Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Har aldrig lossat en pressfit. Antar att du har kollat på videos med olika sätt att lossa lager
Grejor från Kina tar ju sin tid. Under tiden kan ju testa att.
är det kolfiber ram? . Då kan man inte vara för våldsam. jag hade börjat att smörja upp me nåt penetrerarande olja eller 5-56 eller liknande, först plockat ut kul-lagren om det går. Sen försvagat själva koppen genom att försiktigt använda dremel eller nån typ av metal fil o försvagat materialet i koppen. Eller sågat några spår slitsar/spår med bågfils blad. Sen lätt banka ut skiten me en lång plattmesjel från andra sidan. Tar en liten stund. Men borde vara lätt jobb

Dagens fulmek-tråden
Detta är inte rätt tråd, så hänvisa gärna till rätt för min fråga. Min allebike majestic har dåligt vevlager (sram dub pressfit🤮), så jag skulle byta det. Har försökt med en mängd verktyg men lyckas inte alls.

Testat med biltemas lager-avdragare (kopplad till draghammare), funkade ej...

Ett egengjort verktyg likt parktool RT-1, funkade ej (stål mjukt som smör så kan bero på det delvis)

Har beställt en billig lagerurdragare från Kina men tror tyvärr inte att den är gjord för dub, men det är mitt sista hopp.

Vad ska jag göra? Båda koppar sitter verkligen tok-fast. Bild på lager i fråga...
SRAM_DUB_8992_mm_Pressfit_krankleje_1516287444.jpg
kan allebike/någon ha använt någon slags retaining compound som du behöver värma upp först för att det ska lossa? om det är allebike som installerat kanske det går att mejla och fråga om de ägnar sig åt sånt.
Skärmavbild 2026-06-01 kl. 11.54.57.webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Detta är inte rätt tråd, så hänvisa gärna till rätt för min fråga. Min allebike majestic har dåligt vevlager (sram dub pressfit🤮), så jag skulle byta det. Har försökt med en mängd verktyg men lyckas inte alls.

Ett egengjort verktyg likt parktool RT-1, funkade ej (stål mjukt som smör så kan bero på det delvis)

Har beställt en billig lagerurdragare från Kina men tror tyvärr inte att den är gjord för dub, men det är mitt sista hopp.

Vad ska jag göra? Båda koppar sitter verkligen tok-fast. Bild på lager i fråga...
Tycker det låter som ett fall av du behöver en större hammare ;) Har fått ut alla press fitt jag gett mig på med en hammare och en "press fit raket" typ RT-1. Det svåra har varit att hålla ramen stilla så inte allt flexar när bankar till. Och våga slår tillräckligt hårt i närheten av en kolfiberram ;)

Men kommer man åt med en press så käns det ju betydligt mindre vanskligt.
Det går ju annars ofta att driva ut lager med en hammare och drivdorn, bara man har en kant att slå på på lagret så kommer de förr eller senare.

Dagens fulmek-tråden
Pressfit kan sitta rejält hårt, och det är ett riktigt verktyg du behöver, inte ett hemgjort som är för mjukt. Biltemas lager-avdragare är inte kraftiga nog för pressfit, de funkar (ibland) för att demontera mindre lager, men här är det ju inte ett maskinlager som ska bort ur dess säte, utan ett helt vevlager som sitter inpressat i en ram.

Rätt verktyg är nyckeln, själv kör jag med ett motsvarande verktyg från BBB, men det finns från alla möjliga tillverkare. Se bara till att få rätt dimension, RT-1 är för GXP och är för litet för ett DUB.

Dagens fulmek-tråden

Vad är det för rammaterial? Är det alu kan det ha ingått en lite för envis förening. Jag skulle försöka mig med en penetrerande olja något dygn innan försök till utdrivning återupptas. Värme lär väl inte fungera väl just här.
Har för mig att pf skall fettas in före montage, "någon" har nog glömd det.

Tillbaka
Topp