Säkrare hjälm för landsväg?

Kalle Kula

Aktiv medlem
Efter att ha gjort en faceplant i asfalten med landsvägsracern i helgen har jag börjat fundera lite på om det finns något säkrare alternativ än de standardhjälmar som erbjuds för landsvägscykling. Jag inser att det troligen är en avvägning mellan säkerhet och komfort som måste göras. Det ideala ur säkerhetssynpunkt är förmodligen något som liknar en integralhjälm för MC-åkning. Samtidigt är det ju knappast realistiskt att använda något sådant vid landsvägscykling, då man förmodligen skulle dö av värmeslag i en sån hjälm. Så jag undrar om det är några som känner till några bra kompromisser.

Ge mig era bästa förslag. En fördel om hjälmen skyddar både ansikte och haka/tänder, samtidigt som den är tillräckligt luftig för att ge hyfsat bra komfort vid landsvägscykling.

Lite inspo från andra sporter:

1752220844662.webp

1752229796964.webp

1752230044513.webp

Senast ändrad:
Har funderat i samma banor varför man inte kör med mer skydd speciellt om man dundrar ned för branta berg. Folk kör 100 km/h med en millimetertunn tröja, bibs och vanlig MIPS-hjälm bara.

Men för den vanliga cyklisten tror jag att cykelhjälmar är optimala. Den ska vara mjuk på samma sätt som en modern och säker bil är mjuk jämfört med gamla tidens bilar som gjordes så hårda som möjligt typ. Det är hjälmen som ska ta smällen åt ditt huvud, och om den skulle vara för hård och klara kraschen skulle kraften istället hamna på det mjuka inuti (ditt huvud).

Det är såklart beroende på hastigheter. En motorcykel eller mopedhjälm är gjord för högre hastigheter. Då är smällen också hårdare, och hjälmen behöver då vara hårdare för att gå sönder när du dundrar in i ett vägräcke i 60-75 km/h efter att ha glidit på asfalten.

Om du däremot skulle använda en sådan hjälm för cykel och touchar huvudet i asfalten i säg 30-45 km/h är risken för skador större än om du har en cykelhjälm.

Det är så jag uppfattat det hela iallafall. Hockeyhjälmar och liknande är ju absolut inte gjorda för att krascha på samma sätt och skyddar väl mer om man skulle få en hård puck mot tänderna. Sitter nog inte lika bra på huvudet heller men det var längesen jag var iklädd en hockeyhjälm nu, tekniken har nog utvecklats även där.

Som tillägg (och som är godkänt av stilpolisen) till mitt föregående inlägg:

Använder du dig av ”the three point system” ska du kunna skydda ansiktet rätt bra ändå. Gäller att hitta hjälm med rätt passform för ditt huvud så att baksidan av hjälmen också täcker bakhuvudet bra.

Mitt intryck från akutsjukvården är att faceplants på landsväg är ovanliga. Att folk skulle bära ff hjälm på lvg känns helt orealistiskt, det är redan stor belastning på nacken på en räser. Tyngre hjälm ligger knappast särskilt högt upp på önskelistan.

Som tillägg (och som är godkänt av stilpolisen) till mitt föregående inlägg:

Använder du dig av ”the three point system” ska du kunna skydda ansiktet rätt bra ändå. Gäller att hitta hjälm med rätt passform för ditt huvud så att baksidan av hjälmen också täcker bakhuvudet bra.

Min dåliga erfarenhet av hjälmar som går långt ner i nacken även har den mindre bra egenskapen att glida ner framför ögonen när man ligger i bocken. Kompromisser, kompromisser, alltid kompromisser…

Min dåliga erfarenhet av hjälmar som går långt ner i nacken även har den mindre bra egenskapen att glida ner framför ögonen när man ligger i bocken. Kompromisser, kompromisser, alltid kompromisser…
Med justerbart spänne som går ned ”under” bulan på bakhuvudet är det inte ett problem jag stött på.

IMG_9271.webp

IMG_9269.webp

Ofta kan man ju också justera ”insidan” av hjälmen så att detta spänne bak hamnar längre upp eller längre ner för en mer perfekt ”fit”.

Men jag tror dig ändå. Huvuden är verkligen varierande i både form och storlek. Jag ser tex alltid ut som en svamp pga stor omkrets och ganska bred skalle(?). Svårt att hitta hjälmar som jag ens får över huvudet.

