Tour de France 2025

Tour de France 2025
Ja syftade förstås enbart på resultatet för etappen. Det är inte så enkelt som att "vill man vinna får man väl se till att hålla sig undan". Nu var det ju många storfavoriter som höll sig väl långt framme men ändå drabbades, ovanligt att det blir så få som får chans göra upp om det. Åtta stycken var kvar. Vet inte om någonsin sett det förut.

För vara tydlig, nej jag tycker inte på riktigt att de ska stryka resultatet. Men det borde de inte gjort i Ganna-fallet heller. Men det var lika motiverat nu som det var där.

Tour de France 2025
Redo för morgondagens etapp ? Ska bli riktigt kul att se !!

c23.webp

Tour de France 2025
Intressant väderprognos för morgondagen enligt yr.no.

Vif (start 12:20)
1753287466680.webp

Col du Glandon (beräknat strax efter kl två)
1753287700652.webp

La Chambere (mellan Glandon och Madeleine, beräknad tid runt halv tre)
1753287582845.webp

Moutiers (i dalen före slutbacken; ca kl fyra)
1753287843212.webp

Col de la Loze (lite nedanför toppen, strax efter fem):
1753287930282.webp

(Tiderna är baserade på snabbaste tidsschemat med 35 km/h i snittfart)

Tour de France 2025
Har SVT fått in någon sommarjobbare? I texten nämns både ettan, tvåa och trean på etappen medan det är oväntat lite om kraschen i texten.

Lite räddas det dock upp av att det skrivs att en stor del av ledarklungan kraschade med mindre än en km till mål när man tydligt i klippet ser att vurpan inträffar precis före kilometermärket och att det i storleksordningen är 10 cyklister som går i backen.

Tour de France 2025
1000032110.webp

Vet inte riktigt om jag hade gjort som Simmons och valt att posera mig med Bruyneel i TdF. 🤔 Speciellt när han lyckats toppa formen o gör succe.
Bruyneel har dessutom livstids förbud på TDF o nu lyckats få på nåt sätt bli ackrediterad. 🤷🏻‍♂️

Tour de France 2025
UCI var vart fall inte glada på ASO att Bruyneel fick komma och vara med lite

Tour de France 2025
Tour de France 2025
Lite fundersam över varför de stoppade honom när han fortfarande var på banan, med en 1 minut kvar till klungan skulle anlända. Om det sista nu stämmer. Hade väl i vilket fall varit bättre om han fått rulla förbi målet innan, istället för ha kaos före mållinjen. Men men de hade kanske inte det valet

Tour de France 2025
UCI var vart fall inte glada på ASO att Bruyneel fick komma och vara med lite

Bra att de sätter ner foten. JB och LA jobbar hårt på att revidera historien i sina podcasts. I vinjetterna säger de "7 times TdF winner" och "I directed my teams to 9 TdF wins" och de lyfter gärna upp hur tighta de är med Cavendish, Wiggins, Quinn Simmons m.fl.

(Men jag ska försöka att inte gnälla mer om dem i den här tråden.)

Tour de France 2025
Lite fundersam över varför de stoppade honom när han fortfarande var på banan, med en 1 minut kvar till klungan skulle anlända. Om det sista nu stämmer. Hade väl i vilket fall varit bättre om han fått rulla förbi målet innan, istället för ha kaos före mållinjen. Men men de hade kanske inte det valet
Jag gissar att "regeln" är att få bort sådana idioter så snabbt som möjligt. Vad säger t.ex. att han inte saktat in och stannat före mållinjen? Om de då hade väntat på att han skulle passera mållinjen hade de förlorat tid i att få bort idioten.

Dessutom är det ju saker som inträffar snabbt och att sitta och fundera på om det kan finnas bättre strategier och riskanalysera dessa finns inte riktigt tid till. Bättre att då ha en enkel och tydlig regel om att få bort skiten så snabbt som möjligt. Det bör i de flesta fall vara en hygglig lösning på problemet.

Tour de France 2025
Dagens väder lär nog gynna Pogacar.
Finns nog olika aspekter på det. En aspekt som skulle kunna vara till hans nackdel är att om det blir halt ökar risken för vurpor och därmed risken att Pogacar även utan egen förskyllan kan gå i backen och skada sig.

Låt oss dock verkligen hoppas att det inte blir några vurpor. Och ffa inga som är så allvarliga att de påverkar cyklisternas möjlighet att fortsätta.

Tour de France 2025
Biten mellan det att de kommer ner i dalen i Notre-Dame-de-Briancon efter utförskörningen ner från Col de Madeleine och det att slutbacken på allvar börjar kan påverka loppet en del. Är tämligen flackt i en mil och måttlig lutning (några procent) i ytterligare en halvmil.

Jag tror att biten i dalen (eller rättare sagt dalarna) innan slutbacken minskar sannolikheten att någon GC-åkare gör något innan slutbacken börjar. Därmed inte sagt att det inte kan hända eller att det garanterat skulle ha blivit attacker om slutbacken börjat direkt i Notre-Dame-de-Briancon.

