FSA gossamer vevparti lossnar

Kosmos02

Medlem
Jag har bytt vevlager på min gamla trotjänare. Satte i ett nytt Vevlager Shimano BB-RS500-PB för 24 mm axel PressFit 41 86.5 mm. Inga problem med det.
Det som dock är problem är att vevarmen inte sitter kvar på vevaxeln! Tappade den två gånger idag på en 70km runda. Inte så nice.
Jag tror att någon slags "ändstopp" har försnillats eller lossnat någon gång. Det fanns inte där när jag tog av vevpartiet och bytte lagret.
Googlar och försöker förstå vad det är för pryl jag behöver. Innerdiametern på den gängade delen är strax under 17mm så det är troligtvis M17 gänga internt. Dock inga gängor i själva vevarmen.
Detta är grejer som var begagnade redan 2010 när jag satte samman cykeln.

Någon som kan hjälpa mig hitta rätt delar?
Även eventuella brickor mellan lager och vevarmar är borta. Behövs det? I så fall behöver jag hjälp att förstå vad som behövs även där.

Tack på förhand.

Ser ut att vara samma lösning som Shimano kör och ja då skall där sitta ett "lock" som sätter förspänningen innan du drar åt klämskruvarna. Utan den kommer det aldrig sitta korrekt och har du otur har du redan skadat klämförbandet genom att köra med grejerna felaktigt åtdragna. Tveksamt om det är värt att jaga reservdelar om inte någon här på forumet har liggandes i skrotlådan, kanske passar Shimanos "lock" om du har extremt tur. Annars skulle jag nog slänga grejerna och köpa en billig Shimano-vev istället…

Det måste finnas en preload-anordning på vänstra vevarmen som Mayhem skrev.

Så här ser ut en ny vänster vevarm:

1752360504937.webp

Ditt ex saknar tyvärr den:

1752360210083.webp

Tack för svar!
Vad tror ni om tex detta exemplar?
Inte exakt samma utväxling men det kan man leva med.

Utvaẍlingen kan påverka kompatibilitet med din framväxel; du bör kontrollera att den kan ta större framklingor.
Sedan är det andra dimensioner som kan skilja sig mellan de vevpartier.

Axeldiametern verkar vara samma i både fallen (24 mm). Vad kan skilja sig mellan dem vevpartierna förutom den är:
- axellängder för att klara vevlagret (bör vara samma på flesta klassiska landsvägscyklar, men i verkligheten vet jag inte);
- kedjelinjer, påverkar växelfunktionen och huruvida framklingorna klarar kedjestaget eller inte;
- Q-factor avgör hur brett pedalerna hamnar från mellanplanen.
- vevarmslängder.

För att vara 100% säker bör du leta fram tekniska specifikationer på båda Gossamer och U6700 och jämföra dem.

Varför inte skaffa en sån där pre-load screw? Borde ju finnas hos de flesta bra cykelhandlare. Klart att FSA Gossamer måste ha en motsvarande eller likadan skruv.

Varför inte skaffa en sån där pre-load screw? Borde ju finnas hos de flesta bra cykelhandlare. Klart att FSA Gossamer måste ha en motsvarande eller likadan skruv.

Fast har man kört med lös arm tills den trillat av, så kan splines etc vara skadade.
Beroende på hur mycket splines är skadade (och de är säkert skadade), kan de gamla vevarmarna hålla kvar i något år (eller två) innan de slutligen ramlar av för gott. Jag drar detta från min erfarenhet.

Beroende på hur mycket splines är skadade (och de är säkert skadade), kan de gamla vevarmarna hålla kvar i något år (eller två) innan de slutligen ramlar av för gott. Jag drar detta från min erfarenhet.
Broder, din visdom och dragning från erfarenhet med gamla vevarmar och splines kommer helt tillrätta i ett forum som detta. Kanske 3 år .. ?

Tack för alla svar! Splinesen är rejält åtgångna på insidan av vevarmen så det vore nog att tråka efter en ersättare. Ingen som har något liggandes? Mäter 92mm över lagernaIMG_9026.webp

Jo visst. Det är inte ett landsvägscykelset men borde det inte få plats två klingor här?
Var en inre och en "chainguard" på yttre innan.
Har lite problem att hitta några billiga klingor i 130bcd bara

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    163.2 KB · Besök: 32
Jo visst. Det är inte ett landsvägscykelset men borde det inte få plats två klingor här?
Var en inre och en "chainguard" på yttre innan.
Har lite problem att hitta några billiga klingor i 130bcd bara
Jag har Alfine ( med rem) på min pendel och ser samma sak som du. Borde fungera med två klingor. Om man hitter rätt...
Frågan blir vad du kör för delning, 9 och neråt lär väl gå bra kan jag tänka.

Montera två klingor ser inte ut att vara några problem, men hur blir kedjelinjen kontra en vanlig Shimano landsvägsvev…?

Gjorde en djupdykning i lådorna och fann dessa.

IMG_3449.webp

Osäker på om extraktern kan flyttas till TS vevparti. Om hela vevarna skall användas blir det byte till vevlager för 30 mm axel och klingor för 110 mm BCD. Har även 50/34-klingor som passar, man kanske inga klingbultar.

Edit: Äh! Splinsen var ju skadade på TS vevar, så ingen flytt av extraktern är aktuell. Det är iallafall 172,5 mm längd på mina vevar.

Gjorde en djupdykning i lådorna och fann dessa.

Visa bilaga 780697

Osäker på om extraktern kan flyttas till TS vevparti. Om hela vevarna skall användas blir det byte till vevlager för 30 mm axel och klingor för 110 mm BCD. Har även 50/34-klingor som passar, man kanske inga klingbultar.

Edit: Äh! Splinsen var ju skadade på TS vevar, så ingen flytt av extraktern är aktuell. Det är iallafall 172,5 mm längd på mina vevar.
De finns i många skepnader, Gossamer. Jag har ett parti liggande med 24 mm axel och DirectMount 46/30. Men det släpper jag inte 😊

Tillbaka
Topp