Visa din misär!

Visa din misär!
Då fick man komma hem. Efter 5 dagar, först med dropp och sen sjukhusmat är detta en lyx.
Visa bilaga 781552
Hur är det annars?
Restriktioner?
Efter min kraftiga hjärnskakning sjukskrevs jag 2 veckor och fick i princip inte göra någonting 😖
Har fortfarande ca 2 år efteråt små problem med oviktiga minnesbilder från förr 🤷

Visa din misär!
Hur är det annars?
Restriktioner?
Efter min kraftiga hjärnskakning sjukskrevs jag 2 veckor och fick i princip inte göra någonting 😖
Har fortfarande ca 2 år efteråt små problem med oviktiga minnesbilder från förr 🤷
Vi kör spanska varianten.
Sangria och tapas tillåts inget flyg på två veckor. Funkar för mig.

Nä, skämt åsido så är det inga restriktioner mer är flyget och att jag ska vila den närmaste tiden.

Visa din misär!
Gör ganska ont.

20250722_204725.webp

Visa din misär!
Efter ett år med rehab med nya ledband och korsband finns det ingen hejd på wattuttaget.

Eller så har jag nu förstått varför man inte ska bryta kedjan på samma ställe två gånger..

Äntligen färdigmekad byhojj står nu i skamvrån igen och jag åkte såklart ifrån den utan att titta på modellnummer. Vad kan jag byta ut en skrotad 10s tiagrabakväxel mot?

Bilagor

• 20250722_152803.webp
    20250722_152803.webp
    393.6 KB · Besök: 157
  • 20250722_152807.webp
    20250722_152807.webp
    407.4 KB · Besök: 152
Visa din misär!
Efter ett år med rehab med nya ledband och korsband finns det ingen hejd på wattuttaget.

Eller så har jag nu förstått varför man inte ska bryta kedjan på samma ställe två gånger..

Äntligen färdigmekad byhojj står nu i skamvrån igen och jag åkte såklart ifrån den utan att titta på modellnummer. Vad kan jag byta ut en skrotad 10s tiagrabakväxel mot?
Vilken modell av Tiagra?
Om det är 4700 så passar, bland nominellt 10-delade, endast 4700 och GRX400 men även 11-delade från samma generation såsom 105 R7000 (tror jag, bör dubbelkollas).

Visa din misär!
Vilken modell av Tiagra?
Om det är 4700 så passar, bland nominellt 10-delade, endast 4700 och GRX400 men även 11-delade från samma generation såsom 105 R7000 (tror jag, bör dubbelkollas).
Ja det är ju det som är frågan. Har åkt långt bort från cykeln utan att ha kollat någon modellkod. Kan jag på något sätt urskilja modellen genom att titta efter någon speciell detalj eller något?
Håller mig till 10-delat ändå.

Visa din misär!
Ja det är ju det som är frågan. Har åkt långt bort från cykeln utan att ha kollat någon modellkod. Kan jag på något sätt urskilja modellen genom att titta efter någon speciell detalj eller något?
Håller mig till 10-delat ändå.
En googling antyder att 4600 är mer silvrig och 4700 mer "gun metal", mörkare.
Menar inte att du skulle byta till 11-delat utan att bakväxlar för 11-delat är kompatibla* med Tiagra 4700 reglage och 10-delat.

* Egentligen är det tvärt om. Shimano ändrade på cable pull och actuation ratio för Tiagra 4700 mot vad 4600 hade så att 4700 har samma som 11-delade. Det gör Tiagra 4700 till en liten "ö" inom 10-delat då den är i princip inkompatibel med alla andra Shimano 10-delade serier utom GRX 400.

Visa din misär!
Förståeligt.Kan du utveckla om hur det gick till?

Såg inte att slipen inte hade stannat trots jag stängt av den ~20 sekunder innan, skulle kolla om det var dags för byte. Tanten körde en annan precis bredvid så hörde inte heller, samt mörkt. Kom i kläm mot kanten, grovt papper annars hade fingret nog studsat bara.

Men nu kommer pekfingrarna matcha varandra igen.

Visa din misär!
Chattade med Capio för att få uppföljning av nyckelben och skallblödning. De hade inga följdfrågor och jag fick en tid på min vc samma dag som jag kommer hem.
Kändes som om jag hamnade i priokön.
För övrigt känns det bättre.
Skippade mitellan från och med igår.
Lite allmänt stel i axeln och gör lite allmänt ont vid hastiga rörelser.
Gjorde saltvattentestet för alla skrapsår igår, dvs badade. Gick alldeles utmärkt.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Såg inte att slipen inte hade stannat trots jag stängt av den ~20 sekunder innan, skulle kolla om det var dags för byte. Tanten körde en annan precis bredvid så hörde inte heller, samt mörkt. Kom i kläm mot kanten, grovt papper annars hade fingret nog studsat bara.