Tour de France 2025
Sen återstår det att se om etappen blir episk eller inte. Banprofilen ger möjligheter till det, men riktigt tuffa banprofiler har ibland lett till väldigt passiv cykelåkning. Jag är rent generellt återhållsam med epitet som episk, men om jag ska kalla en etapp episk så krävs riktigt bra och intressant cykelåkning, typiskt med en del vändningar och gärna oväntade inslag.

Eller annorlunda uttryckt: Cyklisternas agerande avgör om etappen blir underhållande och intressant eller ej och det återstår att se hur de kommer att cykla idag.

Tour de France 2025
Jo det är nog rätt säkert tips att för GC-åkarna blir det riktig tävling tidigast i sista stigningen, även om de kan marinerat varandra en del i de två tidigare. Men även det talar ju för att det nog ganska troligt att det kan bli en utbrytning som går hem idag. De som kör för etappen har ju råd chansa lite mer.

Tour de France 2025
Angående utbrytningens chanser tror jag mkt beror på hur Visma och kanske UAE väljer att köra.

Om det skulle vara så att Pogacar har en dålig dag gissar jag att Visma inte att de såsar på fram till halvmilen kvar och att Vingegaard attackerar och då upptäcker att det gick att plocka en del tid på Pogacar. Det skulle tala för att Visma skulle köra på i rätt skapligt tempo i alla fall uppför Madeleine. Beroende på vilka som sitter i utbrytningen skulle det kunna göra det svårt för de i den att vinna etappen.

Å andra sidan var Pogacar mer återhållsam än vanligt, både upp till Superbagnères och Mont Ventoux. Kanske är han nu sugen på en ny etappseger och då skulle det kunna bli att UAE hjälper till att se till att utrbytningen inte får något jätteförsprång.

Tour de France 2025
Bra försök! Mitt motbud är:

1) Vem har den klibbigaste flaskan?
Upp mot Col de la Loze får Pogi flashbacks från när han blev ifrånåkt där senast, blir helt paralyserad och i ren desperation kör han en tre km lång klibbig flaska (och blir diskad) för att försöka komma ikapp gruppen med GC-åkarna.

2) På vilken etapp tar Pogi över gula tröjan?
Han tar aldrig över den. Healy går loss i en soloutbrytning på etapp 1. Han hinner förbi en tågövergång medan klungan fastnar bakom och tåget stannar och blockerar överfarten i 1,5 timmar vilket gör att Healy tar ledningen med 1 timme och 20 minuter efter etapp 1 och han försvarar ledningen fram till dess Pogi blir utslängd (se svar 1).

3) Hur många kilometer dröjer det tills första vurpan?
184,6 km. 300 meter från mål på första etappen blir det dock en massvurpa där 150 av deltagarna går i backen.

4) När vurpar Roglic för första gången i loppet?
184,6 km.

5) När vurpar Roglic för sista gången i loppet?
1 km från mål på Champs-Elysées (bryter touren där).

6) Kan någon slå Remco på första tempoetappen?
Geraint Thomas tappar en massa tid på de inledande etapperna och startar bland de första på tempot och gör en stabil insats och tar ledningen. Kort efter hans målgång drar ett oväder in med kraftigt regn och kastvindar vilket gör att ingen klarar av att matcha hans tid.

7) Kan MvdP upprepa segern på Mûr-de-Bretagne?
Ja, efter att ha dragit fram Jasper till tre etappsegrar så betalar Jasper tillbaka och gör sitt livs uppdrag för MvdP som enkelt tar hem etappen.

8) Kommer en fransman att vinna etappen den 14:e juli?
Nej, i en utbrytning med nio fransmän lyckas Abrahamsen ställa av alla i sista backen trots att han fram till dess dragit 90 % av tiden medan fransmännen tjäbblat om vem/vilka som ska ta återstående 10 % av dragjobbet.

9) Vilken etapp blir den mest underhållande?
Sista (se svar 10)

10) Blir det klungspurt på Champs-Élysées?
Nej, det blir en soloseger för Victor Campenaerts som går loss solo från km 0, aldrig får en lucka större än 30 sekunder men ändå lyckas hålla undan till mållinjen och vinner etappen med två sekunder före en vilt spurtande Merlier som vinner klungspurten om andraplatsen.
Har ju inte gått så bra än så länge med mitt tips, men idag känner jag starkt att jag kommer att ta ett stort steg mot rätt svar på fråga 1.

Tour de France 2025
Att komma igång är inget direkt problem. I synnerhet inte när det är så där brett. Värre om det drar iväg upp mot 15 % och är supersmal väg. Då tycker i alla fall jag att det kan vara lite marigt att komma igång.

Tour de France 2025
Man undrar! Jag kan tänka att det är ”meh” att vara femma i GC, men vad kan han gå för istället?
Nej, han bryr sig nog inte så mkt om han blir femma eller tionde i totalen. Så möjligheten att i bästa fall ta sig upp på pallen lockar förstås.

Och, jag tycker det är kul att han försöker men är lite rädd för att sannolikheten är större att han rasar i totalen än att han avancerar.

Tillbaka
Topp