Amatör som behöver hjälp

FawnEel

Medlem
Amatör som behöver hjälp
Hej HappyRide forum,

Jag fick en Cannondale SL1 cykel av en bekant några dagar sedan.
Det enda var att vänstra delen av vevpartiet. (vänstra pedalarmen). Så jag drog in den till en cykelmeck och de sa att det skulle kosta 3-3.5 tusen för reperationerna.
Det är lite ur min budget så tacka nej, nu skriver jag här för jag undrar hur/om man kan byta detta själv, hur mycket och vart jag kan skaffa delarna.
Jag fixar en Imgur länk precis under här med några bilder på vevpartiet.

Om ni behöver mer bilder eller info bara fråga. Uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh,
En ny cyklist.

Amatör som behöver hjälp
Svårt att veta vad som är trasigt med vevpartiet. Absolut att det går att laga för billigare peng, men kanske inte till samma kvalitet.

Förklara med bild så blir du garanterat hjälpt här.

Amatör som behöver hjälp
Svårt att veta vad som är trasigt med vevpartiet. Absolut att det går att laga för billigare peng, men kanske inte till samma kvalitet.

Förklara med bild så blir du garanterat hjälpt här.
Jag är så ny till cykling så vet inte skillnaden på kvalite och skräpbyggda cyklar haha, vad vill du ha bild på dock?

Amatör som behöver hjälp
Byt vevpartiet.
Rent spontant skulle jag tro att detta vevparti passar rakt av. Det befintliga vevpartiet som redan har armen avplockad är bara att dra ut.
Ge den utstickande axeln en smäll med ett vedträ/gummiklubba typ så lossnar den.
Men praxis är att byta vevlager oxå när du ändå har allting löst. Ca samma pengar till, går att lossa med en rörtång eller polygrip om du inte bryr dig om att det blir lite repskador. Annars behövs särskilt verktyg för montaget/avmontaget. Det går ju att känna på vevlagret hur det rullar när vevpartiet är av.
Det som sitter där är ett FSA, de använder på dessa samma axeldiameter som Shimano. En stålaxel på 24mm.

Amatör som behöver hjälp
Byt vevpartiet.
Rent spontant skulle jag tro att detta vevparti passar rakt av. Det befintliga vevpartiet som redan har armen avplockad är bara att dra ut.
Ge den utstickande axeln en smäll med ett vedträ typ så lossnar den.
Men praxis är att byta vevlager oxå när du ändå har allting löst. Ca samma pengar till, går att lossa med en rörtång eller polygrip om du inte bryr dig om att det blir lite repskador. Annars behövs särskilt verktyg för montaget/avmontaget.

Ok tack! Ska checka detta.

Uppskattar det!

Amatör som behöver hjälp
Har en vevarm använts som inte riktigt varit åtdragen och börjat glappa är det väldigt stor risk toleranserna i passningen förstörts. Det kommer lossna igen och igen. Kosta på ett nytt vevparti och nytt vevlager.

Idag används bara ett kugghjul (klinga) fram och för 10år sedan 2st. Den där ser ut att ha 3st.
Att montera ett med bara 1klinga fram är möjligt och då kan du ta bort växeln fram. En nackdel är då att det kan bli tungt i backar och låg toppfart eftersom kassetten bak inte har så stort utväxlingsomfång. Men det går att byta. Men det drar lätt iväg till många tusenlappar.

Amatör som behöver hjälp
Det är enkelt att bifoga bilden direkt i meddelandet, bara ett tips. :)

bJEtvXX.webp

Tillbaka
Topp