Parkera skåpbil i Åre?

Klas A

Aktiv medlem
Parkera skåpbil i Åre?
Många som cyklar åker till Åre på sommaren. Många som cyklar aktivt med egen cykel har en skåpbil. Men tekniskt sett verkar det omöjligt att parkera en skåpbil i Åre. Brukar bo i Åre fjällby vid VM8:an, förrförra gången jag var där så hade Åre vägsamfällighet tagit över parkeringarna och man skulle boka genom dom. Vilket tog ett tag att lista ut då det inte fanns någon info.

Gången efter bokade jag i förväg men noterade att p-platserna endast är till för personbil klass 1. Alltså inte skåpbil. Vissa platser kan man stå med husbil eller släp. Men man har alltså en stark aversion mot just skåpbilar av någon anledning. Jag stod där en vecka på pb parkering med min lilla skåpbil ändå och det funkade. Den är mindre än en normalstor SUV men på pappret en lastbil.

Så jag undrar lite, har någon fått problem med detta och hur löser man det i så fall? Är det så att man kommer att få p-böter varje dag så känns det som att det är lika bra att åka hem för jag hittar inte någon info om att det skulle gå att parkera en skåpbil någonstans i Åre över natten.

Parkera skåpbil i Åre?
Tjena!

När man sätter upp skylt för PB Klass 1 är det för att inte husbilar ska stå där. Aldrig hört om någon med en vanlig skåpbil som fått böter på en sådan plats.

Parkera skåpbil i Åre?
Tjena!

När man sätter upp skylt för PB Klass 1 är det för att inte husbilar ska stå där. Aldrig hört om någon med en vanlig skåpbil som fått böter på en sådan plats.
Det är ju min förhoppning, har alltid funkat hittills. Men rent tekniskt så är det ju förbjudet, så fullt möjligt att sätta p-böter. Sen är det ju rätt poppis med campervans som antar jag fortfarande är reggade som lätt lastbil. Jag sover själv i den ibland men har ju inte tänkt göra det i Åre fjällby givetvis.

Parkera skåpbil i Åre?
Tjena!

nu kanske åre inte är lika kinkiga men står du på en PB klass 1 parkering med en lätt lastbil aka skåpbil så åker du på böter direkt här i sthlm....

Parkera skåpbil i Åre?
nu kanske åre inte är lika kinkiga men står du på en PB klass 1 parkering med en lätt lastbil aka skåpbil så åker du på böter direkt här i sthlm....

Tjena!

Där kan jag tänka mig det, men väldigt många parkeringar där man ser dom skyltarna så är det tydligt att det är för att hålla borta husbilar. De flesta ställen jag ser dom på är turistområden som vi stränder, parkeringar vid naturreservate m.m.

Tillbaka
Topp