Jag körde ett tag på en Met Parachute (tidigare version än den som finns nu) med avtagbart hakskydd, efter att ha knäckt käkbenet, inne i staden, på en pendelcykel. Den körde jag på ett tag, tills jag kom fram till att jag tyckte att det såg löjligt ut med en fullfacehjälm på en pendelcykel. Det var dessutom bökigt när jag ville dricka, jag fick liksom trycka upp och bak hjälmen för att komma åt flaskan. Man skulle väl kunna tänka sig en ganska smal och diskret konstruktion, som en variant med ett par metallstänger, som antingen sitter permanent på hjälmen eller fästs in, ungefär på samma sätt som man knäpper hjälmen. Men då återstår problemet med att dricka... Så trots egen erfarenhet så skulle jag nog ändå inte köpa en sådan. Eller kanske, men inte köra hakskyddet när jag cyklade landsväg.

om man skiter i stilpolisen så borde Bell Super 3R eller Bell Super Air R va ganska goda kandidater då dom är rätt så luftiga sett ett par st runt sthlm som kör fullface på pendlingen med allt från elcyklar till gravel

Jag körde ett tag på en Met Parachute (tidigare version än den som finns nu) med avtagbart hakskydd, efter att ha knäckt käkbenet, inne i staden, på en pendelcykel. Den körde jag på ett tag, tills jag kom fram till att jag tyckte att det såg löjligt ut med en fullfacehjälm på en pendelcykel. Det var dessutom bökigt när jag ville dricka, jag fick liksom trycka upp och bak hjälmen för att komma åt flaskan. Man skulle väl kunna tänka sig en ganska smal och diskret konstruktion, som en variant med ett par metallstänger, som antingen sitter permanent på hjälmen eller fästs in, ungefär på samma sätt som man knäpper hjälmen. Men då återstår problemet med att dricka... Så trots egen erfarenhet så skulle jag nog ändå inte köpa en sådan. Eller kanske, men inte köra hakskyddet när jag cyklade landsväg.
De finns visst i lite olika varianter. Denna nedan fångade mitt intresse. Lite mer aero och ventilerad, samt utan "kepsskärmen", som jag inte ser så stor användning för v.g. landsvägscykling. Men ändå med lite utskjut ovanför ögonbryn, som kanske gör att ögonbryn och kindknotor skyddas tilll viss del vid faceplant.

1752236117710.webp

Övrigt:

Med flaskor med någon slags sugrörs-/slangkonstruktion går det ju alltid att komma runt problemet att det kan vara svårt att dricka med en fullfacehjälm, åtminstone inte om hjälmen är någorlunda öppen.

1752236443738.webp

Intressant diskussion! Sista bilden var en race-hjälm för slalomåkning. Som aktiv förälder/tränare i sporten så kan jag säga att vi absolut inte rekommenderar ungdomarna att använda båge på hjälmen vid friåkning eller när de kör någon annan gren än slalom med käpp. Den är gjord för att skydda ansiktet mot slag från käpparna. Risken med att använda båge på hjälmen är att huvudet vrids eller rycks med nackskador som konsekvens vid krasch, särskilt vid högre farter.
Intressant nog borde ju detta vara samma risk vid körning med fullface-hjälm på cykel... Antar att man väljer en risk mot en annan vid DH-cykling. Jag åker ju mest landsväg och XC men skulle nog inte gärna sätta på mig något med båge som jag kör.
MC-hjälmar vore kanske optimalt, de är ju gjorda för att glida över asfalten, men vem vill köra med en sådan... 😬

Intressant diskussion! Sista bilden var en race-hjälm för slalomåkning. Som aktiv förälder/tränare i sporten så kan jag säga att vi absolut inte rekommenderar ungdomarna att använda båge på hjälmen vid friåkning eller när de kör någon annan gren än slalom med käpp. Den är gjord för att skydda ansiktet mot slag från käpparna. Risken med att använda båge på hjälmen är att huvudet vrids eller rycks med nackskador som konsekvens vid krasch, särskilt vid högre farter.
Intressant nog borde ju detta vara samma risk vid körning med fullface-hjälm på cykel... Antar att man väljer en risk mot en annan vid DH-cykling. Jag åker ju mest landsväg och XC men skulle nog inte gärna sätta på mig något med båge som jag kör.
MC-hjälmar vore kanske optimalt, de är ju gjorda för att glida över asfalten, men vem vill köra med en sådan... 😬
Jag hade parshute ett tag för länge länge sen. Just det där med vridkrafterna var jag alltid orolig för och kände mig inte Alls säkrare med bågen på. Snarare tvärt om.

Intressant, själv funderar jag på att byta snart eftersom min fyller fem. Det är väl också en aspekt, att byta ibland? Eller spelar ålder ingen roll? Det är bara en siffra? Eller flera...

