Vibrationsfri pendlingscykel

Framhjul

Medlem
Hej,
Jag är är på jakt efter en vibrationsabsorberande elcykel att pendla på grusväg med.

Har drygt 1 mil enkel väg till jobb på nästan enbart grusväg.

Har sedan tidigare testat att cykla på en CUBE el-damcykel med dämpad sadelstolpe och framgaffel, men alla vibrationer gjorde att jag fick lätt hjärnskakning. Är tyvärr både skakkänslig i huvudet och har lite dålig rygg (därav att jag valde en damcykel pga den upprätta sittställningen). Dock tror jag att en lätt framåtlutat sittställning kan vara ok.

Har kollat på fatbike med 4,8” däck. De flesta verkar dock vara utan dämpning.

Sen finns dämpade eMTB, men dessa har inte lika breda däck.

Jag får för mig att det är stora däck med lågt lufttryck som är bra för att dämpa alla små mikrovibrationer från gruset och att stötdämpare mest tar hand om större vibrationer som gropar, men rätta mig gärna om jag tänker fel.

Vad tror ni är den mest lämpliga cykeln för att få så vibrationsfri cykling som möjligt på grusväg?

Jag tror också på riktigt breda däck och kanske sadelstolpe + styre i kolfiber som är gjorda för att dämpa vibrationer. Handtag och sadel kan nog också vara något att testa runt lite med men det viktigaste är väl att de är bekväma. Ramen skulle också kunna påverka då en bra ram också kan dämpa vibrationerna.

Jag tror inte att dämpare skulle hjälpa speciellt mycket.

Jag tror också på riktigt breda däck och kanske sadelstolpe + styre i kolfiber som är gjorda för att dämpa vibrationer. Handtag och sadel kan nog också vara något att testa runt lite med men det viktigaste är väl att de är bekväma. Ramen skulle också kunna påverka då en bra ram också kan dämpa vibrationerna.

Jag tror inte att dämpare skulle hjälpa speciellt mycket.
Tack!
Hur vet man om en ram är bra eller inte?

Jag har XXL:s fatbike med 4.8"-däck och med lågt tryck (0,4-0,6 bar) är den väldigt behaglig på grusvägar, även av det grövre slaget. Dämpargaffel gör inte någon nämnvärd skillnad för komfort, du tänker rätt i att det mer handlar om att hantera grövre terräng.

Har sedan tidigare testat att cykla på en CUBE el-damcykel med dämpad sadelstolpe och framgaffel, men alla vibrationer gjorde att jag fick lätt hjärnskakning. Är tyvärr både skakkänslig i huvudet och har lite dålig rygg (därav att jag valde en damcykel pga den upprätta sittställningen). Dock tror jag att en lätt framåtlutat sittställning kan vara ok.
Tänk på att om du sitter med upprätt sittställning så går ju alla vibrationer rakt upp i ryggraden och huvudet medan om man sitter mer framåtlutad så kan man parera lättare, det är dock svårt som utomstående att säga vad som är rätt för dig så skulle rekommendera att prova lite olika cyklar med olika sittställning och se vad som känns bäst.

Tänk på att om du sitter med upprätt sittställning så går ju alla vibrationer rakt upp i ryggraden och huvudet medan om man sitter mer framåtlutad så kan man parera lättare, det är dock svårt som utomstående att säga vad som är rätt för dig så skulle rekommendera att prova lite olika cyklar med olika sittställning och se vad som känns bäst.
Bra input, tack!

Kollar på cyklar med både 4,0” däck och 4,8” däck.

Är det någon nämnvärd skillnad i vibration mellan de på grusväg?

Tillbaka
Topp