Kan man skifta däck, fram till bak.

helgonet1

Aktiv medlem
Hej
Som rubriken lyder. Har ett lite slitet bakdäck på cykeln men framdäcket är fräschare. Så jag tänkte skifta bakdäcket och sätta i fram och framdäcket i bak.
Kan man göra så? Obs nu pratar jag om däck och inte hjulet. Är risken större för punka när däcket är slitet?

Jag gör däcksflytten då och då. Synd om att slänga framdäck som har 50% liv kvar. Det ät absolut okej att göra på flesta typer cyklar: pendlare, landsväg, barn, gravel o.s.v.
På MTB med fram- och bakspecifika däck eller med olika hjuldiametrar blir det lite svårare. Å andra sidan, fungerar DHR lika bra fram som bak enligt mig, likaså för DHF. Den enda saken som gör mig tvivla är att jävlas med slanglös gucka än en gång mer än absolut nödigt.

Ja, bara flytta runt. Nu vet jag inte hur slitet bakdäcket är, men låt det få tillbringa sina sista mil på det fridfulla framhjulet.
Punkteringar sker för det mesta på bakdäcken.

Hur ser man om det är mycket slitet? Om jag jämför med framdäcket så ser jag att mönstringen är borta på bakdäcket men frågan är ju hur länge till kan man köra med det däcket?

Man får väl gissa lite själv .... Om man börjar se nästa lager i däcket är det dags 😃 Har gjort sådana byten ibland, funkar fint.

Sen jag köpte cykeln så har jag cyklat ca 3480 km. Tycker det borde hålla i ca 5000 km lr?
Hur lång är repet? Allt beror väl på vilket underlag man kör på, hur mycket man (och cykeln + last) väger, hur man bromsar o.s.v.

Just i förrgår cyklade jag på fräsch, hård men skållhet asfaltbana och kunde inte låta bli att tänka hur kontakt med 80°C asfalt påverkade mina däck. Vanligtvis ser de fint grus, större grus, lera, naken jord, gräs och sådant. Vilket är värre: het asfalt eller vassa stenar? Who knows, man.

Just i förrgår cyklade jag på fräsch, hård men skållhet asfaltbana och kunde inte låta bli att tänka hur kontakt med 80°C asfalt påverkade mina däck. Vanligtvis ser de fint grus, större grus, lera, naken jord, gräs och sådant. Vilket är värre: het asfalt eller vassa stenar? Who knows, man.
Denna tanke har slagit mig med. Men vi får komma ihåg att våra däck är gjorda av tillverkare som haft många decenniers erfarenhet av att göra däck för bilar, lastbilar osv som kör över hela världen (inklusive varmare länder än Sverige) där tyngden och farten är mycket högre. Men däcken håller i värmen ändå. ”The rubber yearns for the heat” så att säga. Se bara på racingbilar som gör burnouts för att ”värma upp däcken” så att greppet blir bra.

Även stenar blir ju varma. Jag menar har du någonsin varit barfota på en sandstrand (den delen som vattnet inte når) eller legat på en klippstrand?

Har du däck med innerslang så byt när du ser en skillnad i rullbanan. Dels ger det fler km/däck men du blir bättre på att laga framtida punkteringar. Samma däckavtagare, samma pump osv, det som funkar hemma funkar i fält.

Denna tanke har slagit mig med. Men vi får komma ihåg att våra däck är gjorda av tillverkare som haft många decenniers erfarenhet av att göra däck för bilar, lastbilar osv som kör över hela världen (inklusive varmare länder än Sverige) där tyngden och farten är mycket högre. Men däcken håller i värmen ändå. ”The rubber yearns for the heat” så att säga. Se bara på racingbilar som gör burnouts för att ”värma upp däcken” så att greppet blir bra.

Även stenar blir ju varma. Jag menar har du någonsin varit barfota på en sandstrand (den delen som vattnet inte når) eller legat på en klippstrand?
Jag har ingen tvivel om att cykeldäck kan överleva (eller t.o.m. prestera bättre på) hett underlag. Frågan var dock om livslängden. Jag har mer erfarenhet med MTB däck, och då väljer man ibland mellan greppiga men mindre slitstarka däck och andra däck som håller ut längre men vilka man inte skulle vilja ha fram under kallare tider (i.o.m. däcken stelnar under minusgrader).

När det gäller racing (vare sig bil, cykel, mc eller annat) då vill man ha bästa utrustning som pengar kan ge. För oss gubbar som betalar ur sin ficka för däck, återstår balansfrågan mellan att slänga framdäcket eller återanvända det på bak.