Intressant, själv funderar jag på att byta snart eftersom min fyller fem. Det är väl också en aspekt, att byta ibland? Eller spelar ålder ingen roll? Det är bara en siffra? Eller flera...
Jo, limm/resin och annat degraderar med åren. Speciellt om den används mycket med all svett, sol osv. Ska ju även bytas när man tappar den eller slår i något även om den inte uppenbarligen är sprucken.

Jo, limm/resin och annat degraderar med åren. Speciellt om den används mycket med all svett, sol osv. Ska ju även bytas när man tappar den eller slår i något även om den inte uppenbarligen är sprucken.
Nja, det är,ju en viss skillnad mellan att tappa en 250 grams hjälm i backen och möta backen med 75 kilo bakom. Cellplasten som skall ta smällen lär inte ändra egenskaper av ett tapp. Den biten är betydligt överdriven.
Sol och svett är värre. Men en hjälm som förvarats mörkt åldras knappast.

Nja, det är,ju en viss skillnad mellan att tappa en 250 grams hjälm i backen och möta backen med 75 kilo bakom. Cellplasten som skall ta smällen lär inte ändra egenskaper av ett tapp. Den biten är betydligt överdriven.
Sol och svett är värre. Men en hjälm som förvarats mörkt åldras knappast.
Det är ju ett känt problem i sneakervärlden att även om saker bevaras i toppskick långt borta från de yttre elementen så raserar till slut konstruktionen.

Det är en sak att hjälmtillverkare rekommenderar att man byter relativt ofta, en annan om åldrande faktiskt har några signifikanta effekter på materialet.

Påminner om när jag höll på med mer alpina aktiviteter och diskuterade rep med Rafael Jensen under en glaciärkurs i Norge för snart 20 år sen. Jag trodde då att ålder hade signifikant påverkan men det har ganska liten påverkan, men att man kanske inte använder för gamla rep där det är risk för långa fall men det är inte så att rep bara faller sönder. Jag använder själv en del 25 år gamla rep för vissa statiska ändamål. Det som fått rep att gå av är när de utsatts för batterisyra som löser upp kärnan eller fall över skarp kant.

Använder då och då en POC som jag köpte 2015 eller 2016. Tvivlar inte särskilt mycket på den.

Plast bryts ner med tiden, vissa sorter långt snabbare än andra. Själv har jag litet svårt för att göra mig av med hjälmar, som till det yttre ser fina ut, men inte längre är pålitliga.

Du kanske ska överväga nån typ av klickpedal? Vurprisken ökar märkbart när fötterna inte sitter fast. Det är sen gammalt.
Jag behöver hitta ett par cykelskor som passar mina fötter först. Cyklister ska visst inte ha stora breda fötter enligt tillverkarna. Jag har cykelskor och SPD-pedaler, men skorna är alldeles för trånga för att jag ska vilja använda dem.

Jag hade s-workshjälm (s-works är bäst) när jag druttade på huvudet. Helt värdelöst, blödning i hjärnan, plingplongbil mmmm
Fast utan hjälm hade du kanske behövd åka i en helt annan sorts bil. Klarade hjälmen sig?

Nånstans har jag en bild på hjälmen tillhörande en nära anhörig, som det heter numera, efter en krasch med flygtur över en bil. Den hjälmen klarade sig inte men det gjorde min anhöriga.

Fast utan hjälm hade du kanske behövd åka i en helt annan sorts bil. Klarade hjälmen sig?

Nånstans har jag en bild på hjälmen tillhörande en nära anhörig, som det heter numera, efter en krasch med flygtur över en bil. Den hjälmen klarade sig inte men det gjorde min anhöriga.
Några få tydliga intryckningar av asfalt.
Måste ha varit nordeuropas största pådrag jämfört skada dock, helikopter och flera( tror 3 ) ambulanser.
Tror dom skickade 2 ambulanser pga skada över 40 km/h , 1 ambulans ytterligare var i närområdet och helikoptern var påväg hem som jag förstått.

Det är en sak att hjälmtillverkare rekommenderar att man byter relativt ofta, en annan om åldrande faktiskt har några signifikanta effekter på materialet.

Påminner om när jag höll på med mer alpina aktiviteter och diskuterade rep med Rafael Jensen under en glaciärkurs i Norge för snart 20 år sen. Jag trodde då att ålder hade signifikant påverkan men det har ganska liten påverkan, men att man kanske inte använder för gamla rep där det är risk för långa fall men det är inte så att rep bara faller sönder. Jag använder själv en del 25 år gamla rep för vissa statiska ändamål. Det som fått rep att gå av är när de utsatts för batterisyra som löser upp kärnan eller fall över skarp kant.

