Montera bakbroms på BMX

n0rdin

Medlem
Montera bakbroms på BMX
Hej!

Jag köpte en begagnad Subrosa BMX till sonen här hemma men det saknades broms, något som tydligen är vanligt på BMX? Men då han är 8år så vill jag att han har en broms på cykeln.

Jag tror jag hittat allt jag behöver men i ramen finns ett gängat hål där mothåll för wiren ska sitta, tyvärr saknas mothållet och jag lyckas inte hitta något. Kan någon guida mig rätt? :)

Subrosa.webp
Subrosa1.webp

Montera bakbroms på BMX
Jag kanske missuppfattar bilderna, men måste du inte dra i linje, alltså sätta något ovanför bromsbryggan eller på sadelröret?

Montera bakbroms på BMX
Det fins också tabs för gyro, so ser ut att kunna återanvändas?

Har sett dom jag också och tänkt samma sak, ser ut som att det borde kunna fungera?

I värsta fall får man ta fram svetsen, en bult och en mutter där man svetsar fram muttern på bultskallen - bör kunna funka :)

Montera bakbroms på BMX
Bak, så här ser infästningen ut :)

Jag hade då tänkt köpa det här kittet från skatepro -> Bromskit skatepro
Det här är vad du behöver. De två svarta "pinnarna" längst upp till höger är fästena som broms-armarna monteras på.

Länk #1

Länk #2

Notera dock att det finns en annan variant av borttagbart fäste. Principen är densamma, men på den första (länk #1) så gängas själva fästet in i ramen, och broms-armarna monteras i sin tur till fästet med ett par mindre bultar.
På den andra varianten (länk #2) är fästet som en cylinder, och både broms-armen plus bromsfästet hålls på plats med samma, aningens längre, bult.

Det är inte helt lätt att se vilken variant du behöver, men om jag tolkar din bild rätt så tror jag att alternative #1 är rätt. Här är även en länk till en svensk webbshop som har en variant som ev. också kan passa. Dock ej i lager just nu: https://www.rite.se/bmx/tillbehor-bmx/brake-mounts-kit-we-the-people/

Här är en video som visar hur man monterar fästena och bromsen.

Montera bakbroms på BMX
Ok, det var det jag for efter från början men hade lite dåligt självförtroende på u bromsar

Syns om man zoomar på en av bilderna I parktool länken

Edit. Med reservation för att jag fortfarande inte vet nåt om u broms

1753524059479.webp

Montera bakbroms på BMX
Ok, det var det jag for efter från början men hade lite dåligt självförtroende på u bromsar

Syns om man zoomar på en av bilderna I parktool länken

Edit. Med reservation för att jag fortfarande inte vet nåt om u broms

Precis. Enda skillnaden är att fästena i Park Tool-länken är svetsade och inte borttagbara som de som behövs till ramen. I övrigt är allt detsamma.

Tillbaka
Topp