Tour de France 2025

Tour de France 2025
Det som irriterar mig är att det vore väldigt lätt att bli av med det. Eller i alla fall det som syns. Ge rejäla bestraffningar, säg 1 min tidstillägg i totalen för samtliga cyklister i laget, 10 poängs avdrag i bergspristävlingen, 20 poängs avdrag i poängtävlingen och CHF 1000 i böter. Svårt att se att något lag skulle riskera ett sådant straff.

Tour de France 2025
Ibland svarar Vachi lite väl självsäkert på frågor han inte har så bra koll på. Inte jättekonstigt att han inte har koll och hänger med på allt förstås.. Apropå frågan om Ayoso nu, "om hur stor chans han tror det är att han skulle gå till Movistar". Det stämmer ju att tidigare sagts om att han kommer bli kvar i UAE. Men det har ju varit en del rykten de senaste dagarna om att det tydligen ska vara rätt nära att de kommer bryta kontraktet. Det vore kanske det bästa för båda parter där.

Tour de France 2025
Det som irriterar mig är att det vore väldigt lätt att bli av med det. Eller i alla fall det som syns. Ge rejäla bestraffningar, säg 1 min tidstillägg i totalen för samtliga cyklister i laget, 10 poängs avdrag i bergspristävlingen, 20 poängs avdrag i poängtävlingen och CHF 1000 i böter. Svårt att se att något lag skulle riskera ett sådant straff.
Eller elpistol från motorcyklist efter mer än 3 sekunders flaskhållning.

Tour de France 2025
Ibland svarar Vachi lite väl självsäkert på frågor han inte har så bra koll på. Inte jättekonstigt att han inte har koll och hänger med på allt förstås.. Apropå frågan om Ayoso nu, "om hur stor chans han tror det är att han skulle gå till Movistar". Det stämmer ju att tidigare sagts om att han kommer bli kvar i UAE. Men det har ju varit en del rykten de senaste dagarna om att det tydligen ska vara rätt nära att de kommer bryta kontraktet. Det vore kanske det bästa för båda parter där.

Jag reagerade också på tvärsäkerheten. Vacchi är ju tillräckligt gammal i gamet för att veta att kontrakt kan brytas. Och det har ju verkligen inte känts som Ayuso-UAE varit "a match made in heaven".

Tour de France 2025
Bruyneels IG är verkligen en kvalificerad uppvisning i att leva i en smutsig gången tid.

1753360822415.webp

(Inget sagt om huruvida det är renare nu eller inte, men den eran han hyllar var i alla fall väldokumenterat riktigt skitig)

Tour de France 2025
Bruyneels IG är verkligen en kvalificerad uppvisning i att leva i en smutsig gången tid.

Det var en fantastisk historia. Läs Tyler Hamiltons bok, suveränt. Proffscyklisterna och vinnarskallarna då upptäckte efter ett tag att man måste börja med mediciner, annars kommer man inte att vinna, och kan lika gärna sluta tävla. Så skyll inte allt på Ar & Br, dom gjorde det bara bäst !! 😀

Tour de France 2025
Ang Ayoso så såg det väldigt bra ut först. Men sedan har ju så mycket hänt.

UAE har kontrakterat andra talanger som minst lika lovande (De Toro, kanske även Christen)
Almeida har gått förbi honom, och vuxit ut till en superhjälpryttare i bergen (från att tidigare bara kört för sig själv i stigningar, "tagit sitt eget tempo").
Ayoso har än så länge inte levt upp till sin potential (även om ännu bara 22 år)
Men kanske framförallt Pogachar har (om ryktena stämmer) sagt att han inte vill ha Ayoso med när han kör.

Allt sammantaget är nog det bästa för båda partet att hitta ett sätt att bryta kontraktet.

Tour de France 2025
Håller med. Och jag gissar att Movistar inte skulle ha något emot en yngre spansk cyklist med GC-ambitioner.
Valverde har ju varit ganska öppen med att de vill ha över honom, men att det (hittills) fallit på priset. Förstås vill UAE ha en rejäl kompensation. Men priset kan ju säkert gå ner nu om relationen blivit frostigare

Tour de France 2025
Valverde har ju varit ganska öppen med att de vill ha över honom, men att det (hittills) fallit på priset. Förstås vill UAE ha en rejäl kompensation. Men priset kan ju säkert gå ner nu om relationen blivit frostigare
Har svårt att se att UAE vill ha en cyklist som inte vill vara där för att han inte får de möjligheterna han vill ha. Att de än så länge inte kommit överens gissar jag i så fall mer beror på att det är en bra bit till "deadline" för övergångar och att de inte vill visa sina kort i onödan.

Tour de France 2025
Helt rätt inställning. Den risken känns liten med 5 minuter tillgodo däremot om man ska vara realistisk är dock risken att Pogacar kommer utöka ledningen. :/
Sen vore det väl närmast tjänstefel att inte säga det. Har genom åren hört liknande saker sägas och när det sen blivit till att cykla så har det varit tämligen defensivt. Så, kul att Vingegaard verkligen gör ett försök att vrida på grillen så långt före mål att det faktiskt teoretiskt sett skulle gå att ta in rejält med tid.

Tour de France 2025
Bra tävling. Var några som klagade för antal etapper sen om att det var avgjort och underförstått uttryckte att det är tråkigt att se världens bästa cyklister tävla. Och möjligen världens bästa cyklist genom tiderna.

Tour de France 2025
Snyggt kört av Visma, men frågan är vad de kan göra nu egentligen. Hoppas att Pogacar är kass helt plötsligt antar jag. Lär inte hända, tror Pogacar kommer vinna med mer än en minut (tyvärr).

Tour de France 2025
Bra tävling. Var några som klagade för antal etapper sen om att det var avgjort och underförstått uttryckte att det är tråkigt att se världens bästa cyklister tävla. Och möjligen världens bästa cyklist genom tiderna.
Jag har än så länge ingen speciellt hög "spänningspuls". Hade det varit < 1 min mellan de två i täten hade det varit en helt annan sak.

Tour de France 2025
Jag har än så länge ingen speciellt hög "spänningspuls". Hade det varit < 1 min mellan de två i täten hade det varit en helt annan sak.
Tycker det är spännande inför framtiden om Vingegaard kan utmana. Inte att han kommer köra in 4 minuter. Om Pogacar kör ifrån med 2 minuter idag kommer det inte vara så lovande för jämna kamper framöver.

Tour de France 2025
Och någon fanboy till någon cyklist skulle inte kunna dela ut 1 min tidstillägg lite hejsvejs och då påverka utfallet för hela touren? Dessutom måste det väl fångas på film för att kunna dela ut böter? Om ingen ser den klibbiga flaskan är det lite som ett träd som faller i skogen när ingen är där..

Tillbaka
Topp