Använder då och då en POC som jag köpte 2015 eller 2016. Tvivlar inte särskilt mycket på den.

Tror kanske inte att att namedroppa Rafael Jensens namn här har samma effekt som på ett alpinistforum 😁
Men jag diskuterade att slinga om mina redan då gamla kamsäkringar med Gudmund Söderin som då var den enda behöriga att sy slingor i Sverige, och han sa i princip att ser slingorna bra ut så är de det.
(Efter det så gjorde jag inte nåt åt de slingorna på typ 15 år till, men bytte dem för några år sen).

Men som flera påpekat så är den kritiska åldern för hjälmar som inte krash-våldats och förvarats mörkt betydligt längre än 5 år.
Om man trots det inte litar på hjälmen är det dock bättre att byta ut den för att slippa bli rädd i onödan, men man får samtidigt finna sig i att delvis vara ett offer för företagens försäljnings knep (eller kanske USAs galna stämnings system.)

Risken med att använda båge på hjälmen är att huvudet vrids eller rycks med nackskador som konsekvens vid krasch, särskilt vid högre farter.
Vill bara poängtera på att detta är farligt och obevisat (== sannolikt falskt) dikotomi som uppstår: att man riskerar med nacken men sparar käken och tvärtom om man väljer fullface respektive halfshell hjälm. Det ät helt möjligt att knäcka både käken och nacken i samma krasch i halfshell hjälm.

Är man rädd om nacken under krasch bär man nackskydd på sig, vilket är testat (på vetenskapligt sätt) att skydda nacken.

Jag behöver hitta ett par cykelskor som passar mina fötter först. Cyklister ska visst inte ha stora breda fötter enligt tillverkarna. Jag har cykelskor och SPD-pedaler, men skorna är alldeles för trånga för att jag ska vilja använda dem.
En del tillverkare, bla Shimano har wide versioner av sina vanliga modeller. Har du provat någon sån?

En del tillverkare, bla Shimano har wide versioner av sina vanliga modeller. Har du provat någon sån?
Jag var runt och kikade i en massa butiker i Stockholm för ett antal år sen för att försöka hitta något som passade. Det bästa jag kunde hitta var ett par Shimano MTB-skor i strl 47. Om de är wide eller inte vet jag inte, men jag har provat andra 47:or som varit sämre, både Shimano och andra märken. Lite dåligt utbud i butikerna på 48:or med wide-läst och jag har inte vågat chansa på att beställa i blindo. Är inte ens säker på om det finns 48:or i cykelskor.

Jag har kanske lite samma problem, även om jag inte går i taket på storlekar precis. Hur någon kan ha Shimanos standardsko förstår jag inte efter att ha provat dessa i för mig även fantasifulla storlekar. Långa och smala och mera bananfodral än sko(?) Det är ju uppenbart att det finns en marknad, men ändå...

Jag har lite bredare och lite högre fot än standard men köper normalt vanliga skor, inte wide. Det blev ett par Quoc Gran Tourer II i en storlek större än normalt (dessa är 44:or, jag har små söta fötter ;) ). De sitter finfint och har hängt med i över 900 mil nu utan att visa tecken på att ge upp. Gott betyg tycker jag. - Sen finns det säkert smidigare & luftigare skodon, billigare med, men jag är helnöjd.

48 vet i 17. Just Quoc verkar tycka att 47 är stort nog. För egen del funderar jag på om jag borde skaffa ett par till. De hinner knappt torka mellan passen när jag kör som värst inne... Lake och Fizik har jag identifierat som alternativ, men jag har inte tagit mig tiden att prova.

Jag har kanske lite samma problem, även om jag inte går i taket på storlekar precis. Hur någon kan ha Shimanos standardsko förstår jag inte efter att ha provat dessa i för mig även fantasifulla storlekar. Långa och smala och mera bananfodral än sko(?) Det är ju uppenbart att det finns en marknad, men ändå...

Jag har lite bredare och lite högre fot än standard men köper normalt vanliga skor, inte wide. Det blev ett par Quoc Gran Tourer II i en storlek större än normalt (dessa är 44:or, jag har små söta fötter ;) ). De sitter finfint och har hängt med i över 900 mil nu utan att visa tecken på att ge upp. Gott betyg tycker jag. - Sen finns det säkert smidigare & luftigare skodon, billigare med, men jag är helnöjd.

48 vet i 17. Just Quoc verkar tycka att 47 är stort nog. För egen del funderar jag på om jag borde skaffa ett par till. De hinner knappt torka mellan passen när jag kör som värst inne... Lake och Fizik har jag identifierat som alternativ, men jag har inte tagit mig tiden att prova.

Fel tråd?

Tillbaka
Topp