem anmälda, ett avhopp som exemplarsikt meddelade att han fått förhinder, det tackar vi för.
Med två "nybörjare" på släp tog vi det lugnt ut från Täby och Vallentuna, under regntunga moln men med bra medvind. Snabbstopp, risifrutti och kaffe på första kontrollen, macken i Rimbo. Efter andra stämplingen i Hallstavik såg vi att det var dags för "regnjacka på!". Rejält blöta men glada försökte vi checka in i Uppsala men koordinaterna på e-brevet hade kört vilse. Fotostämpel fick räcka. Ett längre stopp med varm macka och pucko fick bli dagens lunch. Regnjacka på och nu vände vi näsorna söder ut, mot vinden. Väl i Knivsta kom jag på att vi hade en premiär-rando bakom oss och jag var tvungen att stanna och ringa tävlingsledningen för att meddela om de vilsna koordinatern. Som tur var kansliet öppet och tog hand om problematiken. Segt att köra sin första brevet och inte kunna stämpla. Uppsalaslätten visade sig från sin sämsta sida, regn och motvind. Vi var tre som höll ihop från Brottby in i mål. Första 100 km funkade hyfsat för mig sen kom smärtorna (i muskelfäste eller nerv, oklart vad). Utan stress och halvsnabba stopp stämplade vi in på 8:36

Tack för trevligt sällskap och bra kämpat. Och hatten av för krigaren bakom oss, hatten av.

Allt var ju egentligen riktigt mulligt med den här rundan....utom vädret då :)
Tur att man hade bra sällskap!
Tror vi hade nånstans storleksordningen 5 minuter uppehåll totalt.
Men nån gång ibland är det helt okej att grisa också.

Däremot slutar jag aldrig att imponeras av de som kan det där med att cykla långt på riktigt på våra breddgrader.
Efter 20 mil regn var man rätt nöjd att byta om till torra kläder och sätta sig i en varm bil.
Ponera att man hade haft 20, 40 eller ännu fler mil framför sig? Nu var det ju ändå hygglig temperatur men några grader kallare och då fortsätta dyngsur....huuuuuua

Jag hugger tråden och frågar om 60-milaren 19/7. Finns inte på RS-sidan men väl i ACP- kalendern. Körs den?

Jag hugger tråden och frågar om 60-milaren 19/7. Finns inte på RS-sidan men väl i ACP- kalendern. Körs den?
Tjena
Nu har vi slagit knut på oss själva (minst sex inblandade) för att få in "Täby 600 Bryggerirunda" i det digitala, på hemsidan, och möjlighet att anmäla sig och digitalstämpla via ebrevet.org samt startplatskommisarie (spm fick avbryta semstern för det här) Förhoppningsvis blir den synlig i kalendern här också inom kort
Nu har vi gjort vårat jobb, u är det bara för dig att cykla :)

Tjena
Nu har vi slagit knut på oss själva (minst sex inblandade) för att få in "Täby 600 Bryggerirunda" i det digitala, på hemsidan, och möjlighet att anmäla sig och digitalstämpla via ebrevet.org samt startplatskommisarie (spm fick avbryta semstern för det här) Förhoppningsvis blir den synlig i kalendern här också inom kort
Nu har vi gjort vårat jobb, u är det bara för dig att cykla :)
Ställ inte in semester för min skull, jag frågade bara om en kalenderavvikelse. Nu verkar minst en annan person vara anmäld i alla fall. Jag behöver en 60-milare för min SR-serie men semestern är kort och det här blir mitt i semestern så tiden före och efter blir väldigt kort för allt annat jag tänkt göra.

Såklart skämt om avbruten semster, det var bra att du noterade avvikelsen i kalendern.
Att tiden blir kort före och efter ..är det bra eller dåligt?
Du har ju nu en ursäkt att slippa dra igång tråkiga underhållsprojekt, just för att du MÅSTE cykla :)

Att tiden blir kort före och efter ..är det bra eller dåligt?
Du har ju nu en ursäkt att slippa dra igång tråkiga underhållsprojekt, just för att du MÅSTE cykla :)
Det är dåligt eftersom jag planerar långcykling utomlands på över en vecka. Jag kan alltså inte vänta jättelång tid efter randot innan jag behöver starta och hinner inte slutföra innan randot.

Jag ska fungera över helgen om jag kan köra det här och hur jag planerar in resan i övrigt. Annars får det bli färjorna, Australien eller från Uppsala under augusti.

Tillbaka
Topp