Jag har ingen tvivel om att cykeldäck kan överleva (eller t.o.m. prestera bättre på) hett underlag. Frågan var dock om livslängden. Jag har mer erfarenhet med MTB däck, och då väljer man ibland mellan greppiga men mindre slitstarka däck och andra däck som håller ut längre men vilka man inte skulle vilja ha fram under kallare tider (i.o.m. däcken stelnar under minusgrader).

När det gäller racing (vare sig bil, cykel, mc eller annat) då vill man ha bästa utrustning som pengar kan ge. För oss gubbar som betalar ur sin ficka för däck, återstår balansfrågan mellan att slänga framdäcket eller återanvända det på bak.
Ah, ja. Varma däck slits definitivt snabbare än kalla. Får man bättre grepp kan man räkna med att det också släpper snabbare. Det har jag lärt mig från alla racingspel som ung iaf.

Hej
Som rubriken lyder. Har ett lite slitet bakdäck på cykeln men framdäcket är fräschare. Så jag tänkte skifta bakdäcket och sätta i fram och framdäcket i bak.
Kan man göra så? Obs nu pratar jag om däck och inte hjulet. Är risken större för punka när däcket är slitet?
Slitna bakdäck är ofta bomkantade, de slits mest i mitten. Den kanten kan kännas om däcket sitter fram på en landsvägscykel. Men ett beg bak funkar såklart.
Hur den sammanlagda livslängden skulle påverkas av ett skifte förstår jag inte, lite som kedjeafficionados som roterar ett antal kedjor (där den upprepade djuprengöringen möjligen kan inverka)
Men det är ju bara gissningar som det mesta på detta forum 😁

Slitna bakdäck är ofta bomkantade, de slits mest i mitten. Den kanten kan kännas om däcket sitter fram på en landsvägscykel. Men ett beg bak funkar såklart.
Hur den sammanlagda livslängden skulle påverkas av ett skifte förstår jag inte, lite som kedjeafficionados som roterar ett antal kedjor (där den upprepade djuprengöringen möjligen kan inverka)
Ja men med tanke på att man har största vikten på bakdäcket + att det är bakhjulsdrift på cykeln😊 så slits det ju fortare än framdäcket lr? Då är det nog rätt så logiskt att man skiftar däcken så kanske man kan slita lite till på framdäcket som nu sitter därbak och lite mindre på det redan slitna bakdäcket som sitter i fram.

Ok. Man kan ju alltid ställa frågan. Ja går på Batavus råd, låter vettigt.
Det är inte vettigt. Det är tvärt om en onödig risk.
Slitna däcket bak, alltid. Så cykla vidare utan att göra något alls.
Sen när det väl är slut kan den ekonomiskt lagde flytta bak framdäcket och sätta det nya däcket fram istället.

Ja men med tanke på att man har största vikten på bakdäcket + att det är bakhjulsdrift på cykeln😊 så slits det ju fortare än framdäcket lr? Då är det nog rätt så logiskt att man skiftar däcken så kanske man kan slita lite till på framdäcket som nu sitter därbak och lite mindre på det redan slitna bakdäcket som sitter i fram.

Den logiken funkar bara om man "måste" sätta på två nya däck samtidigt. Man kan dock byta ut en enda däck i taget.

Hej
Hej jag gör alltid så när jag är ute och långfärds cyklar ute i världen 😃

Gissningar på detta forumet?!
Här KILLVET vi! :sneaky:🍻

min rutin är att förnya när bakdäcket tar slut. med ett nytt fram, och det gamla framdäcket flyttas bak.

precis som många andra här.

fördelar:
-prioriterat grepp fram
-bättre rullmotstånd när man slipper använda nytt däck bak, där det tjockare gummit bromsar mest.
-det ursprungligen greppiga mjuka lite trögrullade framdäcket har hunnit hårdna till lite i gummit och blivit stabilare.

nackdelar:
-man är inte lika fri välja ett optimerat framdäck. när det är sagt kör jag nu ett halvgammalt racing ray bak. det funkar bättre där än det alltför träiga racing ralph det fick ersätta. byttes alltså i förtid. (finns över om någon vill ha skiten. pm)
-man kan spekulera i om det något slitna bakdäcket skulle ha lättare till punktering. vem bryr sig .

ergo;
nya däck gör mest nytta och minst skada fram.

Tillbaka
Topp