Cykla med tandskydd

Cykla med tandskydd
Hej!Jag har tänkt ett tag på om hur bra det skulle fungerat att cykla downhill och park med tandskydd, då jag själv är rädd om mina tänder. Så jag undrar om det är någon som har testat att cykla med tandskydd, isf gick det lika bra att andas eller ramlade det ut eller liknade?

Cykla med tandskydd
Hej!Jag har tänkt ett tag på om hur bra det skulle fungerat att cykla downhill och park med tandskydd, då jag själv är rädd om mina tänder. Så jag undrar om det är någon som har testat att cykla med tandskydd, isf gick det lika bra att andas eller ramlade det ut eller liknade?
Kan man spela hockey med det så borde man väl även kunna cykla? Kör!

Cykla med tandskydd
Kör du full-fejs-hjälm så lär det väl inte behövas något tandskydd?
Kör du downhill utan full-fejs-hjälm så skulle jag säga att tandskydd inte räcker!

Cykla med tandskydd
Cykla med tandskydd
Har en kille i den ungdomsgruppen jag leder som alltid kör med tandskydd (han är 17). Verkar funka bra för honom. Han kör rätt mycket dh också (men tävlar inte vad jag vet). Hade själv alltid tandskydd när jag tävlade i kampsport när jag var yngre och hade aldrig några problem att andas eller liknande. Det som kan vara lite tradigt vid cykling (om man cyklar tillsammans med andra) är att man ofta måste ta ut skyddet så fort man ska säga något (svårt att prata med dom i). Men det kanske är ett pris man är villig att betala om man vill behålla sina tänder.

Cykla med tandskydd
Som gammal thaiboxare, det tar ett tag att vänja säg, vissa får kväljningar och det är svårare att andas, bekvämt är det inte, samt det är svårt att prata, men man vänjer sig.

Har du anpassat det bra efter din mun och tänder så skall det inte hoppa ur i första taget.

Testa med denna tex https://www.jabb.se/en/product/opro-mouthguard-bronze-black

Cykla med tandskydd
Hejsan jag har blivit tipsad av en tandläkare som själv håller på med boxning mm att det finns rätt billiga tandskydd som det går bra att snacka med när dom finns i käften. Har någon av er erfarenhet av ngt bra ställe som säljer sådana.
Kör aldrig downhill men till och från stökig terräng.

Cykla med tandskydd
Hejsan jag har blivit tipsad av en tandläkare som själv håller på med boxning mm att det finns rätt billiga tandskydd som det går bra att snacka med när dom finns i käften. Har någon av er erfarenhet av ngt bra ställe som säljer sådana.
Kör aldrig downhill men till och från stökig terräng.
En butik som säljer utrustning till kampsport ska ha det. Har använt billiga tandskydd i många år och dom funkar riktigt bra (Titel/longsdale) köp 2 ifall du totalt misslyckats med uppvärmningen av tandskyddet 👍

Cykla med tandskydd
Ursäkta frågan men: vem kör DH och seriös Enduro utan FF?
Jag bor alldeles bredvid Hc i Åre, när man ser hur många som kommer dit med fixerade nackar för vidare transport till Östersund (ofta med helikopter) då är det en ickefråga.
Men det är klart, kraschar du aldrig behöver du inga skydd alls.
Ride hard, stay safe.

Cykla med tandskydd
Tydligen kör Emil m ff och tandskydd. Så i så fall svarar det på frågan.

Varför man skulle tävla m ff och träna utan ff med tandskydd begriper jag inte men det finns väl olika preferenser

Enda sättet att behöva tandskydd med ff borde ju vara om man slår sönder hjälmen.

Cykla med tandskydd
Tydligen kör Emil m ff och tandskydd. Så i så fall svarar det på frågan.

Varför man skulle tävla m ff och träna utan ff med tandskydd begriper jag inte men det finns väl olika preferenser

Enda sättet att behöva tandskydd med ff borde ju vara om man slår sönder hjälmen.
Ihopbit är ett problem. Jag har själv råkat ut för det, med FF-hjälm. Gjorde en faceplant och bet ihop riktigt hårt trots hjälmen. Har länge funderat på tandksydd, och klickade precis hem två st från MM sport. Ska bli intressant att se hur det går att cykla med tandksyddet i munnen.

Cykla med tandskydd
Ihopbit är ett problem. Jag har själv råkat ut för det, med FF-hjälm. Gjorde en faceplant och bet ihop riktigt hårt trots hjälmen. Har länge funderat på tandksydd, och klickade precis hem två st från MM sport. Ska bli intressant att se hur det går att cykla med tandksyddet i munnen.
Lite nyfiken på vilken av alla tandskydd som finns på Mm Sport du valde att beställa.
Ihopbit är just problemet jag vill undvika. Kör aldrig DH eller direkt våldsamma banor men alla har väl slint några gånger över styret och liknande. 😃

Cykla med tandskydd
Ok, låter rimligare. Tack.

Cykla med tandskydd
Lite nyfiken på vilken av alla tandskydd som finns på Mm Sport du valde att beställa.
Ihopbit är just problemet jag vill undvika. Kör aldrig DH eller direkt våldsamma banor men alla har väl slint några gånger över styret och liknande. 😃

Cykla med tandskydd
Vad hjälper tandskyddet mot som inte fullfacehjälm löser? Är det ihopbit?
Precis, oftast så hjälper tandskydd föga mot yttre våld, däremot dämpar det säkert läpptrauma med skärsår inifrån men inte själva smällen. Men mest för att man slår ihop tand mot tand och slipper att de spricker eller krossas vid ett ihopbit.

Tillbaka
Topp