Men nu kommer pekfingrarna matcha varandra igen.

Bra att tänka på. Hoppas det inte gick för många nerver.

Jag håller själv på med högvarviga handverktyg nu i sommarvärmen. Jag blir inte direkt smart i värmen och märker att jag tyvärr gör onödiga grejjer. Ska tänka på att inte gena...

Hoppas jag får ihop stentrappan utan blessyrer. Bara idag kvar, verkar det som enl min tidsoptimism..
Det är MISÄR att jobba med husprojekt nu.

Senast ändrad:
Visa din misär!
Jag håller själv på med högvarviga handverktyg nu i sommarvärmen. Jag blir inte direkt smart i värmen och märker att jag tyvärr gör onödiga grejjer. Ska tänka på att inte gena...
Jag har tagit till mig indiantricket att spänna fast chucknyckeln till vinkelslipen vid kontakten. Som tur är beror det inte på erfarenhetsbaserad inlärning.

Visa din misär!
Idag fick jag se mig besegrad av revbenen.
Cyklade till jobbet, och höll på att spy av smärtan när jag kom fram. Så bara bara sjukanmäla sig och rulla hem igen. Fyfan.
Jag var sjukskriven i en och en halv vecka efter jag fallit i en trappa och brutit revben. Kom sen tillbaka till jobbet, insåg efter ett par timmar att det inte funkar och sjukskrev mig några dagar till. Riktigt seg skada. Blev dessutom förkyld under tiden och gick runt och hostade och nös med jämna mellanrum, vilket kändes som att bli slagen med slägga varje gång. Usch.

Visa din misär!
Chattade med Capio för att få uppföljning av nyckelben och skallblödning. De hade inga följdfrågor och jag fick en tid på min vc samma dag som jag kommer hem.
Kändes som om jag hamnade i priokön.
För övrigt känns det bättre.
Skippade mitellan från och med igår.
Lite allmänt stel i axeln och gör lite allmänt ont vid hastiga rörelser.
Gjorde saltvattentestet för alla skrapsår igår, dvs badade. Gick alldeles utmärkt.
Fortsatt uppföljning 11 dagar efteråt.
Skallen känns bra men är allmänt lite tröttare, kan iofs bero på värmen.
Sover lite pissigt då jag bara kan ligga på rygg men helt överkomligt.
Jag tror att jag försökte mig på att gå ned i spagat eller liknande vid vurpan då ljumsken fick en del stryk och gör lite ont att gå, i synnerhet trappor.
I princip alla skrapmärken har läkt, men hela höger sida har en vacker blå/gul nyans och höger utsida lår har en ordentlig svullnad så att det ser ut som jag har ridbyxor på mig.
Kommande veckas projekt är att göra en översyn av cykeln för att se hur den klarade sig.

Visa din misär!
Fortsatt uppföljning 11 dagar efteråt.
Skallen känns bra men är allmänt lite tröttare, kan iofs bero på värmen.
Sover lite pissigt då jag bara kan ligga på rygg men helt överkomligt.
Jag tror att jag försökte mig på att gå ned i spagat eller liknande vid vurpan då ljumsken fick en del stryk och gör lite ont att gå, i synnerhet trappor.
I princip alla skrapmärken har läkt, men hela höger sida har en vacker blå/gul nyans och höger utsida lår har en ordentlig svullnad så att det ser ut som jag har ridbyxor på mig.
Kommande veckas projekt är att göra en översyn av cykeln för att se hur den klarade sig.
Har höften röntgats?
Ont i ljumsken är ett av de mest tydliga symptomen vid frakturer i höften.
En del som får fraktur i höften får ganska svaga symptom och kan gå omkring med fraktur utan att inse att det är en fraktur.

Visa din misär!
Har höften röntgats?
Ont i ljumsken är ett av de mest tydliga symptomen vid frakturer i höften.
En del som får fraktur i höften får ganska svaga symptom och kan gå omkring med fraktur utan att inse att det är en fraktur.
Jodå, höften röntgades också om jag inte fattade allt fel.
Om inte annat får jag lyfta det när jag kommer hem.

Visa din misär!
Det där ser inte kul ut Andersson. Är det inte bättre vi håller oss till asfalt? 😉 Krya på dig! Ekodes, på spray, hade inte varit fel på det där...
Tack!
Jo men kraschar man på asfalt blir det ännu värre😬 var riktigt nära på träningslägret på Gotland i våras när tjejen bredvid mig kör in i en håla och ramlar in i mig så jag nästan ramlar men orkar pressa upp henne så det gick bra för oss båda i +30 km/h 😅

Tillbaka
Topp